Paniikkihäiriöstä tai kohtauksista kärsivät!
Itselläni on lievä paniikkihäiriö. Kohtauksia tulee 1-2 kuukaudessa usein ajatusten, esintymisen ja sydämmen lievän rytmihäiriön takia.
Millaisia oireita teillä on?
Milloin teillä on alkanut ja todettu tämä?
Mistä uskotte tai tiedätte sen johtuvan?
Kuinka usein kohtauksia tulee ja missä tilanteissa?
Ja minkä ikäisiä olette?
Kommentit (3)
Millaisia oireita teillä on?
Sydämentykytys, huimaus on ehkä pahin oire, pelko (esim. joku tuntematon hyökkää, jollekkin läheiselle sattuu jotain, tulen itse hulluksi tai kuolen) , ahdistus, itkuherkkyys, jäsenten puutuminen, sellainen itsensä liika tarkkailu (esim. käsi tuntuu vähän oudolta ja luulen että halvaannun).
Milloin teillä on alkanut ja todettu tämä?
Ekan kohtauksen sain jo ykkösluokalla, mutta ensimmäisen kerran lääkäri vihjasi siitä yläasteella. Sen jälkeen oli vuosia poissa, kunnes 25-vuotiaana hakeuduin lääkäriin näiden huimausoireideni kanssa ja hän totesi että paniikkikohtauksiahan nuo ovat.
Mistä uskotte tai tiedätte sen johtuvan?
Stressi, alkoholi, kofeiini, liikunnan vähyys ainakin pahentaa. Olen lukenut viime aikoina aistiyliherkkyydestä, ja olen ihan tyyppiesimerkki siitä. Se on auttanyt ymmärtämään että tarvitsen elämääni hiljentymistä, rauhaa, luonnossa oleskelua ja yksinkertaisuutta. Tein kahta työtä ja opiskelin samaan aikaan kun nuo kohtaukset alkoivat. Yritän nyt ottaa rauhallisemmin, vaikka koen yhteiskunnan paineet olla tehokas myös ahdistavina.
Kuinka usein kohtauksia tulee ja missä tilanteissa?
Ihan kausittaista. Joskus voi tulla kahdesti päivässä monen viikon ajan, se ylivirittynyt tila ei oikein mene ollenkaan ohi. Välillä tosiaan vuosiin ei ole tullut. Julkiset paikat kuten metro ja kauppakeskukset on pahimpia, mutta tulee niitä kotonakin.
Ja minkä ikäisiä olette?
27
Niin ja lisäys tuohon 2 viestiin oireisiin vielä järkyttävä luulosairaus. Mulla on ollut kaikki mahdolliset syövät, HIV ja ms-tauti ainakin. Sit yhdistän päässäni nuo paniikista johtuvat oireet milloin mihinkin sairauteen ja paniikki senkun pahenee.
Ja että hengitysharjoitukset on auttaneet aika paljon. Kannattaa googlata.
Mulla kilpirauhasen liikatoimintaoireet laukaisee paniikkikohtauksen.
Jonkinlainen kova jännittäjä olen ollut aina mutta varsinaiset paniikkikohtaukset alkoi vasta 40-vuotiaana.