Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En todellakaan haluaisi ajaa autolla yksinäni joka päivä töihin ja takaisin. Aivan turhaa autoilua. Mutta jos työmatkaan menee 2h20min julkisilla päivässä ja autoa käyttäen vain 40 minuuttia, käytän sen säästyneen 1h 40 minuuttia paljon mieluummin lasteni kanssa olemiseen kuin bussissa istumiseen.

Nyt autoilua aletaan ruuhkamaksuttaa. Aivan sama. Pakko ajaa silti, kun julkinen liikenne ei palvele. Voitaisiinko ne ruuhkamaksut laittaa julkisen liikenteen kehittämiseen?

Kyllä, menen toisinaan myös pyörällä töihin, mutta työpaikalla ei ole suihkua ja olen edustustehtävissä, niin ei hirveän kiva yhdistelmä. Liimaisilla hiuksilla ja hikisellä jakkupuvulla ei asiakkaita haalita.

  • ylös 166
  • alas 2

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Niin? Kaikkihan sen tietää että julkisilla tuhratessa työmatkoihin menee helposti 1.5-2h päivässä.

  • ylös 26
  • alas 45
Vierailija

Mulla sama juttu. Autolla 15 minuuttia, bussilla 50 minuuttia. Se ylimääräinen tuntikin päivässä lasten kanssa painaa tässä elämänvaiheessa paljon enemmän kuin ympäristö ja sen tuhoaminen yksityisautoilulla. 

  • ylös 111
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin? Kaikkihan sen tietää että julkisilla tuhratessa työmatkoihin menee helposti 1.5-2h päivässä.

Riippuu työpaikasta. Minä menisin todella mielelläni bussilla, jos työpaikka olisi pohjois-etelä-suunnassa. Pääsen esimerkiksi keskustaan puolessa tunnissa julkisilla, autolla menee ihan sama aika. Poikittaisliikenteessä menee täysin toisin, autolla pääsee helposti, mutta julkisella liikenteellä monien vaihtojen kanssa ja pidemmät odotusajat tekevät matkasta jopa nelinkertaisen ajallisesti. Ei mitään järkeä. 

Ja meitä poikittaisautoilijoita on paljon - kaikki yksin autoissaan. Ei mitään järkeä.

  • ylös 81
  • alas 1
Vierailija

On ihan älytöntä keskittää.kaikki työpaikat Pasilaan ja keskustaan.Miten niissä edes riittää toimitilaa. Ai mutta Pasilaan tulossa pilvenpiirtäjät.

On kyllä ihan hullua, että töihin körötellään 2/3 päivästä. Hirveä ruuhka aamulla ja sama illalla, kun ei voi lähteä aiemmin, koska 8 h tultava täyteen.
Ja ei ne bussitkaan kovin nopeita ole.

  • ylös 49
  • alas 1
Vierailija

Just näin! Asun Pohjois-Helsingissä, esim. Vantaalle ajaa alle vartin, bussilla kahden vaihdon kautta 1h40min(!). Sama idän kanssa; autolla vartti, muuten bussi-juna-metro eli noin 1,5h. Poikittaisliikennettä todellakin tarvittaisiin.

  • ylös 84
  • alas 0
Vierailija

Mulla oli työpaikka 25 min bussimatkan päässä. Kävelyineen ja odotteluineen siitä tuli sen noin 40 minuuttia, ihan sopivasti. Ainoa huono puoli oli, että bussi kulki harvakseltaan, siihen oli vaan ehdittävä. Autolla oli kotipihasta työpaikan pihalla n. 20 minuutissa.

Sitten työpaikka muutti; julkisilla menee tunti ja vartti, kolme vaihtoa. Ei hirveästi innosta. Tosin ruuhkassa istuminenkaan ei ole kivaa, mutta sentään voi kuunnella äänikirjaa ja matka-aika on siltikin puolisen tuntia.

  • ylös 53
  • alas 0
Vierailija

Mäkin kuljen autolla 15min/suunta, julkisilla 1h15min (3 vaihtoa) varmaan kävellenkin olisi nopeampaa. 2-3 kertaa viikossa kesäaikaan poljen fillarilla (25min) jos ei ole tarvetta autolle päivän aikana.

  • ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Lobataan työpaikat pois Helsingistä! Lobataan pääkonttorit Espooseen ja jätetään viherhihhulit pyöräilemään Kallioon ihan keskenään

  • ylös 36
  • alas 15
Vierailija

Kuka hullu nyt julkisia työmatkaan käyttää paitsi Vihreiden omissa utopioissa. Auto on oikea tapa liikkua ja muiden liikkumismuotojen kehittäminen on pelkkää hulluutta.

  • ylös 27
  • alas 57
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu nyt julkisia työmatkaan käyttää paitsi Vihreiden omissa utopioissa. Auto on oikea tapa liikkua ja muiden liikkumismuotojen kehittäminen on pelkkää hulluutta.

Julkinen liikenne on toimiessaan hieno asia, käyttäisin sitä huomattavasti mieluummin kuin autoa. Jos julkinen liikenne olisi tehokasta ja sillä pääsisi nopeasti minne haluan, voisin ihan helposti luopua autosta. 

Me asuimme pari vuotta Euroopassa ison kaupungin keskustassa, jossa oli yksityisautoilu joko kokonaan kielletty tai ainakin suurelta osin rajoitettu. Julkinen liikenne oli sujuva, toimiva, tehokas ja raiteita, kiskoja ja bussikaistoja oli joka suuntaan. Ikinä ei tarvinnut odottaa pysäkillä ja aina pääsi minne halusi nopeasti. Ja mikä tärkeintä - nopeammin kuin olisi vaikka taksilla mennyt. 

Ei Helsingin keskusta-alueella asuvatkaan tarvitse autoa, varsinkaan jos työpaikkakin on siellä. Sen sijaan Kehä I:n toisella puolella, vaikka III:n sisällä ollaankin, auto on "pakollinen", jos aikoo viettää ihmismäistä elämää. Mennään ruokakauppaan hypermarketteihin jne., kun ei sitä lähikauppaa enää ole tai sen tarjonta on kioskiin verrattavissa olevaa.

ap

  • ylös 65
  • alas 6
Vierailija

Samaa olen kirjoittanut täällä jo monet kerrat ja yleensä on aina tullut haukkuja ja nenännyrpistyksiä. Kiva, että muutkin on huomanneet ja kokeneet saman! 

Meillä julkinen toimii ihan hyvin silloin kun voi kulkea suunnilleen ovelta ovelle vaihdotta. Heti kun tulee yksikin vaihto, matka-ajat nousee hurjasti, ja aamu/iltatyömatkaliikenteen ulkopuolella vielä enemmän. Helsingin viherjopoilijoitahan se ei häiritse, koska koti-kahvila-videopaja-kolmio jossa he liikkuvat on vain pari korttelia kanttiinsa. Mutta ei se mitään, ympäryskunnat eikun hyötyy, kun vihreät utopioi omaa niemeään liikkumiskieltoiseksi.

  • ylös 44
  • alas 2
Vierailija

Asuimme Kruununhaassa neljä vuotta. Ratikalla töihin 20 minuuttia. 

Muutettiin täsmälleen yhtä pitkän matkan päähän (siis työmatka 5km), mutta lähes julkisen liikenteen ulottumattomiin. Yhtäkkiä sama matka onkin 50 minuuttia julkisilla, mutta typerästi 10 minuuttia autolla. 

Ennen nautin noista 20 minuutin ratikkamatkoista. Näin kaupunkia, elämää, ihmisiä, rentouduin sekä mennessä että tullessa. Nykyään tuo 10 minuutin automatka on tylsä. Iso autoväylä, ei mitään nähtävää. Pitää istua aamuisin suurimman osan vuodesta kylmään autoon mennessä ja tullessa. Mieluummin menisin lämpimällä bussilla tai ratikalla..

  • ylös 59
  • alas 2
Vierailija

Autolla 15 min työmatka. Julkisilla 1 h 25 min. Erittäin mielelläni käyttäisin minäkin julkista liikennettä, mutta HALOO!

  • ylös 66
  • alas 0
Vierailija

Mun kaverilla on 3km työmatka Helsingin kantakaupungin sisällä. Se menee sen hyvänä päivänä kävellen, muuten ratikalla tai bussilla. Vaihtoehtoja riittää. Se jaksaa aina urputtaa siitä, miten ihmiset ovat laiskoja ja käyttävät autoa pieneenkin matkaan.

Minulla on tuo sama 3km työmatka Keskuspuiston toiselta puolelta toiselle. Kehää pitkin menee 10 minuuttia autolla, bussilla järkyttävät 45 minuuttia! Onneksi joskus pääsee pyörällä, mutta kuten ap:lla, jakkupuvulla ei paljoa räntäsateessa pyöräillä. Hyvällä säällä (eli heinäkuussa, kun on loma..) voisin kävelläkin töihin, mutta suurimman osan vuodesta joudun kantamaan sen verran painavaa laukkua, ettei se kolmenkaan kilometrin kävely innosta.

  • ylös 41
  • alas 2
Vierailija

Ja tarvittais nimenomaan poikittaista raideliikennettä, koska se ei auta mitään että bussit jumittaa muutenkin ruuhkaisilla kehäteillä. Raidejokeri on jo ihan hyvä alku, mutta ei se vielä riitä.

  • ylös 29
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu nyt julkisia työmatkaan käyttää paitsi Vihreiden omissa utopioissa. Auto on oikea tapa liikkua ja muiden liikkumismuotojen kehittäminen on pelkkää hulluutta.

Julkinen liikenne on toimiessaan hieno asia, käyttäisin sitä huomattavasti mieluummin kuin autoa. Jos julkinen liikenne olisi tehokasta ja sillä pääsisi nopeasti minne haluan, voisin ihan helposti luopua autosta. 

Me asuimme pari vuotta Euroopassa ison kaupungin keskustassa, jossa oli yksityisautoilu joko kokonaan kielletty tai ainakin suurelta osin rajoitettu. Julkinen liikenne oli sujuva, toimiva, tehokas ja raiteita, kiskoja ja bussikaistoja oli joka suuntaan. Ikinä ei tarvinnut odottaa pysäkillä ja aina pääsi minne halusi nopeasti. Ja mikä tärkeintä - nopeammin kuin olisi vaikka taksilla mennyt. 

Ei Helsingin keskusta-alueella asuvatkaan tarvitse autoa, varsinkaan jos työpaikkakin on siellä. Sen sijaan Kehä I:n toisella puolella, vaikka III:n sisällä ollaankin, auto on "pakollinen", jos aikoo viettää ihmismäistä elämää. Mennään ruokakauppaan hypermarketteihin jne., kun ei sitä lähikauppaa enää ole tai sen tarjonta on kioskiin verrattavissa olevaa.

ap

Julkinen liikenne on kallis ja tehoton kun etäisyydet kasvaa.

Joka ikinen aamu bussilastillisen verran ihmisiä lähtee meidän asuinalueeltamme samaan aikaan aivan varmasti jonnekin samaan suuntaan. Ei olisi neljääkymmentä autoa jonossa, jos me kaikki menisimme bussilla. 

  • ylös 25
  • alas 3
Vierailija

Asun itse Espoossa ja kävin yhteen aikaan töissä Vantaalla. Poikittaisliikenne on vielä olemattomampaa: ensin junalla Pasilaan ja siellä sitten odottelin vaihtojunaa Tikkurilaan. Aamulla vielä kulki junalla alle tunnissa, mutta iltapäivällä joutui odottamaan joskus turhan panttina melkein puoli tuntia.
Jostain helkkarin syystä rantaradan ja pääradan junavuoroja ei ole voitu mitenkään rytmittää toisiinsa sopivasti - etenkin, kun rantaradan junia vielä perutaan monesti.

Ja Espoon junat olivat AINA täynnä. Etenkin Kirkkonummelle jatkavat vuorot. Ja niistä sitten pitäisi vielä vähentääkin! Kaikki espoolaiset eivät asu sen utopistisen länsimetron reitin varrella, vaan pahimmillaan kymmenien kilometrien päässä siitä, joten se ei todellakaan tule auttamaan asiaa mitenkään.

Lisäksi on muutenkin käsittämätöntä, että Espoo ja Vantaa ovat vierekkäin, ja kuitenkin joutuu menemään Helsingin kautta päästäkseen toisesta kaupungista toiseen.

Rupesin sitten menemään autolla. 20 minuuttia kehäkolmosta, jopa ruuhka-aikoinakin.

Joukkoliikennettä olisi kiva käyttää, koska tykkäisin lukea tai torkkua matkoilla, mutta ei sitten.

  • ylös 33
  • alas 0
Vierailija

Miten autoilu on mahdollista ruuhka-aikana? Vähän uskomattomilta kuulostavat nuo 10-15 min ajomatkat, jos joutuu esimerkiksi keskustaan menemään.

  • ylös 1
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asun itse Espoossa ja kävin yhteen aikaan töissä Vantaalla. Poikittaisliikenne on vielä olemattomampaa: ensin junalla Pasilaan ja siellä sitten odottelin vaihtojunaa Tikkurilaan. Aamulla vielä kulki junalla alle tunnissa, mutta iltapäivällä joutui odottamaan joskus turhan panttina melkein puoli tuntia.
Jostain helkkarin syystä rantaradan ja pääradan junavuoroja ei ole voitu mitenkään rytmittää toisiinsa sopivasti - etenkin, kun rantaradan junia vielä perutaan monesti.

Ja Espoon junat olivat AINA täynnä. Etenkin Kirkkonummelle jatkavat vuorot. Ja niistä sitten pitäisi vielä vähentääkin! Kaikki espoolaiset eivät asu sen utopistisen länsimetron reitin varrella, vaan pahimmillaan kymmenien kilometrien päässä siitä, joten se ei todellakaan tule auttamaan asiaa mitenkään.

Lisäksi on muutenkin käsittämätöntä, että Espoo ja Vantaa ovat vierekkäin, ja kuitenkin joutuu menemään Helsingin kautta päästäkseen toisesta kaupungista toiseen.

Rupesin sitten menemään autolla. 20 minuuttia kehäkolmosta, jopa ruuhka-aikoinakin.

Joukkoliikennettä olisi kiva käyttää, koska tykkäisin lukea tai torkkua matkoilla, mutta ei sitten.

Meillä se tilanne, et asutaan Espoossa tulevan metron (ihan ku se joskus tulis) varrella. Miehellä täsmälleen tuo tilanne, että pitäis päästä Vantaalle töihin. Nyt ensiksi bussilla Kamppiin, kävely/metro rautatieasemalle ja sieltä juna. Metro ei juuri matkaa lyhennä. Menee reilusti yli 1h matkaan ja omalla autolla pääsis todella nopeesti. Ollaankin nyt ostamassa tämän takia sitten autoa..

  • ylös 25
  • alas 0

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla