Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako mun liittyä ammattiliittoon vajaan puolen vuoden määräaikatyön takia?

Vierailija
04.05.2017 |

Hyödynkö siitä jotenkin? Olen siis aika vasta päässyt työelämään ekaa kertaa ja aikaisemmilla 3kk pätkillä en ole vaan saanut aikaiseksi/muistanut liittyä, mutta olisko se siis kannattavaa ja mitä hyötyisin siitä nyt työssäolo aikana ja mahdollisesti taas työttömäksi jäätyäni tältä pätkältä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole siis kerännyt itsellesi työssäoliehtoa eli oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? Sulla täytyy sitte olla asiat hyvin ja rahaa muuten! Aika iso ero kuitenkn Kelan kuppaisella perusoäivärhslla ja ansiosta lasketulla.

Juuri muutettiin sitä kertymää että 6 kk riittää töitä että saa sen oikeuden. Mutta jos ei raha kiinnosta niin ei sitten.

Itse liityin jo heti opiskeluaikana. Jäsenmaksut saa verotuksessa vähentää. Ja neuvoja ja tukea saa liiton asiamieheltä jos työsoppareissa epäselvää tai muuten.

Että kyllä kannattais liittyä jo eilen.

Mähän olen siis tähän saakka saanut työmarkkinatukea Kelasta, kun tosiaan en ole ehtinyt palkkatyössä vielä vuottakaan olla. Ja noista liittoasioista en oo tajunnut aiemmin hakea tietoa, kun ei vanhemmatkaan ole niistä mulle mitään kertoneet :(. Jos mä nyt heti liittyisin niin mulla ehtisi olla työtä vielä 5kk samaan aikaan liiton jäsenyyden kanssa eli mulla ei kuitenkaan vielä ihan tulisi se työssäoloehto täyteen? Onko siitä silti hyötyä jatkoa ajatellen? Ap

Riittää että olet työttömyyskassan jäsen,liittoon EI tarvitse liittyä. Koita saada se 1kk lisäduuni jostain.

Eli olisko tuo YTK nyt sitten omaa ammattiliittoa parempi vaihtoehto mulle vai? Haittaako se kuitenkaan mua mitenkään, vaikka en nyt saisikaan sitä kuutta kuukautta täyteen, mutta liittyisin johonkin työttömyyskassaan silti? Ja mahdollisesti nykyisestä määräaikaistyöstä saattaisin saada jonkinlaista jatkoa samassa yrityksessä, mutta eri toimipisteessä, tosin siitä ei vielä mitään varmuutta, kun haastattelujen kautta pitää siihen hakea... Ap

Sitä työssäoloehtoa voi kerryttää 24kk aikana joten kaikki lyhyetkin pätkät sen ajan sisällä vievät sua kohti ansiosidonnaista. Eihän sulta jää nyt  kuin 1-1,5 kk puuttumaan ja joten jos jatkoa pukkaa niin hyvähän se on. Liitosta ei saa apua ellei  case ole sellainen että sillä pääsee otsikoihin. Tärkeintä on se ansiosidonnainen nyt, siihen riittää minkä  tahansa työttömyyskassan jäsenyys.

Ok kiitos paljon. Naputtelempa sitten heti tänään jäsenhakemuksen meneen :) Ap

Vierailija
22/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK:laiset on pohjasakkaa. Lakipalvelut maksullisia ja jonot pitkät. Suosittelen maksamaan palvelusta.

PAM:in lakimiehellä kesti laittoman irtisanomisen vatvominen kaksi vuotta ja lisäselvitysten myötä olisi kestänyt kahdesta kolmeen vuotta lisää, että kannattaa siis maksaa - saa pitkäaikaista vastinetta rahoilleen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemmat,koulu tai jatko-opinnoissa missään ole edes perusasioita kerrottu?? Ei siis mitään?

En tajua sellaisia vanhempia jotka ei neuvo lapselleen perustietoja kun ne lähtee työelämään.

Siinä on huima ero että hakeeko Kelalta pienintä tukea vai saako ansiosidonnaista.

Jos olet vain osan vuodesta työttömänä niin kannattaa myös tarkistaa että työttömyyspäivärahasta ei maksa liikaa veroa. Vai onko nämä veroprosentti asiatkin sulla ihan pimennossa?

Vierailija
24/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole siis kerännyt itsellesi työssäoliehtoa eli oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? Sulla täytyy sitte olla asiat hyvin ja rahaa muuten! Aika iso ero kuitenkn Kelan kuppaisella perusoäivärhslla ja ansiosta lasketulla.

Juuri muutettiin sitä kertymää että 6 kk riittää töitä että saa sen oikeuden. Mutta jos ei raha kiinnosta niin ei sitten.

Itse liityin jo heti opiskeluaikana. Jäsenmaksut saa verotuksessa vähentää. Ja neuvoja ja tukea saa liiton asiamieheltä jos työsoppareissa epäselvää tai muuten.

Että kyllä kannattais liittyä jo eilen.

Mähän olen siis tähän saakka saanut työmarkkinatukea Kelasta, kun tosiaan en ole ehtinyt palkkatyössä vielä vuottakaan olla. Ja noista liittoasioista en oo tajunnut aiemmin hakea tietoa, kun ei vanhemmatkaan ole niistä mulle mitään kertoneet :(. Jos mä nyt heti liittyisin niin mulla ehtisi olla työtä vielä 5kk samaan aikaan liiton jäsenyyden kanssa eli mulla ei kuitenkaan vielä ihan tulisi se työssäoloehto täyteen? Onko siitä silti hyötyä jatkoa ajatellen? Ap

Riittää että olet työttömyyskassan jäsen,liittoon EI tarvitse liittyä. Koita saada se 1kk lisäduuni jostain.

Eli olisko tuo YTK nyt sitten omaa ammattiliittoa parempi vaihtoehto mulle vai? Haittaako se kuitenkaan mua mitenkään, vaikka en nyt saisikaan sitä kuutta kuukautta täyteen, mutta liittyisin johonkin työttömyyskassaan silti? Ja mahdollisesti nykyisestä määräaikaistyöstä saattaisin saada jonkinlaista jatkoa samassa yrityksessä, mutta eri toimipisteessä, tosin siitä ei vielä mitään varmuutta, kun haastattelujen kautta pitää siihen hakea... Ap

Sitä työssäoloehtoa voi kerryttää 24kk aikana joten kaikki lyhyetkin pätkät sen ajan sisällä vievät sua kohti ansiosidonnaista. Eihän sulta jää nyt  kuin 1-1,5 kk puuttumaan ja joten jos jatkoa pukkaa niin hyvähän se on. Liitosta ei saa apua ellei  case ole sellainen että sillä pääsee otsikoihin. Tärkeintä on se ansiosidonnainen nyt, siihen riittää minkä  tahansa työttömyyskassan jäsenyys.

Oikeus kerätään 28 kk aikana, kuten olen aiemmin kirjoittanut, ei 24 kk aikana, kuten nyt lainattu kirjoittaja kirjoittaa!

Ala nyt keräämään oikeutta ansiosidonnaiseen ja, ellei nyt tule täyteen se 26 vkoa, jatkat seuraavassa työsuhteessa, jos se tulee tuossa alle 28 kk sisällä!

Vierailija
25/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhemmat,koulu tai jatko-opinnoissa missään ole edes perusasioita kerrottu?? Ei siis mitään?

En tajua sellaisia vanhempia jotka ei neuvo lapselleen perustietoja kun ne lähtee työelämään.

Siinä on huima ero että hakeeko Kelalta pienintä tukea vai saako ansiosidonnaista.

Jos olet vain osan vuodesta työttömänä niin kannattaa myös tarkistaa että työttömyyspäivärahasta ei maksa liikaa veroa. Vai onko nämä veroprosentti asiatkin sulla ihan pimennossa?

Tutoroin omalla ammattialallani opiskelijoita juurikin noista työttömyyskassa ja liitonjäsenyys asioista ja nuoret ovat varsin tietämättömiä näistä jutuista! Vaikka kuinka tolkuttaa, niin se työttömyyskorvaus mm. tuntuu opiskelijasta niin kaukaiselta ajatukselta, että ei mitään rajaa! Ei ole ymmärrystä mm. siitä, että opiskelijana  voi kerätä viikkoja koko opiskeluajan, kaikki (myös ei oman alan työ) työ kelpaa yms.. Meillä menee yhteiskunnassa liian hyvin ja olemme unohtaneet ammattiyhdistyliikkeen työn ja saavutukset! Jos sulla on trendikäs kapitalistinen köyhätkyykkyyn-koti, niin eipä siellä paljon ay-asioita neuvoja, tuskin edes tiedetään!

Vierailija
26/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ei kertoneet mulle edes sen vertaa, että veroilmoitus pitää aina tarkistaa ja että siitä näkee myös onko tullut mätkyjä vai palautuksia. Tuli kivana yllärinä maksumuistutus 700 euron mätkyistä pari vuotta sitten... Ja en ihan hirveesti noista veroprosenteistakaan tiedä, muuta kuin ne perus jutut eli, että uusi verokortti pitää laskettaa aina työsuhteen alussa, lisäprosentit ym. Toisin sanoen, olen siis vissiin aika pihalla näistä jutuista. Ap

Vierailija
27/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon kannattaa ehdottamasti kuulua ja maksun voi vähentää veroissa.  

http://www.uranus.fi/tyonhaku/tyonhaku-nuori-tyonhakija/nuori-tyontekij…

Vierailija
28/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up saisinkos vielä vastauksen siihen, että haittaako se, vaikka liittyisinkin nyt liittoon/tohon YTK:hon, jos mulla ei kerkeä se puoli vuotta työtä tällä erää tulla täyteen? Ap

Voihan siinä käydä niinkin, että työsuhteesi jatkuu. Jos ei jatku, niin kysäise ajoissa kaupunkisi työllisyysasiainhoitajalta (siis kaupungin henkilöstöpalveluista) onko heillä antaa muutamaksi viikoksi työtä. Omassa kunnassa kaupunki järjestää puuttuvalle ajalle 18 viikkotyötunnin työsuhteita, jotta henkilö pääsee ansiosidonnaisen piiriin. Tulee kuulemma kaupungille halvemmaksi.

Vierailija
29/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ei kertoneet mulle edes sen vertaa, että veroilmoitus pitää aina tarkistaa ja että siitä näkee myös onko tullut mätkyjä vai palautuksia. Tuli kivana yllärinä maksumuistutus 700 euron mätkyistä pari vuotta sitten... Ja en ihan hirveesti noista veroprosenteistakaan tiedä, muuta kuin ne perus jutut eli, että uusi verokortti pitää laskettaa aina työsuhteen alussa, lisäprosentit ym. Toisin sanoen, olen siis vissiin aika pihalla näistä jutuista. Ap

Voi että, vanhempasi ovat laiminlyöneet tehtävänsä. Muista sitten tarkistaa jokainen palkkalaskelmasi. Selvitä myös, mitä työehtosopimusta työpaikalla noudatetaan ja lue se huolella läpi. Netistä nekin nykyisin löytyvät.