Miten muuttaa suhteen rooleja?
Olen koko 10 vuotta ollut se kiltti ja myöntyvä, hiljainen ja ujo. Jotenkaan en enää jaksa. Olen 28, mies noin 10 vuotta vanhempi. Koen kasvaneeni siitä huonosti kohdellusta tytöstä. Olen saanut hyvän työn jossa minua kuunnellaan ja arvostellaan. En enää juuri pelkää miehiä, enkä varsinkaan näytä sitä.
Kotona olen kuitenkin edelleen se ylikiltti ja en jotenkaan uskalla olla vahva. Luovutan helposti ja mies on todella päättänyt meillä aivan kaikesta. Hän on kuitenkin kohdellut minua hyvin.. Mutta on hyvin hallitseva. Miten tästä voi muuttua?
Mietin myös haluaako mies minua tällaisena. Uskon seisovani aika hyvin omilla jaloillani, mutta olen miehelle aina kiitollisuudenvelassa.
Kommentit (13)
Jaa-a. Minun eksäni oli myös hallitseva. Minä en jaksa vääntää asioista, joten annoin aina periksi.
Sitten mies vaihtoi minut lennosta toiseen ja minä otin oman voimani käyttöön. Päätin, että,saan itse päättää mitä teen, miten elän, ja miten kasvatan lapset minun viikoillani. Mies aina kovensi ja kovensi otteita. Tänä päivänä emme ole väleissä.
Tuo on se tapa, jolla roolit vaihdetaan. Älä anna periksi, jos mies alkaa syyllistämään sinua itsekkääksi. Muista, ettei ole itsekästä elää kuten itse tahtoo. Itsekästä on vaatia muita elämään siten, kun itse tahtoo.
Ole ystävällinen ja ota miehesi huomioon yhteisissä asioiassa tasapuolisesti, mutta tee omat ratkaisusi itse ja päätä vapaa-ajastasi itse. Esim jos mies pyytää (olettaa) sinun tekevän jotain häntä hyödyttävää mutta sinä haluat tehdä jotain muuta ilman häntä, niin ilmoita ystävällisesti mutta lujasti että sinulla on jo muita suunnitelmia. Osoita arvostavasi itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ole ystävällinen ja ota miehesi huomioon yhteisissä asioiassa tasapuolisesti, mutta tee omat ratkaisusi itse ja päätä vapaa-ajastasi itse. Esim jos mies pyytää (olettaa) sinun tekevän jotain häntä hyödyttävää mutta sinä haluat tehdä jotain muuta ilman häntä, niin ilmoita ystävällisesti mutta lujasti että sinulla on jo muita suunnitelmia. Osoita arvostavasi itseäsi.
En pystyisi noin isoon asiaan vielä.. Jos mies on suunnitellut meille jotain en voisi kieltäytyä.. Jostain pienestä jutusta on varmasti lähdettävä. Mies on sanellut ihan kaiken. Ja en ole tehnyt mitään mistä hän ei pidä, niin typerältä kuin se kuulostaakin. Kysyn aina onko hänelle joku menemiseni ok yms. Oma vikani tietysti..
Ap
Aloita siitä, että sanot miehellesi, ettei hän voi päättää sinun puolestasi mitään. Hänen pitää aina kysyä sinulta ensin. (Ymmärsin, että näin ei tapahdu).
Sitten aina itse mietit " tahdonko minä näin?" Jos tahdot, niin teet. Jos et tahdo, niin et tee.
Jos jokin asia on miehelle hyvin tärkeä, niin toki parisuhteessa joustetaan. Mutta eihän kaikki asiat ole niin tärkeitä.
Jos sä koitat muuttaa rooleja, suhde päättyy. Mies ei tule hyväksymään muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi noin isoon asiaan vielä.. Jos mies on suunnitellut meille jotain en voisi kieltäytyä.. Jostain pienestä jutusta on varmasti lähdettävä. Mies on sanellut ihan kaiken. Ja en ole tehnyt mitään mistä hän ei pidä, niin typerältä kuin se kuulostaakin. Kysyn aina onko hänelle joku menemiseni ok yms. Oma vikani tietysti..
Ap
Toisen täysi-ikäisen puolesta ei toinen täysi-ikäinen päätä mitään ominpäin. Lopeta kysyminen ja ala elää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä koitat muuttaa rooleja, suhde päättyy. Mies ei tule hyväksymään muutosta.
Tämä riski on olemassa. Mutta jos mies ei hyväksy muutosta, on hänellä vakavia tunne-elämän ongelmia. Tervepäinen mies muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitäkin olen miettinyt. Toisaalta ennen minua mies seurusteli kaksi kertaa, ja ne naiset eivät olleet yhtään myötäileviä, joten on kyllä tottunut sellaiseenkin. Lähinnä halu muutokseen on tullut työn tuomasta itsevarmuudesta, mutta ilman miestä en edes olisi näin hyvässä työssä.. Miehen ansiosta silloin kävin koulut ja uskalsin tavoitella asioita.
Meillä ei ole lapsia, enkä ikinä tällaiseen tilanteeseen haluaisikaan..
Ap
Mikset voi jatkaa nykyistä tyyliä jos olet onnellinen? Turhaa muutat toimivan systeemin.
Siis arvostetaan. Myös miehet.
Ap