Rintasyöpää vai alkavat vaihdevuosioireet?
Olen 47 vuotias ja olen tuntenut molemmissa rinnoissa nyt viikon ajan arkuutta, painavuuden tunnetta ja turvotusta. Nukkuessa rinnat tuntuu kipeiltä jos menee vaikka vatsalleen. Tai kun riisuu rintsikat niin sattuu, samalla lailla kun ennen menkkoja.Kuukautiset ovat myöhässä pari viikkoa ja raskaana en ole eikä ole edes mahdollisuutta. Olen nyt todella huolissani tästä rintojen kivusta. Voiko olla hormonaalista jos on tulossa vaihtarit vai kenties rintasyöpää? Olen ihan hysteerisesti tunnustellut itse rintoja nyt jo useana päivänä, seisten ja makuulla, mutta en huomaa mitään patteja. En edes tiedä miltä sellainen patti tuntuisi. Voiko jäädä huomaamatta?
Varasin gynekologille ajan ensi viikolla, hän toivottavasti osaa sanoa onko syytä huoleen ja varmaan tutkii rinnat myös? Edellisen kerran kävin viime lokakuussa jossa rinnat tutkittiin, silloin ei löytynyt tunnusteltaessa mitään poikkeavaa.
Pelkään rintasyöpään sairastumista, varsinkin kun alan olla jo "riski-ikäinen". Toivon ja rukoilen vaan että kipuili olisi hormonalista.
Pelottaa todella paljon ja jännittää lääkärille meno.
IlmiannaJaa
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi rintasyöpä, se ei heti tuntuisi molemmissa rinnoissa yhtä aikaa.
On siten hormonaalista.
Ja hei: jatkuva rintojen tunnustelu tekee mistä tahansa rinnoista kipeät. Nyt ANNA OLLA.Ja tunnustelemalla nyt muutenkin saa huonomman käsityksen rinnoista kuin varaamalla ajan mammografiaan ja ultraan. Miksi sä gynelle menet, jos rinnoista olet huolissasi?
N50
Menen juttelemaan vaihdevuosi asioista, mahdollisten hormonien alottamisesta ym. Samalla rintojen tutkiminen ja tarvittaessa lähete mammografiaan tai ultraan.
Jos sinun ainoa oireesi on raskaat ja arat rinnat sekä puuttuvat/epäsäännölliset kuukautiset, niin miksi haluat hormonilääkityksen? Nuo on normaaleja, luonnollisia juttuja tuossa iässä.
Se hormonilääkitys vasta rintasyövän riskiä nostaakin.
Toki gynet tutkii rinnat, mutta ei käsin tutkimalla saa mitään kunnon varmuutta mistään. Minullakin on tisseissä kystia paljon, ja gyne ei niitä edes koskaan huomannut, löytyivät vasta mammografiassa/ultrassa. Joten jos oikeasti olet huolissasi, varaa aika noihin.
1
Todennäköisesti hormonaaliset muutokset/lähestyvät vaihdevuodet. Varsinkin jos omaat paljon rintarauhaskudosta. Tietysti on tärkeää tutkia, mutta niin kuin joku toinen sanoikin, on äärimmäisen epätodennäköistä että molemmat rinnat samaanaikaan syövästä oireilisivat. Onko sulla muuten stressiä? Sekin kun voi aiheuttaa kaikenlaista, ihan fyysisenä kipuna oireilevaa kuten myös epäsopivat rintsikat.
Vaihdevuosioireilua.Itselläni oli vuosia juuri samanlaista kipuilua ja arkuutta.Nyt kun kuukautiset vihdoin loppuivat, arkuus loppui myös :)
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun ainoa oireesi on raskaat ja arat rinnat sekä puuttuvat/epäsäännölliset kuukautiset, niin miksi haluat hormonilääkityksen? Nuo on normaaleja, luonnollisia juttuja tuossa iässä.
Se hormonilääkitys vasta rintasyövän riskiä nostaakin.
Toki gynet tutkii rinnat, mutta ei käsin tutkimalla saa mitään kunnon varmuutta mistään. Minullakin on tisseissä kystia paljon, ja gyne ei niitä edes koskaan huomannut, löytyivät vasta mammografiassa/ultrassa. Joten jos oikeasti olet huolissasi, varaa aika noihin.
1
Jos pakko niin mielummin ultraan, mammosta saatu säteilymäärä vastaa 7 keuhkokuvaa eikä innosta muutenkaan se tissien litistäminen ja nyt kun ne on vieläö kipeet
Jos sinulla olisi rintasyöpä, se ei heti tuntuisi molemmissa rinnoissa yhtä aikaa.
On siten hormonaalista.
Ja hei: jatkuva rintojen tunnustelu tekee mistä tahansa rinnoista kipeät. Nyt ANNA OLLA.
Ja tunnustelemalla nyt muutenkin saa huonomman käsityksen rinnoista kuin varaamalla ajan mammografiaan ja ultraan. Miksi sä gynelle menet, jos rinnoista olet huolissasi?
N50