Miksi musiikin teoria on kuin jotain fysiikkaa?
Aivan pimeetä, sen takia lapsikaan ei halunnut jatkaa kivaa soittoharrastusta. Ymmärrän kyllä häntä.
Kommentit (16)
Tuntuu että kaikki teoria opetetaan perse edellä puuhun menetelmällä.
Esim. kielen opiskelijalle on enimmäkseen täysin turhaa opetella ulkoa jotain ablatiiveja sun muita instruktiivejä jotka on täysin abstrakteja käsitteitä siinä vaiheessa kun pitäisi keskustella vieraalla kielellä jonkun kanssa. Tyyli on yhtä hölmö kuin jos jokaiselle opetettaisi peruslaskutoimitukset lähtien taustalla olevista matemaattisista teorioista sen sijaan että vaan opetetaan se käytännössä tarvittava laskenta.
Musiikkikin perustuu äänentaajuuksiin ja niiden sopiviin ryhmittelyihin mutta nuori soittaja oppisi varmaan paremmin jos vaan opetettaisi ne soinnut ja sointukulut käytännön esimerkein eikä kuivan teorian kautta.
Varmaan käyty elämänkoulu jos toinenkin, jos musiikin teoria on yhtä hankalaa kuin fysiikka.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan käyty elämänkoulu jos toinenkin, jos musiikin teoria on yhtä hankalaa kuin fysiikka.
Varmaan kommentoijan taso on henkinen elämänkoulu, jos ei tajua, että kysmyksessä on ihan pedagoginen pointti. Maailma muuttuu, lapset muuttuvat, karttakepillä hakkaamalla ei enää taota oppia koulussa päähän, eikä ddr-koulutuksen saanut klasariopettaja päähän läiskimällä "kannusta" lasta harjoittelemaan soittoläksyjä. Musiikista on tehty matematiikkaa 1900-luvulla, ehkä 2000-luvulla voisi teorian opetuksenkin suhteen etsiä muita lähestymistapoja. Matemaattisesti lahjakkaalle pojalleni opiston teoria oli piece of cake, musikaalisesti lahjakas naapurintyttö hyytyi kiinnostuksen puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan käyty elämänkoulu jos toinenkin, jos musiikin teoria on yhtä hankalaa kuin fysiikka.
Kuinka hankalaa sinulle se fysiikka sitten on?
Ainahan voi lauleskella jos intohimona ei olekaan ymmärtää musiikkia loputtoman syvällisesti. Itse en ainakaan ollut lapsena valmis musiikin teoriaan, mutta juuri mainitut rytmit äänet ja toistot onnistuivat laulamalla ilman soittamisen osaamista. Nyt vanhempana olen opetellut myös teoriaa ja se kiinnostaa ihan eri tavalla. Kyse on tieteistä joista sinulle on apua musiikin soittamisessa ja luomisessa, jos et halua sitä apua niin silloin on pärjättävä ilman. Ongelma on ettei monikaan pärjää ilman apua omin taidoin. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan käyty elämänkoulu jos toinenkin, jos musiikin teoria on yhtä hankalaa kuin fysiikka.
Kolme asiaa: 1.) nuottimerkintätapa
2.) asteikot
3.) soinnunmuodostus
(kaikki muu ns. 'teoria' on vain lähinnä sellaista säveltäjien keskustelemaa,jotain esteettistä preferenssiä koskevaa höpinää. Yksi on niistä 'konstruktioistaan' yhtä mieltä, toinen taas jotain aivan päinvastaista )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan käyty elämänkoulu jos toinenkin, jos musiikin teoria on yhtä hankalaa kuin fysiikka.
Varmaan kommentoijan taso on henkinen elämänkoulu, jos ei tajua, että kysmyksessä on ihan pedagoginen pointti. Maailma muuttuu, lapset muuttuvat, karttakepillä hakkaamalla ei enää taota oppia koulussa päähän, eikä ddr-koulutuksen saanut klasariopettaja päähän läiskimällä "kannusta" lasta harjoittelemaan soittoläksyjä. Musiikista on tehty matematiikkaa 1900-luvulla, ehkä 2000-luvulla voisi teorian opetuksenkin suhteen etsiä muita lähestymistapoja. Matemaattisesti lahjakkaalle pojalleni opiston teoria oli piece of cake, musikaalisesti lahjakas naapurintyttö hyytyi kiinnostuksen puutteeseen.
Musiikkimerkintä ei ole matematiikkaa vaan pikemminkin vain sitä (täysin pseudotieteellistä ) 'numerologiaa' .
Teoriahan on mielenkiintoista. Moni muu harrastukseni on ihan yhtä syvällistä ja vaativaa eikä karvalakkimalli tai uskontietäväniparemmin, aina riitä kun pitää saada oikeaa tietoa lisää.
Musiikkiopiston pakollisilla teoriatunneilla ei kyllä käydä mitään fysiikkaan verrattavaa läpi, vaan ihan yksinkertaisia perusasioita. En tosin itsekään pitänyt teoriatunneista, mutta vain siksi, että ne olivat kuolettavan tylsiä. Aloitin pianotunnit 6-vuotiaana, mutta teoriatunnit sai musiikkiopistossani aloittaa vasta 10-vuotiaana, joten osasin kaiken siellä opetettavan jo valmiiksi. Ei pianoa voi soittaa useampaa vuotta oppimatta nuotteja, rytmejä ja sävelasteikoita.
Vierailija kirjoitti:
Musiikkiopiston pakollisilla teoriatunneilla ei kyllä käydä mitään fysiikkaan verrattavaa läpi, vaan ihan yksinkertaisia perusasioita. En tosin itsekään pitänyt teoriatunneista, mutta vain siksi, että ne olivat kuolettavan tylsiä. Aloitin pianotunnit 6-vuotiaana, mutta teoriatunnit sai musiikkiopistossani aloittaa vasta 10-vuotiaana, joten osasin kaiken siellä opetettavan jo valmiiksi. Ei pianoa voi soittaa useampaa vuotta oppimatta nuotteja, rytmejä ja sävelasteikoita.
Millainenkohan nero olet, jos mupe on "yksinkertaisia perusasioita"? Poikani on ylasteella, keskiarvo yli ysin. Musiikissa tosi lahjakas. Mupen harjoittelu on paljon vaativampaa kuin minkään kouluasian. Ulkoaopeteltavaa on ihan hillittömästi. Nimiä, vuosilukuja, maita. Koko ajan kirjallisia kokeita.
Nuorempi lapsemme on koilussa 8 tasoa. Ei todellakaan pääsisi mupesta läpi, joten käy yksityisellä soitto-opella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimiä, vuosilukuja, maita.
Musiikin teoriassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimiä, vuosilukuja, maita.
Musiikin teoriassa?
Esim. impressionistiset säveltäjät. Tuota kysyttiin viimeksi portfoliossa meidän 12-vuotiaalta. Eli ulkomuistista piti osata kertoa vähintään kahdesta impressionistisesta säveltäjästä, heidän teoksistaan, tyylistään jne. Samanaikaisesti oli toki opeteltavana muitakin tyylisuuntia ja kymmeniä säveltäjiä, satoja teoksia.
PIINA