Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri pitää "etäpäiviä" ja jättää kaikki oikeat työt minulle!

Vierailija
02.05.2017 |

Taas tuli kasilta viestiä, että moi, pidän etäpäivän, katso mun koneelta tapaamiset ja viimeistele viimeviikon raportit.

No menin puhumaan esimiehelle, ettei tästä tule mitään, kun työpari keskittyy johonkin itselleen tärkeään juttuun (nyt ilmeisesti tekee yhtä presentaatiota josta saa mainetta ja näkyvyyttä) ja jättää kaikki juoksevat asiat minulle.

Pomo alkoi vihjailla, että olen yhteistyöhaluton ja meidän tiimissä puhalletaan yhteen hiileen eli teet mitä työpari käskee.

Olen ihan raivoissani ja itkettää. Päätin jättää kaikki työkaverin jutut tekemättä. Oliko oikea päätös? Mitä te tekisitte minun sijassani?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itse etäpäivä?

Vierailija
2/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin sen minkä esimies käskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet myynyt itsesi työnantajalle allekirjoittamalla työsopimuksen ja hänen ohjeiden noudattaminen on sinun velvollisuutesi. 

Vierailija
4/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on törkeää. :/ Oletteko samalla tiettelillä vai onko tää työkaveri jokiu "päällikkö" ja sinä "assari"? Jos näin, sit se on varmaan vaan nieltävä... Mutta os olette tasaveroisessa asemassa, ei muuta kun etäpäivä vaan sullekin. Samalla tavalla voit (?) delegoida tehtäviäsi tälle työkaverille. Mutta ymmärrän joo tuskasi, on tuo inhottava tilanne eikä siitä varmaan pääse mitenkään nätisti selville vesille. 

Vierailija
5/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä tee. Keskityt itseäsi kehittäviin asioihin ja teet vain sen mikä on sinusta kivaa. Kyllä esimies sitten muistaa sinua esim. yt-neuvotteluissa.

Vierailija
6/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen ohjeilla mennään.

Vierailija
7/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin itse laittaisin seuraavalla kerralla työkaverille meiliä, että hei, jotain häikkää sähköpostissa, koska näytöllä näkyy vain otsikko. Toivottavasti ei ole mitään tärkeää, koska minulla on karmea kiire XX kanssa.

Vierailija
8/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin itse laittaisin seuraavalla kerralla työkaverille meiliä, että hei, jotain häikkää sähköpostissa, koska näytöllä näkyy vain otsikko. Toivottavasti ei ole mitään tärkeää, koska minulla on karmea kiire XX kanssa.

Ja tästä jää todiste työtoverille ja kun asiaa lähdetään selvittämään ap jää tästä valheesta kiinni. Ja mitä sitten kun työtoveri lähettää viestii uudelleen? Edelleen sama valhe?

Vierailija
9/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä itse etäpäivä?

Kuka sitten tekee minun työni, jotka edellyttävät täällä töissä oloa? Työparini ei koskise niihin putkällä tikullakaan.

Äsken oli työparin sopiva tapaaminen toisen osaston tyyppien kanssa. Ihan hyvin meni, mulla oli 15 min aikaa valmistautua. Seuraavaksi viikkokokous klo 11 ja joudun esittelemään meidän kaikki asiat, myös kaverin. Koitin soittaa hänelle ja kysyä neuvoja mutta ei vastaa. Olen ihan kypsä, tällaista ollut syksystä asti. Ap

Vierailija
10/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esitit asian esimiehelle noin? Olisit sanonut, ettet käsitä miten kollegasi voi määrätä sinun töistäsi, sehän on esimiehen tehtävä. Lisännyt vielä, että sinulla on omatkin työsi, eikä aikaa tehdä työkaverille kuuluvia tehtäviä.

Vierailija
11/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on törkeää. :/ Oletteko samalla tiettelillä vai onko tää työkaveri jokiu "päällikkö" ja sinä "assari"? Jos näin, sit se on varmaan vaan nieltävä... Mutta os olette tasaveroisessa asemassa, ei muuta kun etäpäivä vaan sullekin. Samalla tavalla voit (?) delegoida tehtäviäsi tälle työkaverille. Mutta ymmärrän joo tuskasi, on tuo inhottava tilanne eikä siitä varmaan pääse mitenkään nätisti selville vesille. 

Ollaan samalla nimikkeellä. Minä vaan olen ollut tässä kolme vuotta ja hän viime syyskuusta. Ap

Vierailija
12/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt, mitä esimies käski.

Tekisin sinuna selkeän yhteenvedon "työkaverin hommista", jotka olet hoitanut oman työsi ohessa. Jos selkeästi näkyy, että olet tehnyt leijonan osan varsinaisista töistä, ehkä esimies ymmärtäisi tilannetta paremmin'

Toisaalta tiimityö on tiimityötä. Meillä kyllä on etäpäivänä oltava tavoitettavissa työasioissa.

Vierailija
13/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä itse etäpäivä?

Kuka sitten tekee minun työni, jotka edellyttävät täällä töissä oloa? Työparini ei koskise niihin putkällä tikullakaan.

Äsken oli työparin sopiva tapaaminen toisen osaston tyyppien kanssa. Ihan hyvin meni, mulla oli 15 min aikaa valmistautua. Seuraavaksi viikkokokous klo 11 ja joudun esittelemään meidän kaikki asiat, myös kaverin. Koitin soittaa hänelle ja kysyä neuvoja mutta ei vastaa. Olen ihan kypsä, tällaista ollut syksystä asti. Ap

Kerro viikkokokouksessa heti kärkeen että tää sun työkaverisi ei yllättäen päässytkään paikalle joten esittelet hänen puolestaan asian x - valmistautumisaikasi oli kuitenkin sen verran lyhyt että sun raportti ei ole nyt ihan niin kattava kuin se voisi olla. Jos rapsasta jää jotain kysyttävää, sun kollegasi vastaa kyllä mielellään tarkentaviin kysymyksiin. Ja sit vedät presentaation itsevarmasti ja tyylikkäästi, kommentoita samalla jotain sun kollegasi tekemiä juttuja. Sillee sopivan neutraalisti tietty. :P

Vierailija
14/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä itse etäpäivä?

Kerro viikkokokouksessa heti kärkeen että tää sun työkaverisi ei yllättäen päässytkään paikalle joten esittelet hänen puolestaan asian x - valmistautumisaikasi oli kuitenkin sen verran lyhyt että sun raportti ei ole nyt ihan niin kattava kuin se voisi olla. Jos rapsasta jää jotain kysyttävää, sun kollegasi vastaa kyllä mielellään tarkentaviin kysymyksiin. Ja sit vedät presentaation itsevarmasti ja tyylikkäästi, kommentoita samalla jotain sun kollegasi tekemiä juttuja. Sillee sopivan neutraalisti tietty. :P

Älä ap lähde mihinkään hiekkalaatikkoleikkeihin, et ole enää päiväkodissa. Seuraavaksi, kun kyseinen kollega tulee töihin otat tilanteesta todellista vastuuta ja puhutte asian läpi esimiehen läsnäollessa.

Vierailija
15/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esitit asian esimiehelle noin? Olisit sanonut, ettet käsitä miten kollegasi voi määrätä sinun töistäsi, sehän on esimiehen tehtävä. Lisännyt vielä, että sinulla on omatkin työsi, eikä aikaa tehdä työkaverille kuuluvia tehtäviä.

Suurin osa töistä tulee meidän työparille ja sitten sovitaan keskenämme, kuka tekee mitäkin. Meidän tiimissä on neljä työparia ja esimies jakaa työt työpareille.

Näin siksi, että meidän työt on usein hyvin kiireellisiä toimeksiantoja muilta osastoilta. Emme tee mitään asiakaspinnassa, vaan organisaation sisällä.

Tämä esimies vetää kahta tiimiä meidän lisäksi eikä välitä antaa mitään yksityiskohtaisia ohjeita. Näemmä. Huonosta johtajuudestahan tässä on kysymys, ikävä kyllä.

Meidän tiimissä kukaan muu ei tee "etätöitä" paitsi minun työparini vähintään päivän viikossa. Ap

Vierailija
16/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä jää todiste työtoverille ja kun asiaa lähdetään selvittämään ap jää tästä valheesta kiinni. Ja mitä sitten kun työtoveri lähettää viestii uudelleen? Edelleen sama valhe?

Oletatko, että firmassa ryhdytään tekemään parin tonnin selvitystä siksi, että epäillään ap:n valehdellen? Ei nimittäin ole ihan helppoa saada selville, mitä näytöllä on näkynyt, vaikka viesti sinänsä olisi perille tullut.

Ja kun työkaveri lähettää sen uudestaan, niin siihen vastataan, että sorry, teen heti, kun XX on valmis. Silloin jää todiste siitä, että ap priorisoi.

Vierailija
17/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan eri linjoilla teidän kanssa. Koska te olette tiimi, jossa molemmat on vastuussa 100% työn lopputuloksesta, et voi tehdä mitään mikä saa teidän tiimin tai parisi näyttämään huonolta.

Eli sun pitää yrittää sen parisi kanssa nyt vaan ratkoa ne ongelmat ja yrittäkää tehdä selkeämmät säännöt työnjaon suhteen.

Esimies ilmaisi selkeästi että häntä ei kiinnosta mitkään teidän välisenne riidat vaan se, että asiat tulee hoidetuksi. Näytät itse kohta sen silmissä ärsyttävältä nillittäjältä, jos valitat työparistasi.

Vierailija
18/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota vastuuta asioista, jotka eivät ole sinun vastuullasi - ts. työkaverin hommista. Esim.

* Sanot tapaamisessa että kollegasi piti yllättäen etäpäivä, ja sinulla oli vain vartti aikaa valmistautua. Jos jotain jää epäselväksi, pyydä heitä ottamaan yhteyttä kollegaasi joka asiaa varsinaisesti hoitaa.

* Esittele vain omat asiasi ja hoida kollegan osuus samalla viittauksella ("Hän ei jättänyt ohjeita, ja hoitanee myöhemmin" tms).

Ylipäätään, lakkaa paikkaamasta kollegasi hommia, koska ne ovat HÄNEN hommiaan, eivät sinun. Ole yltiörehellinen, ja sano suoraan että kollega on etäpäivällä, pyydät ihmisiä soittamaan/postittamaan suoraan hänelle,  jne jne. Älä ala hoitaa hänen hommiaan jos esimies ei sitä suoraan pyydä!

Nyt sinä taidat kuitenkin alitajuisesti ottaa vastuun siitä että myös kollegan työt tulevat tehtyä, ja siksi stressaat. Sinun pitää sisäistää, että ne ovat hänen töitään, ei sinun. Ainoa vastuusi on kysyttäessä kertoa missä kollega on, ja ohjata hänen hommiensa perään kyselevät ottamaan häneen yhteyttä. Ihmiset olettavat sinun tekevän hänen hommansa vain, jos olet antanut ymmärtää, että sinun vastuullasi on tehdä hänen hommansa. Lopeta sen kuvan antaminen.

Vierailija
19/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota vastuuta asioista, jotka eivät ole sinun vastuullasi - ts. työkaverin hommista. Esim.

* Sanot tapaamisessa että kollegasi piti yllättäen etäpäivä, ja sinulla oli vain vartti aikaa valmistautua. Jos jotain jää epäselväksi, pyydä heitä ottamaan yhteyttä kollegaasi joka asiaa varsinaisesti hoitaa.

* Esittele vain omat asiasi ja hoida kollegan osuus samalla viittauksella ("Hän ei jättänyt ohjeita, ja hoitanee myöhemmin" tms).

Ylipäätään, lakkaa paikkaamasta kollegasi hommia, koska ne ovat HÄNEN hommiaan, eivät sinun. Ole yltiörehellinen, ja sano suoraan että kollega on etäpäivällä, pyydät ihmisiä soittamaan/postittamaan suoraan hänelle,  jne jne. Älä ala hoitaa hänen hommiaan jos esimies ei sitä suoraan pyydä!

Nyt sinä taidat kuitenkin alitajuisesti ottaa vastuun siitä että myös kollegan työt tulevat tehtyä, ja siksi stressaat. Sinun pitää sisäistää, että ne ovat hänen töitään, ei sinun. Ainoa vastuusi on kysyttäessä kertoa missä kollega on, ja ohjata hänen hommiensa perään kyselevät ottamaan häneen yhteyttä. Ihmiset olettavat sinun tekevän hänen hommansa vain, jos olet antanut ymmärtää, että sinun vastuullasi on tehdä hänen hommansa. Lopeta sen kuvan antaminen.

Näin juuri ajattelinkin tehdä. Kiitos tuesta! Nyt menen sinne viikkokokoukseen, enkä kommentoi työparin asioita mitenkään, ellei erikseen kysytä. Ap

Vierailija
20/107 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan eri linjoilla teidän kanssa. Koska te olette tiimi, jossa molemmat on vastuussa 100% työn lopputuloksesta, et voi tehdä mitään mikä saa teidän tiimin tai parisi näyttämään huonolta.

Eli sun pitää yrittää sen parisi kanssa nyt vaan ratkoa ne ongelmat ja yrittäkää tehdä selkeämmät säännöt työnjaon suhteen.

Esimies ilmaisi selkeästi että häntä ei kiinnosta mitkään teidän välisenne riidat vaan se, että asiat tulee hoidetuksi. Näytät itse kohta sen silmissä ärsyttävältä nillittäjältä, jos valitat työparistasi.

Huono esimiestyö on suurin työstressin aiheuttaja. Esimies vastaa alaisistaan, ja jonkun lusmuilun leimaaminen "työntekijöiden väliseksi riidaksi" ja siitä valittaminen "ärsyttäväksi nillittämiseksi" on todella paskaa johtamista. Ap ei kuitenkaan voi tehdä määräänsä enempää hommia, joten tuolla suhtautumisella esimies saa vain sen lusmun lisäksi loppuunpalaneen työntekijän, ei suinkaan supersuorittajaa joka ilomielin tekee kaikkien työt. Esimiehen kuuluisi puuttua lusmuiluun ja viime hetken etäpäiviin, ja priorisoida ap:n työt. Jos asenne on se, että toinen saa lusmuta ja toinen on orja, niin ap:nä alkaisin etsiä ihan muita hommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän