Miksi avokeittiöt ovat niin suosittuja???
Tätä olen pitkään ihmetellyt. Vaikka olen siisti ihminen ja keittiö pysyy hyvin järjestyksessä, minua häiritsisi olohuoneen sohvalla istuessa katsella kahvinkeitintä, mikroa, tiskiallasta jne. Eivät vain ole mielestäni kovin esteettisiä vaikka olisi kuinka integroitu. Lisäksi kaikki kokkaamisen käryt leviävät koko asuntoon! On kyllä kätevää että keittiö ja olohuone ovat lähekkäin, mutta minusta edes jokin seinäntynkä näiden kahden välillä on paras ratkaisu.
Kommentit (29)
Meillä on keittiö ja olkkari ihan yhtä huonetta. Näin pienillä neiliöillä erillisä olkkaria ja keittiötä ei vaan olisi mahdollista toteuttaa toimivasti. Lisäksi meillä on 2 pientä lasta ja on oikeasti tosi kätevää, että kaikki "eläminen" tapahtuu yhdessä huoneessa. Ja epäjärjestystä on joka huoneessa, ei siihen väliseinät auttaisi :D
Olen ihmetellyt yleensäkin tätä nykyajan villitystä siitä, että kaiken pitää olla niin kauhean avaraa ja avointa, eikä ovia saa olla missään. Mistä tällainen naurettava trendi on saanut edes alkunsa? Olen ikionnellinen omasta 60-luvun kerrostaloasunnostamme, jossa huoneisiin kuljetaan eteisen kautta, keittiö on erikseen ja voi laittaa oven perässään kiinni. Samankokoisessa nykypäivän asunnossa viisihenkisellä perheellämme ei olisi kenelläkään pahaa rauhaa, eikä mitään yksityisyyttä missään.
Meillä on -84 rakennettu talo ja tässä on aivan ihana avokeittiö
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan siitä kiinni, millainen keittiö on. Suomalaisten keittiöt ovat ikävän arkisia, Yhdysvalloissa taas saadaan keittiö ja olohuone sopimaan yhteen:
Rillit huurussa -sarjan Pennyn keittiö: http://4.bp.blogspot.com/-8BJjCABKUZo/Tp9x8rKE95I/AAAAAAAABOE/Vg334IBpt…Leonardin ja Sheldonin: http://www.deborahmitchellmediaassociates.com/wp-content/uploads/2015/0…
Frendien Monican: http://1cqgxm3l59yi2wwbnn3qy35h.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uplo…
Noi on mun silmään jotenkin tosi kämäsen ja vanhanaikaisen näköisiä, ei ihan sitä laatua, mitä suomalainen uusi moderni keittiö nykyään on. Mutta ehkäpä joku pitää tosta tyylistä. Ja en tykkää siitä, että keittiö on yhdellä olohuoneen seinällä. Asun uudessa asunnossa, jossa avokeittiötila on selvästi kuitenkin erillään olohuoneesta (vaikea selittää) ja tykkään tästä paljon.
Tuli mieleen oma lapsuuden koti ja mummun koti kun tota yhtä kommenttia luin.
Meillä oli keittiö erikseen jossa seinän takana iso ruokailuhuone jonne oli siis seinässä luukku mistä sai ruuat sinne. Keittiöstä ei ollut suoraa kulkua näihin ruokasaleihin vaan piti vähän kiertää esim käytävän kautta.
Onkohan tommoiset ruokaluukut olleet kuinka yleisiä kun en niitä muualla muista nähneeni?
Mutta siis itse tykkään avoimesta tilasta jotenkin enkä osaa sille syytä antaa. Kyllä erillinenkin keittiö käy jos se on tarpeeksi tilava, mitä ei yleensä siis ole. Esim ne ankeat käytäväkeittiöt missä paikallaan kääntymällä melkein voi käyttää kumpaakin seinustaa on hirveän ankeita. Eli ihan rahallisista syistä on halvempaa rakentaa avokeittiö kuin iso keittiö mikä oikeasti miellyttäisi? Olisihan se komea semmoinen esim neliöhuone missä keskellekkin mahtuisi hyvin työtasoa/pöytää eikä tulisi ahdasta. Mutta kuitenkin toikin ehkä enemmän sitten jokseenkin tupakeittiömallissa. Esim lapsena paras paikka oli kummien talo maalla. Kunnon iso tupa missä iso ruokapöytä missä oikeastaan aina oltiin. Olkkari oli tosi pieni, muttei kukaan sinne liki ikinä mennyt. Aina tuvassa ruokapöydän ääressä kaikki ja emäntä teki ruokaa ja sai tarvittaessa apua :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä puolena avokeittiössä on, ettei kokki ole yksin eristyksissä keittiössä ja vieraat olohuoneessa ovien takana. Ruoan valmistuksen aikana voi siis nauttia vieraiden seurasta.
Ja tosi kivaa kun mokailee vieraiden nähden :(
Yhtä huono idea kuin avotoimistotkin. Iljettävä ilmiö, että kaikkien pitäisi olla niin sosiaalisia ja jakaa kaikki omasta elämästään. Snapchatit ja Instat, aivan sairas ilmiö että postataan kuva ruoka-annoksesta! Ketä kiinnostaa?
Ei. Erilliset huoneet takaisin ja viestintä takaisin intiimiksi, mieluiten kasvotusten. Ehkä myös kirjeitse.
Avokeittiö on kaikkien älyttömien asia, mitä toteutetaan asunnoissa. Kaikki kipot kapeat ovat näkyvissä, ja ruoan käry. Rakennuttajalle se on iso säästö kun ei enää rakenneta oikeaa keittiöitä, vaan surkea ruoanlämmityssokkeli.
Ihan käsittämätön muoti-ilmiö nämä avokeittiöt. Uusissa asunnoissa on ihan vaikea löytää muita ratkaisuja.
Itsekin pidän kyllä avoimesta tilasta eikä keittiön tarvitse olla mikään koppi syrjässä muusta. Silti en halua keittiönkaapistoja olohuoneen seinustalle.