Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vasta kolmekymppisenä saanut tietää, että juopoilla on ns. oma kultturi

Vierailija
01.05.2017 |

Olen kolmekymppinen, viaton ja herkkä nainen, joka uskoo aina kaikista hyvää ja on luottavainen.

Viime kesänä ajauduin kaverini kanssa viettämään hetken aikaa ns. juoppoporukassa (lähdimme baarista kävelemään kotiin erään ihmisen kanssa ja poikkesimme hänen kanssaan asuntoon, jossa oli juopporinki). Kaverini osasi käyttäytyä heidän kulttuurinsa mukaisesti, mutta minä en osannut, koska en tiennyt että on jokin erityinen juoppojen kulttuuri.

Porukka kysyi "Maistuuko?", johon kaverini vastasi "Joo, totta kai, heh" ja ojensi kätensä. Minä en ymmärtänyt kysymystä ja sanoin vain hymyillen "Ei kiitos". Minua katsottiin paheksuvasti. Kaverini kuiskasi minulle vihaisesti "Olisit vain sanonut että maistuu!". Kaverilleni ojennettiin kalja ja hän joi sitä.

Sohvan perukoilta eteeni tuli seisomaan keski-ikäinen humalainen mies, joka aluksi vain tuijotti minua hiljaa melkein kymmenen sekuntia. Olin jo melkein itkun partaalla. Jotkut juoppoporukasta nauroivat, mutta eräs naisjuoppo sanoi "Älä ny kiusaa sitä..."

Lopulta mies kysyi minulta jonkin kasku-tyyppisen arvoituksen, ns. kompakysymyksen, ja kun en kai osannut vastata siihen oikein, koko porukka rähähti nauruun.

Kun lähdimme pois asunnosta, kaverini sätti minua, kun en osannut olla ns. talon tavoilla. En tajunnut, että on joku juoppojen erillinen kulttuuri. Kaverini, joka on keskiluokkaisista oloista kotoisin kuten minäkin, osasi olla porukassa kuin kala vedessä.

Oletteko te muut tienneet juoppojen kulttuurista? Osaatteko toimia siinä? Mistä kaverini oli oppinut "tavoille"? Se tuntui häneltä tulevan luonnostaan. Miksi minulta ei tule semmoinen luonnostaan?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimittelet ihmisiä juopoiksi?

Vierailija
2/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne oli stereotyyppisiä juoppoja, niin hän osasi mukautua helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain tarjotaan, niin sanotaan kiitos.

Humalaisen kanssa väittelee vain typerys. Jos pullo kiertää ringissä niin siitä ollaan ainakin ottavinaan.

Vierailija
4/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5, tässä oli jo vähän yritystä!

Vierailija
5/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän yksinkertainen. Sen takia sulle naurettiinkin.

Vierailija
6/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hirveen hyvä että oot nyt kolmekymppisenä sen verran maailmaa nähnyt että ymmärrät että on epäkohteliasta kieltäytyä tervetuliaismaljasta, vaikka se ei olisikaan samppanjaa.

Vierailija
7/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuo olisi uusi tilanne. En ole koskaan ollut juoppojen kanssa samassa tilassa. Varmaan hirveää.

Vierailija
8/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hirveen hyvä että oot nyt kolmekymppisenä sen verran maailmaa nähnyt että ymmärrät että on epäkohteliasta kieltäytyä tervetuliaismaljasta, vaikka se ei olisikaan samppanjaa.

Olisin ottanut, jos minulta olisi kysytty esim. "Otatko kaljan?". En tiennyt mitä "Maistuuko?" -kysymyksellä tarkoitettiin. Pöydällä oli jotain mikroruokaa, ja luulin että ehkä sillä tarkoitetaan sitä.

ap.

Vierailija
9/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä happoporukat ovat lähes järjestään teinin tasolle jääneitä kiusaajatyyppejä. Kapasiteetti riittää juuri ja juuri pään aukomiseen, kanssaihmisten muuhun häiriköintiin ja päättömään mölinään. Olivat varmaan mielissään, kun saivat pönkittää egoaan heidän meininkiään tuntemattoman henkilön kustannuksella. Toisaalta samoissa porukoissa syntyy jatkuvasti nahistelua ja valtataistelua, joten eipä se keskinäinenkään solidaarisuus ole heillä kummoista.

Vierailija
10/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda piriporukoihin. Siellä ei kaverille tarjoa, vaan kaverinkin pirit on sun piriä.

Vierailija
11/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä happoporukat ovat lähes järjestään teinin tasolle jääneitä kiusaajatyyppejä. Kapasiteetti riittää juuri ja juuri pään aukomiseen, kanssaihmisten muuhun häiriköintiin ja päättömään mölinään. Olivat varmaan mielissään, kun saivat pönkittää egoaan heidän meininkiään tuntemattoman henkilön kustannuksella. Toisaalta samoissa porukoissa syntyy jatkuvasti nahistelua ja valtataistelua, joten eipä se keskinäinenkään solidaarisuus ole heillä kummoista.

Ei ole ole happoporukat tuollaisia. Älä nyt sekoita maailman kauneinta ja sielukkainta ainetta tähän keskusteluun.

Vierailija
12/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kolmekymppinen, viaton ja herkkä nainen..."

Ei tuollaisia ole olemassakaan! :D Ja melkein vuoden verran mietit taoahtunutta, kunnes viimein koit tarvetta avautua palstalla... joopa joo, 1/5. Kirjoitat muuten hyvin alkeellista tekstiä ikäiseksesi. ;-)

Vierailija
13/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ole happoporukat tuollaisia. Älä nyt sekoita maailman kauneinta ja sielukkainta ainetta tähän keskusteluun.

Et ilmeisesti ole kuullut, että "happo"-termillä viitataan myös kansallispäihteemme alkoholin elämäntapaväärinkäyttäjiin?

Vierailija
14/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mix pitää vetää pää sekasin? :(

Vierailija
15/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kuullut, että "happo"-termillä viitataan myös kansallispäihteemme alkoholin elämäntapaväärinkäyttäjiin?

Ei viitata. Happo kuuluu yleissivistykseen ja sillä ei viitata alkoholiin.

Vierailija
16/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppokulttuurin etiketti:

1. Kun pullo kiertää ringissä, niin pitää irvistellä vaan.

2. Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan, kas ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku.

3. Aina remusin ja lemusin ja rahaa vippasin ja kavereiden paukut vielä salaa kippasin. Ole häirikkö!

4. Niinkuin sika möyritään kuraojassa ja sitten emännälle viedään horsmia, kun se se virallinen rentun ruusu on.

Vierailija
17/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra stereotypia laulaa ja ennakkoluuloinen taustakuoro lyö peukuilla tahtia.

Vierailija
18/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessani huomaan, että osa keskustelijoista on ehkä pahoittanut mielensä aloituksestani. Se ei ollut tarkoitukseni.

Minun ei olisi pitänyt käyttää sanaa juoppo, koska tarkemmin ajatellen onhan se vähän loukkaava sana, samoin kuin sana syöppö jostakusta, joka syö paljon keskivertoon verrattuna. Pyydän anteeksi sanaa juoppo, tarkoitin vain ihmisiä, jotka juovat runsaasti alkoholia.

Edelleen kuitenkin olen sitä mieltä, että asunnon porukalla oli oma kulttuurinsa. En ollut tietoinen siitä kulttuurista. 

Aina oppii uutta.

ap.

Vierailija
19/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hidas pitää olla, jos ei tajua, mitä "maistuuko" tarkoittaa.

Vierailija
20/38 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että joku on Suomessa 3-kymppisenä vasta törmännyt juoppokulttuuriin. Suurin osa jossain vaiheessa teini-ikää tai nuoruutta on jo jossain överrysbileissä luuhannut. Se on tässä maassa niiiin yleistä! Itselläni kavereissa, sukulaisissa, tutuissa moni juo railakkaasti. Moni heistä ei edes ole mitään jatkuvia juoppoja vaan juovat harvakseltaan mutta paljon. Se on monen tapa "tyhjentää pää" ja rentoutua. Totta ettei niissä bileissä sivistynyttä käytöstä katsota hyvällä, se on ilonpilaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän