Oletko ollut sairaslomalla raskauspahoinvoinnin vuoksi?
Toinen raskaus ilmoitteli vasta itsestään ja eilen jo melkein oksensin kun yritin ottaa kinkkupakettia ruokakaupassa. Nyt on vasta viikko 4+4!
Ensimmäisestä pahoinvointi kesti viikot 7-22 ja olin todella huonossa kunnossa. Raahauduin töihin väkisin ja kaiken muun ajan makasin patjalla olohuoneen lattialla mahdollisimman viileässä ja kaukana keittiöstä. Nyt olisi vain se esikoinenkin olemassa, en voi muuttua työ-kooma-zombiksi! Ensimmäiselläkin kerralla hinta tuosta oli kova, vauva oli ihan stressaantunut koko vauvavuoden eikä nukkunut jne kun olin itse ollut stressaantunut raskausaikana.
Miten tästä tullaan selviämään?
Kommentit (8)
Mulla raskauspahoinvointi kesti koko raskausajan. Jouduin käymään tiputuksessa kun edes vesi ei pysynyt sisällä. Lisäksi sain heti alkuraskaidesta lähtien kipeitä supistuksia, en tiedä vaikuttiko jatkuva oksentaminen siihen. Melkein koko raskausaika meni sairaslomalla koska en saanut tehdä mitään raskasta ja silloinen työni oli hyvin fyysistä ja sisälsi muunmuassa raskaiden taakkojen nostelua ja kiipeilyä korkeissa paikoissa. Välillä jouduin olemaan vuodelevossa.
Kysy voitko tehdä etätöitä. Itse sain sairauslomaa 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri. Kolmas raskaus ja kaikissa laatoittaminen ja 24/7 oksetus kestänyt rv 25 saakka. Nyt rv 17 menossa, yrjö lentää. Lisänä vaativa työ ja ne muut lapset.
Enpä ole saanut saikkua. Terveyskeskus ja työterveys molemmat toimii siten että saikkua saa 1-2 pv. Se ei hyödytä mitään joten olen ollut ilman. Töissä välillä joudun vessaan toipumaan (oksennan, nojailen ja huilaan hetken).
Minun tapauksessani saikku ei auta diksikään että olen asiantuntija jolla ei ole samma hommaa tekeviä kollegoita, eli saikulla työt kasautuu ja ne on joka tapauksessa tehtävä itse, iltatöinä tai viikonloppuina. Helpompi vaan kärsiä :(
Kokeile akurannekkeita (seaband), ne loiventaa pahoinvointia niin että töissä pärjää.
Minulla juuri samanlainen työ. Lyhyet sairaslomat itseasiassa vain pahentavat asiaa, koska ne työt pitää paikata sitten öisin tai viikonloppuisin.
Käytin sea bandeja ensimmäisessä raskaudessa, niillä selvisin aina sen pari tuntia kerrallaan. En kyllä muista niistä ajoista mitään, kun makasin paikallani kaikki illat kotona.
Vielä ehtisi abortin :"( En tiedä miten meidän perhe selviää tästä.
Apua, kuulostaa hirveältä teidän pahoinvoinnit. Mä olen toista kertaa raskaana, nyt rv 6 ja ei merkkiäkään pahoinvoinnista. Esikoisestakin alkoi lievä etominen aika myöhään ja kesti melko vähän aikaa. Tässä raskaudessa, että edellesissä pahoinvoinnin vähyys/puuttuminen jotenkin huolestuttaa. Tuntuu kuin ei edes olisi raskaana, mutta kai tällainen epäröinti on parempi kuin toimintakyvyttömyys.
No, nyt tämä on siin vasta sillä tasolla, että yökin suuhun nousevia vatsahappoja ja koetan olla hengittämättä, pärjään töissä siis täkkien. Osasyy on varmasti myös stressi.
Mietin vain, mitä tapahtuu jos tämä menee samanlaiseksi kuin edellisessä raskaudessa. Kun säälittää esikoinen, jos äiti makaa vain taju pois lattialla ja isänsä joutuu tekemään kaikki kotityöt ja olemaan lapsen kanssa 100%.
Otan osaa. Naapuri joutui muutaman kerran sairaalaan tiputukseen, kun kuivuminen uhkasi. Tuo naapuri minulla tulee joka kerran mieleen, kun kuulen tai näen jonkun sanovan "raskaus ei ole sairaus".
Hae Postafen lääkitys. Mulla helpotti.
Täällä kohtalotoveri. Kolmas raskaus ja kaikissa laatoittaminen ja 24/7 oksetus kestänyt rv 25 saakka. Nyt rv 17 menossa, yrjö lentää. Lisänä vaativa työ ja ne muut lapset.
Enpä ole saanut saikkua. Terveyskeskus ja työterveys molemmat toimii siten että saikkua saa 1-2 pv. Se ei hyödytä mitään joten olen ollut ilman. Töissä välillä joudun vessaan toipumaan (oksennan, nojailen ja huilaan hetken).
Minun tapauksessani saikku ei auta diksikään että olen asiantuntija jolla ei ole samma hommaa tekeviä kollegoita, eli saikulla työt kasautuu ja ne on joka tapauksessa tehtävä itse, iltatöinä tai viikonloppuina. Helpompi vaan kärsiä :(
Kokeile akurannekkeita (seaband), ne loiventaa pahoinvointia niin että töissä pärjää.