Etta arsyttaa naiset, jotka alkavat kesken juhlein siivoilla keittiossa, mattavat astioita koneeseen, pyyhlivat poytia, lakaisevat roskia lattialta.
Eikö näitä juttuja millään voi hoitaa juhlien jälkeen? Se latistaa tunnelman, kun yhtäkkiä kahvipöydässä huomaa että emäntä alkaa hääriä siivoten ja luo katseita siihen malliin että " auttamaan siitä" . Tiedättekö tän ihmistyypin?
Olen sitä mieltä että juhlat on juhlimista varten ja myöhemmin siivotaan. Jos joku alkaa minun kutsuillani täyttää oma-alitteisesti astianpesukonetta tai muuta niin ihan ystävällisesti kyllä vihjaan että nämä ovat kemut eivätkä siivoustalkoot.
Kommentit (49)
ja siivoon pahimmat sotkut. Teen sen siinä vaiheessa kun on syöty ja ihmiset siirtyy olkkariin. Toisaalta jos kahvitellaan olohuoneessa niin kun usein tehdään niin todellakin sen jälkeen siirrän tavarat keittiöön ja pyyhkäsen pöydän. Haloo, meillä on omasta takaa pieniä lapsia ja yleensä myös vierailla ja ne tavarat ei kauaa siinä pöydällä pysyis (siis vajaa vuoden ikäset lapset).
Meillä on ainakin aina niin isoja bileitä, että pakko välillä laittaa kone pyörimään...
siihen.... hih.
Minusta astioiden ja pöydän raivaus on aika pakko asia. Meillä yleensä tarjotaan vieraille alku-, pää- ja jälkiruoka, joten totta kai ne edelliset astiat raivataan välissä astianpesukoneeseen.
Mutta se ruokailutila on meillä samassa kuin keittiökin, eikä minun seurustelutahtiani ainakaan haittaa pätkääkään, että samalla nostan astiat koneeseen. Toinen juttu ehkä olisi, jos olisi erillinen ruokailuhuone.
Ei meidän keittiöön edes mahtuisi montaa häärääjää yhtä aikaa, hyvä kun miehen kanssa kahdestaan sinne mahdumme.
Vierailija:
miksi ette ennen juhlia laske, montako aikuista ja lasta teille suurinpiirtein tulee. Jos omat kupit ei vierasmäärälle riitä, voi lainata joltakin ystävältä tai ostaa vaikka jotain halpoja kahvikuppeja, sittenhän niitä on olemassa tulevia kemuja varten. Tai jos ei halua ostaa astioita, niin aina voi vaikka lapsille tarjota kertakäyttöastioista ja säästää muut aikuisille. t.18
Toi se muuten just kaikista rasittavinta on. Kun on syöty hyvin, miehet vetäytyy sikareille ja naiset alkaa siivota. Kuinka monesti miehet ottaa rätin käteen ja alkaa täyttää a-pesukonetta? Ei se naistenkaan hommaa kesken juhlan ole.
jälkien siivoamisesta. Olenpa taasen tätäkin tietoa rikkaampi ;-)
Miehet tutkailee taloa, jutskailee, saunoo - ja naiset siivoaa ja laittaa lisöö ruokaa ja taas siivoaa. NEVER!!!!!!!!!!!!!
No ei meilläkään likaiset astiat tietenkään PÖYTÄÄN jää, mutta jonnekin tiskipöydälle. Astioita on paljon, ja lisää hankitaan ajoissa jos tarvitsee. Vieraita juhlasta riippuen milloin minkäkin verran.
Vierailija:
Siivoojat on ihan oma ihmisryhmänsä, niiden pitäis seurustella vain toisten siivoojien kanssa.
Vierailija:
No ei meilläkään likaiset astiat tietenkään PÖYTÄÄN jää, mutta jonnekin tiskipöydälle. Astioita on paljon, ja lisää hankitaan ajoissa jos tarvitsee. Vieraita juhlasta riippuen milloin minkäkin verran.
Ei meillä ainakaan ole eroa noissa. Mutta jos tiskipöytä tulvehtii astioita, niin ei pääse altaalle eikä kunnolla hanallekaan, mikä haittaa uusien ruokalajien tuomista jne.
Joten on kaikin puolin helpompaa nostaa ne samantien koneeseen.
Vierailija:
Nyt en suoraan sanottuna ymmärrä, mikä ero on sillä, että ne tiskit nostetaan tiskipöydälle tai että ne mätetään astianpesukoneeseen? Tai että lavuaarissa odottaa valmis tiskivesi, jossa ne huuhtaistaan?
Jos astiat nostetaan tiskipöydälle, mutta ei esim. tiskikoneeseen, niin nostetaanhan ne joka tapauksessa?
Meillä kun oli rippujuhlat yksi vanhempi rouvas (vieras) henkilö, alkoi siivoilla, tiskata lusikoita, vaikka oli valmiiksi jo laitettu. Tarkoituksella ostin nätit marimekon pahvimukit, koska tiesin, tämän marttyyrin elkein käyttäytyvän siivous ja tiskausneurootikon huushollaus vimman. En edes pyytänyt hänen apuaan, mutta siellä juhlissa hän sitten suu tiukassa viivassa huokaili kahvikuppeja keittiöön tuoville, että minunhan tässä nyt pitää, kun ei kukaan muukaan. Me olimme sopineet minun siskon kanssa, että aina kun tilanne näyttää siltä, että kahvia lisää tippumaan jne. se tehdään kyllä, mutta ns. lennossa, eikä seisomalla koko juhlia keittiössä.
Onneksi sain tämän rouvan itsekin menemään kahvipöytään, kun näytin missä oli varattu puhtaita lusikoita ym.
Minua on usein loukannut myös kylässä, jossa emäntä kyttää kuppeja koneeseen ja rikkaimurilla tulee pöydästä muruja imuroimaan. Onko tosiaan pakko siivota vieraiden aikana?, tulee tunne, ettei siellä ole, kun tiellä ja sotkemassa, vaikka olisi varta vasten kutsuttu ja oikein suorastaan rukoiltu : " tulkaa nyt kylään ja kahville."
Minä ainakaan viitsi mennä sottaperheisiin jossa isäntäperhe katsoo telkkaria ja vieraat saa itse keittää kahvit ja ottaa mukit kaapista.
p.s. itse siivoan jälkiä sitä mukaa kun niitä tulee, MUTTA keskityn kuitenkin vieraiden viihtyvyyteen ja jutusteluun.
laittelee tarjottavia, kattaa jne. Kahvin jälkeen alkaa tiskaamaan käsin. Siihen se vierailuaika melkein menikin eli yhdessä kerettiin olla kahvin ajan, muu aika odotellaan olohuoneessa.
Vierailija:
Meillä kun oli rippujuhlat yksi vanhempi rouvas (vieras) henkilö, alkoi siivoilla, tiskata lusikoita, vaikka oli valmiiksi jo laitettu. Tarkoituksella ostin nätit marimekon pahvimukit, koska tiesin, tämän marttyyrin elkein käyttäytyvän siivous ja tiskausneurootikon huushollaus vimman. En edes pyytänyt hänen apuaan, mutta siellä juhlissa hän sitten suu tiukassa viivassa huokaili kahvikuppeja keittiöön tuoville, että minunhan tässä nyt pitää, kun ei kukaan muukaan. Me olimme sopineet minun siskon kanssa, että aina kun tilanne näyttää siltä, että kahvia lisää tippumaan jne. se tehdään kyllä, mutta ns. lennossa, eikä seisomalla koko juhlia keittiössä.
Onneksi sain tämän rouvan itsekin menemään kahvipöytään, kun näytin missä oli varattu puhtaita lusikoita ym.Minua on usein loukannut myös kylässä, jossa emäntä kyttää kuppeja koneeseen ja rikkaimurilla tulee pöydästä muruja imuroimaan. Onko tosiaan pakko siivota vieraiden aikana?, tulee tunne, ettei siellä ole, kun tiellä ja sotkemassa, vaikka olisi varta vasten kutsuttu ja oikein suorastaan rukoiltu : " tulkaa nyt kylään ja kahville."
On se nyt niin kauheeta, kun ei arvon rouvaan keskitytä 100% vaan ilkeää laittaa kupit koneeseen!
Vierailija:
laittelee tarjottavia, kattaa jne. Kahvin jälkeen alkaa tiskaamaan käsin. Siihen se vierailuaika melkein menikin eli yhdessä kerettiin olla kahvin ajan, muu aika odotellaan olohuoneessa.
itse sinne kinuaa koko ajan ja huomiotakin tulee kun kahvipöytä on tiskikoneen vieressä ja rikkaimuri siinä keittiön seinällä, mutta en halua ihailla hänen siivoamistaan.
Helpottiko?
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Esim. pienten lasten synttäreillä lapset on melkein pakko istuttaa keittiönpöydän ääreen syömään. Eihän siitä mitään tulisi, että vaikka 4-vuotias kelpottelisi limsamukia ja kakkulautasta sohvalla polviensa päällä...
Itse teen niin, että kun meillä on lasten synttäreitä, joihin tulee sekä lapsia että aikuisia, katan lapsille pöydän keittiöön ja syövät siinä - puhaltavat kakusta kynttilät yms. Aikuisille taas laitan keittiön apupöydälle kahvitarjoilun, josta voivat hakea vaikka olohuoneeseen. Kuitenkin kun lapset ovat syöneet (ja yleensä jättäneet kamalan sotkun sekä pöydälle että pöydän alle) pyyhkäisen pöydän puhtaaksi nopsasti (toivottavasti kenenkään pahempia loukkaantumatta) ja nosta pyötään puhtaan liinan ja kukkapuskan. Usein sitten käykin niin, että moni aikuinen siirtyy sohvalta puhtaaseen pöytään... Taitaa olla se syöminen nimittäin aikuisellekin mahdottoman paljon helpompaa pöydän ääressä kuin polvella keikutellen...
8