Olen täysin suomalainen mutta vanhemmat ovat somaleja
Olen syntynyt ja käynyt kouluni täällä, puhun täydellistä suomea, olen töissä. En ole yhtään vähempiarvoisempi, vaikka miten joku väittäisi. Revi siitä rasisti.
Kommentit (36)
Mistä sä ton vähempiarvoisemman keksit?
Et ole vähempiarvoinen. Eivätkä vanhempasikaan ole. Te olette vaan erilaisia kuin ympärillänne olevat ihmiset keskimäärin ja ymmärrän, että se rassaa, koska sinä et voi piilottaa sitä.
Itse kuulun erääseen epäluuloja herättävään vähemmistöön, mutta koska sitä ei näe päälle, tulen kohdelluksi normaalisti.
Trolli koki kuitenkin tarpeelliseksi vakuutella (itselleen) ettei ole vähempiarvoinen. Ja rasismikortti piti toki myös pelata.
Vierailija kirjoitti:
Trollailija oppi jo sen ettei 2. polven somalitaustainen ole kantasuomalainen. Hyvä, kehitystä!
Suomalaisuutta ei todista kielitaito eikä koulussakäynti. Suomalaisuus on identiteetti, kuuluminen kansaan, suomalaisten perinteiden vaaliminen ja sen sellainen. Ei kurkuman varastelu kaupoista.
Ap kuuluu syntymän kautta suomalaiseen kansaan, hänellä on varmasti enemmän suomalaisen kuin somalialaisen nuoren identiteetti. Ja mitä ovat suomalaiset perinteet? En ainakaan itse harrasta mitään sellaisia. Inhoan perinteisiä jouluruokia, en sauno, matkustan aina juhannukseksi pois jne. Olen silti supisuomalainen.
En tule kohdelluksi normaalisti, sillä olen köyhä suomalainen. Olet aloittaja luultavasti aloittaja paremmassa asemassa, vaikka kuvittelet ympärilläsi rasismia. Uskon tulevaisuudessa eurooppa katoaa kartalta ja sen mukana suomikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollailija oppi jo sen ettei 2. polven somalitaustainen ole kantasuomalainen. Hyvä, kehitystä!
Suomalaisuutta ei todista kielitaito eikä koulussakäynti. Suomalaisuus on identiteetti, kuuluminen kansaan, suomalaisten perinteiden vaaliminen ja sen sellainen. Ei kurkuman varastelu kaupoista.
Ap kuuluu syntymän kautta suomalaiseen kansaan, hänellä on varmasti enemmän suomalaisen kuin somalialaisen nuoren identiteetti. Ja mitä ovat suomalaiset perinteet? En ainakaan itse harrasta mitään sellaisia. Inhoan perinteisiä jouluruokia, en sauno, matkustan aina juhannukseksi pois jne. Olen silti supisuomalainen.
Ei, syntymän kautta ei kuuluta suomalaiseen kansaan. Syntymän kautta voi saada Suomen kansalaisuuden. Suomalaisuuteen kuuluminen vaatii paljon muutakin kuin passin.
Se ettet sinä harrasta suomalaisia perinteitä ei poista suomalaisia perinteitä.
AP:n logiikalla mulla on varmaan hevonen lemmikkinä eikä kissa koska toi on syntynyt tallissa?
Häpeätkö sinä jotenkin somalialaisuuttasi, kun pitää niin kovin yrittää todistella olevasi suomalainen? Pidätkö sinä itse somalialaisia vähempiarvoisina? Jos minä mieheni kanssa muuttaisin somaliaan ja saisimme siellä lapsen, hän ei olisi somali vaan suomalainen.
Tosi suomalainen ei kohkaisi ja todistelisi suomalaisuuttaan vaan luimistelisi sitä joten ap:lla on vielä piiiiiitkä matka suomalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ai mitähän perinteitä? Vaimon hakkaamista? Yletöntä ryyppäämistä? Kyräily ja kateellisuus? Puhumattomuus?
Mämmin syönti? Joulukinkku?
Onko pakko pitää talvesta ja lumesta?
Pitääkö tykätä saunomisesta?
Mikä on suomalainen identiteetti?
Kuka kuuluu kansaan jos ei kerta Suomen kansalainen kuulu?
Kuka määrittelee suomalaisuuden? Onko se joku virallinen taho jolloin voi hakea oikaisua vaikkapa valittamalla tai oikeudesta?
Ketä on 5 parasta kaveriasi? Suomalaisia vai somaleita?
Tuskin kuitenkaan täysin suomalainen, ainakaan samalla tavalla kuin minä, jonka molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja kummankin suku on asunut Suomessa vuosisatoja. Suomalaisuus ja suomen kieli ovat tärkeä osa identiteettiäni. Minun identiteettiini ei kuulu muita kansallisuuksia tai kieliä kuin suomalaisuus ja suomi, olen siis täysin suomalainen.
Sinä taas somalialaisena osaat varmasti esi-isiesi nimet vähintään kahdeksen polvea taaksepäin ja jäsenyys isäsi heimossa on tärkeä osa identiteettiäsi, samoin somalin kieli. Identiteetissäsi yhdistyy somalitausta ja suomalaisuus. Olet siis eri tavalla suomalainen kuin esimerkiksi minä, mikä on ihan ok. Mielestäni sinun ei kannata yrittääkään olla suomalaisempi kuin suomalaiset itse, ole mieluummin ylpeästi sitä mitä olet eli suomensomali. Hyvää jatkoa Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä ton vähempiarvoisemman keksit?
Omista ehkä kotona opetetuista ennakkoasenteista, että suurin osa suomalaisista olisi muka jotain rasisteja ja pitävät erilaisia jotenkin vähempiarvoisina. Etenkin varmaan ihonvärin mukaan tuota tapahtuu, koska kaikkihan me ollaan erilaisia. Joillakin on vaikkapa hörökorvat, joista on kiusattu vuosikausia ilman vähäisintäkään rasismia. Mikäli etnisellä sellaiset olisivat, niin niistäkin maininta olisi varmaan rasistista.
Tulijoille tuo asia opetetaan vissiin kotoutuksen yhteydessä ja sitä tietoa kannattaa vaalia ja käyttää siinä tilanteessa, kun joku asia ei menekään oman mielen mukaan, kuten ei aina kaikilla muillakaan. Tuo rasisti on vaan sellainen taikasana, jota voidaan käyttää silloin, kun harmittaa.
Et ole täysin suomalainen kuten en ole minäkään, jonka toinen vanhempi on kantasuomalainen.
AP vaikuttaa suvakilta joka keksi aloituksen koska ei kerro mitään
Self-hating Pakistani kirjoitti:
Et ole täysin suomalainen kuten en ole minäkään, jonka toinen vanhempi on kantasuomalainen.
Perusteesi kiinnostavat, mitkä perusteet estävät sinua olemasta "täysin" suomalainen. Olen puhtaasti utelias.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt ja käynyt kouluni täällä, puhun täydellistä suomea, olen töissä. En ole yhtään vähempiarvoisempi, vaikka miten joku väittäisi. Revi siitä rasisti.
Et ole suomalainen. Olet Suomen kansalainen.
Olet suomalainen, jos koet tämän maan tavat ja kulttuurin omaksesi. Ei kielitaito ja työ ole vielä suomalaiseksi tekevät asiat.
T: se aiempaan keskusteluun kirjoittanut irlantilaistaustainen.
Osaat siis kulkea naama kurtussa räntäsateessa ja olla hiljaa hississä? Itket ilosta, kun Suomi voittaa Ruotsin jääkiekossa.
Sulla taitaa olla paha olla. Tää aloitus oli täällä jo aiemminkin tänään. Tsemppiä!