Miksi monet antaa pojan hiusten kasvaa?
Parilla kaverilla on 4v ja 2 v pojat ja niiden hiuksia ei ole leikattu ikinä. Hiukset on jo puoliselkään ja nostetaan "söpölle" nutturalle kun syödään. Muuten on auki ja joskus letillä.
Miksi?
Onko tämä sitä sukupuolineutraalia hömpötyskasvatusta?
Kommentit (36)
Voi myös olla liian pelottavaa lapselle se hiustenleikkaus. Meillä poika huutaa koko ajan hysteerisenä että hiuksiin sattuu. Toimenpide saa kestää noin minuutin eli tosi hienosti leikatut on. Mutta lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa miettinyt, että jos olisi poika, olisi helpompaa. Voisin ottaa lapsen pään kainaloon, ajella sen koneella (en ihan millin siiliksi silti). Maalissa, ruuassa ja muussa lilluvat hiukset olisivat historiaa ja pää hetkessä siistitty.
Miksei tytölle sitten voisi tehdä noin, ihan yhtä lailla kuin pojalle?
Minulla oli tyttönä lyhyt tukka, kun itse halusin. Kai tukkamalli voi olla sama lapsen sukupuolesta riippumatta, ja muutetaan sitten jos ja kun lapsi alkaa itse esittää asiasta jotain toiveita.
Ei tuo ainakaan uusi juttu ole, 70-luvulla monilla legendaarisilla rockareilla kuten Led Zeppelinillä ja Deep Purplella oli jo pitkät hiukset, ja fanit tietty antoivat hiusten kasvaa myös. Oikeastaan 1960-luvun alku oli viimeinen aikakausi, jolloin miehillä ei sallittu pitkiä hiuksia. Beatles oli jo 1967 melko pitkissä hiuksissa Sgt. Pepperin kannessa.
Onhan noin pitkät hiukset pikkulapsella kummallisen ja tyhmän näköiset, heti tulee mielikuva että tää on jotain kummallista hihhuliväkeä. Lisäksi tuollainen ei ole kovinkaan käytännöllinen pikkulapsella, joka muutenkin sotkee itsensä helposti päivittäin.
Mutta kaikki tyylillään kai..
Lapsella ei juuri alle 2v kasvanut leikattavaksi asti, ja sitten kun kasvoi niin hänellä olikin jo selkeä mielipide että pidempi parempi: hänkin halusi "elsalettejä" niin kuin isosiskolla. Tuossa tuo 3,5v istuu otsatukka letillä, edellisellä parturireissulla (kun oli pakko vähän siistiä latvoja) leikattiin lapsen toiveesta mahdollisimman vähän.
En kokisi luontevaksi tehdä lapsen ulkonäköön ja kehoon puhtaasti esteettistä syistä merkittäviä ja lapsen näkökulmasta suht pysyviä muutoksia ennen kuin lapsi osaa itse ilmaista mielipiteensä ja ymmärtää riittävällä tasolla muutoksen pysyvyyden.
Joskus näkee pitkätukkaisia poikia, jotka joutuvat koko ajan kädellä pitämään tukkaa pois silmistä samalla kun leikkivät ja piirtävät. Antakaahan vanhemmat tällöin edes pompulat ja pinnit käyttöön!
dfasdfsdf kirjoitti:
Onhan noin pitkät hiukset pikkulapsella kummallisen ja tyhmän näköiset, heti tulee mielikuva että tää on jotain kummallista hihhuliväkeä. Lisäksi tuollainen ei ole kovinkaan käytännöllinen pikkulapsella, joka muutenkin sotkee itsensä helposti päivittäin.
Mutta kaikki tyylillään kai..
Kummallista hihhuliväkeä? Kaikkihan me ollaan kummallisia, sinä etenkin.
Mun poika kasvattakoon pitkän tukan sitten kun sen itse hoitaa. Joo tosi mageen näkösiä nuo pienet pojat pitkällä tukalla. Tosi usein on takussa, sekaisin ja silmillä. Pukekaa nyt se vaaleanpunainen paitakin, niin mummot ihastelee "ompa söpö tyttö"
Minusta on niin monia kivoja lyhyitä hiusmalleja että en kyllä näe syytä miksi poikani ohuita hiuksia pitäisi kasvattaa. Usein ne poikien "pitkät" hiukset ovat sellaisia epätasaisia hapsuja, että näyttää söpön sijaan vain epäsiistiltä. Minulle tulee sellaisista lapsista mieleen, ettei heistä haluta huolehtia. Maksaa vissiin liikaa käyttää lasta kampaajalla...
Ja en ole mikään miesten pitkien vastustaja, vaan aikoinaan vuosia seurustelinkin miehen kanssa, jolla oli huomattavan pitkä ja paksu tukka, paljon kauniimpi kuin minulla.
Jos pitkähiuksisille pojillekin laitetaan samalla tavalla kuin tytöille pinnejä ja pompuloita, että pysyvät poi tieltä erilaisissa touhuissa, niin mitäpä se haittaa. Yleensä kuitenkaan jostain syystä ei laiteta, jolloin tuntuu että laiskuuttaan ei lasten hiuksista huolehdita.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika kasvattakoon pitkän tukan sitten kun sen itse hoitaa. Joo tosi mageen näkösiä nuo pienet pojat pitkällä tukalla. Tosi usein on takussa, sekaisin ja silmillä. Pukekaa nyt se vaaleanpunainen paitakin, niin mummot ihastelee "ompa söpö tyttö"
Pidätkö tytölläkin konesiilin kunnes hoitaa tukan itse?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on niin monia kivoja lyhyitä hiusmalleja että en kyllä näe syytä miksi poikani ohuita hiuksia pitäisi kasvattaa. Usein ne poikien "pitkät" hiukset ovat sellaisia epätasaisia hapsuja, että näyttää söpön sijaan vain epäsiistiltä. Minulle tulee sellaisista lapsista mieleen, ettei heistä haluta huolehtia. Maksaa vissiin liikaa käyttää lasta kampaajalla...
Ja en ole mikään miesten pitkien vastustaja, vaan aikoinaan vuosia seurustelinkin miehen kanssa, jolla oli huomattavan pitkä ja paksu tukka, paljon kauniimpi kuin minulla.
Olen samaa mieltä että leikkaamaton tukka näyttää usein huolittelemattomalta. Mutta minusta pienet lapset saakin näyttää huolittelemattomilta ja huolettomilta, ja huolehditun kanssa tuolla taas ei ole minulle mitään tekemistä.
No, en nyt ihan varmaksi osaa sanoa, koska minulla ei ole poikia. Veikkaisin ja toivoisin kuitenkin hiusmallin (pitkän tai lyhyen) syyksi sitä, että lapsi itse haluaa. Oli tämä lapsi sitten tyttö tai poika.
Mitä se sinulle kuuluu? Pojallakin voi olla pitkä tukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö tytölläkin konesiilin kunnes hoitaa tukan itse?
Kirjoitinko jostain konesiilistä tä? Meillä on rahaa käydä ihan kampaajalla. Tytöllä oli juuri ja juuri olkapäille ylöttyvät hiukset tai lyhyemmät pienenä. Pojalla aina ollut siistiksi leikattu malli. Viimeksi "ananas".
Meillä n. 6v halusi itse kasvattaa hiuksensa, ja kasvatti.Sitten halusi ne lyhyeksi 11v ikäsenä ja sitten ne leikattiin pois. Eipä tuo multa ollut mistään pois. Melkein päinvastoin, pojalla oli erittäin kauniit ja paksut kihartuvat vaaleat hiukset.