Te joilla teinejä tai jo aikuisia lapsia
Alkoivatko lapsenne seurustella vanhempana kuin te itse aikoinaan?
Mietin, että elänkö vain jossain "kuplassa", kun mulla ja mun parilla kaverilla on näin, vai onko seurustelun aloittaminen siirtynyt myöhemmäksi (ehkä siksi, kun nuoret dokaavatkin vähemmän kuin oma sukupolveni silloin kun oltiin nuoria?).
Mulla oli eka poikakaveri 16-vuotiaana ja olin kaveriporukkani viimeisiä siinä mielessä. Eka vakavampi yli puoli vuotta kestänyt suhde alkoi kun olin 18.
Mun vanhin lapsi on pian 18, ei ole seurustellut koskaan. Kaverilla vanhin 19, sama homma. Toisella kaverilla 17,5-vuotias deittailee nyt ekaa kertaa.
Asutaan isossa kaupungissa, nuoret isoissa kouluissa, fiksuja, kivoja ja hyvännäköisiäkin. Viettävät aikaa myös vastakkaisen sukupuolen kanssa, mutta kaveripohjalla.
En ole mitenkään huolissani (eikä nää teinit itsekään vaikuta olevan), mutta alkoi vaan mietityttää, onko kyseessä joku isompi "yhteiskunnallinen muutos" vai vaan joku sattuma.
Kommentit (6)
Olet kyllä aikaisin aloittanut. Ei minun nuoruudessa monikaan seurustellut 16-vuotiaana.
Mutta muuten sanoisin, että onhan ensisynnyttäjien keski-ikäkin koko ajan noussut, joten eiköhän sekin kerro siitä, että vakava seurustelu aloitetaan myöhemmin tai vaihtoehtoisesti nykyään seurustellaan pidempään ennen lasten hankintaa.
Mitä noita nuoria katsoo, niin kyllä ne tahtoo opiskella, hankkia ulkomaankokemusta ja muutenkin elämänkokemusta ennen kuin sitoutuvat seurusteluun. Vastakkaisen sukupuolen kanssa pelleillään kyllä, mutta tosiaan aika pitkälti kaveripohjalta.
Meillä näkyy myös olevan "itsellistä" sorttia. Yksi perusteli, ettei kiinnosta nyhjätä nuoruutta jonkun pojan kainalossa, kun jää kaikki muu kokematta. Nuoruus on nuoruutta kuulemma.
Toinen kertoi, ettei kiinnosta seurustella, koska ei ole kohdannut sopivaa, kenen kanssa natsais muukin, kuin seksi.
Kolmas kertoi suoraan jäävänsä sinkuksi tai ainakin alkavansa seurustella sitten todella vanhana, koska kokee, että opiskelu yms. on tärkeämpää, kuin alkaa vääntämään lapsia nuorena, kuten osa hänen kavereistaan, jotka nyt valittaa, ettei pääse mihinkään ja on niin raskasta.
Enpä ole asiaa sen kummemmin kummeksinut. Itsekin olin nuorena sinkku suurimman osan ajasta. Muutaman kerran kokeilin seurustelua ja se oli todella tylsää sohvalla nyhjäämistä, kun olisi haluttanut mennä ja tulla oman mielen mukaan. Kunnon parisuhteeseen aloin vasta kolmikymppisenä.
Huomattavasti myöhemmin. Mutta en yhtään ihmettele, onhan nuorten maailma nykyisin aika erilainen kuin omassa nuoruudessani. Ennen koulun jälkeen teki vain läksyt ja sen jälkeen loppupäivä olikin luppoaikaa, jolle piti keksiä jotain tekemistä. Nykyisin nuorten aikaa menee myös harrastuksiin ja ystävien kanssa ajanviettoon eikä luppoaikaa jää enää samassa määrin kuin ennen. Seurustelulle ei siis ole oikein aikaa ja koska kuitenkaan ei ole tarkoitus vakiintua ja perustaa perhettä tenivuosien seurustelukumppanin kanssa vaan nähdä ja kokea maailmaa vielä ennen vakiintumistakin, niin seurustelua ei katsota samalla tavalla tärkeäksi kuin vielä muutama vuosikymmen sitten.
Kannaattaa alkaa itse seurustella aikuisten lapsiesi kanssa. Orgiat pystyyn vain.
Meidän esikoinen aloitti jo 15-vuotiaana, seurusteli sen pojan kanssa 20-vuotiaaksi, ja tämän nykyisen kanssa on ollut yhdessä jo 6 vuotta. Keskimmäinen löysi 18 v oman nykyisen poikaystävänsä, jonka kanssa asuu yhdessä ja kumpikin viimeistelee opintojaan. Kuopus seurusteli 17 - 19 v, sitten tuli ero, nyt ei ole ketään kun opiskelut rientoineen ja työt vie ajan, mutta ei näköjään ole huolissaan asiasta yhtään. Olen kyllä välillä sanonut että kannattaa pitää silmät auki, koska opiskeluaikana on helpointa löytää seurustelukumppani. Kavereita on kaikilla paljon, sekä tyttöjä että poikia.
Joo näin on. Ja ihmettelin kyllä että miksi, tytär kuitenkin fiksu ja kaunis, ei vaan löytänyt omasta kaupungista kai sitten ketään sellaista säväyttävää. Nyt seurustelee ranskalaisen miehen kanssa.
Ei toki munkaan aikana läheskään kaikki seurustelleet vielä yläasteella, mutta kyllä nyt täysi-ikäisyyteen mennessä lähes kaikki.