Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKAM -keskusteluketju (vol.2)

Vierailija
03.05.2017 |

Päätin laittaa toisen keskusteluketjun pystyyn. Eiliset ongelmat eivät ole aikaisemmasta ketjusta poistuneet, vaan viestit edelleen katoavat saman tien, kuin ne sinne kirjoittaa. Katsotaan, jos tässä toimisi paremmin keskustelu.

Kommentit (1830)

Vierailija
421/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän Skamista, mutta on tämä ketju jotain ihan yliluonnollista. Miten ihmeessä teillä on aikaa tähän kaikkeen taustatutkimukseen ja analysointiin!!?

😊

Ei pahalla.

Mä ainakin teen tätä myös muiden sarjojen ja leffojen kohdalla. Siis kiinnitän huomiota yksityiskohtiin ja yritän hahmottaa niistä jatkuvasti erilaisia kytköksiä ja ratkaisuja. Se on mulle ominainen tapa ajatella. Teen niin muutenkin enkä koe, että se veisi ns. ylimääräistä aikaa.

Tosin muista sarjoista en osallistu tällaiseen analysointi/keskusteluketjuun, vaan teen sitä lähinnä itsekseni. SKAM nyt tarjoaa rakenteeltaan ja sisällöltään hyvää matskua tällaiseen yksityiskohtaiseen närppimiseen ja erilaisten teorioiden spekuloimiseen.

Vierailija
422/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä oikeen ymmärrä vieläkään sitä Exper5-salasanajuonikuviota, koska kaiken järjen mukaan Sanan pitäisi olla tapahtumien keskiössä, ja jos Sara kirjautuisi Nooran tilille, keskiöön siirtyisi Noora, ei Sana.. Ja tästä olen järkeillyt, että voisiko se kuitenkin olla niin, että Sana lähestyisi Williamia ja pyytäisi tätä olemaan yhteydessä Nooraan.

Paitsi jos Sara kirjautuu Nooran tilille sabotoidakseen Sanan ja Nooran välejä, niin silloinhan Sana on edelleen keskiössä. Esim. sinne karaokebileisiin on tulossa paljon porukkaa, ja ilmeisesti myös Balloon-pojat. Jos Sara huomaa, että Sanan ja Yousefin välillä on jotakin, niin hänhän voi jollakin tapaa hyödyntää Nooran meiliä ja yrittää tuhota Sanan välit sekä Yousefiin ja Nooraan. JOS siis Sara on oikeasti tällainen ultimate paholaisnainen, joka haluaa hinnalla millä hyvänsä Russebussin haltuunsa ja Sanan ulos...

"ultimate paholaisnainen" ei olisi minusta ihan Skamin tyyliä... Sara tulee juu varmaan jotenkin asioita sekoittamaan, sähköpostilla tai muuten, mutten usko että yrittäisi ryhtyä jotenkin systemaattisesti pilaamaan Sanan elämää vaikkeivät ylimpiä ystäviä olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä oikeen ymmärrä vieläkään sitä Exper5-salasanajuonikuviota, koska kaiken järjen mukaan Sanan pitäisi olla tapahtumien keskiössä, ja jos Sara kirjautuisi Nooran tilille, keskiöön siirtyisi Noora, ei Sana.. Ja tästä olen järkeillyt, että voisiko se kuitenkin olla niin, että Sana lähestyisi Williamia ja pyytäisi tätä olemaan yhteydessä Nooraan.

Paitsi jos Sara kirjautuu Nooran tilille sabotoidakseen Sanan ja Nooran välejä, niin silloinhan Sana on edelleen keskiössä. Esim. sinne karaokebileisiin on tulossa paljon porukkaa, ja ilmeisesti myös Balloon-pojat. Jos Sara huomaa, että Sanan ja Yousefin välillä on jotakin, niin hänhän voi jollakin tapaa hyödyntää Nooran meiliä ja yrittää tuhota Sanan välit sekä Yousefiin ja Nooraan. JOS siis Sara on oikeasti tällainen ultimate paholaisnainen, joka haluaa hinnalla millä hyvänsä Russebussin haltuunsa ja Sanan ulos...

"ultimate paholaisnainen" ei olisi minusta ihan Skamin tyyliä... Sara tulee juu varmaan jotenkin asioita sekoittamaan, sähköpostilla tai muuten, mutten usko että yrittäisi ryhtyä jotenkin systemaattisesti pilaamaan Sanan elämää vaikkeivät ylimpiä ystäviä olekaan.

Juu, tuskin onkaan. Worst Case Scenario -spekulointia lähinnä...

Vierailija
424/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän Skamista, mutta on tämä ketju jotain ihan yliluonnollista. Miten ihmeessä teillä on aikaa tähän kaikkeen taustatutkimukseen ja analysointiin!!?

😊

Ei pahalla.

Vai että oikein yliluonnollista! :D Tuon voimme varmaan ottaa kohteliaisuutena. Ja mitä tulee kysymykseesi, että miten riittää aikaa niin kiitos oikein hyvin. :) Skam on ainoa sarja tai ohjelma ylipäätään, mitä seuraan. En omista telkkaria tai netflixiä. Katson klippejä sitä mukaan, kun niitä ilmestyy Skamin sivuille. Yksi klippi kestää yleensä noin 3-10min. Jokainen klippi herättää minussa heti jotain tuntemuksia tai siitä saa kivasti vihjeitä tulevista tapahtumista, joten sen jälkeen tulen tänne, kirjoitan kommentin ja samalla luen, että onko muut kokeneet klipin samalla tavalla vai eri tavalla kuin minä.

Yhteensä tässä meni noin 15min päivästäni.

Vierailija
425/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei kai Eskildinkin näyttelijä ole lähtenyt tai mitään??? Eskild on pari kertaa mainittu muttei kertaakaan näytetty ja mulla on ikävä sitä

Vierailija
426/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😊

Ei pahalla.

No mun taustatutkimus on lähinnä on sitä, että googlaan, jos joku juttu klipissä jää hämäämään. Siinä nyt ei mene kauaa ja tietoa löytyy netistä saman tien asiasta kuin asiasta. Ja sitten tsekkaan aikaisemman klipin, jos huomaan, että se liittyy uuteen juuri ilmestyneeseen klippiin. Analysointiin ei mene myös kauaa, koska sitähän oikeastaan vain kirjoittaa auki ne ajatukset, mitä klipit herättävät.

Totta kai tuntuu, että neloskautta analysoidaan yksityiskohtaisemmin, koska tätä seurataan klippi kerrallaan heti kun se ilmestyy. Edellisten kausien analysoinnit ja keskustelut olivat jälkikäteen tehtyjä, joten niissä asiaa käsiteltiin enemmän lopputuloksen kautta, johon sitten huomasi monen pikkuasian liittyneen jollakin tavalla. Nyt mietitään toisin päin: mitkä pikkuasiat tulevat olemaan lopputuloksen kannalta merkittäviä.

Vierailija
427/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ei kai Eskildinkin näyttelijä ole lähtenyt tai mitään??? Eskild on pari kertaa mainittu muttei kertaakaan näytetty ja mulla on ikävä sitä

Eskildin näyttelijä, kuten tyttöjengin Chriskin, pääsi teatterikouluun. Eli siellä varmaan viettää nyt suurimmaksi osaksi aikaansa.

Vierailija
428/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että Eskildiä ei tulla näkemään kuin korkeintaan kauden päätösjaksossa tmv. Hänen näyttelijänsä opiskelee teatterikorkeakoulussa ja oli jossain haastattelussa ainakin sanonut, että Skamille ei jää oikein aikaa, koska haluaa panostaa täysillä opiskeluihin ja niiden kautta tuleviin uusiin töihin.

Vierailija
429/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

klippi

Vierailija
430/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klippi!

Vierailija
431/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt taaskaan paljoakaan, mutta pikkuhiljaa alkaa tympiä tämä jatkuva bussista jauhaminen...

Vierailija
432/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😊

Ei pahalla.

No mun taustatutkimus on lähinnä on sitä, että googlaan, jos joku juttu klipissä jää hämäämään. Siinä nyt ei mene kauaa ja tietoa löytyy netistä saman tien asiasta kuin asiasta. Ja sitten tsekkaan aikaisemman klipin, jos huomaan, että se liittyy uuteen juuri ilmestyneeseen klippiin. Analysointiin ei mene myös kauaa, koska sitähän oikeastaan vain kirjoittaa auki ne ajatukset, mitä klipit herättävät.

Totta kai tuntuu, että neloskautta analysoidaan yksityiskohtaisemmin, koska tätä seurataan klippi kerrallaan heti kun se ilmestyy. Edellisten kausien analysoinnit ja keskustelut olivat jälkikäteen tehtyjä, joten niissä asiaa käsiteltiin enemmän lopputuloksen kautta, johon sitten huomasi monen pikkuasian liittyneen jollakin tavalla. Nyt mietitään toisin päin: mitkä pikkuasiat tulevat olemaan lopputuloksen kannalta merkittäviä.

Ei tää oo eka kausi jota suurempi yleisö seuraa reaaliaikaisena. Ihan yhtälailla viime kausikin herätti keskusteluja ja analysointia, mutta ei ehkä vauvapalstalla, jossa herättiin koko sarjaan tosi myöhään.

Vierailija
433/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan pitäis kyllä alkaa luottamaan vähän paremmin ihmisiin. Ois varmaan helpompaa muillekin tytöille kuin Nooralle puhua, jos ois jotain luottoa myös heihin. Ei se helppoa ole, mutta ei kaikki ole Sanaa vastaan, kuten hän nyt näyttää kuvittelevan.

Vierailija
434/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😊

Ei pahalla.

Ei tää oo eka kausi jota suurempi yleisö seuraa reaaliaikaisena. Ihan yhtälailla viime kausikin herätti keskusteluja ja analysointia, mutta ei ehkä vauvapalstalla, jossa herättiin koko sarjaan tosi myöhään.

No eikö tuo kysyjä, juuri tätä Vauvapalstan ketjua ihmetellyt?

Vierailija
435/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arghs, ei luulis olevan Evalta liikaa pyydetty, että olis kattonut fb:stä millon heidät on liitetty ryhmään. "Husker ikke" on tosi ala-arvonen vastaus Sanan kysymykseen. Eiköhän bussiryhmä ole kuitenkin niin "iso" juttu tyttöjen elämässä, että todellakin muistaa millon joku Pepsi Maxeista pyytää ryhmän jäseneksi.

Toisaalta ymmärrän hyvin, etteivät Sana ja Noora kertoneet muille tytöille mitään siitä, mitä olivat tehneet perjantaina. Koska tavallaanhan William-kuvio on heidän yhteinen salaisuutensa, ja Sanan tarkoitus oli (muka), että Nooralle keksitään ajanvietettä jotta W unohtuu (okei, oikeastihan hän mietti itse Yousefista ylipääsyä, mutta tätähän ei kukaan muu kuin Sana itse tiedä - joskin luulen, että Noora aavisteli jotain kun kyseli että häntäkö varten tultiin nyt muslimipoikia katselemaan;)). Eli jos kertoo yhden salaisuuden, joutuu paljastamaan toisenkin jne, ja tämän varjolla oli vaan helpompi olla hiljaa. Etenkin kun paikalla ei ollut vain oma porukka, vaan myös PM-tytöt. En siis tuota ajattelisi suoranaisesti "valehteluksi". Sen sijaan se, etteivät Sana ja Noora vastanneet mitään muiden tyttöjen perjantaiseen viestittelyyn, se oli musta vähän tympeää heiltä.

Piti muuten oikeen kattoa vielä kolmoskauden eka jakso, jossa Isak ja Emma on vessassa ja Emman kaveri, vaalea tyttö tulee huikkaamaan hänelle että "Yousef on täällä", jonka jälkeen Emma lähtee kiireesti vessasta. Joku pitkä kundi hiipparoi lippis takaperin kameran ja Isakin ohi, mutten ainakaan itse tunnistanut oliko se juuri Yousef. No mutta oli miten oli, ihan varmana sama tyyppi kyseessä, koska eipä tuo nimi Norjassa joka toisella jantterilla sentään ole.  Ja toi pillerien polttelu Saran luona, Yousef ja Emma - ihan varmana kaikki tuntevat toisensa hyvin ja tästä saadaan vielä kunnon draaman kaari. Sana on kyllä niin ehdoton, että ei tule varmasti ensin hyväksymään Yousefin menneisyyttä.. Etenkään, jos on säätänyt Saran kanssa.. Vai olisiko peräti toimittanut noille alaikäisille viinaa tms... Tää viimisin nyt oli mun oma mieleenjuolahdus, älkää ampuko.

En vaan malta odottaa lisätietoja.. on tää vaan koukuttavaa!

Hahha. Mun oli pakko kans tarkistaa ne bileet, koska jäin miettimään, näkikö Yousef siellä ensimmäisen kerran Sanan. Ja muuten siitähän huomas, että Sana katsoi jo kolmoskauden ekassa jaksossa ja vielä ekassa kohtauksessa suoraan kameraan! Eli silloin jo olisi voinut arvata tämän kauden päähahmon!

Ja kiinnitin myös huomiota niihin kahteen selkä kameraan päin olevaan jätkään, jotka tulivat sisään juuri silloin kun poliisit tulivatbileisiin. Ja he kantoivat jotakin! Eli ehkä toivat juurikin alkoholia bileisiin. Se ajatus minulle ainakin tuli, koska poliisit pysäyttivät heidät. Ja tuohan tapahtui tosiaan juuri sen jälkeen, kun Emman kaveri hihkaisi Yousefin tulleen. Toinen näistä tyypeistä siis tosiaankin voi olla Yousef...

Nyt kun katsoin uudestaan, niin näytti muuten joltain littanalta jutulta. Eli tuskin oli viinaa. No voihan se teoria silti pitää paikkaansa...

Mä jotenkin aattelin et siinä koitettiin nyysiä telkkaria, mutta poliisit sitten onneksi juuri tulivat :) Evahan oli ihan rikki noista bileistä, ei enää halua kutsua jengiä/hostatata kotonaan mitään.

Muakin ärsytää jotenkin tää tyttöporukan jakaantuneisuus. Ymmärrän että Nooralla on arvot lähimpänä Sanaa (ei esim. juo), joten siksi viihtyvät keskenään, mutta kyllä Sana aina aiemmissakin kausissa oli mukana bilettämässä muiden tyttöjen kanssa. Hän oli myös aluksi nim. om. Chrisin hyvä kaveri, mutta heidän välejään ei tässä ole enä hirveästi kuvattu (Syynä varmaankin ne Inan teatterikorkeakouluopinnot). Lisäksi harmittaa, että Vilde tuntuu lähinnä vain aiheuttavan ärtymystä Sanassa, vaikka yhdessä luotsasivat 2. kaudella sitä viihtyvyysryhmää ja musta Isakin silmissä näyttivät läheisiltä.

Vierailija
436/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, joku taas poistelee viestejä.

Vierailija
437/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noorakin jo ihmettelee,miks bussi on niin tärkeä Sanalle. Huvittava, miten vauhdilla Sana lähti ku asiasta kysy.. Isak+Even twitteristä löytyy jo enkun kielinen käännös muuten..

Vierailija
438/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ihmettele yhtään Sana epäluuloisuutta Saraa kohtaan. Mutta tietty nuo muut eivät kiinnittäneet siihen Saran "tavalliset coolit norjalaistytöt" -kommenttiin mitään huomiota. Mutta hyvä juttu, ettei tämä ehkä menekään siihen suuntaan, että laitetaan tyttöporukat sotimaan keskenään.

(Saiskohan tämä viesti jäädä?)

Vierailija
439/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanan pitäis kyllä alkaa luottamaan vähän paremmin ihmisiin. Ois varmaan helpompaa muillekin tytöille kuin Nooralle puhua, jos ois jotain luottoa myös heihin. Ei se helppoa ole, mutta ei kaikki ole Sanaa vastaan, kuten hän nyt näyttää kuvittelevan.

Samaa mieltä. Hän sanoo, ettei tuomitse ketään. Well, you kinda do.

Huvittaa et jotku tosifanit on nyt niin tuomitsevia Saraa kohtaan. Ei se "tavallisia norjalaisia biletyttöjä" ollut hyvin heitetty, mutta moni muukin tytöistä on heittänyt yhtä pahaa kommenttia ihan tajuamattaan. Just tällä arvostelevalla käytöksellään nämä Sana-fanit ylläpitävät ihan itse sitä kliseistä kuvaa tytöistä/naisista selkäänpuukottajina, jota muka kritisoivat.

Vierailija
440/1830 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Hän sanoo, ettei tuomitse ketään. Well, you kinda do.

Huvittaa et jotku tosifanit on nyt niin tuomitsevia Saraa kohtaan. Ei se "tavallisia norjalaisia biletyttöjä" ollut hyvin heitetty, mutta moni muukin tytöistä on heittänyt yhtä pahaa kommenttia ihan tajuamattaan. Just tällä arvostelevalla käytöksellään nämä Sana-fanit ylläpitävät ihan itse sitä kliseistä kuvaa tytöistä/naisista selkäänpuukottajina, jota muka kritisoivat.

Kyllähän se tyttöjen kritisointi on ihan ansaittua, mutta välillä se menee ihan yli. Ja samalla kuitenkin samat ihmiset toitottaa sitä, että ei saa Mikaelia tuomita koko Even-hommassa ennen kuin ollaan kuultu myös Mikaelin (ja Evenin) näkemys asiasta. Mikä on kyllä sekin ihan totta, mutta on jotenkin kaksnaamasta, että tyttöjä voi haukkua ihan mielin määrin, mutta pojilta pitää kuulla myös se toinen puoli tarinasta.

Sama se oli viime kaudella, kun ihmiset olivat jo tyyliin lynkkaamassa Sonjaa ylikontrolloivana tyttöystävänä, vaikka loppujen lopuks selvisi, että hän halusi vain Evenin parasta. Ja viime perjantain klipin perusteella Sonjan huoli Evenistä oli vielä ymmärrettävämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi