Lentopelkoinen täällä katsoo National Geographicsilta 'Lentoturmatutkintaa'
Joo en lähdekään synttärilahjaksi saamalleni matkalle. Olen tyhmä. Ei teidän tarvitse sitä sanoa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen yhden jakson tuosta sarjasta missä lentokone oli ollut hetken ajan kentällä ilman lentoja ja sinä aikana ampiaiset oli tukkineet jonkun putken mitä käytettiin koneen korkeustietojen keräämiseen ja sitten se lentokone tippui mereen niiden ampiaisten takia kun kone sai vääriä korkeustietoja =/
Muistan tuon. Kone oli joutunut seisomaan muutaman päivän jossain ja tuommoisiin koloihin pesänsä tekevät hyönteiset löysivät pitot-putket.
Eniten ihmetyttää ne lento-onnettomuuksien tutkijat, että miten taitavia he ovat löytämään syyt katastrofeihin.
Niin, ja sitten on näitäkin tarinoita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
On aivan uskomatonta, että ihminen selviää hengissä yli 10 kilometrin pudotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lohtuna on nopea kuolema.
Ei aina. Voi kuolla palamalla tai savuun tukehtumalla. Tai jos kone hajoaa ilmassa, voi tulla uudelleen tajuihinsa pudotessaan tuoliin sidottuna, kuten epäillään käyneen ainakin yhdelle Lockerbien räjäytyksessä kuolleelle, ja pudotusta voi kestää useita minuutteja. No, loppuuhan se V*tutus tietenkin lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö tuota ohjelmaa netistä?
Noita ohjelmia on tullut aika monta ja täältä voit katsoa niitä
http://www.natgeotv.com/fi/lentoturmatutkinta/videot
Minä olen tuon ohjelman vakioseuraaja. Latasin useamman jakson myös tablettiini ja katsoin sitä lennolla (kuulokkeilla toki ja bisnesluokan takaosassa joten ei ollut ketään mahdollisesti lentopelkoista näkemässä ja traumatisoitumassa :D). Hauskaa oli huomata että istuu samassa koneessa joka ohjelmassa putosi teknisen vian takia. Ohjelman lopussa kyllä selvisi että onnettomuuden jälkeen vika korjattiin. Ilmailualaa täytyy siitä kyllä kehua että asiat korjataan nopeasti. Lohduttaudu ap vaikka sillä, että lentoja on minulle kertynyt 21 vuoden elämän aikana yli 100 ja joka kerta olen selvinnyt hengissä ilman ongelmaa. Olen lentänyt kotimaassa, maapallon toiselle puolelle, isossa ja uudessa koneessa, vanhassa ja rähjäisessä, sukulaisen mukana harrastelennoilla, laskuvarjohyppyyn suunnitellulla koneella ja ties millä. Muutaman kerran on ollut kovaa turbulenssia mutta ehjänä maanpinnalla ollaan taas. Ainakin siihen asti että maanantaina lähdetään taas ilmaan. Lentolupakirjan hankkiminen on työn alla.
Millä lentöyhtiöllä lentäisit? Jos Finnair, niin ei syytä huoleen. Hoitavat ainakin vielä asiat niin kuin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen päivä on yli 100 000 lentoa maailmanlaajuisesti. Matkustajia on miljoonittain. Todennäköisempää on joutua tappavaan auto-onnettomuuteen matkalla lentokentälle, kuin kuolla lento-onnettomuudessa.
Mutta jonkun kohdalle aina semmonen sattuu. Ihan niinkuin lottovoittokin.
En vertaisi näitä. On oma valinta mennä lentokoneeseen kuin myös voi valita lottoaako vai ei. Lotossa ei kuitenkaan putoa korkealta voitti eli ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohtuna on nopea kuolema.
Ei aina. Voi kuolla palamalla tai savuun tukehtumalla. Tai jos kone hajoaa ilmassa, voi tulla uudelleen tajuihinsa pudotessaan tuoliin sidottuna, kuten epäillään käyneen ainakin yhdelle Lockerbien räjäytyksessä kuolleelle, ja pudotusta voi kestää useita minuutteja. No, loppuuhan se V*tutus tietenkin lopulta.
Kuinka kauan luulet että palaminen tai savuun tukehtuminen kestää?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuon ohjelman vakioseuraaja. Latasin useamman jakson myös tablettiini ja katsoin sitä lennolla (kuulokkeilla toki ja bisnesluokan takaosassa joten ei ollut ketään mahdollisesti lentopelkoista näkemässä ja traumatisoitumassa :D). Hauskaa oli huomata että istuu samassa koneessa joka ohjelmassa putosi teknisen vian takia. Ohjelman lopussa kyllä selvisi että onnettomuuden jälkeen vika korjattiin. Ilmailualaa täytyy siitä kyllä kehua että asiat korjataan nopeasti. Lohduttaudu ap vaikka sillä, että lentoja on minulle kertynyt 21 vuoden elämän aikana yli 100 ja joka kerta olen selvinnyt hengissä ilman ongelmaa. Olen lentänyt kotimaassa, maapallon toiselle puolelle, isossa ja uudessa koneessa, vanhassa ja rähjäisessä, sukulaisen mukana harrastelennoilla, laskuvarjohyppyyn suunnitellulla koneella ja ties millä. Muutaman kerran on ollut kovaa turbulenssia mutta ehjänä maanpinnalla ollaan taas. Ainakin siihen asti että maanantaina lähdetään taas ilmaan. Lentolupakirjan hankkiminen on työn alla.
Tarkoittanet "samanlaisessa"?
