Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Stressaan huomista esitystä ihan liikaa, tuntuu etten pysty menemään luokan eteen:(

Vierailija
08.05.2017 |

Olen varma että nolaan itseni kunnolla, alan änkyttämään, punastun ja tuntuu että kuolen. Nyt mietin jo tosissani jos joisin alkoholia ennen esitystä. Ja olen siis kuitenkin jo aikuinen eli pitäisi tällaisesta jo selvitä.

Eikä mulla edes ole huonoja kokemuksia esitelmistä, silti tää tuntuu niin pahalta :(

Neuvoja miten rauhoittua?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kunnon juoksulenkillä, niin pahin ahdistus purkautuu.

Yleensä muut eivät huomaa sitä jännitystä kuitenkaan. Ja muista, että kaikki jännittävät ja että yleisö on sinun puolellasi. Kaikki voivat samastua esiintymisjännitykseen.

Jos olet hyvin valmistautunut, hyvin se menee. Onhan se mennyt ennenkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele etukäteen. Ensin yksin pari kertaq, sitten pyydät jonkun kaverisi katsomaan. Jos ei ole kaveria, voit koettaa ottaa videolle yhdellä otolla ja katsella jälkeenpäin (jos uskallat). Näin sinulle jää muistijälki kyseisen esitelmän pitämisestä rauhallisessa ympäristössä.

Tsemppiä! Alkoholia ei kannata ottaa, se samentaa ajatuksia ja heikentää refleksejä. Toki se antaa rohkeuttakin, mutta en suosittelisi ottamaan viinilasillista enempää.

Vierailija
4/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan juo alkoholia, sitten mokaat. Tänään harjoittele esitys kotona mielikuvitusyleisölle. Huomenna hoidat homman jo rutiinilla!

Vierailija
5/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin koulussa aivan hirveesti esiintymistä ja hyvä etten saanut paniikkikohtausta kuullessani sanan "esitelmä". Vieläkin kyllä sama tilanne. Oon 23v, ahdistun jos joudun huomion keskipisteeksi. Änkytän, sydän hakkaa ja se pahin eli olen varmasti aivan tulipunainen.. 

En tiedä auttaako siihen oikein mikään muu kuin harjoittelu (tiedän, kamalaa!) 

Mutta itselläni varmaan parhain esitelmä meni, kun harjoittelin paperit lähes ulkoa, luin niitä äidilleni, mietin etukäteen mitä ihmiset saattavat kysyä ja miten niihin vastaan + puhuin hitaasti, pidin taukoa ja katselin ihmisten yli seinään. Se auttoi ainakin vähän. Tsemppiä paljon ja yritä unohtaa tuo stressaaminen, vaikka se vaikeaa olisikin. 

Joskus auttaa myös ajattelu, että kukaan muu ei oikeasti sinua kuuntele niin tarkasti tai muista kaikkea puhumaasi eikä varsinkaan keskity käyttäytymiseesi läheskään yhtä paljon kuin sinä itse teet

Vierailija
6/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma että nolaan itseni kunnolla, alan änkyttämään, punastun ja tuntuu että kuolen. Nyt mietin jo tosissani jos joisin alkoholia ennen esitystä. Ja olen siis kuitenkin jo aikuinen eli pitäisi tällaisesta jo selvitä.

Eikä mulla edes ole huonoja kokemuksia esitelmistä, silti tää tuntuu niin pahalta :(

Aikuinen? Nauti siitä esityksestä.

Vierailija
7/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittele etukäteen. Ensin yksin pari kertaq, sitten pyydät jonkun kaverisi katsomaan. Jos ei ole kaveria, voit koettaa ottaa videolle yhdellä otolla ja katsella jälkeenpäin (jos uskallat). Näin sinulle jää muistijälki kyseisen esitelmän pitämisestä rauhallisessa ympäristössä.

Tsemppiä! Alkoholia ei kannata ottaa, se samentaa ajatuksia ja heikentää refleksejä. Toki se antaa rohkeuttakin, mutta en suosittelisi ottamaan viinilasillista enempää.

Joku raja vauvapalstankin neuvoissa! Ei viinilasillista enempää?

Vierailija
8/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkäsin koulussa aivan hirveesti esiintymistä ja hyvä etten saanut paniikkikohtausta kuullessani sanan "esitelmä". Vieläkin kyllä sama tilanne. Oon 23v, ahdistun jos joudun huomion keskipisteeksi. Änkytän, sydän hakkaa ja se pahin eli olen varmasti aivan tulipunainen.. 

Mutta itselläni varmaan parhain esitelmä meni, kun harjoittelin paperit lähes ulkoa, luin niitä äidilleni, mietin etukäteen mitä ihmiset saattavat kysyä ja miten niihin vastaan + puhuin hitaasti, pidin taukoa ja katselin ihmisten yli seinään. Se auttoi ainakin vähän. Tsemppiä paljon ja yritä unohtaa tuo stressaaminen, vaikka se vaikeaa olisikin. 

Joskus auttaa myös ajattelu, että kukaan muu ei oikeasti sinua kuuntele niin tarkasti tai muista kaikkea puhumaasi eikä varsinkaan keskity käyttäytymiseesi läheskään yhtä paljon kuin sinä itse teet

Kuka tuollaista aiheuttaa? Oliko teillä joku opettaja, joka iskosti päähänne että esitelmän pitämisessä on jotain ihmeellistä?

Vierailija
9/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin stressaamasta siinä vaiheessa esityksiä, kun tajusin ettei kukaan muista sun esitystäs enää myöhemmin. Sä oot ainoa kuka sen muistaa, joten huoli pois.

Vierailija
10/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa esitelmä puhelimella ja katso sitten onko jotain korjattavaa,miten pidät käsiä,kuuluuko ääni jne.

Tee esitelmä sitten jollekin perheenjäsenelle joka voi antaa lisää vinkkejä.

Sinulle tulee varmempi olo kun olet jo nähnyt esitelmän itse ja saanut jo palautetta joltakin.Itsekin kauhea jännittäjä nuorena mutta kokemuksen myötä se lievenee.Varmimmatkin esiintyjät jännittää vaikka sitä ei päältäpäin näe.Tsemppiä esitykseen.

Vierailija
11/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piri auttaa tohon ongelmaan. Itse asiassa sen parempaa apua ei ole, jos esiintyminen jännittää ja on epävarma olo.

Vierailija
12/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat saikkua huomiselle ja samalla pyydät lääkäriltä vastaisuuden varalle beetasalpaajat.

Vierailija
13/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuollaista aiheuttaa? Oliko teillä joku opettaja, joka iskosti päähänne että esitelmän pitämisessä on jotain ihmeellistä?

Ala-asteella nautin esiintymisestä vitosluokalle asti. Kutoselle vaihdoin koulua ja mua alettiin kiusaamaan ja siitä alkoi esiintymispelko. T. 5

Vierailija
14/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi tulevalle että esiintymispelkoisille järjestetään myös kursseja! Itse kävin semmoisen ja pääsin esiintymiskammostani yli.

Mutta joitakin vinkkejä huomiselle:

1. kirjoita teksti valmiiksi pienille A6 (neljäsosa A4) lappusille. Tämä siksi että käsilläsi on jotain tekemistä kun pitelet niistä kiinni, sekä siksi ettet hermostuneena sekoile tekstissäsi väärälle riville kun tekstiä on vain pari lausetta/lappu

2. jos esitelmä on jostain sopivasta aiheesta niin ota mukaan rekvisiittaa! eli valokuvia, esimerkkitavaroita, kirjastosta lainattu kuvakirja aiheesta tms jota laitat luokkaan kiertämään jolloin tiedät että ainakin osa luokasta tuijottelee niitä tavaroita eikä sinua luokan edessä

3. harjoittele esitelmä lapuilta lukien 3 kertaa etukäteen kotonasi, niin että tiedät varmasti mitä selität etkä sekoile niin pahasti

4. käytä powerpointtia jos mahdollista, jolloin voit laittaa tiiivistelmän aiheesta powerpointille seinälle jolloin myöskin saat yleisön kääntämään huomionsa muualle kuin sinuun

5. jos mahdollista niin pyydä että saat aloittaa esitelmän pidon. tällöin et joudu istumaan hermoilemassa koko tuntia vaan saat homman ekana alta pois. muista myös että luokassa suurin osa ihmisistä jännittää esiintymistä joten jos jälkeesi on muita esitelmän pitäjiä niin he hermoilevat omaa juttuansa eivätkä keskity sinuun.

Tsemppiä <3

Vierailija
15/16 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi tulevalle että esiintymispelkoisille järjestetään myös kursseja! Itse kävin semmoisen ja pääsin esiintymiskammostani yli.

Mutta joitakin vinkkejä huomiselle:

1. kirjoita teksti valmiiksi pienille A6 (neljäsosa A4) lappusille. Tämä siksi että käsilläsi on jotain tekemistä kun pitelet niistä kiinni, sekä siksi ettet hermostuneena sekoile tekstissäsi väärälle riville kun tekstiä on vain pari lausetta/lappu

2. jos esitelmä on jostain sopivasta aiheesta niin ota mukaan rekvisiittaa! eli valokuvia, esimerkkitavaroita, kirjastosta lainattu kuvakirja aiheesta tms jota laitat luokkaan kiertämään jolloin tiedät että ainakin osa luokasta tuijottelee niitä tavaroita eikä sinua luokan edessä

3. harjoittele esitelmä lapuilta lukien 3 kertaa etukäteen kotonasi, niin että tiedät varmasti mitä selität etkä sekoile niin pahasti

4. käytä powerpointtia jos mahdollista, jolloin voit laittaa tiiivistelmän aiheesta powerpointille seinälle jolloin myöskin saat yleisön kääntämään huomionsa muualle kuin sinuun

5. jos mahdollista niin pyydä että saat aloittaa esitelmän pidon. tällöin et joudu istumaan hermoilemassa koko tuntia vaan saat homman ekana alta pois. muista myös että luokassa suurin osa ihmisistä jännittää esiintymistä joten jos jälkeesi on muita esitelmän pitäjiä niin he hermoilevat omaa juttuansa eivätkä keskity sinuun.

Tsemppiä <3

Lappusista vielä huomio: kannattaa hankkia vähän paksumpaa karheaa kartonkia lappusiksi jotka pysyvät helpommin kädessä eivätkä "lerpahda". tekstaa teksti rauhallisesti isolla tekstillä tussilla lappuihin.

ja NUMEROI laput! :) 

/sama

Vierailija
16/16 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miten tää meni? Esiintymispelkoinen täällä myös! Kiinnostaa. :)