Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKAM -keskusteluketju (vol.2)

Vierailija
03.05.2017 |

Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.

Kommentit (1830)

Vierailija
461/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt on tullut jo kolme klippiä, yhteensä 10min joten jos on lyhyt jakso tulossa ei välttämättä saada uutta ennen kuin perjantaina.. silloin kyllä sitten luultavasti tapahtuu

Perjantaihin asti odottelu tuntuu kyllä aika tuskaselta.

Pidän sormet ristissä minivideon JA Briskeby-videon varalta!

Vierailija
462/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon kans todella, että kauden päättyessä voi huomata, että näillä "tylsyyksillä" on oikeasti ollut väliä tarinan kannalta.

Ymmärrän kyllä, että Sana on rauhallinen tyyppi, mutta jotenkin tää käy tosi hitaalla. Ja kuten joku jo mainitsi, toisten hahmojen kehitys on kans jäissä. Tässä kaudessa on ollut kans jo paljon aikaisempiin kohtauksiin verrattavia kohtauksia.

Tällä kaudella sivun headerissahan ei lue ollenkaan sanaa Skam kuten aikaisemmilla kausilla, sen sijaan siinä on paljon tulkittavaa myös edellisten kausien kautta. Itse ajattelen, että ehkä tää vika kausi on sit hieman erilainen, semmoinen kaiken kokoava. Tai ainakin toivon niin. Sinänsä hauska juttu, et 3. kauden vikassa jaksossa Isak totesi Evenille, että "mikään ei ole enää kiusallista" eli ei tarvitse enää piilotella tai hävetä mitään. Ehkä häpeän (=skam) aika on tosiaan ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin just tumblrista (kerrankin sieltä löytää jonkun järkevän) tosi hyvän postauksen, jossa kiinnitettiin huomio just siihen, että jotenkin sopivasta Noora on Sanalle läheisin ystävä tyttöporukasta. Ekalla ja tokalla kaudella Noora ja Eva ovat kuitenkin olleet tosi hyviä ystäviä, ja kolmannellakin kaudella Eva oli se, joka Nooran kanssa sillon keskellä yötä puhui puhelimessa. Sana ja Noora ei ole missään vaiheessa olleet parhaita kavereita koko tyttöporukassa. Skam heittää ihan täysin pois kaiken, mitä on tyttöjen välillä tapahtunut kolmessa kaudessa. Esimerkiksi viime kaudellahan Sana oli järjestämässä kosegruppaa Vilden kanssa, ja nyt Vilde onkin yhtäkkiä täysi idiootti, joka ei ota Sanan tunteita huomioon yhtään, eikä Sanakaan näytä hirveästi Vildestä pitävän. Mitä tässä on yhtäkkiä ehtinyt muutamassa kuukaudessa tapahtua?

Chrisin näyttelijä haluaa keskittyä kouluunsa, mikä on tietysti tosi positiivinen asia. Mutta Skamilla on kuitenkin nämä kaikki extraviestittelyt käytössään. Onko niin vaikeaa laittaa muutamaa Chrisin ja Sanan välistä viestittelyä, vaikka ne olisivat kuinka turhia tahansa? En jotenkin jaksa uskoa, etteivät he koskaan viestittelisi toisilleen.

Tällä kaudella on tytöistä tehty ihmeen yksulotteisia. Sen sijaan, että he olisivat saaneet jotain character developmentia, se aika on kulutettu täysin turhanpäiväisiltä tuntuviin asioihin. Noora/William-suhde ois voitu käsitellä paljon nopeammin tai jättää käsittelemättä kokonaan, ja mikä oli esimerkiksi se Sanan, Nooran ja niiden random jätkien välinen keskustelu siellä kahvilassa?

Noora on kuitenkin saanut jo oman kautensa, ja hän oli suuressa roolissa myös ensimmäisellä kaudella. Myös viime kaudella Nooran asioita puitiin, vaikka en niin paljon. Ja nyt Noora on taas tosi isossa roolissa. Joojoo, Noora on Andemin suosikki, mutta toi, että Nooraa nostetaan koko ajan jalustalle muiden tyttöjen kustannuksella alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ihan kunnolla. Paikoitellen on tuntunut siltä, ettei tämä ole Sanan kausi ollenkaan, vaan että Noora on nyt saanut uuden kauden itselleen.

Mä en jotenkin ymmärrä, että moni näkee ongelmaisena sen, että Noora on Sanan läheisin ystävä tällä hetkellä. Mun mielestä ne sopii luonteidensa puolesta parhaiten yhteen tuosta tyttöporukasta. Molemmat ovat rauhallisia ja eivät tykkää bilettää jne. Mun mielestä Sanan ja Nooran ystävyyttä tällä kaudella on ollut mukava seurata. Ja kyllähän kaveriporukassa ainakin oman kokemukseni mukaan vaihtelee hieman, että ketkä ovat läheisimpiä ja eniten tekemisissä milloinkin. Eli vaikka olisit alunperin ollut läheisin jonkun kanssa, ei se tarkoita sitä että se pysyisi loppuun asti sellaisena.

Ei tässä Sanan ja Nooran ystävyys sinänsä ärsytäkään, mutta kun Sanan ja Nooran klipit ovat keskittyneet lähinnä Nooraan tai vaihtoehtoisesti russebussiin. William sitä, William tätä, russebuss-ongelmat, blaablaablaa, ei kiinnosta enää pätkän vertaa. Jos Julie haluaa nostaa Nooran ja Sanan ystävyyden keskiöön, selvä homma, kiva että Sanalla on joku, mutta keskittyisi edes oikeasti Sanaan, kauden päähenkilöön, ei Nooraan, joka sai jo oman kautensa. Ollaanko me saatu Sana/Noora-klipeistä mitään muuta irti kuin Williamia ja russebussia?

Minusta taas tuossa korostetaan Sanan luonnetta, hän ei ole ihminen,joka tykkää avautua ajatuksistaan ja selittää itsestään. Mielummin keskittyy muihin. Siksi olisi jotenkin omituista jos Sana alkaisi yhtäkkiä analysoimaan tunteitaan tms.

Niinpä, oon täysin samaa mieltä. Mun mielestä kaikki kohtaukset kyllä nimenomaan tuovat oikein hyvin Sanan luonnetta esiin, puhuttiin niissä sitten mistä hyvänsä. Se että Sana ei puhu edes kavereilleen Yousefista tai tunteista ylipäätään on hänelle hyvin luontaista. Ja mitä esim. russebussiin taas tulee, niin se edustaa asiana/teemana sitä, kuinka Sana haluaa kerrankin olla tärkeässä roolissa jossain ja ennen kaikkea kuulua ryhmään. Sen takia onkin tällä hetkellä niin vainoharhainen Saran toimista ja siitä, ettei häntä vain jätetä ulkopuolelle tai sivuuteta. Kuten varmasti on hänen elämänsä aikana aiemmin monesti käynyt. Johan tänään Noorakin ihmetteli, että miksi bussijuttu on yhtäkkiä niin tärkeää Sanalle. Kaikella on siis mielestäni hieman syvempi merkitys.

Vierailija
464/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viime jakso tuntui hyvältä yhteen pötköön katsottuna, vaikka viime viikko klippeinä oli todella raskasta odottelua. Eli kyllä siinä on iso ero katselukokemuksen suhteen. Selvästi kertomus etenee ja on ajatuksella tehty, mutta näin pilkottuna se tuntuu liian hidastempoiselta, koska ekstramateriaalin tarjoamista someilun muodossa ei hyödynnetä tarpeeksi.

Vierailija
465/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstaripäivitys

Vierailija
466/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klippi sentään iltaan!

Vierailija
467/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä haluaisin Yosanan välille viestittelyä. Ja nähdä Evakin!! <3

Vierailija
468/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lopettanut nyt hetkeksi Skamin omien sivujen kommentointien lukemisen, kun ärsyttää jotenkin se yleinen negatiivisuus siellä kommenteissa. Kaikesta pitää valittaa. Henkilö X näkyy liikaa, henkilö Y liian vähän, miksi käsitellään tätä ja tätä asiaa eikä tota ja tota. Itse ainakin seuraan sarjaa avoimena ja hyvällä fiiliksellä, toiset klipit kiinnostavat enemmän ja toiset vähemmän, mutta mitä sitten? :)

Siellä on hirveä hinku saada kausi käännettyä Evenin itsemurhayritystä käsitteleväksi jatkokertomukseksi. En ihan ymmärrä miksi, koska viime kaudella juuri hehkutettiin sitä, että kerrankin mt-ongelmaista ei käytetä pelkkänä traagisena tehokeinona, jonka tarinassa keskitytään itsetuhoisuuteen, vaan mt-ongelmainen näytetään elämänjanoisena, rakastuneena ja onnellisena.

Toivon todella, että Evenin taustaa raotetaan enemmän, sillä tässä on tuhannen taalan paikka levittää tietoisuutta mielenterveyden häiriöistä suurelle yleisölle. Niin moni joutuu niitä peittelemään, koska harva ihminen oikeasti ymmärtää mistä esim. masennuksessa on kyse, jos sitä ei ole itse kokenut. Ei ole normaalia haluta kuolla. Kyllä, niitä hyviäkin hetkiä ja jaksoja on, mutta ne on monilla harvinaisia siihen tunnottomuuteen verrattuna. Isakin asennemuutos vihaisesta ja itsekkäästä välittämiseen ja huolehtimiseen oli kaunista kypsymistä ja uskon, että moni sairastunut toivoo saavansa elämäänsä oman Isakinsa. Ihmisen, joka hyväksyy sinut sairauksineen.

Mutta ne Evenin tuntemukset siellä taustalla on vielä käsittelemättä. Even puhui sen uima-allaskohtauksen jälkeen siitä kuinka saattaa tuntua siltä, että on yksin ajatustensa kanssa ja siitä tunteesta pääsee pois vain kuolemalla. Uskon, että jokainen masentunut ymmärsi jo siinä kohtaa mistä on kyse, sillä niin hyvin se tunne oli sanoitettu. Samalla tavalla asiaan perehtyneet huomasivat manian merkkejä jo ennen kuin Even juoksi ulos hotellista.

Toivon, että Even laitetaan kertomaan tarkemmin siitä itsemurhayrityksestään ja niistä tunteista sillä hetkellä. Se saattaa olla hyvin tehtynä erittäin silmiä avaava kokemus monelle katsojalle. Sitä tää maailma tarvitsisi.

Vierailija
469/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Vilde oikeasti Sanaa vastaan edelleen hänen uskonsa takia? Olin ajatellut, että tytöt kaverustuivat jonkin verran viime kauden aikana kun Eva, Vilde ja Sana johtivat yhdessä Gosegruppeporukkaa. Mutta somessa oli aika hyvä kuvapari siitä, kun Sanan puhelimen rukousmuistutus soi bussissa ja samoin, kun se soi Vilden ja muiden tyttöjen edessä koulun pihalla. Ja sen bussissa istuvan vanhemman naisen ja Vilden naamalla oli samanlainen ärsyyntynyt ja nyrpeä ilme, kun rukousääni soi.

Vierailija
470/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Vilde oikeasti Sanaa vastaan edelleen hänen uskonsa takia? Olin ajatellut, että tytöt kaverustuivat jonkin verran viime kauden aikana kun Eva, Vilde ja Sana johtivat yhdessä Gosegruppeporukkaa. Mutta somessa oli aika hyvä kuvapari siitä, kun Sanan puhelimen rukousmuistutus soi bussissa ja samoin, kun se soi Vilden ja muiden tyttöjen edessä koulun pihalla. Ja sen bussissa istuvan vanhemman naisen ja Vilden naamalla oli samanlainen ärsyyntynyt ja nyrpeä ilme, kun rukousääni soi.

Vildellä on kova tarve olla cool varsinkin PM-jengin silmissä, joten en usko, että pelkkä uskonto olisi se asia, joka saisi Vilden Sanaa vastaan. Sana on kuitenkin aika törkeästi syrjäyttänyt Vilden ja hänen ajatuksensa bussijutuissa, joten ennemminkin uskon et ärsyyntyminen johtuu siitä tai monesta muusta jutusta yhteensä. Esim. bussikokouksessa Vilden naamaa ei näytetty ollenkaan, hän oli Sanalle vain kirjuri, joka sai keskustella Sanan määrittelemistä aiheista jos aika riittää.

Vierailija
471/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lopettanut nyt hetkeksi Skamin omien sivujen kommentointien lukemisen, kun ärsyttää jotenkin se yleinen negatiivisuus siellä kommenteissa. Kaikesta pitää valittaa. Henkilö X näkyy liikaa, henkilö Y liian vähän, miksi käsitellään tätä ja tätä asiaa eikä tota ja tota. Itse ainakin seuraan sarjaa avoimena ja hyvällä fiiliksellä, toiset klipit kiinnostavat enemmän ja toiset vähemmän, mutta mitä sitten? :)

Siellä on hirveä hinku saada kausi käännettyä Evenin itsemurhayritystä käsitteleväksi jatkokertomukseksi. En ihan ymmärrä miksi, koska viime kaudella juuri hehkutettiin sitä, että kerrankin mt-ongelmaista ei käytetä pelkkänä traagisena tehokeinona, jonka tarinassa keskitytään itsetuhoisuuteen, vaan mt-ongelmainen näytetään elämänjanoisena, rakastuneena ja onnellisena.

Toivon todella, että Evenin taustaa raotetaan enemmän, sillä tässä on tuhannen taalan paikka levittää tietoisuutta mielenterveyden häiriöistä suurelle yleisölle. Niin moni joutuu niitä peittelemään, koska harva ihminen oikeasti ymmärtää mistä esim. masennuksessa on kyse, jos sitä ei ole itse kokenut. Ei ole normaalia haluta kuolla. Kyllä, niitä hyviäkin hetkiä ja jaksoja on, mutta ne on monilla harvinaisia siihen tunnottomuuteen verrattuna. Isakin asennemuutos vihaisesta ja itsekkäästä välittämiseen ja huolehtimiseen oli kaunista kypsymistä ja uskon, että moni sairastunut toivoo saavansa elämäänsä oman Isakinsa. Ihmisen, joka hyväksyy sinut sairauksineen.

Mutta ne Evenin tuntemukset siellä taustalla on vielä käsittelemättä. Even puhui sen uima-allaskohtauksen jälkeen siitä kuinka saattaa tuntua siltä, että on yksin ajatustensa kanssa ja siitä tunteesta pääsee pois vain kuolemalla. Uskon, että jokainen masentunut ymmärsi jo siinä kohtaa mistä on kyse, sillä niin hyvin se tunne oli sanoitettu. Samalla tavalla asiaan perehtyneet huomasivat manian merkkejä jo ennen kuin Even juoksi ulos hotellista.

Toivon, että Even laitetaan kertomaan tarkemmin siitä itsemurhayrityksestään ja niistä tunteista sillä hetkellä. Se saattaa olla hyvin tehtynä erittäin silmiä avaava kokemus monelle katsojalle. Sitä tää maailma tarvitsisi.

Mä itse taas näen asian niin, että oli tärkeää tuoda Evenin tarina esille nimenomaan sitä kautta, että mielenterveysongelmistakin kärsivä ihminen voi ja pystyy jatkamaan elämäänsä rankkojenkin vaiheiden jälkeen. Olin tosi tyytyväinen, että kolmannella kaudella näytettiin mt-ongelmainen, joka halusi elää. Ja tämä siis tulee itsekin masennusta sairastavan ihmisen näkökulmasta. En todellakaan yritä siis väheksyä asiaa. Koin tuon lähestymistavan vain itse todella lohdulliseksi ja toivon, että se on se ydinjuttu, mikä juuri Evenin tarinasta jää ihmisille käteen. Ei se tuska, johon tuntuu hukkuvansa ja kadottavansa oman itsensä, vaan se toivo, joka ehkäisee sua päättämästä elämää.

Kyllä mäkin silti toivon, että tuo asia käydään jossakin vaiheessa läpi. Mutta en halua sitä pääasialliseksi juonikuvioksi, jollaiseksi ilmeisesti monet Evak-fanit nyt olettivat sen perjantain jälkeen nousevan. Oletan, että asia käsitellään Yousefin kautta, koska se, mitä Evenille tapahtui, tuntui vaikuttavan eniten juuri Yousefiin tuosta ystäväporukasta.

Positiivinen viesti olisi se, että Even sairaudestaan huolimatta, ei ole pelkkä sairautensa. Hän on ihminen, joka haluaa elää täysillä, vaikka hänellä on ollut rankkojakin hetkiä. Eveniä määrittelee enemmän se, mitä hän on nyt, kuin se, mitä hän on ollut pahimpina, mustimpina hetkinään. Ihmiset niin helposti niputtavat mt-ongelmaisen menetetyksi tapaukseksi. Toivon, ettei tästä saada syytä leimata Even joksikin traagiseksi hahmoksi, joka on ikuisesti oleva sairautensa leimaama ja kykenemätön elämään täysillä.

Vierailija
472/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse taas näen asian niin, että oli tärkeää tuoda Evenin tarina esille nimenomaan sitä kautta, että mielenterveysongelmistakin kärsivä ihminen voi ja pystyy jatkamaan elämäänsä rankkojenkin vaiheiden jälkeen. Olin tosi tyytyväinen, että kolmannella kaudella näytettiin mt-ongelmainen, joka halusi elää. Ja tämä siis tulee itsekin masennusta sairastavan ihmisen näkökulmasta. En todellakaan yritä siis väheksyä asiaa. Koin tuon lähestymistavan vain itse todella lohdulliseksi ja toivon, että se on se ydinjuttu, mikä juuri Evenin tarinasta jää ihmisille käteen. Ei se tuska, johon tuntuu hukkuvansa ja kadottavansa oman itsensä, vaan se toivo, joka ehkäisee sua päättämästä elämää.

Kyllä mäkin silti toivon, että tuo asia käydään jossakin vaiheessa läpi. Mutta en halua sitä pääasialliseksi juonikuvioksi, jollaiseksi ilmeisesti monet Evak-fanit nyt olettivat sen perjantain jälkeen nousevan. Oletan, että asia käsitellään Yousefin kautta, koska se, mitä Evenille tapahtui, tuntui vaikuttavan eniten juuri Yousefiin tuosta ystäväporukasta.

Positiivinen viesti olisi se, että Even sairaudestaan huolimatta, ei ole pelkkä sairautensa. Hän on ihminen, joka haluaa elää täysillä, vaikka hänellä on ollut rankkojakin hetkiä. Eveniä määrittelee enemmän se, mitä hän on nyt, kuin se, mitä hän on ollut pahimpina, mustimpina hetkinään. Ihmiset niin helposti niputtavat mt-ongelmaisen menetetyksi tapaukseksi. Toivon, ettei tästä saada syytä leimata Even joksikin traagiseksi hahmoksi, joka on ikuisesti oleva sairautensa leimaama ja kykenemätön elämään täysillä.

Joo siis olen ihan samaa mieltä, ihminen on todellakin enemmän kuin sairautensa, oli sairaus mikä tahansa. Ja oli myös hienoa nähdä näytettävän meidän sairastuneiden "normaali" puoli. Mutta siinä on kuitenkin just se vaara, et ihmiset ei ymmärrä tän asian vakavaa puolta. Yousefiin asia näyttää vaikuttaneen paljon ja uskon myös, että hänen kauttaa asiaa tullaan varmaan kans osittain peilaamaan. Sen kerronnan voi kuitenkin tehdä niin monella tavalla, joten siksi toivon, että se tehdään hyvin.

Vierailija
473/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte noin syvällisesti perehtyä tohon sarjaan :D Mutta kun on toi skam nettisivu niin läytyykö mitään englanniksi käännettyä vai käännättekö vaan ite noi viestit ym?

En jaksa lukea 32 sivua nähdäkseni onko tähän vastattu, mutta ite ainakin tsekkaan skamenglish piste tumblr piste com sivun. Sinne tulee klipit englanniksi tekstitettynä kolmessa eri muodossa (Google Drive, ladattava versio ja Dailymotion). Viestit tulee sinne myös alkuperäsenä "screenshottina" (niin näkee käytetyt hymiötkin) sekä englanniks käännettynä. Jokasesta klipistä tulee myös erillinen transcript jos sellasta kaipaa. Tolle sivulle ei postailla mitään muuta joten sieltä on siisti ja kätevä seurata! Melko nopeasti tulee. Ja jos joku ei tienny niin kaikkien hahmojen instoihinhan löytyy linkit Skamin omilta (NRK:n) sivuilta. JA tällä kaudella on myös toi "balloon squadin" (eli Eliaksen kaveriporukan) Youtube-kanava, mut mikäs sen nimi olikaan... (Seurailen Skam-aiheista Tumblria jonne aina postaillaan kaikki uudet jutut niin ei oo tarvinnu seurata ite youtube-kanavaa...) Ainaki ekan videon nimi on Hei Briskeby?

Vierailija
474/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis olen ihan samaa mieltä, ihminen on todellakin enemmän kuin sairautensa, oli sairaus mikä tahansa. Ja oli myös hienoa nähdä näytettävän meidän sairastuneiden "normaali" puoli. Mutta siinä on kuitenkin just se vaara, et ihmiset ei ymmärrä tän asian vakavaa puolta. Yousefiin asia näyttää vaikuttaneen paljon ja uskon myös, että hänen kauttaa asiaa tullaan varmaan kans osittain peilaamaan. Sen kerronnan voi kuitenkin tehdä niin monella tavalla, joten siksi toivon, että se tehdään hyvin.

Ja lisään vielä et hyvin ei välttämättä tarkoita pitkästi vaan ennemminkin voimakkaasti. Monet parhaista kohtauksista Skamissa on ollut sellaisia, joissa ei välttämättä edes puhuta paljon, mutta ajallisesti lyhyessä ajassa saadaan välitettyä uskomaton määrä tunnetta. Esim. niiden O Helga Natt -kohtauksen backflashien aikana sen jälkeen kun Isak lähti juoksemaan kirkosta olin jo aivan varma, että Even on kuollut ja itkin silmät päästäni jo siinä vaiheessa.

Vierailija
475/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vildellä on kova tarve olla cool varsinkin PM-jengin silmissä, joten en usko, että pelkkä uskonto olisi se asia, joka saisi Vilden Sanaa vastaan. Sana on kuitenkin aika törkeästi syrjäyttänyt Vilden ja hänen ajatuksensa bussijutuissa, joten ennemminkin uskon et ärsyyntyminen johtuu siitä tai monesta muusta jutusta yhteensä. Esim. bussikokouksessa Vilden naamaa ei näytetty ollenkaan, hän oli Sanalle vain kirjuri, joka sai keskustella Sanan määrittelemistä aiheista jos aika riittää.

Mutta katsopas Vilden postaamaa kuvaa samasta bussikokouksesta... Koko muu porukka näkyy mutta Sana (bussipomo!) hädintuskin. Kitka noiden kahden välillä on kyllä jännä juttu... Vilde vois pikkuhiljaa päästä yli tosta coolien tyyppien hyväksymisen tarpeestaan kun sillä ON jo hyvät ystävät (Härlig är jorden-kohtaus, anyone? Sana kantoi sammuneen Vilden

Vierailija
476/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaudessa on ehkä isoimpana ongelmana se, että tää jää viimeiseksi kaudeksi. Nyt tuntuu, että Skam yrittää ihan liikaa saada tungettua kaikki suosituimmat juonikuviot mukaan, jotta niille saadaan edes jonkinnäköinen sopiva loppu. Nooran lähtö Lontoosta ja suhde Williamiin on käsitelty, ja nyt ollaan mitä ilmeisimmin käsittelemässä koko Evenin historia. Noora ja William ovat supersuosittuja Norjassa ja toisaalta Isakin ja Evenin suhde on suosittu kansainvälisellä tasolla.

Väistämättäkin tässä sitten jää jotkut hahmot ihan yksiulotteiseksi ja täysin syrjään. Tai kun miettii esimerkiksi Vilden syömishäiriötä, niin aika pintapuolisesti se käytiin läpi, ja nyt Vilde mitä ilmeisimmin syö ihan kunnolla. Tai Eva, joka kasvoi tosi paljon ekalla kaudella ja jolla oli sen jälkeen niin paljon potentiaalia, on muuttunut pelkäksi bilettäjäksi. Biletyksessä ei ole mitään väärää, mutta onko Skam tässä nyt heittänyt hyvän kasvutarinan ihan hukkaan, kun ei ole Evan hahmoon jaksanut panostaa sen enempää?

Noora saatiin nyt hyvin kytkettyä Sanaan, ja nyt Evenin historialla on hyvä yhteys Sanaan. Mutta jääkö Sanan tarina kuitenkin liian etäiseksi? On tässä vielä puoli kautta jäljellä, joten aikaa on, mutta  tää alkukausi on ollut jotenkin tosi sekava. Paljon yritetään ja kaikenlaisia aihepiirejä on esitelty, mutta kaikesta syntyy vain yhä enemmän kysymyksiä ja ongelmia. Ja viisi ja puoli jaksoa on kuitenkin aika lyhyt aika kaiken selvittämiseen. Siinähän kakkoskausikin meni pieleen, kun oli liikaa asioita käsiteltäväksi, eikä Juliella ollut mitään selvää suuntaa tarinalle. Ja loppujen lopuksi kauteen jouduttiin lisäämään jaksoja, jotta kaikki saataisiin käsiteltyä.

Tai ehkä vertaan liian paljon viime kauteen, jossa seurattiin niin tiiviisti Isakia, ettei siellä paljon muiden hahmojen tarinoille ollut aikaa. Nytkin oltaisiin ihan hyvin voitu keskittyä samalla tavalla pelkästään Sanaan. Ja ehkä niin oltais myös varmaan tehty, jos Skam ei loppuis tähän kauteen.

Vierailija
477/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ihmetytti tuo, miten Noora vaan antoi sen salasanansa, kun Sana olisi voinut vaan kääntää läppärin Nooraa kohti ja antaa tämän itse katsoa sähköposti...En ainakaan itse kertoisi kavereilleni salasanoja noin vaan? taitaa sitten olla yksi näistä jutuista, jotka on juonellisesti tärkeitä niin annetaan siksi olla vähän epäloogisia. (Niinkuin vaikka ykköskaudella se, että Isakilla oli kaikki pornosivut auki puhelimessa, luulisi olevan vähän parempi salailemaan :D )

Tällä viikolla oli myös Isakin profiilissa se Evenin tekemä instarape. Ja Evenhän kirjoitteli kuulemma maniassaan revyyn wallille kaikkea. Ehkä tällä pedataan jotain nettiin / someen liittyvää juonenkäännettä? Sana tai Sara/PepsiMax-jengi kaappaa Nooran spostin ja esiintyy hänenä?

Joo mua kans häiritsi salasanan kailottaminen koko huoneelle! :D

Evenistä ja somesta... Sillon ku tää kausi oli ihan alussa niin luin analysointipostauksen trailerista. Siinä pohdittiin, että kun puhelin lentää Evenin naamaan ja satuttaa, niin se vois olla vertauskuva siitä että some satuttaa / aiheuttais ongelmia Evenille tällä kaudella.

Sori jos on jo sanottu aiemmin, mutta semmonen anekdootti, että Sana tykkäs siitä Evenin laittamasta "instarape"-kuvasta. :)

Vierailija
478/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kaudessa on ehkä isoimpana ongelmana se, että tää jää viimeiseksi kaudeksi. Nyt tuntuu, että Skam yrittää ihan liikaa saada tungettua kaikki suosituimmat juonikuviot mukaan, jotta niille saadaan edes jonkinnäköinen sopiva loppu. Nooran lähtö Lontoosta ja suhde Williamiin on käsitelty, ja nyt ollaan mitä ilmeisimmin käsittelemässä koko Evenin historia. Noora ja William ovat supersuosittuja Norjassa ja toisaalta Isakin ja Evenin suhde on suosittu kansainvälisellä tasolla.

Väistämättäkin tässä sitten jää jotkut hahmot ihan yksiulotteiseksi ja täysin syrjään. Tai kun miettii esimerkiksi Vilden syömishäiriötä, niin aika pintapuolisesti se käytiin läpi, ja nyt Vilde mitä ilmeisimmin syö ihan kunnolla. Tai Eva, joka kasvoi tosi paljon ekalla kaudella ja jolla oli sen jälkeen niin paljon potentiaalia, on muuttunut pelkäksi bilettäjäksi. Biletyksessä ei ole mitään väärää, mutta onko Skam tässä nyt heittänyt hyvän kasvutarinan ihan hukkaan, kun ei ole Evan hahmoon jaksanut panostaa sen enempää?

Noora saatiin nyt hyvin kytkettyä Sanaan, ja nyt Evenin historialla on hyvä yhteys Sanaan. Mutta jääkö Sanan tarina kuitenkin liian etäiseksi? On tässä vielä puoli kautta jäljellä, joten aikaa on, mutta  tää alkukausi on ollut jotenkin tosi sekava. Paljon yritetään ja kaikenlaisia aihepiirejä on esitelty, mutta kaikesta syntyy vain yhä enemmän kysymyksiä ja ongelmia. Ja viisi ja puoli jaksoa on kuitenkin aika lyhyt aika kaiken selvittämiseen. Siinähän kakkoskausikin meni pieleen, kun oli liikaa asioita käsiteltäväksi, eikä Juliella ollut mitään selvää suuntaa tarinalle. Ja loppujen lopuksi kauteen jouduttiin lisäämään jaksoja, jotta kaikki saataisiin käsiteltyä.

Tai ehkä vertaan liian paljon viime kauteen, jossa seurattiin niin tiiviisti Isakia, ettei siellä paljon muiden hahmojen tarinoille ollut aikaa. Nytkin oltaisiin ihan hyvin voitu keskittyä samalla tavalla pelkästään Sanaan. Ja ehkä niin oltais myös varmaan tehty, jos Skam ei loppuis tähän kauteen.

Oon samaa mieltä, mut pitää myös muistaa, että vaikka me emme näe kaikkia hahmoja koko ajan niin ne saattavat kasvaa ja kehittyä siellä taustalla ja myöhemmin osoittautua jonkinlaiseksi sanoillaan tai teoillaan ilman, että näemme sitä koko prosessia.

Vierailija
479/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

muumi123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ihmetytti tuo, miten Noora vaan antoi sen salasanansa, kun Sana olisi voinut vaan kääntää läppärin Nooraa kohti ja antaa tämän itse katsoa sähköposti...En ainakaan itse kertoisi kavereilleni salasanoja noin vaan? taitaa sitten olla yksi näistä jutuista, jotka on juonellisesti tärkeitä niin annetaan siksi olla vähän epäloogisia. (Niinkuin vaikka ykköskaudella se, että Isakilla oli kaikki pornosivut auki puhelimessa, luulisi olevan vähän parempi salailemaan :D )

Tällä viikolla oli myös Isakin profiilissa se Evenin tekemä instarape. Ja Evenhän kirjoitteli kuulemma maniassaan revyyn wallille kaikkea. Ehkä tällä pedataan jotain nettiin / someen liittyvää juonenkäännettä? Sana tai Sara/PepsiMax-jengi kaappaa Nooran spostin ja esiintyy hänenä?

Evenistä ja somesta... Sillon ku tää kausi oli ihan alussa niin luin analysointipostauksen trailerista. Siinä pohdittiin, että kun puhelin lentää Evenin naamaan ja satuttaa, niin se vois olla vertauskuva siitä että some satuttaa / aiheuttais ongelmia Evenille tällä kaudella.

Sori jos on jo sanottu aiemmin, mutta semmonen anekdootti, että Sana tykkäs siitä Evenin laittamasta "instarape"-kuvasta. :) <3 Joku myös huomautti että Sanalla on ihan erilaiset reaktiot pariskuntiin. Magnus&Vilde aiheuttaa hänessä lähinnä ärsyyntymistä ja inhoa, mutta tuon instatykkäyksen lisäksi hymyilee aina aidosti ja lämpimästi Evakin nähdessään. :) Koska tunnistaa tosirakkauden (ja feikin) ;P

Mun mielestä se instarape-teksti oli ällöttävä eikä mitenkään söpö läppä Isakilta. Ja Sana ei katsonut mitenkään erityisen paheksuvasti Vildeä ja Magnusta. Lähinnä ilmeettömästi. Luulis, että olisi voinut irvistää enemmänkin "kauniille näylle", jossa pariskunta puklii kahvia toistensa suuhun.

Vierailija
480/1830 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muumi123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori jos on jo sanottu aiemmin, mutta semmonen anekdootti, että Sana tykkäs siitä Evenin laittamasta "instarape"-kuvasta. :) <3 Joku myös huomautti että Sanalla on ihan erilaiset reaktiot pariskuntiin. Magnus&Vilde aiheuttaa hänessä lähinnä ärsyyntymistä ja inhoa, mutta tuon instatykkäyksen lisäksi hymyilee aina aidosti ja lämpimästi Evakin nähdessään. :) Koska tunnistaa tosirakkauden (ja feikin) ;P

Mun mielestä se instarape-teksti oli ällöttävä eikä mitenkään söpö läppä Isakilta. Ja Sana ei katsonut mitenkään erityisen paheksuvasti Vildeä ja Magnusta. Lähinnä ilmeettömästi. Luulis, että olisi voinut irvistää enemmänkin "kauniille näylle", jossa pariskunta puklii kahvia toistensa suuhun.

Se oli nimenomaan instarape eli Isak ei itse tehnyt sitä vaan Even. Isak kommentoi kuvaa itse sanoin "Instarape fra Even!!!!!". Eli Evenin tekemä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi