Mitä tehdä, kun naapuri ulkoiluttaa koiraa irti kerrostaloyhtiön pihassa?
Elikäs ymmärtääkseni taajama-alueilla koiran tulee olla aina kytkettynä, eikö? No, tämä naapurini, lihava wt yllättäen, ei kovin kauas jaksa sitä karvalastaan viedä, vaan pitää sitä tuossa vapaana, lasten leikkipaikalla, parkkipaikalla, jalkakäytävällä. Erityisesti vituttaa tuo siksi, että koiria ei todellakaan saa viedä lasten leikkipaikoille, koska vaarallista lapsille. Parkkipaikalla taas irtokoira voi olla vaarallinen monelle muullekin, ei vähiten itselleen.
Olen sille sanonut, että pidä se hihnassa, niin tää akka mutisee vaan jotain. Seuraus: pitää sitä hihnassa ainoastaan, jos näkee minut, eikä moikkaa. Sehän se oli pointti, pitää kiinni minun nähden. Kunnon ihmisperse. Ei kukaan koira ansaitse tommosia omistajia, eikä lapsiperheet tommosia naapureita. Isännöitsijälle ilmoitettu, mutta soitanko siis jatkossa poliisit irtokoiran vuoksi? Onko ihan mahdotonta, että koiranomistaja voisi alkaa ajatella muitakin kuin itseään?
Kommentit (35)
Eikös koira saa olla vapaana jos se on välittömästi kytkettävissä tarvittaessa?
Näin ainakin itse olen aina toiminut ja pidän koiraa taajamassa vapaana viikoittain. Kun sanon "odota" koiraa jää seisoon niille sijoilleen kunnes olen laittanut hihnan kiinni. Eli aina kun ihminen/pyöräilijä/eläin tulee vastaan, laitan hihnan kohtaamistilanteen ajaksi jo ihan kohteliaisuussyistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain laissa poikkeus, että pienen koiran voi viedä leikkipuistoon, kauppaan, pitää irti sitä kadulla ja liikkuvassa autossa, kakattaa sen kerrostalon pihaan, viedä sen ravintolaan tai muihin tiloihin, joissa käsitellään elintarvikkeita ja uimarannalle? Niihin paikkoihin, joissa on koirakieltokyltti? Koska se on pieni, niin eihän siitä voi olla häiriötä Ja haittaa missään?
Ihmiset, miksi toimitte noin? Miksi ei aivot toimi? Lakkaako se eläin olemasta koira heti, kun se tulee talouteen?
Oletko koskaan käynyt ulkomailla? On yleistä, että koira kulkee mukana kaupassa, makaa kahvilassa pöydän alla, jne. Mitä se sinulle tekee? Et edes tietäisi sen olemassaolosta lähelläsi ellet sattumoisin kiinnittäisi siihen huomiota.
Se olen minä, soita poliisi. En tottele sinua.
Saankaan ottaa koirani sinne mukaan..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain laissa poikkeus, että pienen koiran voi viedä leikkipuistoon, kauppaan, pitää irti sitä kadulla ja liikkuvassa autossa, kakattaa sen kerrostalon pihaan, viedä sen ravintolaan tai muihin tiloihin, joissa käsitellään elintarvikkeita ja uimarannalle? Niihin paikkoihin, joissa on koirakieltokyltti? Koska se on pieni, niin eihän siitä voi olla häiriötä Ja haittaa missään?
Ihmiset, miksi toimitte noin? Miksi ei aivot toimi? Lakkaako se eläin olemasta koira heti, kun se tulee talouteen?
Oletko koskaan käynyt ulkomailla? On yleistä, että koira kulkee mukana kaupassa, makaa kahvilassa pöydän alla, jne. Mitä se sinulle tekee? Et edes tietäisi sen olemassaolosta lähelläsi ellet sattumoisin kiinnittäisi siihen huomiota.
Olen, enkä havainnut moista. Esim. Lontoosta en muista yhtäkään koiraa, jalkakäytävät olivat siistejä, ihmiset lenkkeilivät lähinnä yksin ja kävivät kahviloissa ystäviensä kanssa. Ehkäpä ne koirulit viihtyvät muissa turistipaikoissa, niissä missä suomalaiset harjoittaa koirien pelastamista tänne Suomeen? Tai siellä, missä ruoassa on jäätävä ruokamyrkytysriski ja hepatiittivaara? En ole käynyt sellaisissa kohteissa, niin en tiedä.
Niin, mitäpä ne koirat minulle tekee, koira-allergiselle? Mitäpä luulet, miksi on edes pitänyt luoda kieltoja ja sääntöjä? Koska on sinun kaltaisiasi idiootteja, jotka vähättelevät riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koira saa olla vapaana jos se on välittömästi kytkettävissä tarvittaessa?
Näin ainakin itse olen aina toiminut ja pidän koiraa taajamassa vapaana viikoittain. Kun sanon "odota" koiraa jää seisoon niille sijoilleen kunnes olen laittanut hihnan kiinni. Eli aina kun ihminen/pyöräilijä/eläin tulee vastaan, laitan hihnan kohtaamistilanteen ajaksi jo ihan kohteliaisuussyistäkin.
Taajama-alueella aina kytkettynä. Tämä löytyy ihan helposti netistä.
Vierailija kirjoitti:
Saankaan ottaa koirani sinne mukaan..?
Sinä et selkeästikään ole kykenevä huolehtimaan lemmikistäsi. Koira otetaan huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Se olen minä, soita poliisi. En tottele sinua.
Ei minua tarvitse totella, vaan
1. lakia
2. poliisia, kun tulevat
3. taloyhtiön sääntöjä
Idiootti, kun luulet, että tämä on ongelma vain minulle ja sinun pitäisi totella minua ja luulet, että minä kehittelen nämä säännöt päästäni. No, tuupa tohon ulos, jos jaksat. Soitan, niin katsotaan, mihin se tie vie :)
Yhtä hankalaa tuo, kuin mökkinaapurin irrallaan juokseva koira, eikä ole pienikään. harmittaa, kun se kusee katajaan ja rhodon juurelle. Oma koira on aina kiinni ulkona. Kerran näin, miten naapurin koira pelotteli naista lasten rattaiden kanssa. Outo ihminen pelkää irrallaan olevia koiria. Itse olen sen komentanut omalle pihalle. Heillä on aitaus, mutta koira tuleekin järven kautta, koska ei pelkää vettä. Sen reviiriksi on tullut meistäkin seuraava tontti. Ei hyvä.
Meillä oli muuttoa tehdessä ovi tietysti vähän pidempään aina auki, niin naapurin koira kävi meillä sisällä riehumassa, kun on tietenkin irti myös rappukäytävässä. Enpä arvannu, millaiseen helvetin loukkoon muutin.
Ei sen tarvitse olla kuin välittömässti kytkettävissä.
Mistä näitä k***pää koiranomistajia sikiää? Meidänkin taloyhtiössä eräs akka pitää koiraa irrallaan. Pari kertaa olen asiasta sanonu mutta niin ylimielinen vastaus tulee että huhheijaa. On kuulemma hallinnassa, silti tulee räksyttää jalkoihin. Vituttaa tollaset pikkuräyhääjät. Täytyykin tehdä isännöitsijälle ilmoitus hänestä. Tuskin ottaa onkeensa. Olisiko seuraavavaihe kuvien kera poliisille ilmotus? Typerästä asiasta kyllä joutuu kuormittaa virkavaltaa kun on niin idiootteja ihmisiä.
Jokunen vuosi sitten oli siskoni koira meillä hoidossa ja kooltaan alle polvenkorkuinen terrierisekoitus.
Erään kerran lenkillä syöksyi isompi koira pihastaan meidän luo. Siskoni koira kun ei pidä muista koirista ja luonnollisesti alkoi murista ja näyttää hampaita sille toiselle. Koira oli minulla hihnassa ja hallinnassa kun koitettiin jatkaa vaan matkaamme. Irti olevan koiran omistaja huuteli pitkään ennen kun älysi tulla ottamaan koiransa kiinni. Kas kummaa alkoi mulle mutisemaan että pidä koirasi kurissa vaikkei se tehnyt mitään ja sen naisen koira ei selvästikään ollut hallinnassa ja heti kytkettävissä kiinni. Tämä tapahtui taajama-alueella jossa on paljon koiria, useimmat kiinni kuten pitääkin olla. Että ei meitä kaikkia koirien kanssa liikkujia voi syyllistää. Nyt itsellä oma koira ja aina kiinni. Jopa autoon hankittiin valjaisiin sopiva turvavyö sille. Paljon on niitäkin jotka ovat kuin Euroopan omistajat ja minä&minun-asenne jotka pilaa kaikkien koirien omistajien maineen :(