Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako pastori erota? Mitä ajatuksia herättää tämä juttu

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaahan tuollainen on, sekä tavikselta että papilta, mutta vielä enemmän papilta. Varmaan inhottavin juttu oli piispa Kantolan suhde naispappiin. Molemmat siis tahoillaan naimisissa.

Mutta vastaus kysymykseen on "ei saa". Protestanteilla tällaista tapahtuu, mutta ei saisi tapahtua. Katolisessa kirkossa papit ovat naimattomia, ortodoksisessa kirkossa voi olla naimisissa, mutta jos tekisi "salmet" niin potkut tulisi. 

Eli papin tulee olla "yhden vaimon mies" ja muutenkin tunnettu siitä että huolehtii perheestään, tämä ei ole mikään tulkintakysymys http://raamattu.fi/1992/1Tim.3.html

---

Tästä tuli mieleen, että ev. lut. kirkossa papin ei ole enää aikoihin tarvinnut olla "yhden vaimon mies", kunniallinen jne. Itse asiassa ei edes "mies"... Voi olla nainenkin, tai vaikkapa sellainen nainen, jolla on "vaimo" (eräs naispappi tuli kaapista ja kertoi hesarissa asuvansa kolmen lapsen, lastensa isän sekä uuden lesbopuolison kanssa)

Tämä vain yhtenä esimerkkinä siitä, miten luterilaisuus ajaa itseään marginaaliin ja ekumenia vaikeutuu. Kristinusko kyllä säilyy, mutta säilyykö luterilaisuus, se on toinen juttu.

Vierailija
22/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun piispahan petti vaimoaan, erosi ja äänestettiin eduskuntaan:

Turun arkkihiippakunnan piispa Ilkka Kantola ilmoitti viime viikolla julkisuuteen lähettämässään tiedotteessa, että hän on hakenut avioeroa vaimostaan.

IS:n saamien tietojen mukaan yhtenä merkittävänä syynä piispan yli 20 vuotta kestäneen avioliiton päättymiseen oli hänen uskottomuutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea juttua, mutta omalta kohdalta muistuu mieleen yksi pastori, joka oli todella jyrkästi sitä vastaan, että eronnut ihminen menee uudestaan naimisiin. Minä olin tällainen nuorena eronnut ja tullut sen jälkeen uskoon ja kipuilin itsekin pitkään sen asian kanssa, että salliiko Jumala minun menevän naimisiin kun raamattu toisaalta opastaa, että pitäisi palata entisen miehen luo. No se entinenkin oli jo onneksi mennyt naimisiin, joten sitä vaihtoehtoa ei ollut käytettävissä. Itse pääsin lopulta tuon asian kanssa rauhaan ja olin menossa uudestaan naimisiin. Pastori, neljän lapsen isä, oli jyrkästi vastaan ja ymmärsin kyllä hänenkin kantansa. 

Sitten vuosia myöhemmin luin jostain netistä, että tämä samainen mies oli eronnut vaimostaan, jättänyt perheensä ja mennyt uuden naisen kanssa naimisiin. 

Se tuntuu olevan niin, että niitä raamatun opetuksia voi tulkita erittäin jyrkästi ennen kuin tilanne sattuu omalle kohdalle. Silloin kun on itsellä tilanne päällä, niin löytyy kyllä armoa ja anteeksiantoa omille valinnoille.

Vierailija
24/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää tunteissa surua ja suuttumusta mutta en voi välttyä ajatukselta että näin pitää käydäkin näinä lopun ja luopumuksen aikoina.

Se ei oikeuta ko pappeja toimimaan noin mutta kaikki tämä on kerrottu tapahtuvaksi jo parituhatta vuotta sitten.

Vierailija
25/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea juttua, mutta omalta kohdalta muistuu mieleen yksi pastori, joka oli todella jyrkästi sitä vastaan, että eronnut ihminen menee uudestaan naimisiin. Minä olin tällainen nuorena eronnut ja tullut sen jälkeen uskoon ja kipuilin itsekin pitkään sen asian kanssa, että salliiko Jumala minun menevän naimisiin kun raamattu toisaalta opastaa, että pitäisi palata entisen miehen luo. No se entinenkin oli jo onneksi mennyt naimisiin, joten sitä vaihtoehtoa ei ollut käytettävissä. Itse pääsin lopulta tuon asian kanssa rauhaan ja olin menossa uudestaan naimisiin. Pastori, neljän lapsen isä, oli jyrkästi vastaan ja ymmärsin kyllä hänenkin kantansa. 

Sitten vuosia myöhemmin luin jostain netistä, että tämä samainen mies oli eronnut vaimostaan, jättänyt perheensä ja mennyt uuden naisen kanssa naimisiin. 

Se tuntuu olevan niin, että niitä raamatun opetuksia voi tulkita erittäin jyrkästi ennen kuin tilanne sattuu omalle kohdalle. Silloin kun on itsellä tilanne päällä, niin löytyy kyllä armoa ja anteeksiantoa omille valinnoille.

Kummallinen pappi kun olit eronnut jo ennen uskoon tuloa.

Papin omaa ratkaisua en viitsi edes kommentoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi