Isovanhemmat kokeilee aina vauvan / lapsen käsiä
Onko muilla samaa?
Aina kun mennään heille tai ollaan yhdessä jossain, niin aina pitää kokeilla, eihän vaan ole kylmät kädet / onhan lapsella varmasti lämpimät kädet. Ja auta armias, jos on joskus vähäsen viileät (mutta lapsella silti on lämmin/sopiva olla muuten)... Oikein yhdessä sitten kyykistyvät tunnustelemaan, että "on ne vähän viileät, voi voi voi..."
Olenko jotenkin herkillä, kun tällainen ärsyttää? Tätä oli jo heti, kun vauva syntyi. Nykyään on jo 2-vuotias. On aina sanottu, että on sopivasti päällä, tarkenee kyllä, seuraamme kyllä, ettei palele jne. Nykyään osaa myös aika hyvin itsekin sanoa, jos on kylmä... Ollaan koitettu myös olla välittämättä eikä pienillä kyläilyillä tuo niin olekaan haitannut, vähän huvittanut ja hetken ehkä ärsyttänyt pienesti. Nyt hiljan vain oltiin yhdessä reissussa melkein viikko ja mulla meinasi mennä hermo, kun tuo tarkistelu oli niin kokoaikaista... Ehdin jo reissun lopussa päättää, että vielä ykskin kerta, niin sanon, että nyt antakaa jo olla! Ihme kyllä viimeisenä päivänä eivät sitten enää kokeilleet. Liekö näkivät savun nousevan korvistani viimeisellä kerralla tai lukivat ajatukseni...
Mistä tuollainen kertoo? Onko se normaalia isovanhempien hössötystä? Silloin tällöin menisi, mutta kun se tuntuu sellaiselta systemaattiselta. Tulee pikkuhiljaa olo kuin eivät luottaisi meidän lapsenhoitotaitoihin tai jotain. :-D Vaikka tiesin, että lapsi ei palele, aloin itsekin jotenkin tulla neuroottiseksi käsien suhteen... Mies totesi alkureissusta, että älä välitä, mutta loppureissusta hän tuumasi myös, että ei hemmetti, hänkin alkaa jo tulla yhtä neuroottiseksi ja miettiin onko nyt varmasti tarpeeksi päällä... Vaikka siis varmasti oli.
Joskus oli jossain juttua isovanhempien epäasiallisesta käytöksestä ja tällainen muistaakseni oli mainittu siinä yhtenä esimerkkinä. En nyt vain harmikseni muista, miksi tällaista sanottiin? Ja onhan siis maailmassa paljon pahempiakin asioita ja huisisti pahempia mummeja ja vaareja, mutta kunhan nyt halusin avautua ja kuulisin mieluusti, mites muilla?
Sen tiedän, että se on "nykypäivän oppeja", että esim. vauvan lämpö tarkistetaan niskasta ja kädet ja jalat saattaa olla vähän viileät, vaikkei olisikaan kylmä. Oma äitini oli aikanaan tosi hysteerinen, ettei meidän vauva vain pääse lyömään päätään mihinkään. Paljon myöhemmin kävi ilmi, että veljeni oli vauvana tippunut sohvalta... Onko näissä aina joku isovanhempien oma huono kokemus taustalla? Ovat kenties joskus palelluttaneet jonkun omista lapsistansa? :-D
Kommentit (42)
Kädet ja jalat kertovat ensimmäisenä ihmisen terveydentilasta, eikä pelkästään lämpötilan.
Onhan kerrottu, että jo kädenpuristuksesta voidaan ennustaa terveydentila.
Ja kyllähän lääkäritkin käyttävät tuota, joiden sairauksien diagnoosissa.
Myös täällä ärsyttää. Viime talvena olivat jopa suostutelleet 6-vuotiaan laittamaan SISÄLLÄ fleecesormikkaat käteen, "kun sillä oli niin hiiirveän kylmät kädet". 25 astetta lämmintä...
Mulla itselläni on huono verenkierto sormissa, ja tyttö näyttää perineen....
Minä en ole kommentoinut miniälle mitään, en edes sitä, kun lapsi on ilman sukkia 10 asteen pakkasella ulkoilemassa, lenkkarit vain jalkaan. Kyllä te nuoret äidit tiedätte, että lapsi on oikein puettu, turha meidän vanhojen on joka aivastukseen ja keuhkokuumeeseen puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on niin merkityksetön juttu etten edes lähtisi kommentoimaan mitään. Siinähän kokeilee.
Onko sulla siis oikeasti kokemusta tuollaisesta? Jos ei ole, niin kirjoitettuna ja kuviteltuna tämä varmasti tuntuukin todella tyhmältä. Mullakin on ihan typerä olo. Jotenkin tuo vain alkoi toden teolla rassaamaan... Miten opetella olemaan välittämättä? :-D
On on, lapsen isovanhemmat mm kommentoi jokaista aivastusta.
Tiedän etteivät kuitenkaan tarkoita sillä mitään sen kummempaa, saati arvostele joten annan olla.
Tässä lienee ratkaisevaa, miten isovanhempi asiansa esittää. Mun anoppi taivastelee ja kiekuu mitä ihmeellisimmin sanakääntein arvostellen milloin mitäkin. Aiheeksi käy kaikki, enhän minä osaa tehdä mitään oikein. Siinä ei ole mitään muuta takana kuin se, että haluaa alleviivata omaa erinomaisuuttaan. Ja mun huonoutta. Nauttii omasta ilkeydestään. Kauhea ihminen.
Mun äiti taas yrittää syyllistämällä saada mut toimimaan "oikein". Hän ei kuitenkaan ihan joka asiasta ole kanssani eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kommentoinut miniälle mitään, en edes sitä, kun lapsi on ilman sukkia 10 asteen pakkasella ulkoilemassa, lenkkarit vain jalkaan. Kyllä te nuoret äidit tiedätte, että lapsi on oikein puettu, turha meidän vanhojen on joka aivastukseen ja keuhkokuumeeseen puuttua.
Nyt ei ollut puhe teineistä, jotka pukeutuvat jo oman mielensä (=nykymuodin) mukaan.
Ps.kai sillä sun lapsenlapsella on isä, joka voisi puuttua ei-asialliseen pukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää, kun miehen suvussa on tapana ottaa vauvan poskesta kiinni ja puristaa. Heistä siinä on nähtävästi jotain hellyttävää, mutta itse en pidä siitä, että vauvoja puristellaan ja nipistellään. Eikö voisi mieluummin vaikka silittää?
Korkea aika vaihtaa tervehdykset talon tapojen mukaiseksi. Kättely on so last season. Eikun nipistelemään! (laita ilmeistä kuva tänne)
Tuo nipistely ehkä on vielä pahempi kuin mun anopin kailottaminen, kun tulee kylään. Ei jää kyllä kenellekään epäselväksi, että Hänen Kuninkaallinen Korkeutensa on laskeutunut.
Vierailija kirjoitti:
No oikeasta aiheellisesta asiasta voi nätisti sanoa. Marttyyriys on sitten asia erikseen, niinkuin myös ap:n viestin kaltaiset isovanhemmat, jotka kesälläkin kokeilee käsiä. Ihan eri juttu, jos jatkuvasti käydään turhaan tunnustelemassa, päivittelemässä ja hössöttömässä. Jos lapsella on muuten lämmin, mutta kädet ei ole kuumat, mutta ei kylmätkään, niin ihan sopivasti on päällä, vaikka pikkuisen olisikin viileähköt kädet. Meidän lapsella ainakin kuumat kädet on merkki siitä, että on hikinen selästään.
Alkakaa nykiin anopin ja appiukon alushousuja ja paitaa ja väittäkää, että selkä vilkkuu ja munuaiset paleltuu. Mun vaihtariperheen 80v mummu aina kauhisteli, jos jollain näkyi pienikin kaistale selän ihoa kyykyssä tai istuessa. Hyökkäsi aina kimppuun kaakattaan, kuinka pitäisi olla tarpeeksi pitkä aluspaita, ettei vain palellu...
Minulla oli vauvaiässäni yleensä aina liian kuuma.
Niiiin tuttua ja yllättävän ärsyttävää... aina kuuluu "voi voi kun on kylmät jalat/kädet pitäisi olla paksumpaa päällä/paksumpi pipo/sukat jalassa" ja kun katsoo lasta niin näkee kun posket punertaa ja hiki helmeilee kun on riehunut niin kovasti ettei varmasti ole kylmä.
Eikä tästä lapsen "palelusta" todellakaan sanota suoraan, vaan taaperolle itselleen, mutta niin kovaa mutisten että ei voi olla kuulematta.
En tarkoita ap. mutta ainakin minulla ja monella ystävälläni oli haasteita ensimmäisen ja vielä toisenkin lapsen kanssa, kun kokemusta ei ollut ja neuvot oli kullanarvoisia. Myös ne anopin.
Meillä lapsilla oli pienenä kylmät kädet ja jalat ja ensimmäisen lapsen kohdalla anoppi pyysi laittamaan vauvalle ohuet villasukat ja seuraavan vierailun yhteydessä antoi vielä ohuen pipon ja tumput ja pyysi kokeilemaan niitä, kun vauva nukkuu lyhyitä pätkiä ja oli levoton.
Ja olin ikikiitollinen kun vauva alkoi nukkumaan 6h rauhallisia yöunia.
Ja tosiaan, meillä leikki-ikäiset käyttävät kylmien jalkojen takia sukkia joka yö.
Saman havainnon olen tehnyt sairaalassa, monella pienellä on yömyssy, tumput ja sukat jalassa.
Varmaan ap. anoppi ja appi luulivat tekevänsä vain hyvää, koska ovat itsekin saaneet neuvoja ja opastusta aikoinaan lasta liittyvistä asioista, eikä ymmärtäneet, että tietoa on nykyään saatavilla vanhemmilla rajattomasti.
Kommentteja lukiessa ei voi välttyä ajatukselta, että yksi syy, miksi isovanhemmat eivät ole innokkaita antamaan lastenhoitoapua, on liian suuret mielipide-erot lastenhoito ja kasvatus eroissa, sukupolvien välillä ja ainakin silloin, kun on useampi lastenlapsi-perhe, kun jokaisella on omat periaatteet.
Mua on eniten pänninyt taas se jatkuva kysely. Miehen sukukaisissa on useita, jotka jatkuvasti kyselevät vauvan tunnetiloista. Aina jos vauva vähänkin itkee tai kitisee, niin kysellään, että miksi se itkee. Yleensä etenkin anoppi väittää, että vauvalla olisi aina nälkä. Yksi sukulainen on ottanut asiakseen aina ihmetellä, jos vauva ei sillä hetkellä "juttele". Että miksi se on niin hiljaa ja vakava. Jopa vihaiseksi väittää. Vauva vaan ihmettelee, kuka hän on ja siksi vaan hiljaa tapittaa. Siis mä en ymmärrä tuota jatkuvaa jankutusta ja kyselyä. Mä olen heille vissii joku vauvan ajatustenlukija. Yleensä on aika helposti pääteltävissä, jopa ulkopuolisillekin että mikä on, mutta en sitten tiedä miksi he ovat jotenkin "sokeita" vauvan viesteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ollut puhe teineistä, jotka pukeutuvat jo oman mielensä (=nykymuodin) mukaan.
Ps.kai sillä sun lapsenlapsella on isä, joka voisi puuttua ei-asialliseen pukeutumiseen.
Tällä lapsella on ikää 4 vuotta, ei ole vielä teini. Lapsen isä käy töissä, ei ole paikalla 24/7 hoitamassa lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja lukiessa ei voi välttyä ajatukselta, että yksi syy, miksi isovanhemmat eivät ole innokkaita antamaan lastenhoitoapua, on liian suuret mielipide-erot lastenhoito ja kasvatus eroissa, sukupolvien välillä ja ainakin silloin, kun on useampi lastenlapsi-perhe, kun jokaisella on omat periaatteet.
Jaa. Meilläpäin apu käsitetään toisen tukemisena. Ei päällepäsmäröintinä ja naamioituna piikittelynä siitä että lapsi tarvii nyt vähän parempaa ja erilaista huolenpitoa kuin mitä nyt on tarjolla. Ei siinä ole mielipide-eroista kysymys. Jos haluat auttaa, autat ja tuet äitiä siinä mitä hän tekee.
Tämä on usein selvää ystävyyssuhteissa. Miksi apu lastenhoidossa pitää sisällään oikeuden arvostella ja sooloilla mielensä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on niin merkityksetön juttu etten edes lähtisi kommentoimaan mitään. Siinähän kokeilee.
Onko sulla siis oikeasti kokemusta tuollaisesta? Jos ei ole, niin kirjoitettuna ja kuviteltuna tämä varmasti tuntuukin todella tyhmältä. Mullakin on ihan typerä olo. Jotenkin tuo vain alkoi toden teolla rassaamaan... Miten opetella olemaan välittämättä? :-D
On on, lapsen isovanhemmat mm kommentoi jokaista aivastusta.
Tiedän etteivät kuitenkaan tarkoita sillä mitään sen kummempaa, saati arvostele joten annan olla.
Mutta tämä on pitkässä juoksussa valtavan kuormittavaa. "No se on varmasti sieltä uimahallista nyt! Onko ikkuna ollut liikaa auki! Tarttui nyt sieltä Hilma-serkulta, sama tauti varmasti! Sieltä se tulee kun perhekerhossa
ootte alkanut käymään! Ootteko nyt pihalla ollut jo lenkkareissa?!"
Lapsi aivasti. Ehkä meni pölyä hetkellisesti nenään.
Meillä muuten anoppi tekee ihan samaa!
Laitoksella kun vauva oli vaippasillaan peiton sisällä niin anoppi ihan ensimmäisenä tokaisi, että vauvalle pitää pukea päälle kun muuten tulee kylmä.
Kotonakin vauva oli paljon vaippasillaan niin joka kerta huolestuneena kommentoi vaatteiden puutteesta.
Soittipa jopa muutaman kerran miehellekin, että nyt niitä vaatteita vauvalle ja äkkiä.
Ja auta armias kun vauva aivasteli paljon (niin kuin vauvat tekevät) niin sehän tietenkin johtui liian vähästä vaatetuksesta.
Ja kyllä se vaan ärsyttää kun toinen ei millään usko meidän osaavan hoitaa vauvaa oikein :D
Mua ärsyttää ihan lähtökohtaisesti se, että pienen lapsen käsiin satutaan PESEMÄTTÖMILLÄ käsillä ja tuodaan kaikki pöpöt suoraan lapselle, joka niitä käsiään tunkee suuhun. Ihan sama vaikka kokeilevat onko kylmä vai mitä, mutta ärsyttää että sukulaisille piti opettaa käsienpesu, ennen vauvaan sattumista.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita ap. mutta ainakin minulla ja monella ystävälläni oli haasteita ensimmäisen ja vielä toisenkin lapsen kanssa, kun kokemusta ei ollut ja neuvot oli kullanarvoisia. Myös ne anopin.
Meillä lapsilla oli pienenä kylmät kädet ja jalat ja ensimmäisen lapsen kohdalla anoppi pyysi laittamaan vauvalle ohuet villasukat ja seuraavan vierailun yhteydessä antoi vielä ohuen pipon ja tumput ja pyysi kokeilemaan niitä, kun vauva nukkuu lyhyitä pätkiä ja oli levoton.
Ja olin ikikiitollinen kun vauva alkoi nukkumaan 6h rauhallisia yöunia.Ja tosiaan, meillä leikki-ikäiset käyttävät kylmien jalkojen takia sukkia joka yö.
Saman havainnon olen tehnyt sairaalassa, monella pienellä on yömyssy, tumput ja sukat jalassa.
Varmaan ap. anoppi ja appi luulivat tekevänsä vain hyvää, koska ovat itsekin saaneet neuvoja ja opastusta aikoinaan lasta liittyvistä asioista, eikä ymmärtäneet, että tietoa on nykyään saatavilla vanhemmilla rajattomasti.
Oonko ainoa, kun koen, että tässä esimerkissä anoppi toimii tavallaan suoraan ja sillä lailla nätisti neuvoa tarjoten? Ehdottaa ja neuvoo ihan suoraan ja kauniisti yhden kerran, jos on havainnut, että vauvalla oikeasti saattaisi olla kylmä, kun on kerran levoton.
Sitten taas nuo ap:n tapaiset isovanhemmat on musta eri juttu. Ne kokeilee käsiä jatkuvasti, vaikka lapsella olisi lämmin ja lapsi tyytyväinen. Hieman viileät sormet jollain tyytyväisellä, ulkoilevalla ja liikkuvalla 2-vuotiaalla on eri juttu kuin kylmät kädet ja jalat levottomalla vauvalla... Tästä olisi mielenkiintoista kuulla jonkun samanlaisen isovanhemman mielipide. Miksi te jotkut teette tuota ihan jatkuvasti vaikkei ole syytä edes? Vähän sama kuin käytäisiin jatkuvasti kurkkimassa vauvan vaippoihin, että onhan ne nyt varmasti osattu pukea hyvin päälle eikä falskaa, tai jotain...
Isovanhemmat on... mua jotenkin ärsyttää, kun appi ihan alusta asti on jokaiseen lapsen itkuun todennut että varmaan maha on kipeä. Joo, aluksi varmaan olikin, mutta nyt kun lapsi on lähemmäs 3v, niin se itkee koska sen legotorni kaatui/se ei saanut karkkia/sen sukka meni vinoon. Ei ku varmaan sen mahaan sattuu. Joo mä tiedän että tää on ihan mitätöntä :D ja appi on oikein hyvä pappa lapselle ja mielellään jätän lapsen heulle hoitoon. Mut mä en ikinä jaksais jotain viikon yhteistä lomaa omien tai miehen vanhempien kanssa.