Olen kynnysmatto ja annan kaikkien hyväksikäyttää itseäni. Miten saisin itsestäni normaalin ihmisen jonka yli ei kävellä?
Minulta pyydetään aina apua, siskot, veljet, ystävät, sukulaiset jne.
Lainaan aina autoa vaikka joutuisin itse kävelemään, kuskaan ihmisiä ilman mitään korvauksia usei paikasta toiseen, nytkin mulla on 2 eri maksukanavaa tilauksessa kun lainasin tunnuksia parille kaverille ja heillä on nyt sarjat siellä kesken, enkä kehtaa katkaista tilauksia vaikka en itse näitä kanavia enää käytä.
Kassajonoissa minua ohitetaan ja seison silloinkin vain hiljaa ja saatan jopa hymyillä.
Usein ihmiset pitävät minuun yhtyettä vain silloin kun tarvitsevat apua. Rahaakin olen monille lainannut ja eivät ole muistaneet maksaa takaisin ja itse en kehtaa pyytää.
Tiedän, oma on vikani kun annan toisten kävellä ylitseni. Miten saisin muutettua itseäni, että en antaisi kaikkien kävellä ylitseni.
Ikää on 25 v ja olen nainen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tää on hassuu ku törmänny monesti siihen, et "joo mäkin ennen mukauduin tilanteisiin ja ihmisiin koska pelkäsin ettei mua hyväksytä"
Entä jos perusluonne ON mukautuva? :DDD Välillä tuntuu, että ihmiset ei ymmärrä sellasta, että ns. aitoa mukautuvaisuutta tai hyvyyttä ei edes ymmärretä, luullaan että se on jotakin leikkiä tai sitten, että ihminen ei osaa asettaa rajoja?! :D Jos vaan ON ihmisenä mukautuva ja keskusteluissaki valmis esim kuulee toisenki näkökulmat. :D
Tuollainen joustavuus on hyvä ominaisuus, jos kukaan ei koskaan jousta tulee jatkuvasti törmäyksiä niin kotona kuin töissä. Mutta kun joustavuus alkaa haitata yksilöä itseään - haluaisit jotain muuta mutta et kehtaa sanoa koska oletat toisten pahottavan mielensä, et olekaan heidän apunaan jne., tuo on se jolloin joustavuus muuttuu negatiiviseksi. Se syö sinun jaksamistasi, patouttaa sisälle katkeruutta (minä autan mutta nuo ei auta takaisin). Siitä kannattaa opetella irti, opetella tervettä itsekkyyttä. Luonnettaan ei tarvitse kokonaisuudessa muuttaa, joustavat ja muiden näkemyksiä ymmärtävät ihmiset ovat arvokkaita.
Pitäisiköhän sinun kehittää itsetuntoasi? :) Sen lisäksi, että muistaa kehua itseään, niin itse olen ainakin mm. totutellut omaan ääneeni laulamalla webkameralle ja kuunnellut sen jälkeenpäin :D Ja tietysti sekin auttaa hyväksymään itseään, että hyväksyy muissakin ihmisissä tietyt piirteet kuten esim. änkyttämisen ja jännittämisen.
Jos olet asiallisen näköinen muutat mun kanssa yhteen, opetan sinulle kyllä miten sanotaan ei ja asiat hoidetaan.
Multa on kaverit ajaneet pari autoa paskaksi ja kyllä siinä oppi sanomaan ei auton lainaajille.
Paras oli kun isä ajoi mun autolla toisen perään eikä suostunut maksamaan kolaria vaikka rahaa sillä on.
Mun vakuutuksista sitten meni koko homma, bonukset kanssa ja jouduin maksamaan korotettua vakuutusmaksua ja autossa ei ollut kuin liikennevakuutus, omasta pussista meni myös oman auton korjaus.
Piti vaihtaa kaikki vakuutukset toiseen firmaan.