Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri pitää "etäpäiviä" ja jättää kaikki oikeat työt minulle!

Vierailija
02.05.2017 |

Taas tuli kasilta viestiä, että moi, pidän etäpäivän, katso mun koneelta tapaamiset ja viimeistele viimeviikon raportit.

No menin puhumaan esimiehelle, ettei tästä tule mitään, kun työpari keskittyy johonkin itselleen tärkeään juttuun (nyt ilmeisesti tekee yhtä presentaatiota josta saa mainetta ja näkyvyyttä) ja jättää kaikki juoksevat asiat minulle.

Pomo alkoi vihjailla, että olen yhteistyöhaluton ja meidän tiimissä puhalletaan yhteen hiileen eli teet mitä työpari käskee.

Olen ihan raivoissani ja itkettää. Päätin jättää kaikki työkaverin jutut tekemättä. Oliko oikea päätös? Mitä te tekisitte minun sijassani?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on mahdollista tehdä etätöitä jos ei vastaa puhelimeen tai ei ole omaa konetta mukana? Meillä ei ainakaan tulisi kysymykseenkään, että olisi etäpäivällä ja tavoittamattomissa. Jos on sopinut palaverin, niin se pidetään. Eri asia sitten jos sairastuu tai tulee muu pakollinen poissaolo.

Tätä minäkin ihmettelen. Ja ihmettelen myös, miten etäpäiviä voi pitää työssä jossa on ap:n kuvaaman kaltaisia paikan päällä pidettäviä palavereita yms.

No, näköjään joillain on pokkaa tehdä mitä vaan.

Ap:lle tsemppiä, pidä pintasi!

tuo neuvo, minkä mukaan aiot toimia, on minunkin mielestäni hyvä.

Ps. Ennen muinoin näitä "etäpäiviä" kutsuttiin "vatsataudiksi" eli krapulapäiviksi tai lorvikatarriksi.

Mikäs reliikki siellä kirjoittelee? Ootko kuullut, että "työnteko" ei ole näin herran vuonna 2017 ihan samankaltaista mitä niinä hyvinä vuosina 1970-1982.

Reliikki, hih, kas kun ei ikunaabeli : )

No, miksi kutsuisit etäpäivää, joka pidetään ykskaks yllättäen heti vapun jälkeisenä työpäivänä ja siitä ilmoitetaan työkaverille vasta samana aamuna, eikä sitten olla edes tavoitettavissa?

Ei tietyt asiat työelämässäkään ole niin paljon vuosien aikana muuttuneet vaikka nimitykset muuttuvatkin.

Sitä kutsutaan etäpäiväksi. Jos on huoli että työkaverilla on päihdeongelma joka vaikuttaa työntekoon, tulee siitä keskustella suoraan esimiehen kanssa, eikä rottamaisesti vihjailla selän takana kaikenlaista.

Vierailija
42/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan eri linjoilla teidän kanssa. Koska te olette tiimi, jossa molemmat on vastuussa 100% työn lopputuloksesta, et voi tehdä mitään mikä saa teidän tiimin tai parisi näyttämään huonolta.

Eli sun pitää yrittää sen parisi kanssa nyt vaan ratkoa ne ongelmat ja yrittäkää tehdä selkeämmät säännöt työnjaon suhteen.

Esimies ilmaisi selkeästi että häntä ei kiinnosta mitkään teidän välisenne riidat vaan se, että asiat tulee hoidetuksi. Näytät itse kohta sen silmissä ärsyttävältä nillittäjältä, jos valitat työparistasi.

Huono esimiestyö on suurin työstressin aiheuttaja. Esimies vastaa alaisistaan, ja jonkun lusmuilun leimaaminen "työntekijöiden väliseksi riidaksi" ja siitä valittaminen "ärsyttäväksi nillittämiseksi" on todella paskaa johtamista. Ap ei kuitenkaan voi tehdä määräänsä enempää hommia, joten tuolla suhtautumisella esimies saa vain sen lusmun lisäksi loppuunpalaneen työntekijän, ei suinkaan supersuorittajaa joka ilomielin tekee kaikkien työt. Esimiehen kuuluisi puuttua lusmuiluun ja viime hetken etäpäiviin, ja priorisoida ap:n työt. Jos asenne on se, että toinen saa lusmuta ja toinen on orja, niin ap:nä alkaisin etsiä ihan muita hommia.

Voi hyvin olla että työkaverilla lukee sopparissa oikeus etäpäiviin, niistä on ihan turha valittaa.

Työntekijä, joka menee valittamaan esimiehelle työparistaan selän takana, kun kiukustui etäpäivästä (johon parilla on ilmeisesti oikeus), saattaa ap:n kyseenalaiseen asemaan.

Jos ap olisi mennyt valittamaan liiallista työmäärää ja sanonut etteivät parinsa kanssa suoriudu näistä kaikista tehtävistä koska työn mitoitus on pielessä, niin asia olisi eri. Nyt meni valittamaan työparistaan.

Nyt näyttää siltä että ap ei saa edes omaa tiimiään johdettua kunnialla, ei hyvä juttu.

Oletko nyt ihan tosissasi, vai trollaatko? Eihän ap valittanut etäpäivistä, vaan siitä, että työkaveri ei hoida osuuttaan. Ap:n ei tarvitsekaan johtaa tiimiään, se on esimiehen työ. Ja johtamista ei ole "selvittäkää riitanne keskenään", ei todellakaan. Esimiehen työ on varmistaa että työt tulevat tehtyä ja niin, että kukaan tiimistä ei koe tulevansa epäreilusti kohdelluksi. Se on ESIMIEHEN työtä, ja siksi tiimeillä on esimiehet! Alaisen työ on tehdä OMAT hommansa, ja ilmoittaa esimiehelleen, jos on jokin seikka (esim. se lusmuava työpari) joka vaikeuttaa töiden tekemistä. Yhä: siksi tiimeillä on esimiehet. Jos esimies ei hoida tiiminsä asioita, on esimies täysin turha.

Kyllä työparin pitää keskenään saada sovittua siitä miten työnjako tehdään ja kuka tekee mitäkin! Varsinkin kun kyseessä on myös rutiiniluontoisia tehtäviä, niin ei esimies nyt tule kädestä pitäen määräämään kuka tekee minkäkin työn ja mihin aikaan.

En ole trolli, päinvastoin, olen aidosti yllättynyt ketjun heikoista tiimityötaidoista, vastuuttomuudesta ja täydellisestä itseohjautuvuuden puutteesta! Hei, noi on aika olennaisia taitoja työelämässä!

Toimii niin kauan, kuin jokainen tiimin jäsen on kykenevä ottamaan vastuun töistä. Kun joku ei siihen pysty toistuvasti, siirtyy asia esimiehen ongelmaksi. Kuten ap:n tapauksessa. Tiimityö ei tarkoita sitä, että joku voi jättää työnsä muiden vastuulle. Eikä sitä, että yksi tiimistä "sopii" että muut tekevät hänen hommansa.

Yksi tiimityötaidoista on myös huolehtia koko tiimin toimivuudesta, ja puuttua siihen tarvittaessa. Jos keskustelu tiimin sisällä ei auta, on silloin tiimin jäsenen velvollisuus viedä asia eteenpäin. Yhä: sitä varten esimiehet ovat olemassa. Jonkun tiiminjäsenen lusmuilun peittely ei ole missään nimessä hyvää tiimityöskentelyä, sillä se heikentää koko tiimin tuottavuutta. 

Noniin, myönsithän sinäkin sen lopulta.

Ensin ei mennä valittamaan tiimikaverista esimiehelle, ensin yritetään keskustelemalla selvittää asia sen työparin kanssa ja tehdä toimiva työnjako. Se on jokaisen tiimityöntekijän vastuulla aina ensin itse yrittää saada se tiimi toimimaan ja ratkoa ongelmia ja  tehdä töitä sen eteen. Ihan jokaisen vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh ap, selvisitkö kunnialla palaverista? Ehditkö palata av:lle kertomaan tapahtumien kulusta?

Vierailija
44/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työparillasi tapana pitää usein pyhien jälkeen etäpäiviä? Ettei vain mennyt vappu pitkäksi?

Vierailija
45/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, kyllä etänäkin voi osallistua palavereihin. Etänähän ollaan töissä. En ymmärrä ollenkaan tätä keskustelua.

Vierailija
46/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapun jälkeinen etäpäivä vaikuttaa epäilyttävältä. 

Vierailija
47/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on mahdollista tehdä etätöitä jos ei vastaa puhelimeen tai ei ole omaa konetta mukana? Meillä ei ainakaan tulisi kysymykseenkään, että olisi etäpäivällä ja tavoittamattomissa. Jos on sopinut palaverin, niin se pidetään. Eri asia sitten jos sairastuu tai tulee muu pakollinen poissaolo.

Siis nimenomaan. Minusta etätyöpäivistä sovittaan yleensä erikseen, ei yllättäen aamulla, kun ei satu huvittamaan tulla töihin. Kaikki työvälineetkin pitäisi olla mukana: läppäri, puhelin yms. Ja pitää olla tavoitettavissa.

Onkohan sun työparilla kaikki ihan ok? Tulee vaan mielen, kun yllättäen vapun jälkeen ollaan etätöitä tehden, eikä vastata puhelimeen. Tulee mieleen hyvin yleinen työikäisten ongelma: alkoholiongelma?

Vierailija
48/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita työpaikkakiusaamisesta. Olet työparisi sylkykuppi.

Vierailija
49/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla tilanne päällä, pomo tietää muttei voi sanoa sulle?

Älä ota turhia paineita: teet sen mitä ehdit ja varoitat esimiestä ajoissa jos et ehdi kaikkea.

Vierailija
50/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi olla etätöissä, jos ei ole tavoitettavissa työasioissa? Tekisin kuitenkin tällä kertaa mitä pomo käskee, koska loppupeleissä tästä vain aiheutuu sinulle harmia ellet ole noudattanut pomon ohjeita. 

Voisit tehdä vaikka aloitteen, että olisi hyvä ilmoittaa etätyöt vähintään kolmea päivää aiemmin, jotta työnjako voidaan suunnitella ja palavereihin ehditaan valmistautua ajoissa. 

Vierailija
51/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa potea vappukrapulaa. 

Vierailija
52/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sellainen etäpäivä on, että ei vastata puhelimeen, ei hoideta kokouksia eikä tehdä töitä ylipäätään? Aika outoa, että etäpäiviä saa pitää vaikka olisi kokouksia tms. tärkeitä juttuja jotka pitäisi olla hoitamassa. Ja etäpäivinä todellakin pitää olla puhelin päällä ja lukea sähköpostit...

Nyt AP hoidat omat hommasi ja työkaverisi vastuulle kuuluvat työt vain ohimennen. Jos joku tulee hänen töistään kyselemään, niin sanot vain suoraan että ottaa yhteyttä työpariisi, joka on etäpäivällä. Jos teillä on tehty jokin selkeä työnjako ja omat vastuualueet, niin miksi ihmeessä sinun pitäisi huolehtia toiselle kuuluvista töistä.

Kun työparisi tulee töihin, nosta kissa pöydälle. Toki asiallisesti ja kollegiaaliseen sävyyn. Kerro rehellisesti, että et ehdi tekemään molempien töitä. Ja että et ehdi valmistella hänen vastuullaan olevia esityksiä tms. Ehdota jotain toimivampaa ratkaisua, jota voisitte kokeilla. Esim. jaatteko työt jotenkin uudelleen.

Jos työparin kansaa juttelu ei tuota tulosta, niin esimiehen puheille yhdessä. Esimiehen kuuluu huolehtia että työt tulee tehdyksi ja että kaikki tosiaan tekevät palkkansa eteen töitä.

Tuli vaan mieleen ettei AP se sinun työparisi ole pomonne joku hyväkin tuttu tai jopa kaveri? Koska sitten asia on heti vaikeampi hoitaa siististi ilman draamaa...

Vierailija
53/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä voi olla etätöissä, jos ei ole tavoitettavissa työasioissa? Tekisin kuitenkin tällä kertaa mitä pomo käskee, koska loppupeleissä tästä vain aiheutuu sinulle harmia ellet ole noudattanut pomon ohjeita. 

Voisit tehdä vaikka aloitteen, että olisi hyvä ilmoittaa etätyöt vähintään kolmea päivää aiemmin, jotta työnjako voidaan suunnitella ja palavereihin ehditaan valmistautua ajoissa. 

Kannattaa myös ehdottaa, ettei palaveripäivinä tehtäisi etätöitä. 

Vierailija
54/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt AP yrität hoitaa asiat ilman turhaa riitaa ja draamaa, asiallisesti ja ratkaisukeskeisesti.

Saatat itse saada hankalan työntekijän maineen, mikäli alat osoittaa mieltäsi asiasta ja heittäydyt oppositioon.

Kummallista, että etäpäivät ovat työpaikallanne sallittuja.

Onkohan työkaverisi asiat ihan kunnossa, jos hän kerran pitää monta etäpäivää viikosas eikä tee töitään kunnolla?

Vierailija
55/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin aikoinaan äitiyslomalta työkaverin kanssa samaan aikaan ja lapset oli siis saman ikäiset, himpun alle 1v. tuolloin. Puhuttiin hoitokuvioista ja työkaveri selitti, ettei lapsensa joudu vielä hoitoon, koska keskiviikot hoitaa naapuri ja ma-ti hän on etätöissä kotona ja mies to-pe. Jäin suu auki kuuntelemaan, että häh. Siis olet etätöissä, ettei tarvi viedä vauvaa hoitoon? Yksi kaveri tekee etätöitä kotoa välillä, mutta tasan vie lapset kasilta hoitoon ja alkaa hommiin. Miten joku voi väittää tekevänsä etätöitä ja pitää pientä lasta kotona? Ja kehtaa vielä julkisesti selittää ja pomokin nyökyttelee vieressä...

Vierailija
56/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä työsopimuksissa kerrotaan että mitä työtä tehtään ja voi lukea että tarpeenvaatiessa tekee muutakin työtä. jos tilanne on se, että jonkun toisen osaston pikkupomo teetättää töitä etätyötä tekevällä, niin että on joka vikko päivän poissa, niin luulisi lähiesimiestä kiinnostavan. tuollaisesta pitäisi ilmoittaa palkanlaskentaan, että palkanlaskija voisi tarpeen mukaan muuttaa palkkaa vastaamaan oikeata tilannetta. jos joka osastolle on omat budjetit laatittu, niin tuollainen ei ole hyvä juttu.

Vierailija
57/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan tässä kommentoida nopeasti lounaalla. Ehdin vasta nyt syömään, kauhea kiire ollut ja meinasin jo pyörtyä nälästä.

Viikkopalaveri meni ihan ok. Ei tarvinnut työparin asioita esitellä, jotain omiani käytiin läpi. Meitä on siis viikkopalaverissa yleensä 10-12 henkeä, nyt paikalla oli 9.

Siis meillä on sellainen systeemi, että etätyöpäiviä voi pitää max 5 kalenterikuukaudessa, sellaisina päivinä, että poissaolo ei häiritse työtehtävien hoitamista. Etäpäivät merkitään kalenteriin kaksi päivää ennen.

Itse pidän etätyöpäiviä todella harvoin. Ehkä kerran kuussa. Mutta työparini pitää niitä koko ajan ja jättää kaikki juoksevat asiat mulle. Hän keskittyy kyllä tehtäviin, jotka ovat niitä tärkeimpiä ja näkyvämpiä, kuten juuri tämä presentaatio, jota hän arvatenkin juuri nyt väsää kotonaan. Kaikki juoksevat ja pikkuasiat, joita on todella paljon, jäävät minulle.

Tietenkin hänellä on läppäri kotona jolla tekee töitä. En ymmärrä miksi edes sellaista kysytte? Hän kyllä pyysi minua katsomaan omasta kalenteristaam tapaamiset ja hoitamaan ne puolestaan. Siis omalta koneeltaan. Samoin kuin jotkut jutut, jotka piti hoitaa kiireelisesti pois.

Ja varmasti hän vastaa puhelimeensa ja pitää neuvotteluita etänä. Hän ei vaan vastaa minun puheluihini. Ja lähettää uusia nakkeja sähköpostilla. Että sellaista. Ap

Vierailija
58/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäpäivät on roskaa ja vain lusmuilua. Ei näin.

Vierailija
59/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean vaikea arvioida, mistä on kysymys, kun ei tiedä, mistä alasta puhutaan.

Mutta tietotyöläinen olen itse, ja niiltä pohjilta kommentoin. Jos pomon reaktio oli ap:n kuvaaman kaltainen, niin mulle tulee ensimmäisenä mieleen, että työkaveri on sopinut pomon kanssa spesiaaliprojektista ja pomo luvannut, että resurssit siihen järjestetään. Jokin asia, joka syystä tai toisesta pidetään vielä toistaiseksi matalalla profiililla.

On sitten tietty sekin vaihtoehto, että työkaveri on lusmu. Mutta silloin kyllä pomokin olisi huomannut.

Vierailija
60/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole etätyöyhteyttä omaan työkoneeseen? Miksi sinun pitää hänen kalentereitaan katsoa? Meillä otetaan yhteys kotoa työkoneeseen, ja kaikki toimii kuten oltais toimistolla töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi