Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydänsuruinen teini

Vierailija
07.05.2017 |

Miten lohduttaa sydänsuruja kärsivää teiniä (kyseessä yksipuolinen ihastus) tuntuu, että lapseni on aivan rikki. :( Varmasti, joskus jonkun muunkin nuorilla ollut sydänsuruja, miten olette toimineet?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kuinka äitini toi mulle suklaalevyn ja totesi että suklaa helpottaa :) en erityisemmin ole suklaan ystävä mutta silti tuo suklaa jäi vuosiksi sydänsurusuklaakseni.

Vierailija
2/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla ollut ihana ja lämmin äiti.. Suklaata siis hakemaan <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Sydänsurut on kyllä kauheita.

Vierailija
4/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi tahi nuori tyttö vai poika? Oletan, että tyttö, mutta...

Ehkä hiukan erityistä huomiointia olisi paikallaan. Ja kenties viikonloppuna jotakin kivaa puuhaa yhdessä, että ehtii ajatella muutakin kuin sitä ihastustaan. Se sitten taas ei ole lohdullista, että toteaa karun tosiasian: useimmat ihastukset raukeavat tyhjiin ja useimmat alkavat suhteet päättyvät, ennen kuin ne edes kunnolla olivat suhteita. Elämä on sillä muotoa kovaa, mutta kannattaa tuoda kauniisti esiin se puoli, että sukupolvi toisensa jälkeen on oppinut siitä selviämään, ja lopulta lähes kaikki sen kumppanin kuitenkin löytävät.

Vierailija
5/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opettaa lasta lohtusyöjäksi.

Vierailija
6/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse, joskus nuorelleni sanonut, että: " kohdallesi osuu vielä oikea sinusta välittävä ihminen, jos ihastuksesi kanssa ei syntynyt suhdetta tällä kertaa, niin ihan varmasti kohdallesi osuu vielä ihminen, jonka kanssa tunne on molemminpuolista." Sanoin tämän lempeästi ja jo aikuseksi kasvanut tyttäreni on sanonut, että se oli hyvä rohkaisu ja sai katsomaan elämää eteenpäin :)

Vierailija
7/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo surut ottaisi niin mieluusti itselleen, meillä on yhdessä käyty lenkillä, pidetty kylpyiltoja jne. ja järjestetty muuta ajateltavaa.

Vierailija
8/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on lohduttanut se, että uskon isojen kuvioiden olevan kohtalon sanelemaa. Sen, mikä ei toteudu, ei ole tarkoituskaan toteutua. Jotain muuta on elämällä varalla silloin.

Vierailija
9/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olet käytettävissä. Älä pakota puhumaan, mutta anna siihen mahdollisuus. Järjestä yhteistä aikaa. Usein toinen nuori ymmärtää toista nuorta parhaiten, voisit ehdottaa, että kutsuu, vaikka kaverinsa yökyläilemään joku viikonloppu. Mitä vain.. Tai muistele omaa nuoruutta ja kerro joku tarina, jossa kenties itsekin podit sydänsuruja se voi helpottaa nuorta ja auttaa näkemään, että vaikka suru tuntuukin nyt ei se ole ikinä maailmanloppua vastaava kohtalo. Rohkaise omalla esimerkillä!

Vierailija
10/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitänyt äitiäni erityisen empaattisena ihmisenä, mutta muistan yhden kerran kun nuorempana puhuin hänelle sydänsurun kohteestani ja murruin sitten kesken lauseen itkemään. Äiti rupesi samaan aikaan itkemään mun kanssa ja asia kääntyi niin että minä menin lohduttamaan äitiä :D

Vierailija
11/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas huippuäiti varmasti! Urheilu on hyvä keino purkaa kielteisiä tunteita, hikilenkki ja sauna sielu ja ruumis raikastuu. Itselläni auttanut sydänsuruihin juuri liikunta :)

Vierailija
12/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi voinut uskoa, miten teinin sydänsurut sattuivat omaan sydämeen. Eipä siinä voinut kuin parhaan mukaan lohduttaa itkevää poikaa ja sanoa, että aika helpottaa vaikkei nyt tunnu siltä.

Vierailija
13/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu, lohduttaminen, tuki ja kannustus ovat tärkeitä.

Senkin ymmärtäminen, että oli mennäkseen näin.

Tsemppiä teille molemmille :)

Vierailija
14/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miksi sydänsurut tuntuu vielä aikuisena yhtä pahalta ellei pahemmalta? :(

N27

Vierailija
15/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee oma nuoruus mieleen, kun ihastuin vahvasti poikaan, joka ei kokenut samanalaisia tunteita. Kyllähän se matalaksi veti pitkäksi aikaa, mutta paras lääke oli ystävien seura. Kun ajateltiin muita asioita ja naurettiin niin sitä kautta huomasi, että elämä jatkuu. Omalle äidillekin aina toisinaan puhuin pojasta ja aina kielsin vahvasti, että olin edes tykännyt.. Äiti kuunteli rauhallisena ja se auttoi myös. Ja niin nuori kokee nuo tunteet vahvoina. Älä vaan vähättele ikinä, se on tärkeä muistaa!

Vierailija
16/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, muistan itseni vastaavasta tilanteesta. Ihana kun huolehdit! Äitini vei minua lenkille, museoon (josta tykkäsin) ja isä lätkäpeliin (josta en tajunnut mitään:D) ja vaikka en sitä ehkä silloin osannut ilmaista niin ne merkitsi kyllä tosi paljon, etenkin tuo isän tempaus koska oli niin odottamaton häneltä.

Äiti kertoi myös omista nuoruudenrakkausjutuistaan, pidin sitä ehkä vähän kiusallisena, mutta toisaalta se lähensi meitä ja karisti sen ajatuksen, että äiti ja isä ovat vain tavanneet ja siitä asti on ollut täydellistä. Eli vähän realismia, että ei nuo rakkausasiat kenelläkään aina mene täydellisesti mutta elämä jatkuu.

Vierailija
17/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen teille kaikille vastaajille. Olette empaattisia jokainen tässä ketjussa ja lämmittää mieltäni. Mukavaa kesänodotusta jokaiselle <3 alkuper. äiti

Vierailija
18/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opettaa lasta lohtusyöjäksi.

No voi nyt helvetti oikeasti.

Vierailija
19/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämän päivän onnettomuus voi olla huomisen onni". Tällaisen lauseen luin joskus aikoinaan ja askartelin kortin tyttärelleni, jolla oli sydänsuruja.. Oli kuulemma lohduttava <3 Kyllä se siitä, aika parantaa haavat. Ja täytyy myös muistaa, että nuoren ei tarvitse mitenkään väkisin yrittää poistaa tunteitaan. Hän voi edelleen pitää pojasta ja tunteidenkin haalistumiselle pitää antaa aikaa, kaikki ei tapahdu sormia napsauttamalla. Se on se aika..

Vierailija
20/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minullakin ollut äiti, jolle olisi voinut kertoa, miltä tuntuu kun ihastuksen kohteet eivät kiinnitä mitään huomiota! Olisipa äitini kysynyt, että oletko mitenkään tuonut ihastustasi esiin! Olisipa äitini kertonut, että tytötkin ovat arkoja ja taitamattomia näissä asioissa.

Mutta minun äitini oli, ja on, tietyllä tavalla kylmä. En osaa selittää, eikä tässä ole minun avautumiseni paikka. Sen sijaan haluan sanoa, että tämä ap on varmasti hyvä äiti, kun lapsi kertoo arkoja asioitaan.