Hei ap, mulle puhkesi lamaannuttava lentopelko ennen lomamatkaa loppukesästä 2015. Sitä ennen olin lentänyt edellisen kerran keväällä 2011, jolloin en pelännyt melkein ollenkaan, mutta ilmeisesti noiden reilun neljän vuoden aikana jokin oli muuttunut suhtautumisessani lentämiseen. Uskon, että ainakin se että noina vuosina oli uutisoitu aika paljon kadonneista ja pudonneista lentokoneista, oli osaltaan laukaissut tuon pelon.
Luulin ennen lentoa, että kuolen siihen pelontunteeseen, sydän hakkasi, huimasi, enkä saanut edellisenä yönä unta. Matkan aikana sattui vielä sellainenkin välikohtaus, että eräs matkustaja sai sairaskohtauksen, minkä seurauksena turvavyövalot paloivat ilmassa – tämän takia luulin, että tulossa on hirveää turbulenssia tai kone on putoamassa tai jotain. Kaiken lisäksi jouduttiin tekemään ylimääräinen lasku Tanskaan tämän vuoksi. Tulomatkalla puolestaan kone lensi sadepilven läpi (yllätys yllätys Britanniassa) nousun yhteydessä, ja turbulenssi ja ryske oli matalapainekeskittymässä aikamoinen.
Pointtini on, että selvisin kuitenkin kaikesta tästä. Mikään tapahtuneista asioista eivät olleet (minulle) vaarallisia niiden pelottavuudesta huolimatta. Jos olisin jättänyt menemättä, katuisin sitä katkerasti vielä tänäkin päivänä.
Jälkikäteen minua on rauhoittanut esimerkiksi tuon tännekin linkitetyn Finnairin blogin lukeminen, ja lentopelon käsittelystä on myös paljon kirjallisuutta, johon kannattaa tutustua. Myös sen ajattelu, että sitä konetta ohjaavat ihmiset, joilla on valtavasti ammattitaitoa asiaan liittyen ja aivan yhtä isot intressit päästä ehjänä kotiin, on rauhoittanut, kun olen miettinyt miten varautua siihen, kun ennen pitkää kuitenkin taas pitää lentää. Lopuksi, myös lentoemännille voi mainita lentopelosta, jolloin he tsekkaavat aina välillä että voit hyvin, ja voit myös kysyä heiltä, mistä mikäkin ääni jne. aiheutuu. Ylipäätään lentoemäntiä ja muita matkustajia katselemalla/kuuntelemalla voi rauhoittaa itseään, kun huomaa, että kaikki menee hyvin ja normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Millä lentöyhtiöllä lentäisit? Jos Finnair, niin ei syytä huoleen. Hoitavat ainakin vielä asiat niin kuin pitää.
Tai niin ainakin vielä uskotellaan. Tosiasiassa Finnairkin on ulkoistanut huoltonsa, ja jossakin kaukomaassa sitä konetta voi rassata vaikka "ilmailuinsinööri" ali-hassan ja ihmetellä koneen jo lähdettyä että mitäs nää täällä taskussa on...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet "samanlaisessa"?
Juuri näin! Tarkoitus oli kirjoittaa että samassa konemallissa, mutta sitten ajatus katkesi.
Tsemppiä ap! Mä oon kanssa lentopelkoinen.
Työni takia joudun lentämään 40-80 lentoa/vuosi. Olen ollut kaikenlaisissa turbulensseissä, konessa jota on mekaanikko korjannut lunttilapun kanssa, lennolla jossa kapteeni ei pysty laskeutumaan huonon näkyvyyden takia yms ja silti vielä olen elossa. Suuremmissa koneissa mua ei pelota läheskää niin paljoa kuin pienissä.
Iän myötä pelko ei ainakaan hellittä mutta pakko sen kanssa on vaan oppia elämään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen yhden jakson tuosta sarjasta missä lentokone oli ollut hetken ajan kentällä ilman lentoja ja sinä aikana ampiaiset oli tukkineet jonkun putken mitä käytettiin koneen korkeustietojen keräämiseen ja sitten se lentokone tippui mereen niiden ampiaisten takia kun kone sai vääriä korkeustietoja =/
Just sen pivot putken
Lommoinen cessna valtavassa myrskyssä koettu ja myrsky oli niin kova että maanpinnanlla alapuolella näytti kuin pommin jäljiltä.
Minusta tuo sarja olisi mainiota viihdettä kaikille reittilennoille.
Muistan kun vein eka kertaa veljeni lentämään niin eikös emäntä just jakanut iltapulua jonka kantta koristi jumbo jonka katto oli lentänyt parin emon kanssa taivaantuuliin. Veli näki sen kuvan heti 1 koneessa.
Kiitos kaikille vastanneille. Vastaan teille erikseen, mutta nyt on pakko katsoa Vermon ravit :)
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap! Mä oon kanssa lentopelkoinen.
Työni takia joudun lentämään 40-80 lentoa/vuosi. Olen ollut kaikenlaisissa turbulensseissä, konessa jota on mekaanikko korjannut lunttilapun kanssa, lennolla jossa kapteeni ei pysty laskeutumaan huonon näkyvyyden takia yms ja silti vielä olen elossa. Suuremmissa koneissa mua ei pelota läheskää niin paljoa kuin pienissä.
Iän myötä pelko ei ainakaan hellittä mutta pakko sen kanssa on vaan oppia elämään.
Ja ajattele, että sunkin mahdollisuudet joutua lento-onnettomuuteen kasvaa lento lennolta. Tsemppiä!
Näkeekö tuota ohjelmaa netistä?