Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla lähisukulainen lainannut sinulta suuren summan rahaa, ja sitten alkanut välttelemään?

Vierailija
01.05.2017 |

Minun sisareni miehineen lainasi useamman tuhannen euroa.
Tehtiin kirjallisena lainasopimukset yms.
Lainan erääntyessä alkoi siskoni ja hänen miehensä taholta yhteydenpito harveta. Kerran hän mainitsi, että ovat taloudellisesti niin tiukilla, etteivät voi kerralla maksaa lainaa pois. Ymmärsin tämän, mutta olisivat edes lyhentäneet silloin tällöin vaikka satasella.
Minulla on tosi hyväksikäytetty olo. Ennen ajattelin, että sukulaisille pitää olla lojaali ja auttaa tarvittaessa, mut tta enpä ajattele enää.
L

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu. Mutta sanotaanhan, että jos haluat jonkun ihmisen häipyvän elämästäsi, lainaa tälle huomattava summa rahaa.

Vierailija
2/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Jos sinulla on kirjallinen velkakirja niin hankit velkoomustuomion ja viet sen ulosottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan ymmärrä. Pyydät lyhentämään. Jos ei onnistu, niin joko sovittu jonkunlaisen maksusuunnitelman tai toimitat tiedot lainasta käräjäoikeuteen, niin saat velkoomustuomion ja velan ulosottoon.

Vierailija
4/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on parempi tilanne kuin mulla, koska lainasit lähisukulaiselle. Mulla muuten täsmälleen sama, mutta erehdyin lainaamaan "ystävälle". No, kyllä minä hänet vielä löydän.

Vierailija
5/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ihan ymmärrä. Pyydät lyhentämään. Jos ei onnistu, niin joko sovittu jonkunlaisen maksusuunnitelman tai toimitat tiedot lainasta käräjäoikeuteen, niin saat velkoomustuomion ja velan ulosottoon.

Osaako joku sanoa, kuinka suuri lainan pitäisi olla jotta se kannattaisi tuolla tavoin periä takaisin? Käsittääkseni oikeuden kautta meneminen on melkoisen kallista. Mun lainaamani summa on n. 2500 euroa ja ajattelen, että vaikka saman verran menisi perimiseen, niin tekisin sen ihan piruuttanikin, koska vituttaa tuollainen käytös ihmiseltä, jota pidin ystävänä. Mutta jos alkaa mennä jo monta tonnia tappiolle niin siihen ei mulla ole varaa. (Siksihän tää vituttaakin, jo mainitsemani ala-arvoisen pakoilun lisäksi, kun en itsekään ole mikään kroisos ja tarttisin ne rahat ihan itse!)

Vierailija
6/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 5 on siis samalta kuin viesti 4, ei ap:n.

Vierailija
7/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli päinvastoin olin itte velkaa ja unohdin.  Aloin ihmetellä mikä vialla.  Se siitä puhumattomuudesta.

Hän sanoi tapasimme viimeksi 10 vuotta sitten oikaisin eikun 20 vuotta. 

Nyt onneksi olen maksanut pois.

Vierailija
8/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli päinvastoin olin itte velkaa ja unohdin.  Aloin ihmetellä mikä vialla.  Se siitä puhumattomuudesta.

Hän sanoi tapasimme viimeksi 10 vuotta sitten oikaisin eikun 20 vuotta. 

Nyt onneksi olen maksanut pois.

Jos velka oli suurempi kuin 20 euroa niin en ymmärrä miten voi unohtaa.

Vierailija
9/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenkäyntimaksut lisäävät velan määrää 110–240 €. Oikeudenkäyntikulut voivat olla enintään seuraavanlaiset:

velka on alle 300 €, perustaksa 50 € ja korkea taksa 80 €

velka on 300–1000 €, perustaksa 80 € ja korkea taksa 120 €

velka yli 1000 € tai kyse häädöstä, perustaksa 110 €, korkea taksa 160 €

Lisäksi käräjäoikeus perii asian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun:

60 €, jos tiedot on toimitettu käräjäoikeudelle sähköisesti

80 €, jos tiedot on toimitettu käräjäoikeudelle kirjallisesti

Kulut maksaa velallinen.

Vierailija
10/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi sen ihmisen kanssa että maksavat lainaansa hiljalleen pois, esim. satanen kuussa. Jos et tee mitään ei asia etene lainkaan, nyt on aika sun toimia. Keskustelemalla nää asiat yleensä selviää.

Vierailija
11/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenkäyntimaksut lisäävät velan määrää 110–240 €. Oikeudenkäyntikulut voivat olla enintään seuraavanlaiset:

velka on alle 300 €, perustaksa 50 € ja korkea taksa 80 €

velka on 300–1000 €, perustaksa 80 € ja korkea taksa 120 €

velka yli 1000 € tai kyse häädöstä, perustaksa 110 €, korkea taksa 160 €

Lisäksi käräjäoikeus perii asian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun:

60 €, jos tiedot on toimitettu käräjäoikeudelle sähköisesti

80 €, jos tiedot on toimitettu käräjäoikeudelle kirjallisesti

Kulut maksaa velallinen.

Kiitos näistä tiedoista! t: kysyjä

Vierailija
12/12 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurta summaa ei ole lainannut kukaan. Yrittänyt on.

Logiikka tässä menee jotakuinkin näin: Jos ihminen tarvitsee suuren summan rahaa, se lainaa sen pankista. Jos pankki ei suostu lainaamaan, siihen on syynsä ja yleensä se syy on, että pankki katsoo riskin liian suureksi. Jos pankki katsoo riskin liian suureksi, on erittäin todennäköistä, että maksun kanssa tulee ongelmia sinunkin lainatessasi.

Pieniä summia olen lainannut, max 200 euroa. Se on erittäin hyvä tapa päästä eroon loisista. Muutama tapaus on ollut, joita on pitänyt jatkuvasti muistutella ja seuraavalla kerralla on voinut suoraan sanoa, että viimeksi oli niin vaikeaa, etten voi nyt lainata. Muutama tapaus on sitten vain häipässyt. No eipä tule ikävä, miksi olla ihmisen seurassa, joka pikkuvipin takia jättää yhteydenpidon, jotta ei tarvitsisi maksaa.

Mutta siis, älä koskaan lainaa enempää kuin olet valmis häviämään ilman suurta vitutusta, sillä usein siinä käy juuri niin. Älä koskaan mene myöskään takaamaan isommalla summalla, kuin olet valmis häviämään ilman suurta vitutusta. Siinä kaksi tärkeintä talousasiaa, jotka lapsilleen voi opettaa.

Nuo pummit haistavat kyllä hyvin otollisen kohteen, mutta jos ei kehtaa suoraan torpata (kyllä, tämä on se syy, joka saa monet lainaamaan toiselle, vaikka pelkäävätkin, että maksu jää saamatta), niin aina voi valehdella, ettei ole rahaa, tai että se on nyt tiukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi