Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat kokeilee aina vauvan / lapsen käsiä

Vierailija
08.05.2017 |

Onko muilla samaa?

Aina kun mennään heille tai ollaan yhdessä jossain, niin aina pitää kokeilla, eihän vaan ole kylmät kädet / onhan lapsella varmasti lämpimät kädet. Ja auta armias, jos on joskus vähäsen viileät (mutta lapsella silti on lämmin/sopiva olla muuten)... Oikein yhdessä sitten kyykistyvät tunnustelemaan, että "on ne vähän viileät, voi voi voi..."

Olenko jotenkin herkillä, kun tällainen ärsyttää? Tätä oli jo heti, kun vauva syntyi. Nykyään on jo 2-vuotias. On aina sanottu, että on sopivasti päällä, tarkenee kyllä, seuraamme kyllä, ettei palele jne. Nykyään osaa myös aika hyvin itsekin sanoa, jos on kylmä... Ollaan koitettu myös olla välittämättä eikä pienillä kyläilyillä tuo niin olekaan haitannut, vähän huvittanut ja hetken ehkä ärsyttänyt pienesti. Nyt hiljan vain oltiin yhdessä reissussa melkein viikko ja mulla meinasi mennä hermo, kun tuo tarkistelu oli niin kokoaikaista... Ehdin jo reissun lopussa päättää, että vielä ykskin kerta, niin sanon, että nyt antakaa jo olla! Ihme kyllä viimeisenä päivänä eivät sitten enää kokeilleet. Liekö näkivät savun nousevan korvistani viimeisellä kerralla tai lukivat ajatukseni...

Mistä tuollainen kertoo? Onko se normaalia isovanhempien hössötystä? Silloin tällöin menisi, mutta kun se tuntuu sellaiselta systemaattiselta. Tulee pikkuhiljaa olo kuin eivät luottaisi meidän lapsenhoitotaitoihin tai jotain. :-D Vaikka tiesin, että lapsi ei palele, aloin itsekin jotenkin tulla neuroottiseksi käsien suhteen... Mies totesi alkureissusta, että älä välitä, mutta loppureissusta hän tuumasi myös, että ei hemmetti, hänkin alkaa jo tulla yhtä neuroottiseksi ja miettiin onko nyt varmasti tarpeeksi päällä... Vaikka siis varmasti oli.

Joskus oli jossain juttua isovanhempien epäasiallisesta käytöksestä ja tällainen muistaakseni oli mainittu siinä yhtenä esimerkkinä. En nyt vain harmikseni muista, miksi tällaista sanottiin? Ja onhan siis maailmassa paljon pahempiakin asioita ja huisisti pahempia mummeja ja vaareja, mutta kunhan nyt halusin avautua ja kuulisin mieluusti, mites muilla?

Sen tiedän, että se on "nykypäivän oppeja", että esim. vauvan lämpö tarkistetaan niskasta ja kädet ja jalat saattaa olla vähän viileät, vaikkei olisikaan kylmä. Oma äitini oli aikanaan tosi hysteerinen, ettei meidän vauva vain pääse lyömään päätään mihinkään. Paljon myöhemmin kävi ilmi, että veljeni oli vauvana tippunut sohvalta... Onko näissä aina joku isovanhempien oma huono kokemus taustalla? Ovat kenties joskus palelluttaneet jonkun omista lapsistansa? :-D

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on niin merkityksetön juttu etten edes lähtisi kommentoimaan mitään. Siinähän kokeilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kyllä tavattoman herkästi itseesi. :D

Vierailija
4/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on saakelin ärsyttävää. Jotkut ei millään suostu uskomaan, että meidän vauvalla tulee heti kuuma jos laittaa kotona bodyn ja sukkien lisäksi housut. Kauhistellaan, että paleltuu. Samoin nahkeista käsistä on huomauteltu. Vauvalla kuitenkin voi olla kylmät kädet johtuen ihan kehittymättömästä ääreisverenkierrosta johtuen, mutta se ei tarkoita että vauvalla olisi kylmä.

Todellakin ärsyttää kommentit, kun onhan se nyt ihan suoraan sanottu että meidän vanhempien kykyyn ei luoteta kun käsketään laittamaan vauvalle lisää vaatetta päälle.

Vierailija
5/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on niin merkityksetön juttu etten edes lähtisi kommentoimaan mitään. Siinähän kokeilee.

Onko sulla siis oikeasti kokemusta tuollaisesta? Jos ei ole, niin kirjoitettuna ja kuviteltuna tämä varmasti tuntuukin todella tyhmältä. Mullakin on ihan typerä olo. Jotenkin tuo vain alkoi toden teolla rassaamaan... Miten opetella olemaan välittämättä? :-D

Vierailija
6/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää, kun miehen suvussa on tapana ottaa vauvan poskesta kiinni ja puristaa. Heistä siinä on nähtävästi jotain hellyttävää, mutta itse en pidä siitä, että vauvoja puristellaan ja nipistellään. Eikö voisi mieluummin vaikka silittää?

Vierailija
7/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä teki tota samaa meidän ekan lapsen kohdalla, kunnes yks kerta otin pappaa kädestä kiinni, ja totesin tällä olevan turhan viileät kädet, pitäisköhän jonkun alkaa huolehtimaan sulle sopivasti vaatetta päälle? Katsoi mua vähän hölmönä, ja lisäsin sitten, että osaan huolehtia lapselleni sopivasti vaatetta, ja että voi lakata repimästä niitä hanskoja pois lapsen kädestä kokeillakseen tämän näppejä.. Anoppia hävetti ihan turkasesti, ja antoi ukkonsa kuulla kunniansa.

Vierailija
8/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä teki tota samaa meidän ekan lapsen kohdalla, kunnes yks kerta otin pappaa kädestä kiinni, ja totesin tällä olevan turhan viileät kädet, pitäisköhän jonkun alkaa huolehtimaan sulle sopivasti vaatetta päälle? Katsoi mua vähän hölmönä, ja lisäsin sitten, että osaan huolehtia lapselleni sopivasti vaatetta, ja että voi lakata repimästä niitä hanskoja pois lapsen kädestä kokeillakseen tämän näppejä.. Anoppia hävetti ihan turkasesti, ja antoi ukkonsa kuulla kunniansa.

Ai vitsi, tää oli mainio!! :-D Meillä vaan pappa kulkee 15 asteen auringon paisteellakin hanskat kädessä...

Vierailija
9/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis oikeasti kokemusta tuollaisesta? Jos ei ole, niin kirjoitettuna ja kuviteltuna tämä varmasti tuntuukin todella tyhmältä. Mullakin on ihan typerä olo. Jotenkin tuo vain alkoi toden teolla rassaamaan... Miten opetella olemaan välittämättä? :-D

On on, lapsen isovanhemmat mm kommentoi jokaista aivastusta.

Tiedän etteivät kuitenkaan tarkoita sillä mitään sen kummempaa, saati arvostele joten annan olla.

Vierailija
10/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää, kun miehen suvussa on tapana ottaa vauvan poskesta kiinni ja puristaa. Heistä siinä on nähtävästi jotain hellyttävää, mutta itse en pidä siitä, että vauvoja puristellaan ja nipistellään. Eikö voisi mieluummin vaikka silittää?

Tuosta voisi kyllä mun mielestä ainakin sanoa. Haluavat varmaan, että isompana lapsella olisi heistä mukavat muistot... Mitäs kun tulee vierastusvaihe, niin nipistelevät sukulaiset voi toden teolla olla kauhistus.

Vierailija
11/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on hysteerinen sen kanssa, että lapsilla on kylmä. Aina ja joka ikinen kerta muistaa marista jos ei ole villasukkia, villatakkikin pitää olla kokoajan käden ulottuvilla, ellei satu olemaan lapsen päällä.

Pahin oli (tähän liittyen), kun esikoinen oli vielä vauva. Oli lapsenvahtina, kaunis kevätpäivä tuolloin. Anoppi oli lähtenyt ulos vauvan kanssa, pukenut villahaalarin ja toppapuvun lapselle, ettei vaan tule kylmä. Ulkona tuolloin +15. Lapsi huusi pää punaisena (kirjaimellisesti) kun tulin kotiin. Kovasti anoppi ihmetteli kun lapsi vaan huusi keinussa, kun yleensä tykkäsi keinumisesta. Epäili nälkää.

Minä sitten kotiin tullessa näin tilanteen, saman tien aloin riisua vauvalta toppahaalaria. Anoppi siihen heti säkättämään, että vauvalle tulee kylmä. Meni ehkä vähän herne nenään. Muutamia valittuja sanoja liiallisesta vaatemäärästä. Anoppi loukkaantui ja narisi että tympeetä vauvan on olla kylmissään...

Jostain syystä anoppi ei käy meillä enää lapsenvahtina. Tilannetaju 0, haukkuu mua ja poikaansa lapsille. Ja sitten on vielä loput. Mun lapset on 2 ja 4.

Vierailija
12/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä koettu samaa, en tosin järkyttynyt siitä kovin, tiedän, että meitä on monenlaisia. Nyt kun kuopuskin on teini, eivät enää käsistä välitä, ihmettelevät vain, ett miksi kulkee talven takki auki.

Ihan pienistä asioista ei kannata murehtia, tapoja on niin monia.

Vierailija
13/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaiset mummu ja pappa. Itse olen muutenkin ahdistuneisuuteen taipuvainen ja mulla oli synnytyksen jälkeinen masennus. Murehdin välillä olenko varmasti tarpeeksi hyvä äiti tai olenko tehnyt asioita oikein ym. Tällaiset muka hyvää tarkoittavat jutut ei kieltämättä ainakaan paranna omaa mielialaa (meillä muitakin asioita kuin tämä). En tiedä, miten saisin vahvistettua omaa itsetuntoani, etenkin äitinä, ja olemaan välittämättä tällaisista.

Vierailija
14/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tekee ihan samaa! Mutta.. en ole koskaan ajatellutkaan, että liittyisi siihen ettei osata pukea lasta. Pitänyt lähinnä tapana ja huolenpitona.

Oikeesti, juuri tämän takia en viihdy missään mammaryhmissä ja taapmisissa, kun ihan kaikesta otetaan itteensä. Oikeesti, pikkusen pitäisi relata. Eivät he mitään pahaa tarkoita.

Vierailija
15/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat kyllä tavattoman herkästi itseesi. :D

En ole ap mutta ymmärrän täysin mitå hän tarkoittaa ja mikä harmittaa. Isovanhemmat osoittavat käsien kokeilulla sen että he ovat oikeassa ja ap ei osaa hoitaa lastaan.

Meillä taas olivat aina huolissaan että onhan lapsi saanut varmasti tarpeeksi juotavaa. Siis vauva ja myöhemmin isompana vaippahousuna lapsi jolla oli aina vaippa märkänä. Kyllä minä sen ihan tahalllisena kettuiluna otin.

Mitähän joku aikuinen esim työkaveri ajattelisi jos joku alkaisi joka välissä sanomaan että olethan sinä juonut tarpeeksi? Kyllähän se jatkuessaan olisi tarkoitettu toisen vähättelyyn ja tahallisesti huonon olon tekemiseen.

Vierailija
16/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet ja jalat kertovat verenkierrosta ja kehon lämpötilasta.

Näin sanoi eräs lääkäri, äitini kuolinvuoteella ja sanoi kaiken vielä olevan ok, kun kysyin, miksi hän kosketti käsiä ja jalkoja.

Ja tunnustan, itsekin teen näin usein lapselleni ja ehkä näin varmistan asioiden olevan ok.

Vierailija
17/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on vaan tapa vanhemmilla ihmisillä.

Vierailija
18/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlaiset mummu ja pappa. Itse olen muutenkin ahdistuneisuuteen taipuvainen ja mulla oli synnytyksen jälkeinen masennus. Murehdin välillä olenko varmasti tarpeeksi hyvä äiti tai olenko tehnyt asioita oikein ym. Tällaiset muka hyvää tarkoittavat jutut ei kieltämättä ainakaan paranna omaa mielialaa (meillä muitakin asioita kuin tämä). En tiedä, miten saisin vahvistettua omaa itsetuntoani, etenkin äitinä, ja olemaan välittämättä tällaisista.

Mun anoppi teki elämästäni helvetin kun esikoiseni syntyi. Ihan jatkuvaa kritiikkiä kaikesta. Ja todellakin kaikesta. Kävi vielä useita kertoja päivässä kyläilemässä, etten vaan unohda kuinka huono olen.

Sitten tuli se päivä, kun sain tarpeekseni. Sanoin pahimmalle painajaiselleni, että nyt satanan ämmä riittää. Se oli parasta mitä olen itselleni tehnyt. Monta vuotta siihen meni, pohjatonta ahdistusta ja huonommuuden tunnetta ja pahaa mieltä enemmän kuin kenenkään pitäisi kokea. Anoppi suuttui, mutta haittaako se? Ei, eipä hänkään välittänyt kuinka paljon hänen ilkeytensä minua loukkasi. Melkein aiheutti meille eron.

Vierailija
19/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla on aina jotain, ihan aina. Aika paljon kannattaa antaa mennä kuin veden hanhen selästä!

Vierailija
20/42 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea aika vaihtaa tervehdykset talon tapojen mukaiseksi. Kättely on so last season. Eikun nipistelemään! (laita ilmeistä kuva tänne)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi