Apua! Koira yrittää syödä ampiaisia ja muita hyöteisiä!
9kk koira, miten ihmeessä tuon saa oppimaan ettei ampiaisia ja mehiläisiä kannata pistää suuhunsa? Kyllähän se oppii jos joku kerran tuikkaa, mutta mitenhän vaarallinen ampiaisen pistos on koiran suussa? :x
Onko muilla samanlaisia urpoja? Miten olette selvinneet pistoksista? Koira on siis ihan hulluna pörriäisten perään, jos en ehtisi pitelemään kiinni, juoksisi suoraan perään ja vetäisi nassuunsa.
Kommentit (10)
Kyllähän se kuono saattaa turvota aikalailla. Ei yleensä kuitenkaan hengenvaarallista.
Ei niistä yleensä mitään käy. Kyytabletit voi antaa,jos hirvittää.
Eipä sitä mitenkään voi opettaa. Silloin varmasti lopettaa kun tulee pistetyksi, mutta eipä se muuten sitä tule koskaan ymmärtämään. Joko vahdit haukkana jatkuvasti tai hankit kyypakkauksen ja annat mennä.
Älä missään nimessä anna sen syödä ampiaisia. Pahimmillaan pisto koiran kieleen voi olla hengenvaarallinen.
☭ 7217 ☭
Nyt on näkynyt ulkona vähän tokkuraisen oloisia kimalaisia, niitä koira tykkäisi pistää poskeensa jos en ole tarkkana. Yleensä nuo ötökät kyllä lentävät niin sukkelaan karkuun, ettei mikään koira niitä kiinni saa. Ampiainen tosin tuikkaa jos sitä häiritään, mutta muut kyllä lähtevät mieluummin karkuun.
Anna sille matolääke :D Sillä on kohta niitä.
Meidän koira tykkäsi kanssa pentuna härkkiä ampiaisia, kunnes noin 5-6 kk:n iässä sai kärsiä nahoissaan. Olin pennun kanssa ulkona, ja se oli puuhaillut omiaan viitisen minuuttia (aidatulla) takapihalla kun itse kastelin terassilla kukkia. Tuli häntä heiluen terassille, koko kuono ihan turvoksissa. Parin minuutin sisään pää olikin kuin jalkapallo, minulla täysi paniikki päällä koska asumme ihan korvessa, ei lähinaapureita eikä ketään joka olisi alle puolessa tunnissa ehtinyt meille, ja oma autoni oli korjaamolla. Itku kurkussa soitin miehelle (lääkäri) että mitä teen, hän sitten muistutti että minulla itselläni on adrenaliinikynä vakavan ruoka-aineallergian ja astman takia, ja ei kun piikkiä koiraan - jos ei olisi ollut noin hankala tilanne niin ei oltaisi riskeerattu, mutta koira olisi taatusti tukehtunut turvotukseen ennen avun saapumista, eikä onneksi tullut lisäongelmia tuon "hoitotoimenpiteen" johdosta. Turvotus laski melkein heti, ja koira vietiin tietysti eläinlääkärille tarkastettavaksi heti kun sain kyydin järjestettyä. Ei ole sen koommin ampiaisiin koskenut, ikää nyt 11 v.
Tää on vanha keskustelu, mutta pakko kommentoida.
Uskomatonta että jotkut kehtaa sanoa ampiaisenpiston olevan vaaratonta koirille. ”Anna pistää vaan, kyllä se siitä oppii”.
Meidän koira ei ole oppinut, vaikka häntä pisti ampiainen nieluun muutama vuosi sitten, ja kaikenkaikkiaan eläinlääkärikäyntejä tuli sen myötä kahdeksan ja hintaa yhteensä pari tonnia. Pisti pahaan paikkaan ja leikkaamaankin jouduttiin. Edelleen jahtaa ampiaisia yhtä innoissaan, vaikka kaikkea muuta mieluisaa puuhaa on järjestetty.
Olkaa siis varovaisia. Jotkut oppii kerrasta, mutta kaikki koirat eivät koskaan opi yhdistämään ampiaista ja kipua toisiinsa.
Anna oppia virheistään. Ei se ampiaisenpistoon kuole, mutta ei taatusti enää jahtaa yhtäkään lentävää elukkaa sen jälkeen.