Kuinka Prednisolon-kuuri lopetetaan? Äkkilopetus vai vaiheittain?
Kommentit (23)
Kaksi viikkoa tai alle kestäneet kuuri voi lopettaa kerralla.
Mulla tuli niin paljon sivuoireita kortisonista, että oli vähän ikäänkuin pakko lopettaa "liian nopeasti" vaiheittain: puolitin annoksen 3-4 päivän välein, jos huimasi/jalat kramppasi niin sitten nostin annosta, pari päivää sitä ja taas pienemmäksi. Lääkärit riitelivät keskenään olisiko mun pitänyt jatkaa kortisonipulssia vaiko ei: yksi lääkäri vaati kuurin lopettamista mahdollisimman ripeästi, kaksi muuta olisi halunnut jatkaa maailman tappiin saakka. Siksi uskaltauduin kokeilemaan lääkärin ohjeen mukaan annosta säätäen. Vaiheittain. Kertarysäys voi olla hengenvaarallinen.
Viikon kuuri vain lopetetaan, puolen vuoden kuuri alas vaiheittain.
Kyllähän lääkärin tulee antaa selkeä ohje. Esim 20mg viikon ajan, sitten 10mg seuraava viikko ja sitten 5mg seur.viikko jonka jälkeen lopetus.
Minulle erikoislääkäri määräsi kortisonia 40mg 3 pvn ajan, 20 mg 5 pv ja 10 mg 5 pv.
itse lopetin 6kk käytön seinään, itelle ei tullu mitään muuta kuin olo parani. En tietenkään voi samaa suositella muille riippuu niin paljon annoskoosta ja mihin vaivaan oot ottanu. itsellä selkärankareumaan määrätty, mutta päätin ettei mulla ole sitä ja nyt mennyt 2 vuotta tosi hyvin liikunnan ja ravitsemuksen avulla.
Voi nyt herranpieksut ihmiset, älkää kuunnelko muita kuin lääkäriä tässä(kin) asiassa! Kortisoni lääkkeenä aiheuttaa aina kehon oman, elintärkeän kortisoli-hormonin tuotannon hiipumista, samaan tapaan kuin naisilla e-pillerien käyttö vähentää kehon omaa naishormoni estrogeenin tuotantoa. Pitkillä ja korkean annoksen kuureilla oma kortisolituotanto voi jopa loppua kokonaan, tilaa kutsutaan lisämunuaiskuoren lamaksi. Jos silloin lopettaa seinään kortisonin käytön, voi seurauksena olla olla hengenvaarallinen tila, jopa kuolema, kun keho ei yhtäkkiä saakaan tarvitsemaansa hormonia. Itsellä huomenna lääkärikäynti, jolla keskustellaan yli puoli vuotta jatkuneen lääkityksen purkamisesta. Toivottavasti mulla vielä lisämunuaiskuori pelittää, ettei joudu loppuelämäänsä popsimaan korvaavaa hormonia purkista.
Minulle lääkäri ehdotti kuurin kokonaan lopettamista antibioottikuurin ajaksi
en suostunut. Olen syönyt 5v. vaihtelevaa määrää nyt 15mg Prednisolonia polymyalgia rheumatica än reumattinen lihastulehdus. Ihmettelen kun 2.5 vähennys jo aiheuttaa lihasjäykkyyden lisääntymistä niin en olisi päässyt kivoilta sängystä pois ja entä muut vaikutukset. Millaisia lääkäreitä meillä on,
Söin kaksi viikkoa ja oli pakko lopettaa vaiheittain. Kivut ja viekkarit oli järjettömät kun en ottanut annosta. Lääkäri ei kertonut että niin voi käydä.
Mun edellisestä kuuristani toista kymmentä vuotta, mutta silloin jo viikonkin kuuri lopetettiin vaiheittain. Eli alkuun tyyliin 5 tablettia, sitten päivän välein vähennys tabletti kerrallaan, 4, 3, 2, 1.
En todellakaan lopettaisi pitkää kortisonikuuria kerralla, en edes lyhyttä, paitsi jos on tosi pienellä annoksella.
Lopettaisin ehdottomasti vaiheittain, niin lopetan lyhyetkin.
Lyhyen 1-2 viikkoa voi lopettaa kerralla. Sanoi lääkäri.
Minulla oli 3 vuotta Prednisolon nivelreumaan. Painon nousu ei meinannut loppua millään. Siinä vaiheessa kun painoin 95 kg ja olin koko ajan hengästynyt peläten sydänkohtausta, lopetin Prednisolon kertaheitolla. Ei aiheuttanut mitään oireita.
Minä lopetan vaiheittain. Ensin puolikas ja sitä seuraavalla viikolla neljäsosa.
Vai tosi tyhmää vielä tyhmempi?
Kuten yllä.
Täältähän nämä neuvot kannattaa kyselläkin v it un tampio ap!
Lyhyen muutaman päivän kuurin voi lopettaa äkisti, mutta pidemmän kuurin vähitellen vähentäen annosta. Mihin vaivaan olet syönyt?