Mielipiteitä vuokramökin jakamisesta, kun lapsiperhe mukana
Mökissä 4 mh. Meillä vauva. Viedään yksi mh. Kaveri, hänen mies ja 2 lasta vie 2mh. Ovat jakamassa summaa puoliksi, tai kolmeen osaan jos otetaan joku siihen tyhjään makkariin. Sanoivat, että se on meidän vauvalle varattu, kun sanoin vauvan nukkuvan vieressä niin vastaus " voidaanhan sitten pyytää vielä yksi pari".. Mielipiteitä? Summa 1000e, miten jakaisitte?
Kommentit (75)
Jos teillä ei ole varaa maksaa sitä puoliksi, niin ottakaa pienempi tai halvempi mökki.
Me oemme usein jakaneet lomamökin. Jakaisin tuon puoliksi. Perusruuat mielestäni kannaattaa ostaa yhdessä ja jakaa kulut. jis joku haluaa tai tarvitsee jotain erikoisempaa yms maksaa ne itse. Pienistä asioista ei kannata ruveta viilailemaan, tai sitten ei pidä matkustaa kimpassa.
Suosittelen että jätätte suosiolla mökkireissunne tekemättä. Vaikutatte kaikki turhasta nillittäjiltä, joten tuskin lomannekaan on kovin mukava.
Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Tässä kysytään nyt ns pelisilmää. Vähän riippuu, miten olette aikaisemmin mökkeilleet ja silloin vallalla olleet käytännöt. Toisella pariskunnalla ollut lapsia kauemmin. Miten olette jakaneet mökkireissut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä helpompi vaan maksaa puoliksi sitten. Itse tekisinkin niin.. En myöskään tykkää syödä heidän ruokiaan, kun en saman hintatason ruokia ja juomia osta ja pysty tarjoamaan. Mutta he oikeasti tyrkyttävät. Eivät pennejä laske, ja vielä lähtiessä tyrkkäävät meidän mukaan koko jääkaappiin yli jääneen ruuan. En sitten tiedä mikä olisi kohteliasta, niin olen syönyt ja ottanut ruuat.. Viedään omamme, mutta aika kämäsiä ovat noiden tarjoilujen rinnalla.
Mieheni on aika tarkka monista asioista ja uni hänelle yksi tärkeä.. Välillä hävettää hänen piheys..
Ap
Muakin hävettäis miehesi piheys, jos pääsette muuten paremmalle lomalle toisten ansiosta.
Millaisen mökin mies luulee saavansa teille muutoin viidelläsadalla? Hyvin kämäsen, jostain pöpeliköstä, jos lainkaan. Ja siellä ei vauvan pyllyä pestä juoksevalla vedellä, ei ole tiskaria, ja käytte ulkohuusissa ja pesette saunan padasta.
Käskepä miehesi katsomaan mitä sillä hinnalla-tai siis paremmin kolmanneksella tuon mökin hinnasta, eli 350 saa. Käske piruuttaan.
Ai että pihit ihmiset välillä sylettää.
Vierailija kirjoitti:
Niin.. Mökki on kyllä iso ja hieno muutenkin. Jos ehdottaisin, että maksamme 40%? Vai tuleeko heille vaan huono mieli?
Ollaan huonommin tienaavia, kun olen äitiyslomalla vielä, niin mulle tuo satanen olisi jo tosi hyvä juttu.. Me ei ehkä haluttaisi kolmatta paria, vaikka sillä maksu pienenisi hyvin. Mies ei suostu tuohon vuorotteluun öisin, kun ei saa unta yksin.. Mutta voisihan vauvaa koittaa nukuttaa omaan, kun huoneet ovat vierekkäin..
Ap
Miksi olet niin epävarma ja sotkeudut lillukanvarsiin?
Jos teillä on vanhempien kanssa nukkuva vauva, niin pankaa hänet viimeistään nyt nukkumaan omaan huoneeseen, ettei hän vasta siellä mökillä, kaveriperheen lasten kanssa opettele nukkumaan omillaan.
Voittehan te pilata kivan lomanodotuksen jakamalla vuokran käyttämienne neliöiden mukaan, siis makuuhuoneet, tupa, kuisti, keittiö, sauna ja laituri. Voitte myös jakaa mökin jääkaapin niin, että on Meidän ja Teidän hyllyt. Seuraavaksi perutte koko yhteisen loman.
Ystäväperheet yleensä tuntevat toisensa. Miksi ihmeessä ette sovi kimpassa puhumalla ja laskeskelemalla mikä on kaikille osapuolille järkevin ja oikeudenmukaisin tapa jakaa vuokra. Ihmisten välillä ei koskaan saavuteta matemaattisen täsmällistä tasapuolisuutta, mutta puhumalla voi päästä tulokseen, jonka kanssa kaikki voivat elää ja joka ei aiheuta myöhempiä kaunoja.
Ei hitsi. Mehän ollaan menetetty vuosien aikana hirveästi rahaa, jos oltaisiin toimittu ap:n miehen ajatusten mukaan. Ei ole tullut mieleenkään. Siskollani in 3 lasta, meillä yksi. Ollaan monta kertaa laitettu mökkivuokra puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsi. Mehän ollaan menetetty vuosien aikana hirveästi rahaa, jos oltaisiin toimittu ap:n miehen ajatusten mukaan. Ei ole tullut mieleenkään. Siskollani in 3 lasta, meillä yksi. Ollaan monta kertaa laitettu mökkivuokra puoliksi.
Nyt äkkiä lasku perään
Minusta asiasta kannattaa keskustella siinä vaiheessa kun mökkiä lähdetään vuokraamaan. "Meillä on nyt varaa hintatason x mökkiin ja me olemme ajatelleet että vuokrakulut olisi sopivaa maksaa suhteessa z/y" jos sopivaa ei löydy vaan löytyy isompi tai korkeampi tasoinen mutta kalliimpi mietitään luovutaanko suunnitelmista kokonaan vai voiko/haluaako toinen pariskunta osallistua vuokrakuluihin suuremmalla osuudella.
No jos te tarvtsette vain yhden huoneen ja toinen perhe kaksi niin tottakai he maksavat niistä kahdesta huoneesta. Ei missään nimessä puoliksi. Miten joku kehtaa edes ajatella että vie isomman siivun kakusta mutta maksetaan vain puolet.
Miksi yleisesti ottaen näissä keskusteluissa AINA vaaditaan toista antamaan periksi ja maksamaan/antamaan enemmän sille joka haluaa enemmän. Pitää paapoa ja hyvitellä. Mun mielestä ilman muuta jos sanoo että hei me tarvitaan kaksi huonetta niin samalla sanoo myös että me tietenkin myös maksamme niistä molemmista. Ei siitä mitään keskustella. Tosi pöyristyttävää.
Me joskus vuosia paapottiin tälläistä ystäväperhettä. Maksettiin puolet ja puolet vaikka itse tarvittiin vain minimaalisesti tilaa kun nämä toiset tarvitsivat aina erillisen huoneen vanhemmille ja lapsille. Kun sitten yksi vuosi päätettiin vuokrata oma mökki, pienempi koska tuli meille vähän halvemmaksi se kuin vuokrata yhdessä näiden kaverien kanssa isompaa mökkiä ja haluttiin vähän enemmän yksityisyyttä ja omaa tilaa niin he suuttuivat koska heillä ei ollut varaa vuokrata sellaista pienempää mökkiä yksin. He olivat siis vuosia lomailleet osittain meidän kustannuksella siinä isommassa mökissä jota me ei tarvittu (ei edes puolta siitä tilasta) ruhtinaallisilla tiloilla vaikkei heillä olis ollut siihen varaa ja vielä aina isot vaatimukset kaikesta:/ Kolmen makkarin mökistä siis vaihdettiin sellaiseen jossa oli vaan yks makkari niin heillä ei ollut rahaa edes siihen.
Mun mielestä aivan itsestäänselvää että menee puoliksi. 2 perhettä, 1 mökki.
Se että laskee rahansa tarkkaan ja sen mihin on varaa ei ole pihistelyä, ei se myöskään ettei halua maksa toisten lomailua jos oma lomailu ilman muita osapuolia olisi muuten halvempaa. Mitä ruokien tarjoamiseen tulee niin jokainen syö omia ruokiaan jos ei olla sovittu että ruuatkin maksetaan ja tehdään puoliksi. Vaikka toinen hövelisti tarjoaa niin voi sanoa että kiitti ei meillä on omat safkat mukana. kiitti kuitenkin tarjouksesta.
Aiemmin maksut on menneet puoliksi.. Heillä on ollut parvi, meillä alakerta tms.. Ovat tuoneet juomia kaikille "lapsien kestämispalkkioksi"..
Mökit ovat olleet noin 700-750.. ja olen ollut töissä niin aika pieni maksu on tullut.
Mutta joo.. nyt pitää vaan saada mies tyytymään tuohon 50:50.. en yhtään kehtaisi tingata, tai sitten on tuotava esiin huono rahatilanteeni.. Mitä mies ei varmasti halua..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.. Mökki on kyllä iso ja hieno muutenkin. Jos ehdottaisin, että maksamme 40%? Vai tuleeko heille vaan huono mieli?
Ollaan huonommin tienaavia, kun olen äitiyslomalla vielä, niin mulle tuo satanen olisi jo tosi hyvä juttu.. Me ei ehkä haluttaisi kolmatta paria, vaikka sillä maksu pienenisi hyvin. Mies ei suostu tuohon vuorotteluun öisin, kun ei saa unta yksin.. Mutta voisihan vauvaa koittaa nukuttaa omaan, kun huoneet ovat vierekkäin..
ApVoi jumalauta... jätä mökkilomailu kokonaan väliin jos on sinulle noin vaikeaa. Eihän se ole mitenkään toisen pariskunnan ongelma että teillä on paskat tulot ja mitä muuta. Jostain syystä olette yksissä tuumin päättäneet ottaa liian ison (ja kalliin?) mökin, maksakaa se myös yksissä tuumin.
Samaa mieltä, heti kun mökkiä lähdetään valitsemaan, täytyy ilmoittaa, paljonko se enimmillään saa maksaa. Sitten katsotaan siihen pienempään budjettiin sopivia mökkejä. Näin me porukassa teemme, olen yh, ja aina on mökki löytynyt. Eihän muutkaan halua lomailla minua konkurssiin.
En ymmärrä että ette kehtaa sanoa budjettianne, mutta kehtaatte kyllä tingata mökistä jonka olette jo itse varanneet.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin maksut on menneet puoliksi.. Heillä on ollut parvi, meillä alakerta tms.. Ovat tuoneet juomia kaikille "lapsien kestämispalkkioksi"..
Mökit ovat olleet noin 700-750.. ja olen ollut töissä niin aika pieni maksu on tullut.
Mutta joo.. nyt pitää vaan saada mies tyytymään tuohon 50:50.. en yhtään kehtaisi tingata, tai sitten on tuotava esiin huono rahatilanteeni.. Mitä mies ei varmasti halua..
Ap
Miten niin SINUN huono rahatilanteesi, jos teillä on yhteinen vauva, niin se on kaikki teidän perheen rahatilannetta.
Millaisia ystäviä olette, jos ei voi sanoa "katotaanko aika edullinen mökki tällä kertaa, kun tänä vuonna on budjetti tiukka kun oon vauvan kanssa kotona." Kyllähän tuon kuka tahansa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä kannattaisi perua reissu vaikka vedoten johonkin yllättävään menoon.
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Mies ei saa unta yksin" , tarkoitat että miehen pitää saada pesää joka yö, tai teidän loma menee pilalle kun hän osoittaa mieltä..
Pihi kontrolloija, on sulla unelmamies.
Heillä on siis aiempina vuosina ollut yksityisyys käytössä mutta te olette olleet alakerrassa "yhteisissä tiloissa" niinkö...ja silti maksaneet puoliksi:/ Kyl ihmisillä on pokkaa ja sitten leikitään höveliä että joo syökää tekin vaan kyl ruokaa riittää...
AP en yhtään ihmettele miehesi reaktiota. Häntä vituttaa se että toinen perhe käyttää teitä hyväkseen ja ilmeisesti sun huonon itsetunnon takia suostutte kaikkiin vääntöihin ja maksuihin ettet vaan saa kitupiikin leimaa otsallesi kun et suostu kynnysmatoksi.
Mielestäni tässä tapauksessa maksuosuus talouksien mukaan, eli puolet. Oman huoneenne lisäksi maksatte tavallaan siitä, että mökki on luultavasti muiltakin osin vähän isompi ja hienompi kuin pikku mökki jonka olisitte vain omalle perheellenne vuokrannut.
Jos ystävätaloudessanne olisi enemmän lapsia ja haluaisivat vaikka kolme mh käyttöönsä, niin silloin teidän osuutenne olisi jo syytä olla pienempi.
Toivottavasti saat mielenrauhan asian suhteen. Keskittykää nauttimaan lomasta, ystävistä ja toistenne seurasta älkääkä pilatko sitä märehtimällä rahasta. Ystävyys on tärkeämpää!