Te, kenen työpaikalla on olleet irtisanomiset, millä perusteella irtisanomiset tehtiin?
Oletteko löytäneet ns. kaavaa? Meillä on ihan selvästi nähtävissä (valtion virasto), että kaikista pahimmista taakoista hankkiuduttiin eroon. Jotenkin henkilöstöpuoli sai kasattua paketin niin, ettei edes valitukset menneet oikeudessa läpi eli oli vanhaa, nuorta, miestä ja naista. Silti, kun irtisanottua porukkaa katsoi, yhdistävänä tekijänä oli selvästi se, etteivät he olleet halunneet oppia mitään uutta tai olivat supersaikuttajia.
Vaikka prosessi oli tosi raskas ja kamala, lopulta lopputulos oli kuitenkin aika ok. Meillä ei lakkautettu mitään tiettyä tehtävää (koska laki määrää viraston tehtävät), vaan vähennys tehtiin juustohöylällä. Jos toiset YT:t tulisi, sittenhän tilanne olisi pahempi.
Muilla?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hajua, millä perusteella irtisanomiset tehtiin. Lähteneet olivat täystyöllistettyjä, hankkivat aktiivisesti asiakkaita, asenne kunnossa jne. Sen sijaan taloon jäi vähintään yhtä monta, jotka eivät oikeasti tee mitään töissä. Ihan aitoja suojatyöpaikkalaisia julkisen sektorin loisia.
Tuore esimies teki päätökset eikä hän kyllä tuntenutkaan ihmisiä ollenkaan. Oli hirveää katsoa vierestä kun hyviä tyyppejä lähti ja lusmuja sai jäädä.
Vähän ohis mutta meillekin tuli jokin aika sitten uusi esimies, joka alkoi suosia lusmumpaa porukkaa, joka lähinnä valitti. Sivuraiteelle joutuivat ne ketkä vastuun kantoivat ja tekivät töitä. Ei ollut yt:t, mutta uuden henkilöstöpolitiikan johdosta yksikön työilmapiiri muuttui surkeaksi ja katsoin parhaaksi hakeutua toisiin tehtäviin kuten muutama muukin. Osa lähtisi, mutta eläke on niin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä irtisanottiin jostain syystä kaksi pätevintä, kummallakin ikää yli 50v. Pomo ei ollut ihan tilanteen tasalla, joten kun irtisanomisaika oli kulunut umpeen ja irtisanotut lähtivät, niin yllättäen ei ollutkaan töilleen tekijöitä eikä kukaan muu päässyt tiettyihin järjestelmiin, koska ei ollut käyttöoikeuksia. Laskutus pysähtyi 2 kk ajaksi kokonaan, kun pomo ei tajunnut, että sillekin tarvittiin tekijä. Nämä hiljaiset puurtajat olivat tehneet paljon sellaista, mistä ei esimiestasolla ollut aavistustakaan, joten kun esimiespalavereista olisi pitänyt tehdä tilavaraukset, ei ollutkaan tekijää tai kun piti lähettää tiedotteita, ei kukaan tiennyt, että mihin. (nämä siis sieltä helpoimmasta päästä). Me muut työntekijät olimme solidaarisia lähteneille ja sanoimme vain, että meillä ei ole aavistustakaan niistä sähköisistä järjestelmistä, joilla asiat tehdään.
:)
Mun uusi pomo tenttasi multa kaiken, mitä älysi sen jälkeen, kun oli antanut mulle potkut. Mutta ei siinä ollut mitään järkeä, koska mun työ oli sellaista, että joka päivä piti itse keksiä uusia, luovia ratkaisuja. Meillä jäi ihan oikeasti jo saatuja tilauksia hoitamatta ja rahoja saamatta, kun vaihdettiin henkilökuntaa koko ajan. Veikkaan että muutaman henkilön kohdalla olisi jopa tienattu heidän palkkansa, jos olisivat saaneet jäädä taloon. Syöksykierteessä tehdään paljon huonoja ratkaisuja.
Yleensä johto on hyvin perillä jokaisen työntekijän tuottavuudesta. Työntekijät sen sijaan helposti uskovat sitä, joka itse juoksee pää punaisena paikasta toiseen ja kertoo olevansa kovin kiireinen. Jatkuva valittaminen on aivan eri asia kuin kehitysehdotusten esiintuominen. Ammattivalittajia on paljon ja yleensä he ovat tyytymättömiä myös yksityiselämäänsä.
Omalta työpaikaltani julkiselta puolelta lähti henkilö, joka oli viimeisten 20 vuoden aikana onnistunut ihan itse muokkaamaan työnkuvansa sellaiseksi, ettei oikeastaan tehnyt mitään. Aiemmin hänelle ei voitu mitään, mutta nykyään julkisella puolellakaan ei ole varaa pitää pelkkiä palkannauttijoita.
50 vuotta täyttäneet ja alkoholisoituneet (jotka joskus ovat yllättävän hyviä ja tunnollisia, jopa liiankin hyviä työssään). Lisäksi sarja-saikuttajat ja sarja-lisääntyjät ovat saaneet kenkää täällä Itä-Suomessa. Ensimmäisissä yt:eissä lähti myös paljon heitä jotka oli esim. puoliksi suomalaisia tai esim. britti joka oli ollut täällä yli 30v ja puhui/kirjoitti täydellistä suomea. Rasismia mut minkäs tekee kun suomalaisillekaan ei riitä töitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä irtisanottiin jostain syystä kaksi pätevintä, kummallakin ikää yli 50v. Pomo ei ollut ihan tilanteen tasalla, joten kun irtisanomisaika oli kulunut umpeen ja irtisanotut lähtivät, niin yllättäen ei ollutkaan töilleen tekijöitä eikä kukaan muu päässyt tiettyihin järjestelmiin, koska ei ollut käyttöoikeuksia. Laskutus pysähtyi 2 kk ajaksi kokonaan, kun pomo ei tajunnut, että sillekin tarvittiin tekijä. Nämä hiljaiset puurtajat olivat tehneet paljon sellaista, mistä ei esimiestasolla ollut aavistustakaan, joten kun esimiespalavereista olisi pitänyt tehdä tilavaraukset, ei ollutkaan tekijää tai kun piti lähettää tiedotteita, ei kukaan tiennyt, että mihin. (nämä siis sieltä helpoimmasta päästä). Me muut työntekijät olimme solidaarisia lähteneille ja sanoimme vain, että meillä ei ole aavistustakaan niistä sähköisistä järjestelmistä, joilla asiat tehdään.
:)
Mun uusi pomo tenttasi multa kaiken, mitä älysi sen jälkeen, kun oli antanut mulle potkut. Mutta ei siinä ollut mitään järkeä, koska mun työ oli sellaista, että joka päivä piti itse keksiä uusia, luovia ratkaisuja. Meillä jäi ihan oikeasti jo saatuja tilauksia hoitamatta ja rahoja saamatta, kun vaihdettiin henkilökuntaa koko ajan. Veikkaan että muutaman henkilön kohdalla olisi jopa tienattu heidän palkkansa, jos olisivat saaneet jäädä taloon. Syöksykierteessä tehdään paljon huonoja ratkaisuja.
Tälle on ihan sosiaalipsykologian termi: Sikojenlahden fiasko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saivat jäädä lähes kaikki jotka olivat keskushallinnossa töissä sekä tiedekunnissa ne jotka olivat dekaanin kavereita (siitä huolimatta että osa siitä porukasta oli saikuttajia, lusmuilijoita ym.). Meidät joilla ei ollut läheisiä kontakteja hallintobyrokraatteihin vaan työskentelimme itsenäisesti syrjemmällä, irtisanottiin. Muodollisesti kaikki saivat "hakea" tarjottuja tehtäviä, mutta jälkeenpäin selvisi että hakemuksiamme ei edes oltu viitsitty katsoa vaan tehtäviin valitut olivat tiedossa jo etukäteen. Turhaa kiusantekoa työntekijöille, mutta kun haluttiin esittää reilua työnantajaa ulkomaailmalle. Eli näin yliopistolla.
Terveisiä Helsinkiin!
"Maakuntayliopistossa" ihmeteltiin Helsingin vähän holtittomalta vaikuttavaa tehtävien vakinaistamista, kun omassa yliopistossa oli pitkä tehtävien täyttökielto ja tehtäviä on vähennetty sen jälkeen vuosikaudet niin, ettei eläkkeelle jäävien tilalle oteta ketään.
Ja sitten muutaman vuoden päästä ihmeteltiin Helsingin holtitonta hallintoväen irtisanomista. Välillä tuntuu, ettei siellä Helsingissä kukaan hoida asioita, ainakaan tehtävää hoitavan nimeä ei oikein saa selville. Ei taida olla ihan hanskassa HR-väellä hommat.
No kun HR-väki kaikkosi.
Symbian-osaaminen oli aika varma lippu lisääntyneeseen vapaa-aikaan.