Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oli lapsen synttäripäivä. Aamupalalla, kun normipuuro oli syöty, annoin hänelle jäätelöä. Mielestäni tuollainen hulluttelu kuuluu synttäreihin ja lapsikin oli huvittunut juurikin siksi kun oli niin harvinainen ja ihmeellinen asia.

Olisi pitänyt varmaan olla puhumatta koko asiasta, mutta mainitsin siitä silti kun kysyttiin että miten meni lapsen synttärit ja muutenkaan en olisi uskonut että jotain kamalaa olisi tapahtunut. Sossu sitten katselee totisena, tekee muistiinpanoja, kyselee lapsen syömisestä noin muutoin, ja luennoi terveestä ruokavaliosta ja kuinka kotona täytyy antaa oikea roolimalli sen suhteen. Ihan kuin en tietäisi jo tuota kaikkea! Ja todellakin lapsi syö ihan normaalisti aina.

Tämä ei edes ole ainoa tällainen juttu. Alkaa jo ahdistaa tämä kyttäys ja se, että jokainen tekemiseni väännetään huonoon valoon. :(

• ylös 91
  • alas 23

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Ei tuo yksinään herätä huolta. Et kerro kaikkea. Miksi ylipäätään olette tuossa tilanteessa?

• ylös 82
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Taitamattomat sossut eivät sisäistä sitä, että kasvatusta tulee ensisijaisesti tukea rakentavalla tavalla.

Kyttääminen ja epäoleellisuuksista inttäminen ja yksityiskohtiin takertuminen kasvattajaa hiillostavalla ja nöyryyttävällä tavalla ei sitä ole, tyyliin kuinka valmistat makaronilaatikon oikeaoppisesti ja jos teet sen väärin saattaa olla tosi tosi huono juttu.

• ylös 56
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taitamattomat sossut eivät sisäistä sitä, että kasvatusta tulee ensisijaisesti tukea rakentavalla tavalla.

Kyttääminen ja epäoleellisuuksista inttäminen ja yksityiskohtiin takertuminen kasvattajaa hiillostavalla ja nöyryyttävällä tavalla ei sitä ole, tyyliin kuinka valmistat makaronilaatikon oikeaoppisesti ja jos teet sen väärin saattaa olla tosi tosi huono juttu.

Olen ollut joskus lastensuojelun limbossa ja ihmettelen kuinka Suomella on varaa pitää  lastensuojelussa työntekijöitä jotka valehtelevat tai ainakin vääristelevät totuutta. Myös takertuminen pikkujuttuihin ja niihin epäollennaisuuksiin tuntuu olevan jokin heidän yhteinen työskentelytapansa. En voi käsittää.

• ylös 52
  • alas 10
Vierailija

Lastensuojelun tehtävät ovat tarkkaan määritelty. Toinen niistä on vanhempien tukeminen kasvatustyössä.

Jos sinun kohdallasi tämä laiminlyödään, ota yhteys sosiaalitoimeen. Kysymyksessä on työtehtävien läiminlyönti, virheelliset ja vahingolliset työtavat.

• ylös 38
  • alas 4
Vierailija

Viisas sossu osaa nähdä kokonaisuuden ja kiinnittää huomioita oikeisiin asioihin , oikeissa mittasuhteissa ja asiayhteyksissä. Asiakkaan kohtaamisessa ei ole mitään alentuvaa tai uhkaavaa.

Ei keksimällä keksitä ja poimita yksityiskohtia että on jotain raportoitavaa ja näyttää sitten ulospäin tehokkaalta sossulta jolla on tekemisen meininki.

Mikäki asiakas kokee painostavana ja ahdistavana sossun käytöksen ja läsnäolon hänellä on oikeus tästä sanoa ja pyytää toista työntekijää tapaamiseen.

• ylös 46
  • alas 0
Vierailija

Olen pahoillani puolestasi. Olet aiheesta pahoittanut mielesi.

Meidän perheestämme tehtiin lasu-ilmoitus täysin aiheetta ja voin sanoa että oli pelottava kokemus. Me molemmat vanhemmat olemme akateemisia ja asiantuntijatehtävissä. Meillä on omakotitalot ja farmariautot. Ydinperhe jossa lapset harrastaa jääkiekkoa ja ratsastusta. Lapsemme ovat lahjakkaita, terveitä ja aina pärjänneet koulussa erinomaisesti. Olin kotiäitinä melkein viisi vuotta joten lapsiin on satsattu. Sanon vain siksi että lukija ei luule että sossun hampaisiin joutuu vain yh-narkkeja.

Sossun käytös oli unohtumatonta ja ajattelin että kuinka olisimme selvinneet erilaisilla eväillä tilanteesta. Pelottavaa. Emme onneksi joutuneet asiakkaiksi tai minkään toimenpiteen kohteeksi. Meille kuitenkin toitotettiin että he ovat vain suojelemassa lapsia että aikuisten asiat ei heitä kiinnosta. Olin pöyristynyt. Ymmärtämättömyys sitä kohtaan että perhe on kokonaisuus ja JOS perheessä aikuiset voivat huonosti niin se heijastuu lapsiin puuttui. Lasta autetaan parhaiten tukemalla vanhempia. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa on jos joutuu sosdujen hampaisiin.

Kevyempiä matalan kynnyksen tukitoimia ilman vanhempien syyllistämistä tarvittaisiin.

Ei kannata irvailla lasu-asiakkaille et tiedä vaikka olet ensi vikolla sohvalla istumassa syyttömyyttäsi todistelemassa. En olisi ikinä uskonut omalle kohdalle. Kyllä siinä prrudturvallisuus järkkyi. Olla itse ja lapsien kanssa toisen mielivallan alla :(

• ylös 51
  • alas 30
Vierailija

Mäkin olen ollut myös ls ilmoituksen kohteena. Tätä palstaa seuranneena voisi luulla että pitää olla peloissaan ja järkyttynyt minkä kyttäyksen alle joutuu (niinkuin tuo omakotitalo farmariauto äiti) mutta eiköhän se kyttäyksen laatu ja muut jatkotoimenpiteet riipu aika paljon siitä mistä asiasta se lasu on tehty ja onko edes ollut ihan paikkaansa pitävää tietoa. Joskushan näitä jotkut tehtailevat vähän kiusallaankin tai ainakin liioitellen. Mutta siis pointtini on että onneksi itselläni on kokemusta asiasta ja ei ollenkaan sellaisia kokemuksia kun tuossa yllä. Tosiasia on että ei sosiaalityöntekijäkään voi vaatia vanhemmalta täydellistä vanhemmuutta ja kyllä he sen itsekin tietävät. Kannattaa myös asiakkaana tiedostaa se.

• ylös 28
  • alas 2
Vierailija

Vaikka ilmoitus oli täysin aiheeton ja mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytty koin täysin asiatonta kohtelua. Jos olisin saanut sellaista vaikka neuvolasta niin olisin antanut tiukkaa palautetta mutta sellainen terve pelko on että nielin kaiken enkä sanonut poikkipuolista sanaa sossusta. En halua heitä nähdä enää koskaan ja voi kuvitella että heidän luonteellaan mielivaltaa ja asiatonta käytöstä harrastetaan päivittäin. Valta se voi pikkuvirkamiehen sokaista.
T:Se edellinen okt-äiti

• ylös 29
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen ollut myös ls ilmoituksen kohteena. Tätä palstaa seuranneena voisi luulla että pitää olla peloissaan ja järkyttynyt minkä kyttäyksen alle joutuu (niinkuin tuo omakotitalo farmariauto äiti) mutta eiköhän se kyttäyksen laatu ja muut jatkotoimenpiteet riipu aika paljon siitä mistä asiasta se lasu on tehty ja onko edes ollut ihan paikkaansa pitävää tietoa. Joskushan näitä jotkut tehtailevat vähän kiusallaankin tai ainakin liioitellen. Mutta siis pointtini on että onneksi itselläni on kokemusta asiasta ja ei ollenkaan sellaisia kokemuksia kun tuossa yllä. Tosiasia on että ei sosiaalityöntekijäkään voi vaatia vanhemmalta täydellistä vanhemmuutta ja kyllä he sen itsekin tietävät. Kannattaa myös asiakkaana tiedostaa se.

Paskat olet.

• ylös 6
  • alas 20
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka ilmoitus oli täysin aiheeton ja mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytty koin täysin asiatonta kohtelua. Jos olisin saanut sellaista vaikka neuvolasta niin olisin antanut tiukkaa palautetta mutta sellainen terve pelko on että nielin kaiken enkä sanonut poikkipuolista sanaa sossusta. En halua heitä nähdä enää koskaan ja voi kuvitella että heidän luonteellaan mielivaltaa ja asiatonta käytöstä harrastetaan päivittäin. Valta se voi pikkuvirkamiehen sokaista.

Hei, kohtalontoveri!

Mulla myös omakotitalo ja akateeminen koulutus, ja lapsi harrasti ratsastusta, oli terve ja sosiaalinen.

Lapseen panostettu kaikki mahdollinen. Jouduimme 15 vuodeksi sossujen hampaisiin avoeron jälkeen. Ex-mies juoksutti sossuja ja pikkurikollisia kiusaamassa meitä. Todellakin olimme heikoilla, kun olin yksinhuoltaja. Oli vaikea vastata syytöksiin, kun ei aina edes kerrottu, mistä meitä syytettiin. Ja menin sitten vielä antamaan siitä muutaman kerran tiukkaa palautetta. Ei olisi pitänyt. Fakta vastaan mielivalta, fakta häviää. Mutta toisaalta olen ylpeä siitä, että olin siinä tilanteessa ainoa rohkea vastuunsa kantava aikuinen. Kun ammattilaiset jänistivät valheiden taa.

• ylös 36
  • alas 11
Vierailija

Tulee adoptioneuvontamme mieleen.... keksinällä keksittiin negatiivista.

Saimme mm selittää miksi meillä on valkoinen sohva. Että kai tajuamme ettei lapsiperheessä voi olla valkoista sohvaa.

Vielä kynnyksellä pois lähtiessä alkoi mäkättää koiranturkista, että onkohan se liian takkuinen, että onko meillä voimavaroja hoitaa lasta ollenkaan, kun koira näyttää ruokkoamattomalta. Rotu vaan sattuu olemaan trimmattava ja juuri siinä trimmin allla se turkki alkaa aina irrota ja on epäsiisti. Ihan käsittämätöntä.

• ylös 39
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aiheeton ilmoitus on ihan yhtä kamala kuin aiheesta tehty, ellei pahempi. Teitä syytetään jostain, mitä ette ole tehneet. Puolustautuminen on vaikeaa, koska syytökset ja koko aihe ovat teille aivan outoja. Teitä kohdellaan sossulassa rikollisina ja lapsillenne vaaditaan lasten vankilaa, sijoitusta ja huostaa, ellette osaa puolustautua omituista virkajargonia vastaan. Ette voi olla varmoja, että syyttömyys auttaa asiaanne millään lailla, koska päätös on tosiaan täysin mielivaltainen. Ja perusteluksi riittää pelkkä huoli. Ja jos joku kiusanhenki älyää tehdä 2 lasua, olette kusessa automaattisesti jo pelkästään lasujen määrän vuoksi.

• ylös 19
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheestämme tehtiin lasu-ilmoitus täysin aiheetta ja voin sanoa että oli pelottava kokemus. Me molemmat vanhemmat olemme akateemisia ja asiantuntijatehtävissä. Meillä on omakotitalot ja farmariautot. Ydinperhe jossa lapset harrastaa jääkiekkoa ja ratsastusta. Lapsemme ovat lahjakkaita, terveitä ja aina pärjänneet koulussa erinomaisesti. Olin kotiäitinä melkein viisi vuotta joten lapsiin on satsattu. Sanon vain siksi että lukija ei luule että sossun hampaisiin joutuu vain yh-narkkeja.

Sossun käytös oli unohtumatonta ja ajattelin että kuinka olisimme selvinneet erilaisilla eväillä tilanteesta. Pelottavaa. Emme onneksi joutuneet asiakkaiksi tai minkään toimenpiteen kohteeksi. Meille kuitenkin toitotettiin että he ovat vain suojelemassa lapsia että aikuisten asiat ei heitä kiinnosta. Olin pöyristynyt. Ymmärtämättömyys sitä kohtaan että perhe on kokonaisuus ja JOS perheessä aikuiset voivat huonosti niin se heijastuu lapsiin puuttui. Lasta autetaan parhaiten tukemalla vanhempia. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa on jos joutuu sosdujen hampaisiin.

Kevyempiä matalan kynnyksen tukitoimia ilman vanhempien syyllistämistä tarvittaisiin.

Ei kannata irvailla lasu-asiakkaille et tiedä vaikka olet ensi vikolla sohvalla istumassa syyttömyyttäsi todistelemassa. En olisi ikinä uskonut omalle kohdalle. Kyllä siinä prrudturvallisuus järkkyi. Olla itse ja lapsien kanssa toisen mielivallan alla :(

Kiva asenne sinulla, akateemisuus ei suojaa ja tee hyvää vanhempaa. Toisaalta yh ei tarkoita sossun asiakkuutta.

• ylös 38
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ryhtyy sossuksi? Sellainen josta ei ole muuhun työhön. Tunnen 2 tapausta, joilta ei ole koulutusta vastanneet ammatit onnistuneet. Ryhtyivät sitten sossuiksi, koska halpa ja nopea koulutus uuteen ammattiin, ja kuulemma kevyt työ, kun ei persettä tarvitse tuolilta nostaa. 

Halpa ja nopea koulutus? Vuosia yliopistossa?

• ylös 41
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiva asenne sinulla, akateemisuus ei suojaa ja tee hyvää vanhempaa. Toisaalta yh ei tarkoita sossun asiakkuutta.

Lukutaito!

Minä ainakin ymmärsin akateemisuuden puolustukseksi sossutrolleja vastaan, kun toinen sen tuossa suoraan kertoo.

• ylös 10
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ryhtyy sossuksi? Sellainen josta ei ole muuhun työhön. Tunnen 2 tapausta, joilta ei ole koulutusta vastanneet ammatit onnistuneet. Ryhtyivät sitten sossuiksi, koska halpa ja nopea koulutus uuteen ammattiin, ja kuulemma kevyt työ, kun ei persettä tarvitse tuolilta nostaa. 

Halpa ja nopea koulutus? Vuosia yliopistossa?

Ehkä nykyisin vaaditaan enemmän. Toinen tuttuni opiskeli vuoden jossain kristillisessä opistossa, saa nykyisin 4 tonnin kuukausipalkkaa sosiaalialan työstä.

• ylös 5
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Paskat olet.

No olen, ja vielä useammin kun kerran. En kai nyt enemmän käy avaamaan yksityiskohtaisemmin. Tunnistan kyllä sen tunteen kuinka kuohahtaa että "en minä ole mikään narkkari äiti" varsinkin jos lasu ilmoitus on tullut omasta mielestä mitättömästä syystä ja kyllähän niitä tuleekin aika mitättömistä joskus tai sellaisista joissa ei välttämättä ole kysymys siitä että lapsella olisi huonot kotiolot tai kohdeltu huonosti. Otetaan nyt esimerkki että lapsi jää kiinni myymälävarkaudesta. Mutta, silti en ymmärrä miten niin monet ovat kokeneet lastensuojelun jonain pelottavana Gestapona jonka edessä pitäisi muka olla täydellinen ja pelätä että jos vaikka liikaa jätskiä syöttää tms.

• ylös 12
  • alas 6

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat