Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pidät itsekeskeisyyttä huonona ominaisuutena?

Vierailija
29.04.2017 |

Minä en ole huomannut siinä kuin hyviä puolia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Itsekeskeisyyshän ei sulje pois esim. empatiaa ja tervettä kiinnostusta myös muiden (etenkin läheisten) asioita/hyvinvointia kohtaan.

Vierailija
2/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maailmassa on monia muita ihmisiä joiden tarpeet ovat yhtä tärkeitä kuin sinun tarpeesi. Lisäksi ilman ympäristöä ja eläimiä et voisi edes elää. Esim. pölyttäjät ovat arvokkaampia kuin sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tapahtuu toisten kustannuksella niin onhan se huono asia. Ymmärrettävästi oman navan tuijottelijat eivät kuitenkaan pysty ymmärtämään miten se on huono asia.

Vierailija
4/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on itsekeskeinen. "Vaatimattomat" ihmiset ovat usein epäitsekkään oloisia, koska haluavat, että kaikki pitäisivät heistä, joka on itsekeskeisyyttä. Kateus ja ylpeyskin ovat itsekeskeisyyttä. Perustelkaa miksi joku ihminen ei olisi itsekeskeinen,

Vierailija
5/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se johtaa toisten huonoon kohteluun. 

Kuka voisi pitää "minä, minä, minä -ensin" -asennetta jotenkin hyvänä ja arvostettuna ominaisuutena? 

Jos itse pidät tästä itsessäsi, voit olla varma, etteivät muut. Jos nyt näyttää hyvältä, niin raportoi parinkymmenen vuoden päästä. 

Vierailija
6/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeisyys on käsitteenä lähtökohtaisesti negatiivinen. 

Terve itsekkyys on jo sananmuotonsa mukaan tervettä. Tämä tarkoittaa, että ajat omia etujasi polkematta muiden etuja. Kenenkään ei tarvitse olla toisten sätkynukke tai pahimillaan kynnysmatto. 

Vierailija
7/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve itsekeskeisyys ja itsestä huolehtiminen on hyviä aisoita. Itsekeskeisyydellä tarkoitetaan kuitenkin tavallisesti sellaista, ettei osaa ottaa muita huomioon eikä anna toisille lähellekään samaa arvoa kuin itselle ja omille tarpeille. "Mun vapaus loppuu siihen mistä toisen vapaus alkaa." Tuo raja ei tietenkään ole tarkka, mutta mielestäni hyvä ohjenuora. Joustoa tarvitaan totta kai puoleen ja toiseen. Täysin itsekeskeinen ihminen näkee ainoastaan omat tunteensa, tavoitteensa ja halunsa. Terve 'itsekeskeisyys' on sitä että pitää huolta itsestään eikä esim. jousta loputtamasti itselle tärkeissä asioissa, mutta näkee myös toisten tarpeet ja näkökulman ja osaa päätyä reiluihin ratkaisuihin.

Vierailija
8/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska maailmassa on monia muita ihmisiä joiden tarpeet ovat yhtä tärkeitä kuin sinun tarpeesi. Lisäksi ilman ympäristöä ja eläimiä et voisi edes elää. Esim. pölyttäjät ovat arvokkaampia kuin sinä.

Kyllä minun tarpeeni ovat minulle kaikkein tärkeimmät. Seuraavaksi tärkeimpiä ovat läheisteni tarpeet, ja siitä tärkeysjärjestys etenee laskevasti yhä etäisempiin ihmisiin. Moraalifilosofiasa puhutaan moraalisen vastuun kehistä, joiden keskellä on minää kohtaan tunnettu vastuu.

Vierailija
9/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se johtaa toisten huonoon kohteluun. 

Kuka voisi pitää "minä, minä, minä -ensin" -asennetta jotenkin hyvänä ja arvostettuna ominaisuutena? 

Jos itse pidät tästä itsessäsi, voit olla varma, etteivät muut. Jos nyt näyttää hyvältä, niin raportoi parinkymmenen vuoden päästä. 

Ei itsekeskeisyys ole koskaan estänyt minua solmimasta kestäviä, molemminpuolisesti tyydyttäviä ihmissuhteita. Ja miksi estäisikään? Hyvä ihmissuhde on aina sellainen, jossa molemmat saavat, mitä haluavat.

Vierailija
10/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se itsekeskeiyytesi näkyy?

Vierailija
11/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä. Itsekeskeisyyshän ei sulje pois esim. empatiaa ja tervettä kiinnostusta myös muiden (etenkin läheisten) asioita/hyvinvointia kohtaan.

Kyllä itsekeskeisyys sulkee pois toisten ihmisten huomioimisen. Ehkä kuitenkin puhut jostain muusta kuin itsekeskeisyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi