Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKAM -keskusteluketju (vol.2)

Vierailija
03.05.2017 |

Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.

Kommentit (1830)

Vierailija
1161/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku aiempi sanoi, että Sanan äidillä tuskin on osuutta asiaan tuossa Yousef asiassa, kun sarjassa vanhemmat on ollut niin pienessä osassa. Sinänsä oon samaa mieltä, että Sanan äidin osuudesta tuskin mitään älyttömän suurta tehdään, mutta onhan Sanan kaudella muutenkin ollut selvästi enemmän tuota perhe-elämää, koska Sanalle selvästi perhearvot on tärkeämpi kuin aiempien kausien päähenkilöille. 

Itse olen päinvastaista mieltä tästä. Äitiä tuodaan sen verran esille, että veikkaan hänen juuri vaikuttaneen tuohon Yousefin käytökseen.

Äiti on vanhoillinen. Elias on tuonut sen jo pari kertaa esille. Me luultiin, että Elias on se vanhoillinen, mutta hän vain yritti suojella Sanaa. Äiti sen sijaan tuo esille, että haluaa Sanan noudattavan perinteitä. En usko, että hän on pelkästään Sanan purkauksen takia muuttanut mielipiteitään.

Ensimmäinen kysymys ihastuksesta oli, onko tämä muslimi. Äiti patistaa Sanaa rukoustilaisuuksiin ja moskeijaan. Äiti kehottaa Sanaa olemaan "omanlaistensa" kanssa. Äiti vahtii ikkunasta Sanaa ja Yousefia. Ja ilmeisesti jäi katsomaan Yousefia kun Sana häipyi sisälle, ainakin Yousefin ilmeistä päätellen. Vaikka Yousef hymyili Sanan perään, vakavoitui hän ikkunaan katsoessaan. Äiti teki selväksi, ettei tykkää Sanan ja Yousefin hengaavan yhdessä. Ja sitten kuulee Sanan purkauksen, mistä on helppo päätellä, että Sanalla tosiaankin on tunteita Yousefia kohtaan. Hänhän kyseenalaistaa uskontoaankin Yousefin takia!

Jos pojat ovat tavanneet Bakkoushien luona ennen lähtöään, mikä on hyvin mahdollista, koska he siellä usein hengaavat, on äiti saattanut mainita sopivasti Yousefille Sanan ihastuksesta. Varsinkin jos tiesi heidän menevän samoihin bileisiin Sanan kanssa. Sitten lähettää viestin Sanalle rauhoittaakseen tätä ja Sana ei voi millään päätellä, että äiti onkin jo ohjannut tapahtumia tiettyyn suuntaan. Ei äiti tietenkään ilkeä ole, mutta uskoo tietävänsä paremmin kuin teinitytär Sana, joka muutenkin on käyttäytynyt omituisesti ja huolta aiheuttaen...

Ja kuinka ironista se olisikaan, että äiti ei halua tytärtään sattuvan, mutta satuttaisikin toimillaan tätä kaikkein eniten.

Vierailija
1162/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin mielenkiintoista, miksi Yousef on juuri Yousef, ellei sillä oli sitten jotain yhteyttä kolmannen kauden Yousef-mainintaan. Tai siis hassua, että valittais hahmon nimeksi toisen näyttelijän nimi.

Yleensähän se menee niin päin, että hahmoilla on jo käsikirjoitusvaiheessa nimet ja hahmolle valitaan sopiva näyttelijä, eikä niin, että ensin valitaan näyttelijät ja sitten vasta mietitään hahmoille nimet.

Totta, mutta Mikael eli Yousef Hjelde oli mukana jo viime kaudella. Ja sitä paitsi onhan Adam ja Muttakin nimetty näyttelijöidensä mukaan eli ainakin jotkut nimet on päätetty vasta roolien jaon jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ensimmäinen klippi tauon jälkeen on sellainen, että Yousef on saanut kuulla sekaannuksesta ja marssii heti maanantaina vapaapäivänään koululle ja alkaa selvittämään asioita Sanan kanssa kasvotusten. Ja samalla ilmoittaa nätisti Nooralle, joka itse asiassa jo tietääkin, että heidän juttunsahan oli nyt siinä yhdessä hölmössä sekoilussa. Koska ellei Yousef ole aloitteellinen sovinnossa niin, Sana jälleen kerran vaan kylmästi ignooraa ja saadaan seurata pelkkää Russebussidraamaa.

Vierailija
1164/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, kiitos ihan tosi mielenkiintoisista skenaarioista taas teille arvon kanssakeskustelijat! 😃❤ Eri ihmiset huomaa eri asioita, ja on ihan huippua lukea näitä. Työpäivän aikana kun ei ehdi skameilla, niin oli hauska huomata että täällä oli rutkasti uutta settiä sitten aamun!

Vierailija
1165/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Mutta jotenkin uskon edelleen myös siihen, että Even on itse jotakin tehnyt, mikä vaikuttaa muiden mielipiteisiin hänestä negatiivisesti. Yousefilla on joo saattanut olla jokin reaktio, mitä katuu, mutta myös Elias vaikuttaa jännittyneeltä kun näkee Evenin ja sen tappelun jälkeen on tosi raivoissaan. Mutta ja Mikael näyttävät mun mielestä olevan jotenkin shokissa tappelun jälkeen ja yrittävän sen aikanakin lähinnä pitävän Jonasta ja kumppaneita loitolla. Jonas ja Mahdi sen sijaan näyttävät raivostuneilta ja aggressiivisemmilta tappelussa. Plus se, jos Elias tosiaan pyysi, että Mahdi päästää heidät lähtemään, mutta tämä vain puskee päälle. Eli Balloon-pojat näyttävät torjuvan ja Jonas ja kumppanit näyttävät hyökkäävän.

Mistä tuo Eliaksen repla on löytynyt? En saa itse mitään selvää mitä huutavat, ja Skamin sivuilla ei ole norjankielisissä teksteissä lue tuossa kohtaa muuta kuin [slenger dritt til hvarandre] eli haukkuvat toisiaan.

Se on Mutta joka sanoo niin. Sehän oli Mutta ja Mikael, jotka meni pihalle eka. Eli olisiko Mikaelin läsnäolo aiheuttanut tapahtumat pihalla.

Olisko Mikael ja/tai Mutta ivannut ja naureskellut Evenille, mistä Isak oli hermostunut ja käynyt päälle saadan kumminkin itse turpiinsa. Jos Mahdia ja Jonasta on vielä ärsyttetty viittaamalla heidän ominaisuuteen, pojat ovat vielä enemmän ärsyyntyneitä. Silloin koulupulpeteilla poikien istuessa ja Isakin paljastaessa itsestään Magnuksellle ja Mehdille, Mehdihän ei tykännyt että hänen luultiin olevan ennakkoluuloinen. Magnus muistaakseni luuli.. Sori sekava selitys. Edellistä ei julkastu, ku sisälsi vääriä sanoja..

Vierailija
1166/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Mutta jotenkin uskon edelleen myös siihen, että Even on itse jotakin tehnyt, mikä vaikuttaa muiden mielipiteisiin hänestä negatiivisesti. Yousefilla on joo saattanut olla jokin reaktio, mitä katuu, mutta myös Elias vaikuttaa jännittyneeltä kun näkee Evenin ja sen tappelun jälkeen on tosi raivoissaan. Mutta ja Mikael näyttävät mun mielestä olevan jotenkin shokissa tappelun jälkeen ja yrittävän sen aikanakin lähinnä pitävän Jonasta ja kumppaneita loitolla. Jonas ja Mahdi sen sijaan näyttävät raivostuneilta ja aggressiivisemmilta tappelussa. Plus se, jos Elias tosiaan pyysi, että Mahdi päästää heidät lähtemään, mutta tämä vain puskee päälle. Eli Balloon-pojat näyttävät torjuvan ja Jonas ja kumppanit näyttävät hyökkäävän.

Mistä tuo Eliaksen repla on löytynyt? En saa itse mitään selvää mitä huutavat, ja Skamin sivuilla ei ole norjankielisissä teksteissä lue tuossa kohtaa muuta kuin [slenger dritt til hvarandre] eli haukkuvat toisiaan.

Se on Mutta joka sanoo niin. Sehän oli Mutta ja Mikael, jotka meni pihalle eka. Eli olisiko Mikaelin läsnäolo aiheuttanut tapahtumat pihalla.

Olisko Mikael ja/tai Mutta ivannut ja naureskellut Evenille, mistä Isak oli hermostunut ja käynyt päälle saadan kumminkin itse turpiinsa. Jos Mahdia ja Jonasta on vielä ärsyttetty viittaamalla heidän ominaisuuteen, pojat ovat vielä enemmän ärsyyntyneitä. Silloin koulupulpeteilla poikien istuessa ja Isakin paljastaessa itsestään Magnuksellle ja Mehdille, Mehdihän ei tykännyt että hänen luultiin olevan ennakkoluuloinen. Magnus muistaakseni luuli.. Sori sekava selitys. Edellistä ei julkastu, ku sisälsi vääriä sanoja..

No ei Jonaksella ole sen kummempi ihonväri kuin balloon-pojillakaaan? Mahdi eroaa tässä eniten. Vai mitä ominaisuutta tarkoitat? Isakin ja Evenin suuntausta?

Vierailija
1167/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

No ei Jonaksella ole sen kummempi ihonväri kuin balloon-pojillakaaan? Mahdi eroaa tässä eniten. Vai mitä ominaisuutta tarkoitat? Isakin ja Evenin suuntausta?

Mahdin ikonväriä. Ja enemmänki niin että hän hermostui, ei Jonas oikeastaan..

Vierailija
1168/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don't let me be misunderstood. Veikkaan, että kaikessa on kyse jonkin sortin väärinkäsityksistä, myös poikien tappelussa. En usko, että kumpikaan osapuoli on tarkoituksellisesti haastanut riitaa, Evenin ja balloon-poikien välit ovat arvatenkin jännittyneet menneisyyden juttujen takia ja tilanne on sitten eskaloitunut, kun esim Isak on vähän turhan aggressiivisesti puolustanut Eveniä.

Vierailija
1169/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Olisi skamilta aika tosi huono veto, jos m*slimiporukka esitettäisiin rasisteina ja homovastaisina. Tai en ylipäätään usko että tappelun syy oli vain toisessa osapuolessa. Eiköhän ole kyse jostain menneisyyden skismasta.

Vierailija
1170/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poikaporukka tulee sisään, luulen että Yousef irvistää jollekin jonka näkee salissa. Adamia, Muttaa näyttää huvittavan kun huomaavat Evenin laulun, mutta Elias on vakavahko/yllättynyt ja tarttuu Yousefin käsivarteen, jonka ilme vakavoituu kun katsoo lavalle. Ja Evenhän jäätyi totaallisesti kun huomasi pojat, kuten tiedämme.. ihana kyllä mitä ystäviä Evenillä ja Isakilla on, kun koko poikaporukka rientää apuun tueksi ja yhtyy lauluun! <3

Suoraan sanoen vastoin aiempia käsityksiäni, jotenkin luulen että Yousef on kyllä pesunkestävä ja ehta ku*ipää, vaikka meille ensin näytettiin (Sanan näkökulmasta) muuta. Ja siis en pohjaa tätä vaan tuohon suudelmaan, vaan jotenkin alan uskoa, ettei herralla ole ollenkaan puhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
1171/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä ite vahvasti uskon että tappelun aloitti isak (even meni tosi hermostuneeksi nähdessään balloon-tyypit, isak sitten meni sen laulun jälkeen kattoon et keitä ne on, huomas mikaelin ja ehkä meni kysymään/sanomaan jotain -> siit kehkeytyi tappelu? En tiiä) koska siis mikael, tai muutkaan siinä porukassa, ei mun mielestä vaikuta tyypeiltä, joka sulkisi parhaan kaverins täysin ulkopuolelle ja sitten uudessaan tavatessaan alkais suoltaa jotain homofobista sontaa & hakkaamaan. plus tuohan vaan ruokkis ennakkoluuloja muslimeista, mikä tuntuu menevän täysin vastoin tän kauden sanomaa. Isak taas mun mielestä kaikessa ihanuudessaan vaan on vähän sellasen olonen että stressaantuessaan sillä on pinna tosi kireellä (töni mahdiakin sillon siinä kolmannessa kaudessa kun se vähän kuittaili?) ja isak obselvästi tn kauden aikana ollut tosi utelias ja ehkä vähän turhaantunutkin kun se ei saa tietää kuka helvetti se mikael on ja mitä sen ja evenin kanssa on tapahtunu. :D et voi olla että huomatessaan kuinka ahdistuneeksi even meni kun ne tyypit tuli, niin isak on sitten mennyt ja sanonut jptain krkevää, siitä tullut sanailua/tappelua ja sit saanu turpiinsa.

Okei en kyllä tiiä saako tästä yhtään selvää. :D

Vierailija
1172/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

No kyllä Jonas on raivoissaan, erityisesti Mikaelia vastaan painiessaan. Kun kyse on Isakista, Jonas tekee mitä vaan.

Vierailija
1173/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yousefia on kuvattu muutaman kerran niin, että katsoja näkee hänen reaktionsa Sanaan ILMAN Sanan tulkintaa. Keittiössä, kun katselee ja hymyilee Sanalle. Ja saatettuaan Sanan kotiin, katsoo Sanan perään ja hymyilee onnellisena. Kyllä ne Yousefin tunteet ovat ihan aidosti lämpimiä Sanaa kohtaan eikä vain Sanan toiveunta. En ymmärrä, miksi ajatellaan, että hän yhtäkkiä olisi täysi kusipää ja huijannut kiintymyksessään. Uskon edelleen, että tuossa kaikessa on nippu väärinkäsityksiä taustalla. Juuri niin kuin trailerissakin kerrotaan.

Vierailija
1174/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin mielenkiintoista, miksi Yousef on juuri Yousef, ellei sillä oli sitten jotain yhteyttä kolmannen kauden Yousef-mainintaan. Tai siis hassua, että valittais hahmon nimeksi toisen näyttelijän nimi.

Yleensähän se menee niin päin, että hahmoilla on jo käsikirjoitusvaiheessa nimet ja hahmolle valitaan sopiva näyttelijä, eikä niin, että ensin valitaan näyttelijät ja sitten vasta mietitään hahmoille nimet.

Totta, mutta Mikael eli Yousef Hjelde oli mukana jo viime kaudella. Ja sitä paitsi onhan Adam ja Muttakin nimetty näyttelijöidensä mukaan eli ainakin jotkut nimet on päätetty vasta roolien jaon jälkeen.

Niin, ja Yousef mainittiin jo viime kaudella, eli...?

Vierailija
1175/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laulu (Amanda Delara: Gunerius), mikä soi koripallokohtauksen taustalla, on ihana! Kertosäkeessä muuten lauletaan "I'll love you to death"...

Vierailija
1176/1830 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yousefia on kuvattu muutaman kerran niin, että katsoja näkee hänen reaktionsa Sanaan ILMAN Sanan tulkintaa. Keittiössä, kun katselee ja hymyilee Sanalle. Ja saatettuaan Sanan kotiin, katsoo Sanan perään ja hymyilee onnellisena. Kyllä ne Yousefin tunteet ovat ihan aidosti lämpimiä Sanaa kohtaan eikä vain Sanan toiveunta. En ymmärrä, miksi ajatellaan, että hän yhtäkkiä olisi täysi kusipää ja huijannut kiintymyksessään. Uskon edelleen, että tuossa kaikessa on nippu väärinkäsityksiä taustalla. Juuri niin kuin trailerissakin kerrotaan.

Kukin tulkitsee tavallaan, ja se on se keskustelun rikkaus :) Itse kirjoitin äsken kommentin, jossa ajattelin että Yousef on k*sipää, eikä kaikkea hänestä ole tullut ilmi. Mutta missäänhän en ainakaan itse sanonut että hän olisi kiintymyksessään huijannut ja leikkinyt vain Sanan tunteilla. Uskon, että kiintymys oli aitoa, mutta äijä ei silti ole sitä mitä väittää olevansa. Silti taustalla voi olla nippu väärinkäsityksiä taustalla, vaikkeivat ne Yousefin tunteisiin Sanaa kohtaan kohdistuisikaan.

Vierailija
1177/1830 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen nyt kelaillut tuota kohtaa, missä Yousef tulee baariin ja katselee ympärilleen, niin mun mielestä Yousefin ilme ei itse asiassa valahda vielä silloin kun hän katsoo Eveniä. Yousefilla on ihan neutraali ilme (jopa pieni virne) vielä silloin. En näe Yousefissa mitään erityistä järkytystä tai shokkia, kun hän huomaa Evenin. Yousefin ilme valahtaa vasta kun hänen katseensa siirtyy Sanaan. Ja mun mielestä se oikeasti näyttää petetyltä katseelta.

Uskon siis yhä enemmän siihen teoriaan, että Sanan äiti on informoinut Yousefia, että Sana on ihastunut toiseen poikaan. Yousef luultavasti tuntee, että Sana on johtanut häntä harhaan, kun ei ole kertonut, että hänellä on joku toinen ihastus mielessä. Enkä yhtään ihmettele, jos tuntuu petetyltä ja vihaiselta. Onhan Yousef niin selvästi juossut Sanan perässä ja osoittanut hänelle tunteitaan. Että kyllä se Nooran suuteleminen taitaa olla yksinkertaisesti mustasukkaisen ja loukatun Yousefin vastareaktio. :(

Me ollaan ehkä ajateltu, että Yousef olisi tällaisten reaktioiden yläpuolella. Mutta miksi? Miksi Yousef ei voisi reagoida mustasukkaisesti ja idioottimaisesti? Miksi tuon reaktion takana pitää olla mitään sen kummempaa salailua tai valehtelua? Yousef vaikuttaa siltä, että olisi rakastunut Sanaan. Joten kuvitella saattaa, että Yousef on myös itse Sanasta mustasukkainen, epävarma ja saattaa sen takia toimia arvaamattomasti tunnekuohun vallassa. Yleensä se yksinkertaisin selitys on kuitenkin se totuudenmukaisin.

Pitää muistaa, että Sana on pitänyt välejä poikki Yousefiin nyt kuitenkin kahden viikon ajan, mikä on voimistanut epävarmuutta ja ahdistusta. Se edellisperjantain tapaaminen oli vain yksittäinen sattuma keskellä radiohiljaisuutta. Joten jos meistä se ero on tuntunut tuskaiselta, niin miltä se sitten on tuntunut Yousefista. Ja sitten hän on tuskaisen odottelun ja kaipailun jälkeen saanut tietää, että Sana onkin kiinnostunut jostakusta ihan toisesta tyypistä eikä ole kertonut sitä hänelle… Veikkaan, että Yousef saa siis kokea aikamoisia järkytyksen ja kauhun tunteita, kun Elias kertoo Sanan tunnustaneen tunteensa Yousefia kohtaan ja pyytäneen Eliasta tuomaan Yousefiin juhliin, jotta voisi antaa mahdollisuuden heidän suhteelleen. 

Elias sen sijaan vakavoituu Evenin nähdessään, eli olisiko se kuitenkin Elias, jota Even ei kestä nähdä? Kallistun nyt siis enemmän sille kannalle, että Yousef on ollut niin totuudenmukainen omasta osuudestaan kuin on voinut, mutta hän ehkä on salannut Sanalta välirikon todellisen taustan, jos se liittyy jotenkin Eliakseen. En usko enää, että Yousef itse olisi ollut siinä sen merkittävämmässä roolissa kuin mitä tähän asti on antanut ymmärtää. Uskon, että hän on ollut Sanalle niin rehellinen kuin on osannut ja senkin takia pettymys on niin suuri, jos Yousef ajattelee, ettei Sana ole tehnyt samaa hänelle.

Vierailija
1178/1830 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen nyt kelaillut tuota kohtaa, missä Yousef tulee baariin ja katselee ympärilleen, niin mun mielestä Yousefin ilme ei itse asiassa valahda vielä silloin kun hän katsoo Eveniä. Yousefilla on ihan neutraali ilme (jopa pieni virne) vielä silloin. En näe Yousefissa mitään erityistä järkytystä tai shokkia, kun hän huomaa Evenin. Yousefin ilme valahtaa vasta kun hänen katseensa siirtyy Sanaan. Ja mun mielestä se oikeasti näyttää petetyltä katseelta.

Ja siinä on muuten myös selvä tauko välissä, kun Yousef huomaa Evenin ja kun hän vihdoin katsoo Sanaan. Välissä näytetään yleisöä laulamassa Evenin mukana. Vasta tämän jälkeen näytetään, että Yousef siirtää katseensa Evenistä (jota on seurannut neutraalilla ilmeellä), huomaa Sanan ja ilme muuttuu...

Vierailija
1179/1830 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten tauon aikana kaikki sosiaalinen mediakin tauolla? Nyt kun pojilla on se Hei Briskeby-kanava, niin voiko siitä tulla materiaalia ennen kuin Sanan pov alkaa taas pyöriä?

Vierailija
1180/1830 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se laulu (Amanda Delara: Gunerius), mikä soi koripallokohtauksen taustalla, on ihana! Kertosäkeessä muuten lauletaan "I'll love you to death"...

Jep, mutta aika raadollisessa mielessä: "Rakastan sinua kuolemaan saakka, se on tappouhkaus..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi