Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi avokeittiöt ovat niin suosittuja???

Vierailija
09.05.2017 |

Tätä olen pitkään ihmetellyt. Vaikka olen siisti ihminen ja keittiö pysyy hyvin järjestyksessä, minua häiritsisi olohuoneen sohvalla istuessa katsella kahvinkeitintä, mikroa, tiskiallasta jne. Eivät vain ole mielestäni kovin esteettisiä vaikka olisi kuinka integroitu. Lisäksi kaikki kokkaamisen käryt leviävät koko asuntoon! On kyllä kätevää että keittiö ja olohuone ovat lähekkäin, mutta minusta edes jokin seinäntynkä näiden kahden välillä on paras ratkaisu.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, että on avaraa. En kyllä katsele kahvinkeitintä jne kun olohuoneessa istun vaan yleensä läppäriä ja tolkkua

Vierailija
2/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, samaa ihmettelen. Minä haluan kunnon keittiön enkä mitään keletanan keittotilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä puolena avokeittiössä on, ettei kokki ole yksin eristyksissä keittiössä ja vieraat olohuoneessa ovien takana. Ruoan valmistuksen aikana voi siis nauttia vieraiden seurasta.

Vierailija
4/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on avokeittiö, mutta hieman sivussa olohuoneesta kuitenkin. Sohvalta ei tarvitse katsella keittiötä yhtään kun on eri suuntaan. Nykyään tykätään avarista tiloista, ei erillisistä kopeista.

Vierailija
5/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on todella huono ajatus. Paitsi että se on käytännössä koko ajan epäsiisti, leviää paistokäry ym. koko huoneistoon helposti. Rakennusliikkeille se on tuottoisa, koska saa myytyä halvemmalla. Onneksi vain muoti-ilmiö.

Vierailija
6/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikissa asunnoissa ollut, kun on uusia. Pieneen asuntoon se tuo tietysti avaruutta. Mua ei kyllä häiritse mitkään ruuankäryt, oon kai tottunut ja kyllähän ilmanvaihtokin pelaa aika hyvin. Joskus tietysti ärsyttää että tiskipöytä pitäisi siivota heti, muuten sitä sotkua joutuu katselemaan sohvalta. Me kyllä ollaan siistejä muutenkin, niin ei se niin häiritse. Ja mun mielestä esim. kahvinkeitin voi olla esteettinen, me ainakin ollaan hankittu kivat kodinkoneet, tosin tasot pidetään melko tyhjinä aina. 

Tiskikoneen tulee olla hiljainen, se on hyvä huomioida. Me jouduttiin vanha vaihtamaan, koska telkkarista ei kuulunut mitään muuten. Uusi kone on erittäin hiljainen. Jos rakentaisin itse talon nyt, niin haluaisin olohuoneen ja keittiön väliin pienen väliseinän, ei sellaista umpinaista mutta sellainen saareketyyppinen. Mutta se vaatii heti vähän lisää neliöitä ja RAHAA, ettei tilasta tulee liian ahdasta. 

Vierailija
7/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää tilaa etenkin pienemmässä asunnossa, eikä kaikkia häiritse ruuan tuoksu.

Vierailija
8/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös ihmetellyt, miksi lähes kaikkiin uusiin asuntoihin ympätään tuo avokeittiö. Okei, jotkut tykkää, mutta itse just en tykkää, kun vieraat pörräisi ympärillä, kun yritän laittaa tarjottavia esillepano kuntoon ja en viitsi etenkään vieraiden aikana käydä kuuraamaan keittiötä katseenkestäväksi, jos on tullut kokkailuista sotkua. Me myös teemme usein hyvin mausteista ruokaa, jolloin käry olisi ympäri kämppää hirveä. Ja itse pidän siitä, että keittiö on paikka, jossa voi touhuta rauhassa. Olkkari on sitten muiden kanssa oleskelua varten.

Vierailija
9/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa avokeittiö! Keittiö on minun valtakuntaani ja tykkään siellä puuhastella, mutta siellä joudun olemaan yleensä yksin erilläni muusta perheestä tai vieraista. En ymmärrä, miksi vieraat eivät saisi nähdä ruuanlaittoa. Avokeittiöön mahtuu enemmän ihmisiä, ruokaa voi tehdä yhdessä ja ruuanlaittaja voi osallistua yhdessäoloon. Kiva siellä köökissä yksin tuijottaa liettä ja seinää.

Avokeittiö on suomalainen perinteinen tapa järjestää asunto. Ennen se vain oli nimeltään tupakeittiö. Talossa oli yhteinen oleskelutila, jossa myös keittiö sijaitsi. Koppikeittiöiden suosio johtui aikoinaan siitä, että pyrittiin imitoimaan vallasväen koteja, joissa piika hyöri keittiössä ja toi sieltä valmiit ruuat muodolliseen ruokasaliin. Salonki eli olohuone oli vielä erikseen.

Harvassa kodissa on ruokasalia, joten avokeittiöttömät joutuvat syömään yleensä ahtaasti siinä hellan ja tiskialtaan vieressä. Avokeittiö on yleensä tilavampi ja tyylikkäämpi. Minä pidän keittiöni aina niin kivassa kuosissa, ettei se sinänsä ole rumannäköinen.

Avokeittiöiden suosio johtuu kulttuurin ja elämäntavan muutoksesta. Suhde ruokaan ja syömiseen ja yhdessäoloon on muuttunut. Ennen keittiössä tehtiin kaurapuuro ja tankattiin pikaisesti perheen kesken. Nyt kokki voi olla keittiössä tunteja tekemässä useita ruokalajeja ja kokkaaminen on usein sosiaalinen tapahtuma. Lisäksi avokeittiöt pienentävät rakennuskustannuksia, koska seinien rakentelu maksaa, ja saa kodit tuntumaan avarammilta.

Vierailija
10/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaako joku aloittajan asumaan asunnossa jossa on avokeittiö? Kyllä se ruoan käry leviää koko asuntoon, oli avokeittiö tai ei.

Vierailija
11/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuankäry leviää muutenkin olkkariin, kun syön telkun ääressä? Avokeittiössä voin seurata töllöä ja kokata samaan aikaan

Vierailija
12/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nyt sattuu olemaan joskus trendien imussa, ja pellelaumat peesaa toisia yhtä tyhmiä!

Vierailija
13/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole liesituulettimia? Eihän se kaikkia käryjä vedä, mutta suurimman osan kuitenkin.

14/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open concept kitchen tuntuu olevan nyt in.

Itse olen asunut asunnoissa, joissa on avokeittiö ja asunnoissa, joissa selkeästi erillinen keittiö. Tykkään enemmän seinistä ja erillisistä huoneista, kuin näistä avoratkaisuista.

Vierailija
15/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli edellisessä asunnossa avokeittiö, joka oli semijees, mutta tykkään itsekin enemmän siitä, että keittiö on erillään. Meillä on nykyisessä asunnossa niin, ja keittiö on onneksi niin iso, että mahdutaan hyvin kokkaamaan sinne kavereidenkin kanssa:)

Vierailija
16/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää olla "eristyksissä" keittiössä, kun muut touhuaa olohuoneessa. Olisi myös kiva pystyä katsomaan vaikka tv:tä samalla kun kokkaa, vaikka vähän kaukoetäisyydeltäkin. Mä uskon että viettäisin paljon enemmän aikaa keittiössä touhuillen, jos se olisi vähän kuin samaa tilaa olohuoneen kanssa. Ja onhan siinä avoratkaisussa paljon huonojakin puolia, mutta en kyllä tästä erillisestä tykkää vaikka iso onkin. Ikävä täällä on aina yksin olla. :(

Vierailija
17/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä tulee olla ovi.

Vierailija
18/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan siitä kiinni, millainen keittiö on. Suomalaisten keittiöt ovat ikävän arkisia, Yhdysvalloissa taas saadaan keittiö ja olohuone sopimaan yhteen:

Rillit huurussa -sarjan Pennyn keittiö: http://4.bp.blogspot.com/-8BJjCABKUZo/Tp9x8rKE95I/AAAAAAAABOE/Vg334IBpt…

Leonardin ja Sheldonin: http://www.deborahmitchellmediaassociates.com/wp-content/uploads/2015/0…

Frendien Monican: http://1cqgxm3l59yi2wwbnn3qy35h.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uplo…

Vierailija
19/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon saadaan myytyä neliöitä ja muita kommervenkkejä sillä perusteella, että kun on vieraita, niin silloin ei emäntä ole yksinään keittiössä tai jotain muuta, miten ne vieraat sopii tekemään sitä ja tätä. Monesti ne ruoat on kyllä valmisttu kutsuille etukäteen, ja sopiihan siihen erilliseen keittiöönkin seuraa.

Telkkariohjelmissa kun ihmiset ostavat asuntoja, niin pitää olla ylimääräinen huone kun tulee vieras kerran vuodessa käymään, saattaisi hotellihuone viikoksi olla aika paljon edullisempi ratkaisu.

Ei oikein uskalleta suunnitella ja valita omalle perheelle, vaan niitä vieraita ajatellaan liikaa, vaikka niitä kutsuja pitäisi aniharvoin. ja kyllä fiksut vieraat sopeutuvat siihen, mitä on tarjolla.

Tietysti jos oikeasti tykkää avokeittiöstä niin mikäpä siinä, minusta on kotoisampaa syödä keittiön pöydän ääressä. Ja kyllä niitä hajujakin leviää vaikka kuinka olisi suodattimet.  Meillä oli liukuovi keittiön ja olohuoneen välillä. Laitettiin se kiinni ja kaappeja molemmin puolin, joten haluttaessa saisi avoimen keittiön, mutta ei ole vielä haluja tullut.

Vierailija
20/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingin keskustassa on useita isoja 1h+ k muutettu niin, että isoon olohuoneeseen on tehty avokeittiö ja vanhaan keittiöön makuuhuone.

Monissa Funkistaloissa on iso aula eteisen jatkeena, joka monesti on vähän turhaa tilaa, näihinkin aulatiloihin on tehty keittiöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän