Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri pitää "etäpäiviä" ja jättää kaikki oikeat työt minulle!

Vierailija
02.05.2017 |

Taas tuli kasilta viestiä, että moi, pidän etäpäivän, katso mun koneelta tapaamiset ja viimeistele viimeviikon raportit.

No menin puhumaan esimiehelle, ettei tästä tule mitään, kun työpari keskittyy johonkin itselleen tärkeään juttuun (nyt ilmeisesti tekee yhtä presentaatiota josta saa mainetta ja näkyvyyttä) ja jättää kaikki juoksevat asiat minulle.

Pomo alkoi vihjailla, että olen yhteistyöhaluton ja meidän tiimissä puhalletaan yhteen hiileen eli teet mitä työpari käskee.

Olen ihan raivoissani ja itkettää. Päätin jättää kaikki työkaverin jutut tekemättä. Oliko oikea päätös? Mitä te tekisitte minun sijassani?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasin aikoinaan äitiyslomalta työkaverin kanssa samaan aikaan ja lapset oli siis saman ikäiset, himpun alle 1v. tuolloin. Puhuttiin hoitokuvioista ja työkaveri selitti, ettei lapsensa joudu vielä hoitoon, koska keskiviikot hoitaa naapuri ja ma-ti hän on etätöissä kotona ja mies to-pe. Jäin suu auki kuuntelemaan, että häh. Siis olet etätöissä, ettei tarvi viedä vauvaa hoitoon? Yksi kaveri tekee etätöitä kotoa välillä, mutta tasan vie lapset kasilta hoitoon ja alkaa hommiin. Miten joku voi väittää tekevänsä etätöitä ja pitää pientä lasta kotona? Ja kehtaa vielä julkisesti selittää ja pomokin nyökyttelee vieressä...

Tuossa vaiheessahan etätyöt ois onnistuneet mainiosti, kun vauva nukkui vielä kahdet päiväunet. Olisin hyvin saanut tehtyä töitä vauvan kanssa, mutta meillä ei silloin ollut etätyömahdollisuutta. Sellaisen parivuotiaan kanssa ei olisi enää onnistunut.

Vierailija
62/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken oli työparin sopiva tapaaminen toisen osaston tyyppien kanssa. Ihan hyvin meni, mulla oli 15 min aikaa valmistautua. Seuraavaksi viikkokokous klo 11 ja joudun esittelemään meidän kaikki asiat, myös kaverin. Koitin soittaa hänelle ja kysyä neuvoja mutta ei vastaa. Olen ihan kypsä, tällaista ollut syksystä asti. Ap

Älä ota vastuuta asioista, jotka eivät ole sinun vastuullasi - ts. työkaverin hommista. Esim.

* Sanot tapaamisessa että kollegasi piti yllättäen etäpäivä, ja sinulla oli vain vartti aikaa valmistautua. Jos jotain jää epäselväksi, pyydä heitä ottamaan yhteyttä kollegaasi joka asiaa varsinaisesti hoitaa.

* Esittele vain omat asiasi ja hoida kollegan osuus samalla viittauksella ("Hän ei jättänyt ohjeita, ja hoitanee myöhemmin" tms).

Ylipäätään, lakkaa paikkaamasta kollegasi hommia, koska ne ovat HÄNEN hommiaan, eivät sinun. Ole yltiörehellinen, ja sano suoraan että kollega on etäpäivällä, pyydät ihmisiä soittamaan/postittamaan suoraan hänelle,  jne jne. Älä ala hoitaa hänen hommiaan jos esimies ei sitä suoraan pyydä!

Nyt sinä taidat kuitenkin alitajuisesti ottaa vastuun siitä että myös kollegan työt tulevat tehtyä, ja siksi stressaat. Sinun pitää sisäistää, että ne ovat hänen töitään, ei sinun. Ainoa vastuusi on kysyttäessä kertoa missä kollega on, ja ohjata hänen hommiensa perään kyselevät ottamaan häneen yhteyttä. Ihmiset olettavat sinun tekevän hänen hommansa vain, jos olet antanut ymmärtää, että sinun vastuullasi on tehdä hänen hommansa. Lopeta sen kuvan antaminen.

Näin juuri ajattelinkin tehdä. Kiitos tuesta! Nyt menen sinne viikkokokoukseen, enkä kommentoi työparin asioita mitenkään, ellei erikseen kysytä. Ap

Suurin osa on kuitenkin sitä mieltä, että esimiehen ohjeilla mennään...

Eli olet itse samanlainen laiska ja itsekäs riippakivi muille työtekijöille.

Onneksi olkoon vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika erikoiselta.

Olen itse tehnyt paljon etätyötä eikä se ole koskaan estänyt osallistumasta palavereihin eikä sähköpostin käyttämistä.

Nykyään työpaikkahaastatteluitakin tehdään videoneuvotteluina, eli käytännössä oletetaan että kenellä tahansa on mahdollisuus osallistua videoneuvotteluun ihan kotikoneellakin.

Jos firman it-ratkaisut ovat niin alkeelliset ettei yhteyksiä saa toimimaan niin sitten sen etätyötä tekevän pitää etukäteen valmistella ne etäpäivät eikä sopia niille mitään palavereita. Yleensä etäpäivät ovat tehokasta työntekoa eikä sitä että tuupataan tehtävät muille.

Onkohan ap:n kollega oikein tehtäviensä tasalla. Näitä asioita kun alkoi miettimään niin tuli sellainen olo että hän ei ehkä osaa tehdä jotain oleellisia juttuja tai pelkää mokaavansa ja siksi peruu viimehetkellä ja vetoaa etätyöhön.

Kannattaisi varmaan ottaa asia vielä puheeksi esimiehen kanssa. Ei syyllistävään sävyyn, vaan pikemminkin huolen kannalta. Esimies voisi vaikka miettiä tarvitaanko lisäkoulutusta joko koko porukalle tai tälle yhdelle henkilölle.

Voisitte myös kirjata pelisääntöjä siitä miten niitä etäpäiviä pidetään ja kuinka ja milloin niistä ilmoitetaan.

Vierailija
64/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole etätyöyhteyttä omaan työkoneeseen? Miksi sinun pitää hänen kalentereitaan katsoa? Meillä otetaan yhteys kotoa työkoneeseen, ja kaikki toimii kuten oltais toimistolla töissä. 

No kun minä hoidan ne sinne merkityt tapaamiset, viimeistelen ja lähetän raportit ym. Enhän mä muuten tietäisi ketä pitää tavata, missä ja milloin. Ap

Vierailija
65/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kyllä pyysi minua katsomaan omasta kalenteristaam tapaamiset ja hoitamaan ne puolestaan. Siis omalta koneeltaan. Samoin kuin jotkut jutut, jotka piti hoitaa kiireelisesti pois.

Ja varmasti hän vastaa puhelimeensa ja pitää neuvotteluita etänä. Hän ei vaan vastaa minun puheluihini. Ja lähettää uusia nakkeja sähköpostilla. Että sellaista. Ap

Koska/jos hän ei ole esimiehesi vaan kollega, ei hänellä ole mitään oikeutta lähetellä sinulle nakkeja tai vaatia sinua muutenkaan tekemään töitään. Opettele kieltäytymään: "Nyt ei passaa, on omat hommat kesken" ja se siitä. On hänen vastuullaan hoitaa ne omat asiat. Eri asia jos kyseessä olisi joku hätätapaus jonka vain hän pystyi hoitamaan, mutta ei jatkuvasti voi noin tehdä. Ala myös pitämään itsekin etäpäiviä jolloin nuo rutiinihommat jää työkaverin vastuulle, ja voit itsekin tehdä niitä "parempia" töitä. Muuten käy helposti niin, että sinä olet se näkymätön ja kaveri saa mainetta ja kunniaa.

Vierailija
66/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP pelaa hyvin lahjakkaasti työkaverinsa pussiin. AP nyhrää kaikkea pikkuhommaa ja hoitaa ns. pakolliset ja epämiellyttävät työt kun työkaveri saa panostaa täysillä johonkin isoon ja näkyvään juttuun. Eli työkaveri kerää mainetta ja kunniaa, sekä saa esimiesten huomion.

AP jää taas sivurooliin puurtamaan näkymättömiin.

Miksi AP alennut kynnysmatoksi?

Vaihda hyvä ihminen työpaikkaa.

Vierailija
67/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole etätyöyhteyttä omaan työkoneeseen? Miksi sinun pitää hänen kalentereitaan katsoa? Meillä otetaan yhteys kotoa työkoneeseen, ja kaikki toimii kuten oltais toimistolla töissä. 

No kun minä hoidan ne sinne merkityt tapaamiset, viimeistelen ja lähetän raportit ym. Enhän mä muuten tietäisi ketä pitää tavata, missä ja milloin. Ap

No en nyt vaan ymmärrä, miksi työkaverisi ei voi itse viimeistellä näitä raportteja ja lähettää niitä ym. Sulle sitten ilmoittaa kenet pitää tavata ja mihin aikaan.  Meillä ei voisi tehdä etätöitä kotona, jos työtehtäviä ei voi tehdä samalla tavalla kuin toimistossa paikan päällä. Ei ole mitään eroa etäpäivässä ja toimistopäivässä lukuun ottamatta kokouksia. 

Vierailija
68/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työkaverisi ei itse huolehdi, että kokouksiin ym. on hommat valmiiksi tehtyinä, vaan sinun täytyy ne viimeistellä??? Ja mikä ihmeen etäpäivä se sellainen on, ettei itse pidä huolta milloin on tapaamisia tai kokouksia?

Miksi AP teet tuon kaiken toisen puolesta?

Vierailija
69/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap miettinyt että tuhlaat omaa työuraasi tekemällä kahden ihmisen työt? Et todellakaan tule saamaan siitä kiitosta, se on varma. Työkaverisi pääsee loistamaan samalla kun itse viimeistelet hänen raporttinsa ja kokoustat hänen puolestaan.

Vierailija
70/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin kiireistä on ap: llä kun ehtii täällä kirjoitella :D

Vierailija
71/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palasin aikoinaan äitiyslomalta työkaverin kanssa samaan aikaan ja lapset oli siis saman ikäiset, himpun alle 1v. tuolloin. Puhuttiin hoitokuvioista ja työkaveri selitti, ettei lapsensa joudu vielä hoitoon, koska keskiviikot hoitaa naapuri ja ma-ti hän on etätöissä kotona ja mies to-pe. Jäin suu auki kuuntelemaan, että häh. Siis olet etätöissä, ettei tarvi viedä vauvaa hoitoon? Yksi kaveri tekee etätöitä kotoa välillä, mutta tasan vie lapset kasilta hoitoon ja alkaa hommiin. Miten joku voi väittää tekevänsä etätöitä ja pitää pientä lasta kotona? Ja kehtaa vielä julkisesti selittää ja pomokin nyökyttelee vieressä...

Tuossa vaiheessahan etätyöt ois onnistuneet mainiosti, kun vauva nukkui vielä kahdet päiväunet. Olisin hyvin saanut tehtyä töitä vauvan kanssa, mutta meillä ei silloin ollut etätyömahdollisuutta. Sellaisen parivuotiaan kanssa ei olisi enää onnistunut.

Ei esimies saa tuossa tilnateessa van nyökytellä, koska työpaikan vakuutukset on voimassa vain työtä tehdessä.  Jos työntekijä säntää kesken työn hoitamaan vauvaa ja katkaisee jalkansa kompastuessaan, niin pahimmassa tapauksessa saa maksaa hoitonsa omasta pussistaan.

Laitonta toimintaa, suorastaan.

Vierailija
72/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan eri linjoilla teidän kanssa. Koska te olette tiimi, jossa molemmat on vastuussa 100% työn lopputuloksesta, et voi tehdä mitään mikä saa teidän tiimin tai parisi näyttämään huonolta.

Eli sun pitää yrittää sen parisi kanssa nyt vaan ratkoa ne ongelmat ja yrittäkää tehdä selkeämmät säännöt työnjaon suhteen.

Esimies ilmaisi selkeästi että häntä ei kiinnosta mitkään teidän välisenne riidat vaan se, että asiat tulee hoidetuksi. Näytät itse kohta sen silmissä ärsyttävältä nillittäjältä, jos valitat työparistasi.

Huono esimiestyö on suurin työstressin aiheuttaja. Esimies vastaa alaisistaan, ja jonkun lusmuilun leimaaminen "työntekijöiden väliseksi riidaksi" ja siitä valittaminen "ärsyttäväksi nillittämiseksi" on todella paskaa johtamista. Ap ei kuitenkaan voi tehdä määräänsä enempää hommia, joten tuolla suhtautumisella esimies saa vain sen lusmun lisäksi loppuunpalaneen työntekijän, ei suinkaan supersuorittajaa joka ilomielin tekee kaikkien työt. Esimiehen kuuluisi puuttua lusmuiluun ja viime hetken etäpäiviin, ja priorisoida ap:n työt. Jos asenne on se, että toinen saa lusmuta ja toinen on orja, niin ap:nä alkaisin etsiä ihan muita hommia.

Voi hyvin olla että työkaverilla lukee sopparissa oikeus etäpäiviin, niistä on ihan turha valittaa.

Työntekijä, joka menee valittamaan esimiehelle työparistaan selän takana, kun kiukustui etäpäivästä (johon parilla on ilmeisesti oikeus), saattaa ap:n kyseenalaiseen asemaan.

Jos ap olisi mennyt valittamaan liiallista työmäärää ja sanonut etteivät parinsa kanssa suoriudu näistä kaikista tehtävistä koska työn mitoitus on pielessä, niin asia olisi eri. Nyt meni valittamaan työparistaan.

Nyt näyttää siltä että ap ei saa edes omaa tiimiään johdettua kunnialla, ei hyvä juttu.

Jos työsopparissa on maininta oikeudesta etäpäiviin, niin kyllä työntekijän silti kuuluisi järkätä ne etäpäivät niin, ettei työntekijällä ole toimistolla tms. silloin sellaisia töitä, mitkä tehdään siellä paikan päällä.

Ap:n työkaveri on pelkästään itsekäs ja teettää osan töistään muilla eikä pomo näytä välittävän mistään muusta kuin tuloksesta, hänhän siitä ilmeisesti on vastuussa eli hänelle pääasia on tehty työ, ei se, miten tiimi sen työnteon tekee. Vastuuton pomo.

En todellakaan kyseenalaista sitä etteikö työpari olisi joskus toiminut epäreilusti tai väitä että työnjako olisi tasapuolinen. Mielestäni vaan teidän asenne on ihan pielessä. Työkaveri vaan heitetään bussin alle, ilman että edes yritetään keskustelemalla sopia näistä asioista.

Liuetaan kuin rotta tilanteesta ja yritetään vierittää syytä työkaverin niskaan kun toinen ei ole edes paikalla puolustamassa itseään. Jos työparin on pitänyt hoitaa homma X kuntoon tiettyyn aikaan mennessä, niin kyllä siitä on silloin molemmat vastuussa.

AP:n työpariko se siinä? Vituttaako kun et voi pompotella muita ja pitää etäpäiviä vauvapalstalla?

Vierailija
73/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiesi perusteella teidän työpaikassa ei pitäisi tehdä etätöitä laisinkaan. Toivottavasti ei ole julkinen työpaikka. Etätyöt ovat siis etäpäiviä, jolloin ei tehdä yhtikästä mitään vaan ollaan mukamas tekevinään jotain. Luultavasti maataan kotona krapulassa. Ja pomo kattoo hommia läpi sormien. 

Vierailija
74/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esimies saa tuossa tilnateessa van nyökytellä, koska työpaikan vakuutukset on voimassa vain työtä tehdessä.  Jos työntekijä säntää kesken työn hoitamaan vauvaa ja katkaisee jalkansa kompastuessaan, niin pahimmassa tapauksessa saa maksaa hoitonsa omasta pussistaan.

Laitonta toimintaa, suorastaan.

Ja muutenkin, kuinka moni pomo ajattelee lämmöllä sellaista työntekijää joka käyttää työaikaansa koliikkiaan rääkyvän vauvan hoitoon...

Etätyö on myös työtä. Ei silloin hassutella ja tassutella vauvan kanssa vaan silloin tehdään töitä.

Vierailija
75/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsekin mahdollisimman paljon etäpäiviä, aina kun omilta töiltäsi suinkin mahdollista. Etpä ainakaan ole silloin paikalla paikkaamassa kollegasi hommia. Esimiehen ohjeistuksen mukaan toki täytyy mennä, mutta samalla kannattaa tietenkin laittaa työhakemuksia muualle vetämään. Ei nimittäin kuulosta mielekkäältä työpaikalta, kollegalta eikä esimieheltä.

Vierailija
76/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko arvata: sinä olet noin 30-40-vuotias nainen ja tämä etätyöntekijä on nuori mies?

Vierailija
77/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsi vaikuttaa siltä, että etäpäivien ei pitäisi olla sallittuja. Jos kerran tapaamisia, raportteja ynnä muita "nakkeja" on pidettävä ja valmisteltava joka päivä...

Ja minusta on itsestään selvää että sovitut tapaamiset, deadlinet ynnä muut on vain tehtäbä sovittuna aikana eikä silloin sooloilla ja pidetä omaa lomaa.

Vierailija
78/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vauvasi nukkui 7.5 tunnin päiväunet? 

Vierailija
79/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luin oikein, niin Ap kertoi, että työpaikan sääntöjen mukaan etätyöpäivästä pitää ilmoitta paria päivää aikaisemmin, ei niin että samana aamuna soitetaan ja nakitetaan juoksevat työt työkaverille. Että todella hämärää puuhaa.

Vierailija
80/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallasi tulisi luoda pelisäännöt selväksi. Miten etäpäiviä pidetään, kuka niitä saa ja miten aikaisin ne on oltava sovittuna. Työnantajan tulee kohdella tasapuolisesti työntekijöitään. Tuuraukset eivät saa tulla yllättäen. Vaikuttaa todella esimiestyössä olevan kehitettävää. Samoin meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä