Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häälahjan osto jos ei ole paljon rahaa

Vierailija
30.04.2017 |

Pian ollaan aviopuolison kanssa menossa serkkuni häihin. Serkkuni ja miehensä ovat hyvä-/keskituloisia, autot on molemmilla ja iso talo ja tietääkseni vakityöt.

Häälahjakutsussa oli toiveena rahaa häämatka varten, tilinumero oli. Mieheni kanssa mennään häihin mutta ajateltiin ostaa pelkkä kortti. Onko epäkohteliasta? Mies on pienipalkkainen ja minä opiskelija joka käy töissä opiskelun ohessa ja työtilat n. 1000 e/kk.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*avopuolison kanssa siis

Ap

Vierailija
2/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama ongelma. Kesällä häät ja tilinumero kutsussa jolle muistamiset häämatkakassaa varten. Olemme puolisoni kanssa molemmat työttömiä ja matkoihin menee jo reilu 100€.

Hääparista kumpikin hyvinpalkatussa työssä ja talous vakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on epäkohteliasta pyytää rahaa lahjaksi, samoin viedä pelkkä kortti häälahjaksi.

Vierailija
4/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkutsuihin voi vastata myös, että valitettavasti emme pääse osallistumaan tilaisuuteen, mutta paljon onnea teille.

Vierailija
5/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäkohteliasta, koska ihmisille on tärkeintä, että heidän kutsumansa vieraat tulevat mukaan jakamaan tärkeän päivän heidän kanssaan. Voittehan joskus sanoa, että rahatilanne on ollut hurjan huono, minkä takia ette voineet osallistua häämatkakassan kartuttamiseen.

Jos olet käsityöihminen, niin virkkaa kortin mukaan vaikka patalappu ja pieni kori (nehän tekee paksusta langasta parissa tunnissa) tai kudo villasukat molemmille. Tosin ei kortin mukaan välttämättä tarvitse laittaa mitään.

Ihana, tunnepitoinen korttikin on jo merkityksellinen. Meidän häihin tuli yksi pariskunta, jotka eivät antaneet edes korttia. He kuitenkin myöhemmin kokkasivat meille illallisen, oli lasagnea ja kakkua. Se tuntui ihanalta huomioimiselta.

Vierailija
6/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa kortin lisäksi jotain pientä, esim. hääkuvalle kehys (kirppareiltakin löytyy hyväkuntoisia) tai teipatkaa korttiin vaikka rakkausaiheinen jääkaappimagneetti.

Älkää stessatko lahjasta liikaa! :)

Vierailija
7/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahasta noin tiukkaa ettei edes muutamaa kymppiä ole varaa pistää lahjaan. Niin sitten jäisin kokonaan menemättä. Pelkkä kortti on ankea.

Vierailija
8/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pelkkä kortti on nolo, jos kumminkin menette sinne syömään/juhlimaan. Oisko vaikka pullo cavaa silti budjetin sisällä? Tai pihalle istutettava puun taimi, ikään kuin hää-vuosipuuksi? Entä pieni lehtitilaus, jonka voi maksaa erissä?

Ei lahjan tarvitse olla kallis, mutta minusta on aika kälystä mennä kestitettäväksi ilman yhtään mitään.

Tietysti, jos serkku on läheinen ja tietää tilanteenne, asia on ihan ok. Itse tekisin kortin itse, että olisi edes vähän näyttävämpi kuin joku market-kortti

Vierailija
9/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, häät ovat jo muutenkin minulle ja miehelleni rahanreikä, koska niitä varten minun piti ostaa mekko ja asusteet, ja päivittää meikkini. Kampaamossakin pitää käydä. Mieheni ei ole vielä sovittanut onko vanha puku sopiva. Polttareihin olisi mennyt lisäksi 50 e mutta sen jätin väliin vaikka olisin halunnut mennä, kosja mielestäni 50 e on iso raha kun on opiskelija joka saa palkkaa työstä 1000 e kuussa.

Minustakin rahan pyytäminen ja tilinumeron laittaminen hääkutsuun on vähän epäkohteliasta, varsinkin kun kyseisellä parilla olisi ihan varmasti varaa itsekin maksaa häämatkansa.

Myös pienituloinen äitini on menossa häihin, toivottavasti hän ei laita paljon rahaa häälahjaan. Serkkuni vanhemmat vieläpä auttavat paria häiden valmistelussa, minusta periaatteessa se olisi hääparin tehtävä kokonaan itse.

Vierailija
10/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvin tunnette? Voisiko ajatella sellaista lahjakorttia, jossa lupaatte tehdä jotain työtä heille vaikka? Itsestäni nämä on kivoja, mutta ei kaikista tietystikään. Ikkunanpesu? Joistakin ihmisistä nämä on tietysti typeriä, mutta esim. minusta ei ole.

Itse ottaisin juhliini myös kutsumani ihmisen ilman lahjaa (pelkkä kortti). Ihmiset on erilaisia.

Onhan tietysti vähän tyylitöntä mennä ilman lahjaa, mutta ei sitä kukaan oikeasti edes huomaa: menkää siis juhliin kuitenkin. Ei häitä pidetä lahjojen vuoksi. Eikä vieraita kutsuta lahjojen vuoksi.

Vierailija
11/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahasta noin tiukkaa ettei edes muutamaa kymppiä ole varaa pistää lahjaan. Niin sitten jäisin kokonaan menemättä. Pelkkä kortti on ankea.

Lahjan ostaminen ei ole minulle koskaan ongelma. Voi löytää jonkin hääparille hyvin sopivan lahjan joka oikeasti on arvokas mutta on juuri alennuksessa ja maksaa paljon vähemmän kuin ovh ja sitähän lahjan saaja ei tiedä. Mutta tilille rahan laittamisessa on se kurja puoli että hääpari näkee tasan tarkkaan kuinka paljon kukin on laittanut.

ja vielä, kutsuuko hääapari ihmisiä viettämään onnellista päivää kanssaan vai odottaako ennenkaikkea saavansa lahjoja/rahaa?

Jos välinpitämättömänä tai pihinä menisi häihin ilman lahjaa olisi se tökeröä mutta jos kertakaikkiaan ei ole varaa kuin edulliseen lahjaan niin onko parempi laittaa tilille 20-30€ vai olla täysin menemättä jos juhla muuten olisi mieluinen?

Vierailija
12/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat tai patalappu kuulostaa hyvältä :) olen kyllä käsityöihminen. Onko itse tehtyjen villasukkien antaminen varmasti ok?

Haluan kyllä että menemme häihin. Onhan se kuitenkin ainutlaatuinen tapahtuma. Mielestäni siinä pääasia on että pari saa toisensa eikä raha.

Vierailija
13/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, häät ovat jo muutenkin minulle ja miehelleni rahanreikä, koska niitä varten minun piti ostaa mekko ja asusteet, ja päivittää meikkini. Kampaamossakin pitää käydä. Mieheni ei ole vielä sovittanut onko vanha puku sopiva. Polttareihin olisi mennyt lisäksi 50 e mutta sen jätin väliin vaikka olisin halunnut mennä, kosja mielestäni 50 e on iso raha kun on opiskelija joka saa palkkaa työstä 1000 e kuussa.

Minustakin rahan pyytäminen ja tilinumeron laittaminen hääkutsuun on vähän epäkohteliasta, varsinkin kun kyseisellä parilla olisi ihan varmasti varaa itsekin maksaa häämatkansa.

Myös pienituloinen äitini on menossa häihin, toivottavasti hän ei laita paljon rahaa häälahjaan. Serkkuni vanhemmat vieläpä auttavat paria häiden valmistelussa, minusta periaatteessa se olisi hääparin tehtävä kokonaan itse.

Tä?

Sinä laittautit OMAN tukkasi, ostit ITSELLESI meikkejä ja mekon. Et sinä niitä lahjaksi antanut. 

Mitäpä, jos olisit vaan vaikkapa lainannut mekon tai mennyt vanhoissa asusteissa, niin olisi varaa häälahjaankin.

En ymmärrä tuollaista rutkutusta kuluista, jotka kumminkin ovat täysin valinnanvaraisia. Matkakulut ovat pakollisia, mutta itsensä kaunistaminen ei, ja sen hyöty jää kyllä tasan tarkkaan itsellesi.

Vierailija
14/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä villasukat olis ihanat!

Vierailija
15/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukat tai patalappu kuulostaa hyvältä :) olen kyllä käsityöihminen. Onko itse tehtyjen villasukkien antaminen varmasti ok?

Haluan kyllä että menemme häihin. Onhan se kuitenkin ainutlaatuinen tapahtuma. Mielestäni siinä pääasia on että pari saa toisensa eikä raha.

Kirjastossa on uusia neuleohjekirjoja sukkiin, käy katsomassa, ei sukkien tarvitse olla perusmallia.

Vierailija
16/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä katselevatko sitten häiden jälkeen paljon kukakin oli laittanut... en tunne serkkuni miestä kovin syvällisesti, mutta sellainen kuva minulla on hänestä että on melko pinnallinen, viljelee huonoja vitsejä jne. Voi toki olla että olen saanut väärän kuvan. Ovat tosiaan hyvätuloiset ja eivät välttämättä ikinä ole ymmärtäneet millaista on olla esim. Kasvanut yh-perheessä (itse olen).

Eivät ole mitään lähimpiä ihmisiä mutta lapsena olin paljon serkkujen kanssa joten haluan kuitenkin mennä, ja serkkuni on kyllä minulle tärkeä. Serkkuni ovat saaneet aina helpommin asioita kuin minä (esim ajokortit maksoi heidän vanhemnat), itse tiedän että raha ei kasva puussa (yh-äidin lapsi). Minusta tosiaan olisi kiva viettää häitä sen takia että he päättävät sitoutua toisiinsa eikä rahan merkeissä.

Vierailija
17/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain halua antaa lahjaa. Se tuli ilmi, kun motkotit siitä, että serkkujen vanhemmat auttavat hääjärjestelyissä. Häät pitäisi järjestää omin neuvoin, mutta vieraitten ei pitäisi tuoda lahjoja. Tosi kiva. Älä mene.

Vierailija
18/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota en halua kyllä mennä missään rääsyissä kuitenkaan häihin vaan siistinä ja laitettua, minusta se on hääparinkin kunnioittamista.

Sinulle joka ihmettelit miksi ostin mekon ja laitan hiukseni

P. S. Mekko maksoi 60 e ja oli halvin jonka löysin

Vierailija
19/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häihin saa tulla vaikka ei olisikaan antaa rahaa/lahjaa. Vaatteiden ei tarvitse olla uudet ja juhlavat, ei tarvitse olla hienoa kampausta jne. Pääasia on, että kutsutut saapuvat paikalle. :) Itselläni on köyhiä ystäviä, jotka kituuttavat sossunrahoilla enkä todellakaan odota heiltä muuta kuin läsnäoloa, koska haluan heidän olevan osa tärkeää päivääni. <3

Vierailija
20/41 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa mennä vaikka ei ole laittanut rahaa tilille. Eihän se pääsymaksullinen tilaisuus ole. Moni laittaa tilinumeron esim. jos on jo valmis koti ja tavaraa tarpeeksi; ajattelee siten myös helpottavansa lahjapohdintaa - noin on meillä nuoret ja omat kaverit kertoneet.

Mutta asia voi jäädä vaivaamaan Sinua ja vaikuttaa väleihin serkkusi kanssa. Kaikki eivät ole käsityöihmisiä. Mutta onko sinulla valokuvia esim. yhteisistä hetkistä lapsuudessanne? Tee kuvista vihkonen tai vaikka digitaalinen tiedosto; kirjoita jotain mukavaa saatteeksi.

Voit antaa myös jotain "aineetonta" - kirjoita lahjakortti, jolla annat jonkun lämpimän teon - peset ikkunat, vahdit taloa häämatkan ajan, lähdet lenkille vuoden ajan joka tiistai :) tms. joka yhdistää teitä muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä