SKAM -keskusteluketju (vol.2)
Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.
Kommentit (1830)
Onks pääparin tapaamisissa ollut aikaisemmilla kausilla näin paljon aina odottelua?
Vierailija kirjoitti:
Mua vaivaa se, että tässä sarjassa on niin paljon asioita, jotka ovat jääneet täysin auki - esim. hahmojen taustoista tai heidän teoistaan aikaisemmilla kausilla. Ja jos tämä jää kerran viimeiseksi kaudeksi, niin ei niihin varmaan saadakaan mitään selitystä :(
Mun olis niin kiinnostanut tietää Vilden taustoista. Onko äiti alkoholisti, tai peittelleekö Vilde jotain ihan muuta asiaa sillä ettei päästä tyttöjä kotiin. Onko päästänyt ollenkaan, vai onko bileet vain pois laskuista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vaivaa se, että tässä sarjassa on niin paljon asioita, jotka ovat jääneet täysin auki - esim. hahmojen taustoista tai heidän teoistaan aikaisemmilla kausilla. Ja jos tämä jää kerran viimeiseksi kaudeksi, niin ei niihin varmaan saadakaan mitään selitystä :(
Mun olis niin kiinnostanut tietää Vilden taustoista. Onko äiti alkoholisti, tai peittelleekö Vilde jotain ihan muuta asiaa sillä ettei päästä tyttöjä kotiin. Onko päästänyt ollenkaan, vai onko bileet vain pois laskuista..
Mä olen ihan varma, että se jossain vaiheessa käsitellään, koska se tuotiin tälläkin kaudella taas esille.
Mä katsoin kolmos kauden uudestaan. Jäin miettimään että yllättävän selvästi Even ilmaisee kiinnostuksensa Isakiin kun miettii Evenin taustaa Mikaelin kanssa, Koraanin luvut ja faceen kirjoittelut ym. Nähtävästi hän on hyvin päässyt asian yli, hyväksenyt itsensä ja ihastunut kovin Isakiin. Se olis mielenkiintoista tietää, saiko Even tietonsa Sanalta Isakin ryhmään menosta. Olivatko Even ja Sana jo etukäteen puhuneet että yritetäänpä just Isak saada tuonne ryhmään. Missä vaiheessa Sana sai tietää että Isak on homo.. Sanallahan on hyvä pokka, hän on voinut tietää paljonkin asioita, ennen kuin asianosainen kertoo omakohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin kolmos kauden uudestaan. Jäin miettimään että yllättävän selvästi Even ilmaisee kiinnostuksensa Isakiin kun miettii Evenin taustaa Mikaelin kanssa, Koraanin luvut ja faceen kirjoittelut ym. Nähtävästi hän on hyvin päässyt asian yli, hyväksenyt itsensä ja ihastunut kovin Isakiin. Se olis mielenkiintoista tietää, saiko Even tietonsa Sanalta Isakin ryhmään menosta. Olivatko Even ja Sana jo etukäteen puhuneet että yritetäänpä just Isak saada tuonne ryhmään. Missä vaiheessa Sana sai tietää että Isak on homo.. Sanallahan on hyvä pokka, hän on voinut tietää paljonkin asioita, ennen kuin asianosainen kertoo omakohtaisesti.
Mun mielestä Sana tajusi vasta sitten Isakin olevan homo, kun näki Vilden lähettämän viestin. Sen jälkeen Sana osasi yhdistää, miksi Isak oli kysellyt Sanan uskonnon suvaitsemattomuudesta ja tajusi, että Isak oli kysellyt siitä juurikin sen takia, koska tunsi itse henkilökohtaisesti olonsa epävarmaksi ja ehkä pelkäsi, ettei esim. Sana uskontonsa takia hyväksyisi häntä.
Sen jälkeenhän Sana laittoi sähköpostitse Isakille artikkelin, jonka avulla perui aikaisemmat puheensa, kun oli halunnut näpäyttää Isakia. Siis silloin kun Sana vielä luuli Isakin olevan ylimielinen ja ennakkoluuloinen Sanan uskoa kohtaan. Sanahan vielä halusi tämän jälkeen varmistaa, että Isak varmasti tietää, ettei hän uskonsa takia tuomitse Isakia, vaan hänen uskossaan nimenomaan ei saa syrjiä eikä nöyryyttää ketään ihmisryhmää. Jos joku tuomitsee, niin se ei johdu uskosta vaan pelosta.
Mä olin vähän odottanut, että seuraava klippi olisi Eliaksesta ja Sanasta. Eiks he muka ollenkaan meinaa keskustella keskenään perjantain tapahtumista? Luulis, että Elias haluaa selvittää Yousef-tilannetta ja Sana taas haluaa tietää Eliaksen kännäämisestä. Eihän Sana itsekään tiennyt, että Elias juo alkoholia... Oliko tuo eka kerta kun Elias joi, vai onko sitä jatkunut pitempäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arghs, ei luulis olevan Evalta liikaa pyydetty, että olis kattonut fb:stä millon heidät on liitetty ryhmään. "Husker ikke" on tosi ala-arvonen vastaus Sanan kysymykseen. Eiköhän bussiryhmä ole kuitenkin niin "iso" juttu tyttöjen elämässä, että todellakin muistaa millon joku Pepsi Maxeista pyytää ryhmän jäseneksi.
Toisaalta ymmärrän hyvin, etteivät Sana ja Noora kertoneet muille tytöille mitään siitä, mitä olivat tehneet perjantaina. Koska tavallaanhan William-kuvio on heidän yhteinen salaisuutensa, ja Sanan tarkoitus oli (muka), että Nooralle keksitään ajanvietettä jotta W unohtuu (okei, oikeastihan hän mietti itse Yousefista ylipääsyä, mutta tätähän ei kukaan muu kuin Sana itse tiedä - joskin luulen, että Noora aavisteli jotain kun kyseli että häntäkö varten tultiin nyt muslimipoikia katselemaan;)). Eli jos kertoo yhden salaisuuden, joutuu paljastamaan toisenkin jne, ja tämän varjolla oli vaan helpompi olla hiljaa. Etenkin kun paikalla ei ollut vain oma porukka, vaan myös PM-tytöt. En siis tuota ajattelisi suoranaisesti "valehteluksi". Sen sijaan se, etteivät Sana ja Noora vastanneet mitään muiden tyttöjen perjantaiseen viestittelyyn, se oli musta vähän tympeää heiltä.
Piti muuten oikeen kattoa vielä kolmoskauden eka jakso, jossa Isak ja Emma on vessassa ja Emman kaveri, vaalea tyttö tulee huikkaamaan hänelle että "Yousef on täällä", jonka jälkeen Emma lähtee kiireesti vessasta. Joku pitkä kundi hiipparoi lippis takaperin kameran ja Isakin ohi, mutten ainakaan itse tunnistanut oliko se juuri Yousef. No mutta oli miten oli, ihan varmana sama tyyppi kyseessä, koska eipä tuo nimi Norjassa joka toisella jantterilla sentään ole. Ja toi pillerien polttelu Saran luona, Yousef ja Emma - ihan varmana kaikki tuntevat toisensa hyvin ja tästä saadaan vielä kunnon draaman kaari. Sana on kyllä niin ehdoton, että ei tule varmasti ensin hyväksymään Yousefin menneisyyttä.. Etenkään, jos on säätänyt Saran kanssa.. Vai olisiko peräti toimittanut noille alaikäisille viinaa tms... Tää viimisin nyt oli mun oma mieleenjuolahdus, älkää ampuko.
En vaan malta odottaa lisätietoja.. on tää vaan koukuttavaa!
Hahha. Mun oli pakko kans tarkistaa ne bileet, koska jäin miettimään, näkikö Yousef siellä ensimmäisen kerran Sanan. Ja muuten siitähän huomas, että Sana katsoi jo kolmoskauden ekassa jaksossa ja vielä ekassa kohtauksessa suoraan kameraan! Eli silloin jo olisi voinut arvata tämän kauden päähahmon!
Ja kiinnitin myös huomiota niihin kahteen selkä kameraan päin olevaan jätkään, jotka tulivat sisään juuri silloin kun poliisit tulivatbileisiin. Ja he kantoivat jotakin! Eli ehkä toivat juurikin alkoholia bileisiin. Se ajatus minulle ainakin tuli, koska poliisit pysäyttivät heidät. Ja tuohan tapahtui tosiaan juuri sen jälkeen, kun Emman kaveri hihkaisi Yousefin tulleen. Toinen näistä tyypeistä siis tosiaankin voi olla Yousef...
Nyt kun katsoin uudestaan, niin näytti muuten joltain littanalta jutulta. Eli tuskin oli viinaa. No voihan se teoria silti pitää paikkaansa...
Muakin ärsytää jotenkin tää tyttöporukan jakaantuneisuus. Ymmärrän että Nooralla on arvot lähimpänä Sanaa (ei esim. juo), joten siksi viihtyvät keskenään, mutta kyllä Sana aina aiemmissakin kausissa oli mukana bilettämässä muiden tyttöjen kanssa. Hän oli myös aluksi nim. om. Chrisin hyvä kaveri, mutta heidän välejään ei tässä ole enä hirveästi kuvattu (Syynä varmaankin ne Inan teatterikorkeakouluopinnot). Lisäksi harmittaa, että Vilde tuntuu lähinnä vain aiheuttavan ärtymystä Sanassa, vaikka yhdessä luotsasivat 2. kaudella sitä viihtyvyysryhmää ja musta Isakin silmissä näyttivät läheisiltä.
Sama täällä!! mutta ymmärtäähän sen, että kun on draamasarja kyseessä niin jostain on draamaa pakko kehittää... Toivoin, että Chrisiä olisi enemmän tällä kaudella juuri kun hän oli Sanan ensimmäinen kaveri tästä porukasta. Mielestäni Chris on tosi aliarvostettu hahmo: eihän koko tyttöporukkaa olisi välttämättä syntynyt ilman häntä, sillä hän oli se joka toi Sanan mukaan ja vasta sitten Noorakin tuli messiin. Mutta tosiaan jos Ina keskittyy opintoihin niin on varmaan turha toivoa hänelle isompaa roolia :/
Miksei tule Sanan ja Yousefin välisiä viestittelyjä?? It's been 84 years...
Luin just tumblrista (kerrankin sieltä löytää jonkun järkevän) tosi hyvän postauksen, jossa kiinnitettiin huomio just siihen, että jotenkin sopivasta Noora on Sanalle läheisin ystävä tyttöporukasta. Ekalla ja tokalla kaudella Noora ja Eva ovat kuitenkin olleet tosi hyviä ystäviä, ja kolmannellakin kaudella Eva oli se, joka Nooran kanssa sillon keskellä yötä puhui puhelimessa. Sana ja Noora ei ole missään vaiheessa olleet parhaita kavereita koko tyttöporukassa. Skam heittää ihan täysin pois kaiken, mitä on tyttöjen välillä tapahtunut kolmessa kaudessa. Esimerkiksi viime kaudellahan Sana oli järjestämässä kosegruppaa Vilden kanssa, ja nyt Vilde onkin yhtäkkiä täysi idiootti, joka ei ota Sanan tunteita huomioon yhtään, eikä Sanakaan näytä hirveästi Vildestä pitävän. Mitä tässä on yhtäkkiä ehtinyt muutamassa kuukaudessa tapahtua?
Chrisin näyttelijä haluaa keskittyä kouluunsa, mikä on tietysti tosi positiivinen asia. Mutta Skamilla on kuitenkin nämä kaikki extraviestittelyt käytössään. Onko niin vaikeaa laittaa muutamaa Chrisin ja Sanan välistä viestittelyä, vaikka ne olisivat kuinka turhia tahansa? En jotenkin jaksa uskoa, etteivät he koskaan viestittelisi toisilleen.
Tällä kaudella on tytöistä tehty ihmeen yksulotteisia. Sen sijaan, että he olisivat saaneet jotain character developmentia, se aika on kulutettu täysin turhanpäiväisiltä tuntuviin asioihin. Noora/William-suhde ois voitu käsitellä paljon nopeammin tai jättää käsittelemättä kokonaan, ja mikä oli esimerkiksi se Sanan, Nooran ja niiden random jätkien välinen keskustelu siellä kahvilassa?
Noora on kuitenkin saanut jo oman kautensa, ja hän oli suuressa roolissa myös ensimmäisellä kaudella. Myös viime kaudella Nooran asioita puitiin, vaikka en niin paljon. Ja nyt Noora on taas tosi isossa roolissa. Joojoo, Noora on Andemin suosikki, mutta toi, että Nooraa nostetaan koko ajan jalustalle muiden tyttöjen kustannuksella alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ihan kunnolla. Paikoitellen on tuntunut siltä, ettei tämä ole Sanan kausi ollenkaan, vaan että Noora on nyt saanut uuden kauden itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Luin just tumblrista (kerrankin sieltä löytää jonkun järkevän) tosi hyvän postauksen, jossa kiinnitettiin huomio just siihen, että jotenkin sopivasta Noora on Sanalle läheisin ystävä tyttöporukasta. Ekalla ja tokalla kaudella Noora ja Eva ovat kuitenkin olleet tosi hyviä ystäviä, ja kolmannellakin kaudella Eva oli se, joka Nooran kanssa sillon keskellä yötä puhui puhelimessa. Sana ja Noora ei ole missään vaiheessa olleet parhaita kavereita koko tyttöporukassa. Skam heittää ihan täysin pois kaiken, mitä on tyttöjen välillä tapahtunut kolmessa kaudessa. Esimerkiksi viime kaudellahan Sana oli järjestämässä kosegruppaa Vilden kanssa, ja nyt Vilde onkin yhtäkkiä täysi idiootti, joka ei ota Sanan tunteita huomioon yhtään, eikä Sanakaan näytä hirveästi Vildestä pitävän. Mitä tässä on yhtäkkiä ehtinyt muutamassa kuukaudessa tapahtua?
Chrisin näyttelijä haluaa keskittyä kouluunsa, mikä on tietysti tosi positiivinen asia. Mutta Skamilla on kuitenkin nämä kaikki extraviestittelyt käytössään. Onko niin vaikeaa laittaa muutamaa Chrisin ja Sanan välistä viestittelyä, vaikka ne olisivat kuinka turhia tahansa? En jotenkin jaksa uskoa, etteivät he koskaan viestittelisi toisilleen.
Tällä kaudella on tytöistä tehty ihmeen yksulotteisia. Sen sijaan, että he olisivat saaneet jotain character developmentia, se aika on kulutettu täysin turhanpäiväisiltä tuntuviin asioihin. Noora/William-suhde ois voitu käsitellä paljon nopeammin tai jättää käsittelemättä kokonaan, ja mikä oli esimerkiksi se Sanan, Nooran ja niiden random jätkien välinen keskustelu siellä kahvilassa?
Noora on kuitenkin saanut jo oman kautensa, ja hän oli suuressa roolissa myös ensimmäisellä kaudella. Myös viime kaudella Nooran asioita puitiin, vaikka en niin paljon. Ja nyt Noora on taas tosi isossa roolissa. Joojoo, Noora on Andemin suosikki, mutta toi, että Nooraa nostetaan koko ajan jalustalle muiden tyttöjen kustannuksella alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ihan kunnolla. Paikoitellen on tuntunut siltä, ettei tämä ole Sanan kausi ollenkaan, vaan että Noora on nyt saanut uuden kauden itselleen.
Mä en jotenkin ymmärrä, että moni näkee ongelmaisena sen, että Noora on Sanan läheisin ystävä tällä hetkellä. Mun mielestä ne sopii luonteidensa puolesta parhaiten yhteen tuosta tyttöporukasta. Molemmat ovat rauhallisia ja eivät tykkää bilettää jne. Mun mielestä Sanan ja Nooran ystävyyttä tällä kaudella on ollut mukava seurata. Ja kyllähän kaveriporukassa ainakin oman kokemukseni mukaan vaihtelee hieman, että ketkä ovat läheisimpiä ja eniten tekemisissä milloinkin. Eli vaikka olisit alunperin ollut läheisin jonkun kanssa, ei se tarkoita sitä että se pysyisi loppuun asti sellaisena.
Ja sitten tietysti on nämä ihan oikean elämän jutut ja realiteetit, kuten että ehkäpä Nooran näyttelijällä nyt on vain enemmän aikaa pyhittää sarjalle kuin esim. Chrisin tai Evan jne. hahmojen näyttelijöillä.
Itse olen lopettanut nyt hetkeksi Skamin omien sivujen kommentointien lukemisen, kun ärsyttää jotenkin se yleinen negatiivisuus siellä kommenteissa. Kaikesta pitää valittaa. Henkilö X näkyy liikaa, henkilö Y liian vähän, miksi käsitellään tätä ja tätä asiaa eikä tota ja tota. Itse ainakin seuraan sarjaa avoimena ja hyvällä fiiliksellä, toiset klipit kiinnostavat enemmän ja toiset vähemmän, mutta mitä sitten? :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lopettanut nyt hetkeksi Skamin omien sivujen kommentointien lukemisen, kun ärsyttää jotenkin se yleinen negatiivisuus siellä kommenteissa. Kaikesta pitää valittaa. Henkilö X näkyy liikaa, henkilö Y liian vähän, miksi käsitellään tätä ja tätä asiaa eikä tota ja tota. Itse ainakin seuraan sarjaa avoimena ja hyvällä fiiliksellä, toiset klipit kiinnostavat enemmän ja toiset vähemmän, mutta mitä sitten? :)
Siellä on hirveä hinku saada kausi käännettyä Evenin itsemurhayritystä käsitteleväksi jatkokertomukseksi. En ihan ymmärrä miksi, koska viime kaudella juuri hehkutettiin sitä, että kerrankin mt-ongelmaista ei käytetä pelkkänä traagisena tehokeinona, jonka tarinassa keskitytään itsetuhoisuuteen, vaan mt-ongelmainen näytetään elämänjanoisena, rakastuneena ja onnellisena.
Tämä ei ole kyllä enää yhtään realistinen sarja. Yousef Acar ei odottaisi perjantai-illan silmäpelin ja smailimatsin jälkeen neljää päivää ottamatta mitään yhteyttä Sanaan! Haloo...
Jotenkin harmittaa se, miten tyhmästi Vilde ja muut käyttäytyy tällä kaudella. Niinkuin joku tuossa sanoikin, niin viime kaudella tytöt vaikuttivat tulevan hyvin toimeen. Tietenkin näkökulma vaikuttaa tosi paljon, mutta olisin silti luullut, että Vildekin olisi ykköskaudesta vähän kasvanut. Nyt tuntuu että Sanan ulkopuolisuuden tunteen korostamiseksi kaikki tyttöjen character development on heitetty mäkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jotenkin ymmärrä, että moni näkee ongelmaisena sen, että Noora on Sanan läheisin ystävä tällä hetkellä. Mun mielestä ne sopii luonteidensa puolesta parhaiten yhteen tuosta tyttöporukasta. Molemmat ovat rauhallisia ja eivät tykkää bilettää jne. Mun mielestä Sanan ja Nooran ystävyyttä tällä kaudella on ollut mukava seurata. Ja kyllähän kaveriporukassa ainakin oman kokemukseni mukaan vaihtelee hieman, että ketkä ovat läheisimpiä ja eniten tekemisissä milloinkin. Eli vaikka olisit alunperin ollut läheisin jonkun kanssa, ei se tarkoita sitä että se pysyisi loppuun asti sellaisena.
Ei tässä Sanan ja Nooran ystävyys sinänsä ärsytäkään, mutta kun Sanan ja Nooran klipit ovat keskittyneet lähinnä Nooraan tai vaihtoehtoisesti russebussiin. William sitä, William tätä, russebuss-ongelmat, blaablaablaa, ei kiinnosta enää pätkän vertaa. Jos Julie haluaa nostaa Nooran ja Sanan ystävyyden keskiöön, selvä homma, kiva että Sanalla on joku, mutta keskittyisi edes oikeasti Sanaan, kauden päähenkilöön, ei Nooraan, joka sai jo oman kautensa. Ollaanko me saatu Sana/Noora-klipeistä mitään muuta irti kuin Williamia ja russebussia?
Minunkin mielestä on vähän erikoista, ettemme ole nähneet sen perjantaisen episodin jälkeen Sanan ja Eliaksen välistä juttelua ollenkaan. Tai edes Sanan ja äidin... Kuitenkin sisarukset pelastivat toisensa pulasta: Sana auttamalla Eliaksen Nooran luo, ja Elias puhumalla äidille Sanan puolesta ja rohkaisemalla luottamaan. Toki voi olla, että tällä halutaan osoittaa, etteivät sisarusten välit ole kovinkaan läheiset (kuten ei varmasti olekaan), mutta silti on outoa ettei perjantaita ole käsitelty mitenkään. Äiti kuitenkin vaikutti olevan sen verran huolissaan Sanan ja Yousefin liian tiiviistä väleistä, joten olisi luullut että edes äitin kanssa juttelusta olisi tullut klippi viikonlopun aikana.
Yousefin viestittelemättömyyden tavallaan ymmärrän, sillä hän ei varmaan halua ahdistaa ja painostaa Sanaa. Haluaa antaa asioiden tapahtua omalla painollaan.
Kiinnostava juoni ja ainekset vaikka mihin, mutta laiska toteutus.
nyt on tullut jo kolme klippiä, yhteensä 10min joten jos on lyhyt jakso tulossa ei välttämättä saada uutta ennen kuin perjantaina.. silloin kyllä sitten luultavasti tapahtuu
Du får meg till å kjøre meg opp
Det e ingenting som kan kjøre meg ned
Du får alt till å sprenge i kok
De ingen andre eg gjør der her med
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä Sanan ja Nooran ystävyys sinänsä ärsytäkään, mutta kun Sanan ja Nooran klipit ovat keskittyneet lähinnä Nooraan tai vaihtoehtoisesti russebussiin. William sitä, William tätä, russebuss-ongelmat, blaablaablaa, ei kiinnosta enää pätkän vertaa. Jos Julie haluaa nostaa Nooran ja Sanan ystävyyden keskiöön, selvä homma, kiva että Sanalla on joku, mutta keskittyisi edes oikeasti Sanaan, kauden päähenkilöön, ei Nooraan, joka sai jo oman kautensa. Ollaanko me saatu Sana/Noora-klipeistä mitään muuta irti kuin Williamia ja russebussia?
Minusta taas tuossa korostetaan Sanan luonnetta, hän ei ole ihminen,joka tykkää avautua ajatuksistaan ja selittää itsestään. Mielummin keskittyy muihin. Siksi olisi jotenkin omituista jos Sana alkaisi yhtäkkiä analysoimaan tunteitaan tms.