Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyllistämällä kasvatettu ihminen aikuisena?

Vierailija
28.04.2017 |

Tunnen erään henkilön, joka on aina tunnustelemassa, kuinka käyttäytyä kenenkin seurassa ja saattaa suoraan kysyä esim. "Ethän saanut nyt minusta sellaista kuvaa, että...", "Mitä ajattelet, kun tein/sanoin näin..."

Usein hän tulkitsee minua siten, että hän on nyt huono jossakin. Esim sanoin, että "No niin, nyt tämä on hyvä" kun sain työn tehdyksi niin hän luuli, että hän on tehnyt huonosti ja olin aivan äimänä, että enhän minä nyt mitään sellaista tarkoittanut! Tokaisin vain, että tuli valmista. Hän ei koskaan sano itsestään mitään positiivista, vaikka olisi tehnyt asioita hyvin. Hän myös luulee, jos kuulee jotain negatiivista keskustelua, että nyt hänestä puhutaan pahaa.

Tuli mieleen tämä syyllistämällä kasvattaminen... voiko tämä johtua esim. siitä? Haluaisin rohkaista tätä henkilöä olemaan edes joskus olemaan tyytyväinen omiin suorituksiinsa, mutta en tyrkyttämällä. Pitää todella varoa mitä sanoo, ettei hän loukkaannu.

Onko muilla kokemuksia tämän kaltaisista ihmisistä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan kehu, ellet ihan oikeasti sitä tarkoita. Turhat kehut ahdistavat ja tulee paha olo. Kehu, jos näet, hän on oikeasti nähnyt todella paljon vaivaa jonkin asian eteen. Silloin hän ehkä uskoo paremmin. Ja kehystä kehu perusteluilla, eli miksi homma on hoidettu hyvin. Mistä juuri sinä hänen tekemässä asiassa pidit niin paljon, että halusit antaa palautetta. Eli älä sano vain "hienosti tehty", se on liian ympäripyöreää, joten siitä tulee kuva, että sanot vain tavan vuoksi ollaksesi kohtelias.

Vierailija
2/5 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... hyvä pointti tuo, että perusteltu kehuminen. Se jää mieleen, kun on perustelut kehuille, ei pitäisi tuntua muuten vain tavan vuoksi kehunnalle. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä riittää. Terv. 50-luvulla syntynyt.

Vierailija
4/5 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tällainen. Se on sellaista että luulee ettei kelpaa. Koko ajan kaikki on vimpan päälle kontrollissa.

Vierailija
5/5 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on näitä aloituksia miten kukin on kasvatettu ja traumatisoitu ja olen ollut ahdistunut että lapsista kasvaa äitiänsä vihaavia traumatisoituneita aikuisia.

Sekin on ärsytävä jos ihminen on kasvatettu niin ettei ota mitään vastuuta huonosta työstä tai omista mokista.

Tuleeko lapsista sitten tasapainoisia aikuisia kun sopivasti tekee kaikkea syyllistämisestä kehuihin..?

Nykyään kun valitetaan paljon ettei lapsilla ole rajoja ja samaan aikaan viedään kaikki keinot. Ei saa keskustella, ei huutaa, ei syyllistää, ei uhkailla, ei lahjoa, ei kehua turhaan, ei pitää sylissä, jäähyllä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän