Mitä tehdä, kun naapuri ulkoiluttaa koiraa irti kerrostaloyhtiön pihassa?
Elikäs ymmärtääkseni taajama-alueilla koiran tulee olla aina kytkettynä, eikö? No, tämä naapurini, lihava wt yllättäen, ei kovin kauas jaksa sitä karvalastaan viedä, vaan pitää sitä tuossa vapaana, lasten leikkipaikalla, parkkipaikalla, jalkakäytävällä. Erityisesti vituttaa tuo siksi, että koiria ei todellakaan saa viedä lasten leikkipaikoille, koska vaarallista lapsille. Parkkipaikalla taas irtokoira voi olla vaarallinen monelle muullekin, ei vähiten itselleen.
Olen sille sanonut, että pidä se hihnassa, niin tää akka mutisee vaan jotain. Seuraus: pitää sitä hihnassa ainoastaan, jos näkee minut, eikä moikkaa. Sehän se oli pointti, pitää kiinni minun nähden. Kunnon ihmisperse. Ei kukaan koira ansaitse tommosia omistajia, eikä lapsiperheet tommosia naapureita. Isännöitsijälle ilmoitettu, mutta soitanko siis jatkossa poliisit irtokoiran vuoksi? Onko ihan mahdotonta, että koiranomistaja voisi alkaa ajatella muitakin kuin itseään?
Kommentit (35)
Heittele makkaranpalasia pihalle. Naapuri luulee niitä myrkytetyiksi ja pitää koiransa kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tolle oikein muuta voi... ehkä se poliisi, mutta ehtiikö tulla, kun koira on pihalla.
No sepä se, tosin onhan minulla antaa henkilön nimi ja osoite, että sikäli häiriötekijä on kohdattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Heittele makkaranpalasia pihalle. Naapuri luulee niitä myrkytetyiksi ja pitää koiransa kurissa.
Muuten kyllä, mutta enpä halua itse olla rikollinen, ja sitäpaitsi ne lapsethan ne saattaa sieltä syödä. Vai onko rikos ripotella ruokaa pihaan?
Kaikille ei yhteisöasuminen sovi, mutta se pitäisi vain itse tiedostaa ja muuttaa omakotitaloon, jossa on aidattu piha ja koiralla paremmat oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kyllä, mutta enpä halua itse olla rikollinen, ja sitäpaitsi ne lapsethan ne saattaa sieltä syödä. Vai onko rikos ripotella ruokaa pihaan?
Mikäs rikos se olisi, jos vahingossa vähän makkaraa putoilee maahan?
Taidat olla vaan kateellinen? Hanki oma elämä, niin ei tarvitse kadehtia naapuria.
Houkuttelet koiran luokses ja otat haltuun. Vaikka läskin silmien alla. Ilmoitat poliisille, että löysit irtokoiran, ei tietoa kenen on.
Eiköhän koira ala olla kytketty, kun sen kerran pari hakee löytöeläin suojasta tai poliisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs rikos se olisi, jos vahingossa vähän makkaraa putoilee maahan?
No, ruoan heitteillejättö :D Mutta koska tuo on niin asennevammainen tuo naapuri, niin eiköhän se olettaisi heti, että minä olen hänen koiraansa myrkyttämässä, koska olen sellainen koiravihaaja (mikä en todellakaan ole, itsellä on pitkä koirahistoria, luultavasti enemmän kokemusta koirista ja kasvattamisesta kuin naapurustolla yhteensä)
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vaan kateellinen? Hanki oma elämä, niin ei tarvitse kadehtia naapuria.
No nyt :D Mistäköhän olisin kateellinen? Ajattelukyvystä tuskin, enkä ulkonäöstä, enkä lemmikistä, enkä edes keksi, että mistä :---D
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin, niin voit saada lainan omakotitaloa varten tai edes niitä koirankakkapusseja.
Ei minua haittaisi, jos on pieni harmiton koira ja kakat kerätään pois, joku saksan paimenkoira on eri juttu. Tosin en kyllä taloyhtiön pihalla muutenkaan aikaani vietä ja en nyt niin kovin ole kiinnostunut naapureiden tekemisistä
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaisi, jos on pieni harmiton koira ja kakat kerätään pois, joku saksan paimenkoira on eri juttu. Tosin en kyllä taloyhtiön pihalla muutenkaan aikaani vietä ja en nyt niin kovin ole kiinnostunut naapureiden tekemisistä
Täällä meillä yksi nuori pari käytti koko talven koiriaan ulko-oven edessä. Piha oli kymmenien metrien säteeltä kakassa ja keltasilla laikuilla. Olipa kiva aina lähtee kotoa tai avata verhot sellaseen pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että naapuri syö itse ne makkarat
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pienikin koira saa lapselle elinikäiset arvet naamaan tai jalkaan tikatessaan voi siirtää bakteerin joka aiheuttaa raajojen menetyksiä/kuoleman. Koira kuin koira, säännöt samat. Tuollainen pihalla juoksentelu ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pienikin koira saa lapselle elinikäiset arvet naamaan tai jalkaan tikatessaan voi siirtää bakteerin joka aiheuttaa raajojen menetyksiä/kuoleman. Koira kuin koira, säännöt samat. Tuollainen pihalla juoksentelu ei ole ok.
Totta, samat säännöt kaikille koirille, kaiken kokoisille, kaiken luontoisille. Jos se vaan on koira, sitä koskee sama laki, kuin isoja koiriakin.
"Mutta ku tää mun Luna-Adele-Ripuliina on niin kiltti pikku koiralapsi, ei hauku eikä varmasti pure, eikä siinä varmasti ole mitään pöpöjä! Oot koiravihaaja, jos sanot, että sillä on pöpöjä!" Juuh, pidä irti, ja vastaa seurauksista.
Laki kieltää koiran ulkoiluttamisen lasten leikkipaikalla:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#a612-2003
Selvitä ensin, mikä osa pihasta varmasti on "lasten leikkipaikaksi varattua aluetta". Maalaisjärki riittää. Valokuvaa naapurin koira useina eri päivinä leikkipaikalla. Sen jälkeen ilmoitus isännöitsijälle.
Lain mukaan koirien kiinnipitoaika 1.3.-13.8. Takaa luonnoneläimille pesimärauhan. Eipä tuossa kummempia syitä tarvitse koiranomistajille kai kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan koirien kiinnipitoaika 1.3.-13.8. Takaa luonnoneläimille pesimärauhan. Eipä tuossa kummempia syitä tarvitse koiranomistajille kai kertoa.
Taajama-alueilla kiinnipitoaika on aina.
Löysikö naapuri tiensä ketjuun, kun miinustelee näitä ihan tosiasioihin nojaaviakin kommentteja? Vai kenties joku, joka toimii samalla tavalla ajattelemattomasti ja vastuuttomasti?
Kuule. Se koira ei ole vain tavara tai pienen sielusi jatke, vaan elävä olento, jonka suojelemiseksi ja muita ajatellen on sääntöjä, määräyksiä ja lakeja. Noudata niitä, piste. Se ei ole vapaavalintaista.
Eihän tolle oikein muuta voi... ehkä se poliisi, mutta ehtiikö tulla, kun koira on pihalla.