Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teoriassa mahdollista, että sisarukset, joilla on samat vanhemmat, eivät ole oikeastaan mitään sukua toisilleen?

Vierailija
01.05.2017 |

Jos yksilö siis saa puolet geeneistään isältään ja puolet äidiltään, niin eikö ole ajateltavissa, että tämän yksilön sisko tai veli saisi täsmälleen ne puoliskot yhteisten vanhempien geeneistä, joita ensiksimainittu yksilö ei ole sattunut perimään?

Eli tällöin sisarusten välinen sukulaisuus olisi 0%.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoinen ajatus varsinkin näin darrapäivänä!

Vierailija
2/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti, unohda se ajatus siskon nu**imisesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se teoriassa on mahdollista, todennäköisyys moiselle on vaan mahdottoman pieni.

Vierailija
4/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa kai mahdollista. Ensinnäkin kunkin kromosomiparin osapuolen pitäisi päätyä eri sukusoluun, jonka todennäköisyys on kai p = (1/2)^23, eli noin 1.2 tapausta 10 miljoonasta. Lisäksi kromosomien välinen tekijäinvaihdunta pitäisi joko estyä tai tapahtua kaksi kertaa samalla tavalla, mutta tämän todennäköisyyttä en uskalla edes arvailla.

Vierailija
5/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisia he joka tapauksessa olisivat, vaikka geneettistä yhtäläisyyttä ei olisikaan. Ei kaksien identtisten kaksosten lapsetksan ole sisaruksia vaikka sitä geneettisesti olisivatkin.

Vierailija
6/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kaikki lapset perivät tietyn mitokondrion DNA:n äidiltään, eli vähintään se on kaikissa sisaruksista samaa.

Vierailija
7/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mitokondriot tulevat käytännössä aina äidiltä.

Vierailija
8/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan he sukua toisilleen, kun kerran samoista vanhemmista ovat peräisin. Vai miten ap sukulaisuuden määrittelee?

Vierailija
9/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ymmärtämään ap:n aloitusta. Jos geenit tulevat samalta isältä ja äidiltä, niin pakkohan lasten on olla sukulaisia keskenään. Ne geenithän periytyvät samoilta vanhemmilta ja heidän vanhemmiltaan jne...

Vaikka perisit äidinisän pottunenän ja sisaresi ei, niin samoilta sukulaisiltahan se pottunenä on peritty ja peritty äitisi kautta, joka on myös sisaresi äiti.

Vierailija
10/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene lukemaan joku johdatus genetiikan petusteisiin.

Vierailija
11/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisia he joka tapauksessa olisivat, vaikka geneettistä yhtäläisyyttä ei olisikaan. Ei kaksien identtisten kaksosten lapsetksan ole sisaruksia vaikka sitä geneettisesti olisivatkin.

Hei tätä mä oon miettinyt! Että jos mä olisin identtinen kaksonen ja mun mies olis identtinen kaksonen ja meidän sisaruksetkin menis keskenään naimisiin. Niin oisko teoriassa mahdollista että meille syntyisi identtiset lapset, siis serkukset? :D

Vierailija
12/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tätä mä oon miettinyt! Että jos mä olisin identtinen kaksonen ja mun mies olis identtinen kaksonen ja meidän sisaruksetkin menis keskenään naimisiin. Niin oisko teoriassa mahdollista että meille syntyisi identtiset lapset, siis serkukset? :D

Teoriassa joo, käytännössä ei.

Vierailija
13/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty ymmärtämään ap:n aloitusta. Jos geenit tulevat samalta isältä ja äidiltä, niin pakkohan lasten on olla sukulaisia keskenään. Ne geenithän periytyvät samoilta vanhemmilta ja heidän vanhemmiltaan jne...

Vaikka perisit äidinisän pottunenän ja sisaresi ei, niin samoilta sukulaisiltahan se pottunenä on peritty ja peritty äitisi kautta, joka on myös sisaresi äiti.

Niin niin mutta kummaltakin vanhemmalta saa vain puolet, ja ap:n ajatusleikki oli että sisarukset saisivat keskenään täysin erilaiset puolikkaat. T

Vierailija
14/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä todennäköistä kuin että samassa perheessä syntyy lapset jotka eivät ole kaksosia mutta olisivat identtisiä. 

Vierailija
15/15 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos tehtäisiin joku koeputkilapsi vieraalla munasolulla ja siittiöllä.