Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kammoa sinun on kaikista vaikein ymmärtää?

04.05.2017 |

Katselin taas pätkän Kummalliset kammot -ohjelmaa, en oikeastaan yhtään kokonaista jaksoa ole nähnyt. No nyt oli toi piikkikammojakso ja sen kyllä monilta osin ymmärrän. Vaikka itse on turtunut kaikkeen piikittelyyn.

Ehkä erikoisin kammo mitä itsellä on tullut vastaan on ollut kammo pesemättömiä salaatinlehtiä kohtaan. Eräs lähes viiskymppinen perhetuttu nainen alkoi itkemään ruokapöydässä (syötiin isolla porukalla) kun ei pystynyt syömään salaattia. Salaatti oli kyllä huuhdeltu hyvin ja se oli vielä omalla takapihalla kasvanutta, mutta selitti paniikissa, että kuitenkin siinä on jotain kotiloiden limaa ja ei näitä salaatinlehtiä kuitenkaan kuivattu talouspaperilla huolellisesti. Hmm. No emmepä me siihen muuta kuin että rahoitu hyvä ihminen, ne on vain salaatinlehtiä ja jätä syömättä. :/

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaikki kammot enkä väheksy niitä. Ne ei useinkaan ole kovin rationaalisia.

Ehkä eniten "kummeksun" lemmikkieläinten pelkoa, koska minusta koirat, kissat, hevoset, jyrsijät, käärmeet, gekot, papukaijat, jne on kaikki kauniita ja mielenkiintoisia olentoja, joiden lähellä tykkään itse olla.

Minulla ei ole mitään muuta sellaista fobiaa, joka vaikuttaisi elämääni, paitsi yksi -

esiintymiskammo. Sen vuoksi en ole vieläkään valmistunut (maisteriseminaari) ja olen haudannut haaveni tutkijanurasta, koska siihen kuuluu myös esiintymistä.

Vierailija
2/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen sitä, että miten vaikeaa ihmisten voi olla ymmärtää mitä fobia tarkoittaa. Eivät ne yleensä ole millään tavalla järjen kanssa tekemisissä, eikä niihin auta yhtään se että muut yrittävät takoa järkeä päähän. Kyllä se pelkäävä ihminen ihan itsekin tietää, ettei pelkonsa ole järjellinen, muttei se sillä tiedolla lievity.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ole vaikea ymmärtää kammoja ja fobioita lainkaan. Itselläni on järjettömän paha hämähäkkikammo, jo kuvat saavat aikaan itkun ja paniikinomaisen tärinän. Ei siinä mitään järkeä ole miksi pelottaa, eikä sitä voi paikallistaa että pelkään niitä koska xxxx. Minä vain pelkään, vaikka järjellä tiedän ettei se ole aiheellista. Joten jokainen muu kammo on minulle ihan yhtä hyvin ymmärrettävissä.

Vierailija
4/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär tulee hysteeriseksi kastemadoista.

Vierailija
5/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kammoani muurahaisia kohtaan. Sille ei ole minkäänlaista selitystä, ja se herättää muissakin ihmisissä todella paljon ihmetystä. Minulla ei ole muurahaisista huonoja kokemuksia, eikä mitään muutakaan, mikä tätä kammoa selittäisi. Olen pelännyt niitä niin kauan, kuin muistan, ja kuulemma jo ennen sitä. Sen sijaan hämähäkkejä en pelkää lainkaan, ja voin aivan hyvin ottaa niitä esimerkiksi kädelleni tai keholleni kulkemaan. En voi olla samassa huoneessa muurahaisen kanssa, ja kun luonnossa kulkiessani näen maassa kulkevan muurahaisia, nostelen jalkojani naurettavan korkealle ja nopeaan tahtiin. En kestä katsoa muurahaisia edes kuvissa tai televisiossa. Jo realistisesti piirretty muurahaisen kuva saa aikaan kammotusta. Josko minut on muurahaislauma edellisessä elämässäni kalunnut hengiltä.

Vierailija
6/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mie muita piikkejä pelkää kuin hammaslääkärin puudutuspiikkiä. Eikä sekään ole fobia.

Vierailija
7/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi pelätä suloisia hiiriä

Vierailija
8/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuin fobia johon olen TV:ssä törmännyt on polvien kammo :D juu en tokikaan vähättelis vaan tukisin pelkääjää mutta onhan se ihmisen mieli jännä. Polvi fobia? Oikeesti.

Vierailija
9/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuin fobia johon olen TV:ssä törmännyt on polvien kammo :D juu en tokikaan vähättelis vaan tukisin pelkääjää mutta onhan se ihmisen mieli jännä. Polvi fobia? Oikeesti.

Tästä tuli mieleen aiheen vierestä, että seurustelin aikoinaan nuoren miehen kanssa, jolle tärkein ulkonäöllinen seikka potentiaalisessa seurustelukumppanissa olivat kauniit polvet. Eli ihan ensimmäisenä tsekkasi polvet, ja jos ne olivat kauniit, viitsi tutustua tarkemminkin. Ihmettelin sitä jo silloin, ja ihmettelen edelleen.

Vierailija
10/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetrafobia - numero neljän pelko (tosin sana neljä muistuttaa joissain maissa ääntämykseltään sanaa kuolema, mutten siltikään oikein ymmärrä, miten pelkkää sanaa voi kammota).

Heksakosioiheksekontaheksafobia - luvun 666 pelko.

Antofobia - kukkien pelko.

Ymmärrän kyllä että fobiat voivat olla järjenvastaisia, mutta nämä tuntuu ehkä "hassuimmilta".

(Löysin nuo fobialistasta, en tiedä miten yleisiä/todellisia oikeasti ovat.)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_fobioista

Vierailija
11/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vähän kummallinen fobia. Pelkään nimittäin putkia. Kammoan mennä mihinkään kellaritilaan, missä on näkösällä vesiputkia. Vielä jos ovat ruosteisia ja sitten niissä on niitä mitä ne nyt on sulkupyöriä. Kotonakin yksin ollessa pelkään hieman esim suihkussa, että sitä vettä vaan alkaa ryöpytä hallitsemattomasti. Tyhmää. Tiedän 

Vierailija
12/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikäkammo tuntuu minusta hyvin omituiselta, mutta koska itsellänikin on pari pahaa fobiaa, en voi oikein väheksyä toisten kummallisiakaan pelkoja.

Vierailija
13/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa- tai koirakammo.

Vierailija
14/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ihmisiä, jotka pelkäävät sitä, että joku toinen ihminen istuu viereen bussissa.

Olen nähnyt pari kertaa kun joku nainen on pelännyt pientä koiraa niin paljon, että on itkenyt. Toinen myös kiipesi kiviaidalle kun pelkäsi pienenpientä irtokoiraa. Itse ajattelisin, että jos koira nyt oikeasti kävisi aggressiiviseksi (mistä ei ollut mitään merkkiä), sen voisi vaikka potkaista viiden metrin päähän tarvittaessa.

Vierailija
15/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vähän karhuja.

Vierailija
16/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalliset kammot-ohjelmasta ehdottomasti se pellekammo! Siis mitä vittua oikeesti??? Aikuiset ihmiset!

Vierailija
17/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä hämähäkkikammoa, tiedän että on yleistä. Sellainen pieni hämähäkki, mikä siinä pelottaa? Kertokaa, koetan ymmärtää. Meille jos eksyy hämähäkki tai usempia, liiskaan ne kuoliaaksi samoin teen muillekin ötököille. Ampparit, mehiläiset ja kimalaiset saavat pölyttää, mutta hämähäkit menettävät henkensä, samoin kärpäset. Niin mitä se pieni hämähäkki sinulle tekee???  En pelkää mitään eläimiä, vaan saan kontaktin helposti, vieraat koirat suorastaan syövät kädestäni. Naapurin koira hiljeenee, kun viestin hänen kanssaan, ei tottele edes emäntää. Sanaton viestintä. Olen eläinrakas mutta en hämähäkki tai kärpäsrakas.

Vierailija
18/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaikki kammot, kuten sanottu eivät ole järjellä voitettavissa koska tunnereaktio tulee automaattisesti. Monesti niihin liittyy traumoja.

Tosin ihan omalta osaltani en ymmärrä yliluonnollisen pelkoani, johon liittyy myös pimeän pelko. Ei mulle ole koskaan tapahtunut yliluonnollisia juttuja, mutta varmaan lapsuudessa on peloteltu (kiitos iskä) ja lisäksi uskonnollinen kasvatus josta irtipääseminen on ollut vaikeaa. Kuitenkin olen jo aikuinen ihminen enkä voi nukkua pimeässä, toisinaan on pakko nukkua sohvalla telkkari auki tms. Jostain tulee ahdistus ja siinä vaiheessa mikään järjen sana ei auta. Vaikka yö toisensa jälkeen menee ilman että mitään tapahtuu, päiväsaikaan niille ajatuksille vaan nauraa, silti siinä tilanteessa on pelko "MITÄ JOS" ja se on varmaankin aika suuressa osassa kaikissa muissakin peloissa.

Vierailija
19/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä moni trollaa. Erikoisia fobioita on, mutta nämä kommentit että "hih, aikuinen pelkää" tai "kuinka voi pelätä.." kertovat lähinnä kommentoijien kapeakatseisuudesta ja kenties omasta piilotetusta pelosta kaikkea erikoista kohtaan.

Fobia on pelko, jolla ei ole mitään tekemistä järjen ja loogisen ajattelun kanssa. Jos pelkää hämähäkkiä tai punaista väriä, ei tilannetta helpota kun joku muka-tietäjä neuvoo, että ei tässä mitään vaaraa ole. Tietäähän se foobikko tuon itsekin!

T: korkeiden paikkojen foobikko

Vierailija
20/44 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikan voi ottaa käyttöönsä, että mitä se pieni hyttynen voi tehdä. Logiikalla selätetään pelot. Heikkoluonteinen pelkää lähes kaikkea. Sopiva tiukka kouluttaja ei, kyllä koulutan eläimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi