Te jotka olette joskus matkustelleet paljon/matkustelette paljon tällä hetkellä!! :)
Haluaisin alkaa matkustelemaan. Miten olette toteuttaneet tätä unelmaanne?
Kommentit (37)
Te jotka joudutte matkustelemaan työnne vuoksi taidatte olla kateellisia kun olette menettäneet matkustamisesta ilon.
Matkustaminen on nykyään helppoa, kun tietoa löytää paljon netistä ja hätätilanteissa saa aina yhteyden kotiin. Lennot ovat tavalliselle palkansaajalle ihan ostettavissa ja monissa maissa elää pikkurahalla Suomeen verrattuna.
Kuitenkin, kun paljon matkustaa ja myös harvinaisempiin kohteisiin, huomaa, että matkustelu on räjähtänyt käsiin. Lähes joka kolkassa on nykyään paljon turisteja ja paikalliskulttuurit jäävät väistämättä sen alle. Vaikutukset ilmastolle ovat hankalat, varsinkin kun kiinalaisetkin ovat alkaneet vaurastuessaan matkustamaan. Joskus se saa surulliseksi. Meitä on tällä planeetalla liikaa.
Lomalla matkustellaan, työstä ja arjesta irtautuminen onnistuu parhaiten kun lähtee reissuun. Helposti jumittuu samoihin ympyröihin ja matkan vaikutuksen huomaa parhaiten palatessa kotiin. Olo on virkistäytynyt sekä ajatus on avarakatseisempi.
Palo matkustaa ja nähdä uusia paikkoja on ollut minussa aina ja lähdonkin valmistuttua ammattiin ulkomaillemmalla töihin. Olen siis aiemmin asunut Euroopassa kahdessa maassa yhtään reilut 4 vuotta. Silloon tuli koluttua niitä maita ja niiden naapurimaita. Nyt perheellisenä matkustelu vaatii suunnitelmien ja budjetin tekemistä koska rahaa ja aikaa ei ole rajattomasti. Pyrimme tekemään perheen kanssa pari matkaa vuodessa ja itsekseni (kaverin kanssa) teen yhden pitkän viikonlopun reissun yleensä. Tänä vuonna olemme käyneet yhdellä perusvalmismatkalla lämpimässä talvella, kesällä menemme viikoksi Italiaan koko porukka ja minä vien lapset Lontooseen/ Englantiin. Seuraan lento- ja hotellitarjouksia ja varaan aikaisin jos tarjous on hyvä. Hieman pystyy säästämään noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännää mihin ihmiset rahaansa laittaa :) itse en tykkää enää matkustelusta. Nuorempana menin paljonkin, nyt käytän rahat kotiin ja itseeni - sisustamiseen, hyvään ruokaan, vaatteisiin ja autoon, koska rakastan autoilua ja lähiseutumatkoja.
Minusta myös matkustamiseen käytetty raha on hukkaan heitettyä rahaa. En todellakaan ymmärrä mitä hienoa jotku näkevät siinä. Saan paljon enemmän tyydytystä siitä että remontoin talosta jonku huoneen samalla rahalla mikä menisi lomamatkaan.
Tää on jännä miten erilaisista asioista ihmiset saa tyydytystä. Olen jo 45v, mutta en omista taloa enkä kesämökkiä. Kaikki liikenevät rahat käytämme matkusteluun. Olemme asuneetkin useamman vuoden ulkomailla. Tulisin hulluksi jos joutuisin jämähtämään samaan asuntoon ja paikkaan. Oma asunto, kesämökki, 2 lasta, auto ja koira näkökantilta. Aamuisin töihin, iltaisin kotia puunaamaan. Juu ei ole minun elämääni. Mutta elämä on valintoja. Kukin tyylillään, pääasia että on onnellinen. Kaikista kamalinta on elää koko elämä ja katua sit kuolinvuoteella tekemättä jääneitä asioita.
Ite ajattelen sen niin että maksaa se eläminen vaikka jäisi suomeenkin ;) Yksi vaihtoehto on sellainen että jos kaupungissasi on tapahtumia tms voit laittaa oman kämppäsi vuokralle niiden ajoiksi ja lähteä itse ulkomaille. Tällä saat katettua osan matkan kuluista. Myös koko kesäksi voi saada vuokralaisen, firmat vuokraa asuntoja alueelle tuleville työntekijöille, ihmiset remppaa, rakentaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin alkaa matkustelemaan. Miten olette toteuttaneet tätä unelmaanne?
Omatoimimatkailu ehdottomasti. Päätä mihin haluat jos se on kauas lento on yleensä kallein joten säästä siihen hetki..perillä on yleensä halpaa olla ja elää.
Tai sitten vaikka norwegianin lennot johonkin mikä sillä hetkellä kiinnostaa..
Esim kävin kreetalla..lento sinne maksoi 68e ja takaisin 72e kotimaan lennot hkiin 25e eli periaatteessa halvempaa kuin junalippu hkiin..:)
Hotelli keskeisellä paikalla maksoi yht 150e 7 vrk ja matkarahaa oli parisen sataa..ihana reissu oli))
Sitten aasia on edullinen ja katibia taas kallis syödä jne.. kuubassa vuokrasin huoneita paikallisilta siellä se on edullinen ja yleinen muoto muoto majoittua. Ei ole välttämättä kallista reissata..heh ainiin puolan gdansiik lensin joskus wizzair yhtiöllä tampereelta 20 e menopaluu...matkaan vaan rohkeasti. Ne elämykset ei ole hukkaan heitettyä rahaa))
Matkusteltiin paljon ennen lapsia, kun minä olin opiskelija ja mies minimipalkkaisessa työssä, eli budjetti oli todella pieni. Tärkeintä oli saada juoksevat kulut kotona minimiin. Lähdettiin kerralla pidemmäksi aikaa ja laitettiin kämppä vuokralle. Kaikki netti, puhelin, yms kuukausittaiset kulut matkan ajaksi minimiin.
Matkusteltiin pääaiassa Aasiassa, missä tietenkin halvempaa. Muistelisin että 500-600€ kuukaudessa oli ihan ok budjetti yhdelle (sis. lentoja lukuunottamatta kaikena, eli majoitus, syömiset, aktiviteetit, liikkuminen...). Tosin jos harrastaa esim laitesukellusta, kuluu tietenkin vähän enemmän rahaa. Me harrastettiin snorklausta ja valittiin paikat vähän sen mukaan, että laitteita ei olisi edes tarvittu, kun lähempänä pintaakin oli niin paljon nähtävää :)
Rakastan matkustamista! Omatoimimatkailu on se juttu. Airbnb on hyvä majoituspalvelu - sen kautta voi vuokrata huoneen tai koko asunnon. Alun perin siellä oli lähinnä ihmisten olia koteja, nykyään toki paljon myös sijoituskämppiä. Sen ansiosta olemme joka tapauksessa pystyneet mm. majoittumaan todella hyvin aivan Manhattanin ytimessä ihanan houstin luona, vaikka samalla rahalla olisimme päätyneet jonnekin murjuhotelliin pitkän metromatkan päähän keskeisistä paikoista. Kannattaa kehittää omaa silmää sen suhteen, millainen ilmoitus viestii laadukkaasta diilistä - me ollaan mieheni kanssa viestinnän ammattilaisia, mistä on yllättävän paljon apua asiassa. En kertaakaan ole joutunut pettymään Airbnb:tä käyttäessäni.
Jos pystyt matkustamaan muulloin kuin yleisinä loma-aikoina, se kannattaa. Lentodiilit-ryhmä FB:ssa nostaa lähes päivittäin esille hyviä lentotarjouksia. Vertailen myös Momondon kautta lentoja (joskin kannattaa hinnan lisäksi hieman selvittää myös sitä, millaiselta välittäjältä liput hankkii - kaikki eivät ole yhtä suositeltavia).
Lentäminen on mukavampaa, kun löytää omat tapansa. Mulla on pitkillä lennoilla aina lentosukkien lisäksi villasukat - on mukava voida ottaa kengät pois palelematta. Lisäksi mulla on lämmin huivi, silmälaput ja korvatulpat, runsaasti hyvää luettavaa, ehkä neule puupuikoilla, jotain omia eväitä (lentokoneen kasvisruoka on välillä luokatonta) ja Japanista ostettu Mujin todella hyvä niskatyyny. Esim. 15 tunnin lento meni näillä kivasti, luin kaksi kirjaa ja katsoin elokuvia. Koska matkustan mahdollisimman usein lyhyilläkin lomilla, saatan ottaa myös töitä tehtäväksi koneessa. On ihan hyvä fiilis, kun on saanut kaikki esseet tai kokeet korjattua ennen pitkän viikonlopun alkua, eikä koneessa pääse asiaa pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännää mihin ihmiset rahaansa laittaa :) itse en tykkää enää matkustelusta. Nuorempana menin paljonkin, nyt käytän rahat kotiin ja itseeni - sisustamiseen, hyvään ruokaan, vaatteisiin ja autoon, koska rakastan autoilua ja lähiseutumatkoja.
Minusta myös matkustamiseen käytetty raha on hukkaan heitettyä rahaa. En todellakaan ymmärrä mitä hienoa jotku näkevät siinä. Saan paljon enemmän tyydytystä siitä että remontoin talosta jonku huoneen samalla rahalla mikä menisi lomamatkaan.
Minä taas mietin päinvastoin. Remontin hinnalla pääsee jo vaikka minne.
Mä jouduin työni puolesta matkustamaan aikaisemmin todella paljon. Pahimmillaan kolme maata viikon aikana. Lentokentillä odottelua, ruuhkassa seisomista, ankeita iltoja hotellihuoneissa. Kaikki hohto katosi matkustelusta. Silloin kaipasin että jos joskus saisi olla kotona. Nyt mua ei saa vapaaehtoisesti kodistani mihinkään. Nykyään onneksi skypellä voi hoitaa valtaosan palavereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde pakettimatkoille. Varaa kunnolla aikaa liilkumiseen, hyödynnä junia ym kohdemaassa. Saat irti paljon enemmän. Ei se sen kalliimpaa loppujen lopuksi ole
Myös pakettimatkoilla voi liikkua itsenäisesti junilla yms
Tässä siis luultavasti viitattiin siihen että älä lähde pakettimatkoille sillä ne tulevat aina kalliimmiksi kuin omatoimimatkat...
Minne erityisesti haluaisit matkustaa, ap? Millaisey kohteet kiehtovat? Mitä odotat matkustamiselta?
Vierailija kirjoitti:
Olemme matkustelleet paljon. Meillä on kohtuulliset tulot ja pienet pakolliset menot. Rahaa kertyy ihan huomaamatta ja olemme voineet milloin tahansa lähteä matkalle ilman mitään vaikutusta päivittäiseen elämään. En matkustelisi velaksi tai niin että joudun pihistelemään arjessa.
Joku toinen sijoittaisi nämäkin rahat. Mutta minulle hyvään elämään kuuluu matkustelu. Myös lapset pääsevät aina mukaan
minä taas olen valinnut matkustelun, vaikka se tarkoittaa pihistelyä muussa.Onneksi myös Teinini on kiittänyt minua siitä. En tarvitse materiaa, mutta janoan kokemuksia.
Enkä tarkoita, että minun tapani olisi oikea.
Vierailija kirjoitti:
Hankit sellaisen työn jonka vuoksi JOUTUU matkustamaan.
Itse joudun matkustamaan töissä ja voin sanoa että eipä paljon huvita matkustella vapaa-ajalla. Lentämisessä ei ole mitään jännää ja hotellissa asuminen se vasta onkin tylsää.
Esim. au pair ja working holidays -juttuja kutsutaan usein köyhän ihmisen kielikursseiksi/vaihtarivuoksiksi. Sitähän ne on. Itsekin rahoitin kielikurssin Irlannissa olemalla tarjoilija. En ollut ikinä tarjoillut tai ollut enkunkielisessä työpaikassa - alku oli aika haastavaa. 11 kk vierähti, upea vuosi. Tein loppupuolella sitten Cambridgen Profiency kokeen hyvillä arvosanoilla.
Ensin säästetään ja sitten suunnitellaan reissu. Ollaan tehty 3 viikon kiertomatkoja Afrikkaan, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Itse on varattu lennot, majoitukset jne. Noita kaukomatkoja on tullut halvemmaksi itse järjestää, kuin ostaa pakettimatka. Lisäksi pitkän viikonlopun kaupunkilomat ovat mukavia Euroopassa. Rantalomalla ollaan käyty esim. Sardiniassa, Kroatiassa ja Korsikalla. Ihania kokemuksia, jotka säilyvät ikuisesti muistossa, varsinkin jos kirjoittaa matkapäiväkirjaa.
Pitkät lomat, aina samaan aikaan kuin lapsetkin koulusta lomalla. Reissaamme noin 2kk vuodessa. Kesällä tai kevättalvella 2-3 viikkoa USA:ssa, muutama pidempi Euroopan matka ja satunnaisia reissuja kotimaassa. Lapset jo pikkuteinejä, joten kulkeminen reppureissuillakin onnistuu. Varaan lennot aina kun näen jotain kiinnostavaa kohdetta tarjottavan halvalla, tai sitten kuljemme vanhoissa tutuissa kohteissa.