Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päättänyt rakennuttaa talon - kokemuksia/neuvoja?

Vierailija
08.05.2017 |

Olen käynyt katselemassa tontteja jo, mutta niistäkään en oikein tiedä, mikä olisi hyvä. Kivoimman näköiset ovat peltoa ja ilmeisesti savimaata. Useimmat ovat pelkkää pystymetsää, sitten moni on kukkulan vueressä tai pohjoisrinteessä. Vaikea löytää hyvää.

Ajattelin sitten valita jonkun valmistalopaketin tontille. Kaikenlaisia maatöitä pitää tehdä ja vedellä sähköjä ja viemäreitä yms.

En ole ikinä rakentanut mitään, mutta oma talo pihalla on unelmani. Valmistaloja olen etsinyt, mutta kaikissa tuntuu olevan jo valmiiksi sisäilmaongelmia tms, joten paras olisi kokonaan uusi talo.

Onko täällä yalon rakenmuttaneita paikalla? Antakaa neuvoja projektiin!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin varmistat että sinulla on rahaa tarpeeksi. Rakennuttaminen (muu kuin älväri tai design) maksaa n 2500€/m2 (riippuu vielä siitä onko puu- vai kivitalo).

Kun budjetti talon osalta on kunnossa voi ruveta katselemaan tontteja. Savimaa voi tulla paalutuksineen yhtä kalliiksi kuin kalliotontti - ei ole ollenkaan outoa että maatöihin menee 50000 -100000€. Yleensä jos on metsätontti siellä on parhaimmat mahdollisuudet moreenimaahan mikä on paras rakennuspaikka. 

Tontin hinta ei saisi olla kuin n 25-30% lopullisen kiinteistön arvosta. Kalliille ja hienolle tontille ei kannata tehdä halpaa ja pientä taloa koska siitä ei ikinä saa omiaan pois.

Kun tontti on ostettu voi alkaa katsomaan talopaketteja. Ensin vaikka netistä, sitten kannattaa mennä talomyyjän pakeille. Tai jos ei paketteja niin palkkaa hyvän arkkitehdin. Kilpailuta ainakin 4 ja varmista että on tyyliltään sitä mitä etsit. Kirjaa ylös itsellesi huone huoneelta speksit jotka haluat ja katso pystytäänkö ne toteuttamaan. Etsi kunnon rakennesuunnittelija - vältä turhia tolppia talon sisällä - typerän näköisiä, tiellä ja estettävissä hyvällä suunnittelulla.

Siitä se sitten lähtee.

t 2 suunnitellut ja rakentanut, 3. paperilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi