Olen vasta kolmekymppisenä saanut tietää, että juopoilla on ns. oma kultturi
Olen kolmekymppinen, viaton ja herkkä nainen, joka uskoo aina kaikista hyvää ja on luottavainen.
Viime kesänä ajauduin kaverini kanssa viettämään hetken aikaa ns. juoppoporukassa (lähdimme baarista kävelemään kotiin erään ihmisen kanssa ja poikkesimme hänen kanssaan asuntoon, jossa oli juopporinki). Kaverini osasi käyttäytyä heidän kulttuurinsa mukaisesti, mutta minä en osannut, koska en tiennyt että on jokin erityinen juoppojen kulttuuri.
Porukka kysyi "Maistuuko?", johon kaverini vastasi "Joo, totta kai, heh" ja ojensi kätensä. Minä en ymmärtänyt kysymystä ja sanoin vain hymyillen "Ei kiitos". Minua katsottiin paheksuvasti. Kaverini kuiskasi minulle vihaisesti "Olisit vain sanonut että maistuu!". Kaverilleni ojennettiin kalja ja hän joi sitä.
Sohvan perukoilta eteeni tuli seisomaan keski-ikäinen humalainen mies, joka aluksi vain tuijotti minua hiljaa melkein kymmenen sekuntia. Olin jo melkein itkun partaalla. Jotkut juoppoporukasta nauroivat, mutta eräs naisjuoppo sanoi "Älä ny kiusaa sitä..."
Lopulta mies kysyi minulta jonkin kasku-tyyppisen arvoituksen, ns. kompakysymyksen, ja kun en kai osannut vastata siihen oikein, koko porukka rähähti nauruun.
Kun lähdimme pois asunnosta, kaverini sätti minua, kun en osannut olla ns. talon tavoilla. En tajunnut, että on joku juoppojen erillinen kulttuuri. Kaverini, joka on keskiluokkaisista oloista kotoisin kuten minäkin, osasi olla porukassa kuin kala vedessä.
Oletteko te muut tienneet juoppojen kulttuurista? Osaatteko toimia siinä? Mistä kaverini oli oppinut "tavoille"? Se tuntui häneltä tulevan luonnostaan. Miksi minulta ei tule semmoinen luonnostaan?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä happoporukat ovat lähes järjestään teinin tasolle jääneitä kiusaajatyyppejä. Kapasiteetti riittää juuri ja juuri pään aukomiseen, kanssaihmisten muuhun häiriköintiin ja päättömään mölinään. Olivat varmaan mielissään, kun saivat pönkittää egoaan heidän meininkiään tuntemattoman henkilön kustannuksella. Toisaalta samoissa porukoissa syntyy jatkuvasti nahistelua ja valtataistelua, joten eipä se keskinäinenkään solidaarisuus ole heillä kummoista.
Ei ole ole happoporukat tuollaisia. Älä nyt sekoita maailman kauneinta ja sielukkainta ainetta tähän keskusteluun.
Et ilmeisesti ole kuullut, että "happo"-termillä viitataan myös kansallispäihteemme alkoholin elämäntapaväärinkäyttäjiin?
Ei viitata. Happo kuuluu yleissivistykseen ja sillä ei viitata alkoholiin.
Kyllä sillä muuten viitataan.
Jos joku on oikein happo, sillä on hyvä viinapää. Tai vähintäänkin ongelmakäytttäjä kyseessä.
Eikö ap edes opiskeluaikoina ole ollut kunnon dokubileissä???
Alkoholi on hapanta ja sillä nimellä sitä myös välillä kutsutaan.
Vaikkei olisi ikinä humalaista nähnyt, luulisi normaalin ihmisen ymmärtävän, että on epäkohteliasta kieltäytyä tarjouksesta.
Tilannetaju kirjoitti:
Vaikkei olisi ikinä humalaista nähnyt, luulisi normaalin ihmisen ymmärtävän, että on epäkohteliasta kieltäytyä tarjouksesta.
Selitin jo, että luulin kysymyksellä tarkoitettavan pöydällä lojuvaa mikroruokaa. Siinä oli pöydällä rasia jotain ruokaa, ja siihen oli isketty monta haarukkaa. Ei minulla ollut nälkä enkä muutenkaan tykkää useimmista eineksistä.
Ja vaikka olisin ymmärtänytkin, että sillä tarkoitetaan alkoholia, olisin varmaan silti kieltäytynyt. Oli aamuyö enkä missään nimessä enää halunnut alkoholia. En halunnut ruokaa enkä juomaa. Eikö rehellisyys olekaan hyvä asia? Olisiko minun vain pitänyt esittää, että haluan juoda?
ap.
Mielestäni ei ole epäkohteliasta kieltäytyä vahvasti humaltuneen porukan tarjoamasta kaljasta. Epäkohteliasta on, että alkoholiongelmainen yrittää omaa ongelmaansa peittääkseen juottaa muutkin känniin. Itse olen todella kyllästynyt siihen, että viinasta ei saa kieltäytyä siksi, että ei halua humaltua. "Juoppoporukoiden" sääntöjen mukaan hyväksyttäviä syitä ovat vain uskonnollisuus, raskaus tai antibioottikuuri. Missään muualla kuin Suomessa en ole törmännyt tällaiseen, että selvin päin oleminen ja kohteliaat käytöstavat olisivat jotenkin tuomittavaa. Kyllä se on se juoppoporukka, joka tässä on se lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on hapanta ja sillä nimellä sitä myös välillä kutsutaan.
Silti kutsutaan sillä nimellä tietyissä piireissä vaikka vänkäätte mitä ja olette väärässä.
Ainoa reaktio roskasakkiin on kävellä tilanteesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap edes opiskeluaikoina ole ollut kunnon dokubileissä???
Olen ollut bileissä, joissa on ryypätty paljon, mutta ei niissä ole ollut tuollainen kulttuuri ja tavat. Tuossa asunnon porukassa oli sekä nuoria että keski-ikäisiä, vaikuttaneeko se kulttuurin muotoutumiseen tietynlaiseksi? Opiskelijabileissä oli vain samanikäisiä eli melko nuoria ihmisiä.
ap.
En jaksa enää Suomen ryyppy- ja väkivaltakulttuuria en jaksa! En jaksa kyttäystä, autismia, tunteettomuutta. Ei muualla ole tällasta!
Olikohan se palstalla kirjoitellut "pastankeittäjä" porukassa? Tällähän kirjoitteli aiemmin joku tyyppi, joka kertoi harrastavansa juoppojen kanssa alastomana sängyssä piehtaroimista oliiviöljyllä öljyttynä.
Olipa tarina :D Tuo on kyllä paha ongelma. Oliskohan kansalaisopistossa kurssia, miten luovia juoppokulttuurissa?
Ap, onko sinulla mahdollisesti Asperger? Vaikutat hieman erikoiselta tyypiltä ollaksesi 30-vuotias.
Ketjun tarkoitus taitaa olla aiheuttaa krapulaisille huonoa omaatuntoa juomisesta?
Älkää käyttäkö alkoholia, selvinpäin on hauskempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimittelet ihmisiä juopoiksi?
Onko juoppo haukkumasana? Oikeesti? Mun mielestä se on neutraali sana, joka vain kuvaa sitä että henkilö juo.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tarina :D Tuo on kyllä paha ongelma. Oliskohan kansalaisopistossa kurssia, miten luovia juoppokulttuurissa?
Mä voin ilmottautua kurssin pitäjäksi. Opistohan maksaa matereiaalit eli juomiset?
Ole tyytyväinen, ettei tuo ole luonteva ympäristö ja seura sinulle!!!