***ELOmasujen la-su***
Kommentit (29)
Yövuoro meni tosi nopsasti ja nyt on olo vähän pirteempi kuin eilen. Ehkä tää tästä...taitaa tosiaan olla tuo kolmivuorotyö joka minuu eniten rasittaa. Univaikeuksia miulla ei kyllä oo. Nukun yöt tosi sikeesti. En enää ravaa ees vessassa!
HÄÄT. Myö mentiin naimisiin vajaa viis vuotta sitten kuopuksen ristiäisten yhteydessä omassa kodissa kaikkien ristiäisvieraiden yllätykseks. Ei kerrottu etukäteen kenellekään. Yhdessä on oltu tosi nuorista asti jo 14 vuotta!
VAKUUTUS. Meillä on molemmilla muksuilla vaan perushenkivakuutus. Molemmat kuuluu miehen liiton sairaskassaan ja sieltä korvataan ihan mukavasti lääke- ja lääkärikulut. Kolmaskin muksu liittyy sinne automaattisesti.
ALLERGIA. Meillä ei oo muksuilla onneks ilmenny mitään allergioita. Mie oon siite-, eläin- ja huonepölylle allerginen. Eläinpölyallergia tuntuu hiljalleen vaan pahenevan,mut siitepölyallergia on puolestaan viime vuosina helpottanu. Lasten suruks meille ei tuu ikinään kissaa, koiraa tai muutakaan karvapalloa hellittäväks. Kilpikonnasta on ollu puhetta, mut sitäkin suunnitellaan vielä pari vuotta.
Aurinkoista sunnuntai-iltapäivää kaikille!
Hipsuhiiri ja Pipana 21
Ihan kaikki viestit luin alusta loppuun, kun Kerttukasperi mietti viestinsä pituutta.
Kerttukasperille kysymys (jos vielä palaisit pinoa lukemaan). Asustamme samalla suunnalla ja siksi kysyisinkin, mitkä yksityiset lääkäriasemat ovat mielestäsi parhaita juuri noiden ultratutkimusten kannalta? Onko esim. laitteissa suuria eroja riippuen paikasta?
Janosta vielä lisää: Joku mainitsi aiemmin tällä viikolla kivennäisveden olevan hyvä juoma. Ostin sitä ja on kyllä ihan virkistävä vaihtoehto pelkän veden juomiselle. Ihana on välillä juoda jotain poreilevaa.
Häät: Meillä oli kesähäät vajaat pari vuotta sitten. Kesähäitä olimme miettineet eniten, mutta varmasti muutkin ajankohdat olisivat hyviä. Olen ollut sekä syys- että talvihäissäkin kesähäiden ohella. Yhdessä olemme olleet kohta 10 vuotta. Kihloihin mentiin 4 vuoden yhdessäolon jälkeen. Eli meilläkin on ollut vähän hitaampi tahti. Olin tosin vasta 15, kun tapasimme.
Minullakin oli viime viikolla kipua ylämahassa muutamina päivinä, mutta sitten se hävisi. Uskon, että siellä vain mahalaukku ym. etsivät uutta paikkaa.
Kysymys: Oletteko huomanneet minkälaisia eroja eri raskauksien välillä? Onko olo ollut huomattavasti erilainen tyttöä ja poikaa odottaessa? Ilmeisesti monien mielestä tyttöraskaudet ovat olleet pahempia oman voinnin kannalta vai miten teillä?
babyperhonen, rv 18
Me palailtiin Tunisiasta perjantaiyönä. Oikein oli mukava reissu. Ei se kyllä mitenkään hirveän rentouttavaa ole kun on tuo 1 v. elohopea mukana..
Yritin tässä viikonlopun aikana lueskella viikon pinoja, mutta niin hirveesti oli asiaa teillä että ei voi kaikkee kommentoida. :)
LIIKKEITÄ alkoi nyt tuolla reissussa enemmän tuntumaan. Muutama ihan kunnon potkukin! On se vaan niin ihanaa.
SUPISTUKSIA kylläkin samoin tuli jonkun verran. Oisko se kun oli väsynyt ja likkeellä koko ajani niin aiheittanut niitä?
HÄÄT oli meillä ihan keskellä kesää. Meilläkin oli aika nopeaa toimintaa niin ku monella kuulosti olleen. :)
Tutustuttiin lokakuussa -03, samantien muutettiin yhteen, tammikuussa mentiin kihloihin ja sit heinäkuussa naimisiin. Sit poika syntyi maaliskuussa -05.
HUOMAAVAISUUDESTA oli jotain puhetta myös jossain vaiheessa. Siis raskausaikana. Mä sain nyt toisessa raskaudessa heti samana päivänä kun olin testin tehnyt , korvakorut ja kukkia. Muutenkin mies on ihana, kestää suht hyvin mun kiukuttelut, ei oo vähäistä :), ja väsymyksen. Hoitaa esikoista ja siivoo ym. Eli ei voi valittaa.
KILOJA on yllättävänkin vähän tullu. Ehkä n. kilo jos sitäkään. Katoin esikoisen neuvolakortista just että silloin oli samaan aikaan jo yli 5 kg kertynyt.
RASKAUS on muuten tähän mennessä mun mielestä sujunu helpommin ku esikoisen. Paitsi enemmän oli alussa kyllä pahoinvointia. Maha on nyt huomattavasti isompi kun viimeksi.
JANO on koko ajan. Muutenkin kyllä yleensä juon aika paljon. Vesituoppi on lähettyvillä koko ajan. Ja kun juo paljon, saa sit kyllä rampata vessassakin sitä tahtia.
NUKKUMINEN on mulla ollu jo pitkään hankalaa, herään noin 10 kertaa yössä ja sit saa pyöriä ennen ku uni tulee. :(
VAKUUTUS me aijotaan tällekkin ottaa jo nyt etukäteen. Meillä on vakuutukset Pohjantähdessä joten eiköhän me sieltä sit oteta tämäkin. Oliko se kolme kuukautta ennen laskettua aikaa kun se piti ottaa? Muistelen et niin oli esikoisella. Ei kyllä oo tarvittu vakuutusta kun esikoinen on ollu tähän mennessä ihan täysin terve. Mutta kai se pitää varmuuden vuoksi ottaa kuitenkin.
No siinäpäs tulikin jo sit asiaa.. Nyt syömään ja sit vielä ulkoilemaan, aurinko paistaa niin ihanasti!
Calathea 17+6
Hei!
Olen kanssa ihan hepulissa, kun kaikissa äitiyshousuissa tuntuu olevan lahkeen leveys puoli metriä... Eihän sellaisilla voi kuvitellakaan pyöräilevänsä (olen vannoutunut työmatkapyöräilijä) ja muutenkin kompastuu noihin säkkeihin koko ajan. Mutta Lindexillä kokeilin yksiä farkkuja, joissa oli tosi kapeat lahkeet, jopa liian kapeat minulle! Toinen ihmetykseni äitiyshousujen suhteen on lähes totaalinen taskuttomuus. Tarvitsen taskun huulirasvalle, nenäliinalle ja avaimille, joskus kännykällekin - muumimamman käsilaukkuako tässä pitää ruveta joka paikkaan rahtaamaan pitkin työpäivää? Luulisi, että äitiyshousujen hintaan saisi jo taskunkin tehtyä.
Onko kellään hyviä kokemuksia äitiysuikkareista? Uimaan tekisi mieli, mutta eihän tuosta vanhasta bikinien alaosasta ollut enää makkarankuoreksikaan. Beluan sivuilla näytti olevan tuollainen one size -uikkari (Anita), jolle lupailtiin olevan käyttöä vielä raskauden jälkeenkin. Hiukan kaihertaa mielessä, että one size saattaa kuitenkin tarkoittaa, että sopii yhtä huonosti kaikenkokoisille odottajille. Muuten äitiysuikkarimallit näyttävät alkavan lähes kaikkialla C-kupeista. Entisenä vähän alle A:n ja nykyisenä B:tä varovasti lähestyvänä tuntuu *hiukan* liioitellulta tuo C-koko. Täytynee lähteä katsomaan, olisiko missään paikallisessa liikkeessä uikkarivalikoimia, kun postimyynnistä uikkarin tilaamisessa ei varmaan onnistumisprosentti kovin korkealle nouse.
Nyt ulos aurinkoon koneelta kökkimästä!
lähtevät Picapica ja Peukaloinen 19+yks, kaks, kolme, neljä!
oi että on ihana ilma,tosin mä oon lahnaillu sisällä kun ei oo jaksanu lähtee vielä ulos,oon siivoillu :)
olo on ollu hyvä,on muuten tyyppi alkanu muksiiihan kunnolla,aika vilkas kamu on ;),yritin tossa lepää mut eihän sitä voinu.
vakuutuksista: meillä on tytöllä kaikki maholliset vakuutukset ja tälle toiselle otetaan kanssa,tosin meillä tytö on ollu niin vähän kipeenä et kovin on ollu 40 asteen kuume ja flunssa.
no ei kait tässä sen ihmeempiä kun päivän jatkoja kaikille :)
k.h.p ja tärppi tänään tasan rv 18
Mä ostin viimeksi Adidaksen ihan tavallisen uikkarin, isompaa kokoa vaan tietenkin. Nytkin oon jo siihen siirtynyt kun maha ja rinnat on aikas isot jo.
Ihan hyvin meni siis loppuraskaudessakin viimeksi ja nyt näin alussa ainakin. Saa nähdä kuinka pitkään tällä kertaa mahtuu..
Calathea
...kaikki taitaa olla enemmän ja vähemmän koukussa, kun viikonloppuisnkin tullaan pinoon vilkkaasti keskustelemaan ;-) KIVAA!
UIKKARISTA ekana. Mullaki on ihan tavallinen kokouikkari, isompaa kokoa vaan. Oltiin vauvauinnissa esikoisen kanssa, kun odotin kuopusta ja hyvältä tuo uikkari tuntui viikottaisessa polskimisessa. Oli mulla 2-osainenkin, mutta tosiaan välillä tuli kamala olo allaspuolelle astuessani, että " APUA, muistinko laittaa alaosan paikalleen" , kun mitään ei mahan alta näkynyt...
JANO on mullakin kova, etenkin iltaisin ja yälläkin pitäis hörpätä. Oon koittanut vähentää etenkin iltaa kohden suolan tms ihan miniminimiin, mutta ei ole auttanut.
HÄISTÄ vielä. Meillä tosiaan oli ne talvihäät helmikuussa 2002. Joka kesälle on kyllä ollut häitä ja onhan niissä suomalaista romantiikkaa. Ens kesänä olis kavereiden, mahdollisesti tämän vauvelin tulevien kummien häät, juuri edeltävänä viikonloppuna ennen la:ta, joten nähtäväksi jää, pääsemmekö menemään. Häiden sulhanen meille juuri kertoi, että heillä on omien häiden lisäksi ensi kesänä 4 häät...siinä ei paljon tarvii miettiä muutatekemistä kesäviikonlopuille, varsinkin jos vielä osallistuu polttareihin.
RASKAUSOLOISTA: Mulle tää raskaus on ollut ainakin toistaseksi raskain. Väsymys ja edelleen jatkuva pahoinvointi on olleet ihan eri luokkaa kuin edellisissä raskauksissa. No, onhan mullakin noi pienet pojat viemässä mehuja, mutta silti kovemmalle ottaa.
Meillä on tänään ollut todella lunki päivä, ihanaa. Ollaan vaan oltu ja nautittu kiireettömyydestä ja auringonpaisteesta. Meillä on hoitokoira täällä ja hyvin on mennyt.
Tämä tällä erää, nyt en taas muista muita aiheitakaan.
Moikka,
VAKUUTUKSISTA:
Me tässä vähän mietittiin, että ei otettaisi vielä vakuutusta
tai siis etukäteen. Mutta ehtiihän sitä mielikin muuttua
vielä moneen kertaan kun pitäisi päättää se toukokuun ekaan
päivään mennessä. Ajattelin ottaa vakuutuksen
sitten varmaan kun vauva syntyy. Mun mielestä Fenniassa oli
kielteinen linja hoitovauvoille eli sen takia ei
ainakaan oma yhtiö kävisi vissiin.
HARJOITUSSUPPARIT:
Mä tunnen joskus tosi harvoin
jos on stressi jostain niin herkimmin silloin
muuten saattaa mennä viikkokin ilman mitään tuntemuksia.
Mutta tunsin varmaan ekan kerran joskus aika aikaisin.
DELFINE:
Ihanalta kuulosti toi teidän salamarakkaus :) Hauskaa joskus
todistaa muille, että kyllä sitä voi tehdä asiat muutenkin
kuin miten suurin osa tekee eli menisi naimisiin vasta
lähemmäs kolmekymppisenä.
CALATHEA:
Ihastuttavaa, että olet päässyt reissaamaan etelään! Voi kun
mäkin olisin paremmassa kunnossa liikkumaan tai siis seisoskelemaan
ja kävelemään niin ei olisi tarvinnut skipata meidän jo varattua
talvilomamatkaa.
Mulla iski taas todella paha ummetus vaihteeksi tai se on vaan
pahentunut. Mies joutui lähtemään
apteekkiin ostamaan levolac:ia, jos se levolac
vaikka tehoaisi mun tapauksessa kun luumut, porkkanat
ja kova juominen ja magnesium ja xylitol valmisteet
eivät ole enää tehonneet ja on tosi ikävä olla ja kipuja ja
microlaxia joutunut käyttämään.
No katsotaan jos seuraavaksi kokeilisi sellaisia kuiturakeita
tai jauheita jotka sitoo nestettä itseensä, että saisi tämän
vatsan jotenkin toimimaan.
Niin ja tummaa riisiäkin ostettu, että olisi enemmän kuituja
kuin valkoisessa.
Pia
Tällä kertaa onkin paljon kommentoitavaa...
LEMille ja Mintulle ensin onnea matkaan huomiseen ultraan! Uskotaan, että kaikki on hyvin. LEMille on sanottava, että en minäkään olisi punktioon mennyt vaikka downista olisi puhuttukin. Mehän emme olisi halunneet tietää esim. niskapoimun paksuutta, gyne vain sattui sen joka tapauksessa kertomaan. Ja kyllä täytyy muistaa, että mitkään ultrat eivät ole kaiken kattavia, joten itse ainakin yritän jollain tapaa varautua myös siihen, että jotain onkin pielessä tai ainahan synnytyksessä voi käydä jotain.
OIREET: mulla on molemmissa raskauksissa ollut suht samanlaiset oireet (ja taas km-raskaudessa oireita ei ollut nimeksikään). Ainoa, mitä en muista esikoisen odotuksesta oli kova väsymys ja nyt maha on pullahtanut paljon aikaisemmin näkyviin, mutta sehän onkin vähän eri asia. Niin, oireet on samat, vauvan sykkeet ovat olleet samat ja silti meille näyttää tulevan tytön jatkeeksi poika. Mitä sitten tulee huuhaatesteihin, vanhan kansan testissä tulos oli fifty fifty, mutta kiinalaisen taulukon mukaan sukupuoli meni oikein molemmissa tapauksissa. Ja kaiken lisäksi sormustesti ennusti myös tyttöä ja poikaa.
JANO: joo, jano on tai juon ainakin paljon. Osin myös sen takia, että inhottava ummetus pysyisi loitolla.
ETEISISTUKKA: Mulla havaittiin jo alkuraskauden ultrassa istukka kohdunsuulla ja se oli siinä vielä np-ultrassa. Rakenneultrassa istukka oli jo noussut ylöspäin niin, että vauvan pää jäi jo kokonaan istukan alapuolelle. Ei siis mitään tarvetta lisäkontrolleihin enää. Ai niin Opemammalle rakenneultran ajankohdasta (rv18+2). Tiesin, että se on aikaisin, tosin täälläpäin kun tarjotaan vain yksi ultra, se on yleensä lähellä viikkoa 18 (jos sattuisi jotain isoa, raskaus ei ehtisi niin pitkälle). Mun olisi pitänyt aikaa varatessa sanoa, että olen käynyt jo np-ultrassa, jolloin ajan olisi saanut todennäköisemmin pari viikkoa myöhemmin. Toinen syy oli se, että en vaan malttanut odottaa tämän pidemmälle Kätilö sanoi silti ultratessa, että näkyvyys on erittäin hyvä mm. sydämen rakenteisiin, joten ei tällä ajankohdalla tainnut mitään haittaa olla.
TALVIHÄÄT: täällä on vietetty myös häitä talvella, tammikuussa. Vuosi oli 2004 ja samalla oli tyttömme ristiäiset. Meillä oli ortodoksiseremonia ja tytöstämme tuli ortodoksi, vaikka itse olen luterilainen. Mutta kiva, erilainen kokemus! Muutenkin olemme edenneet suht ripeää tahtia, kun yhteistä taivalta on takana vasta reilut neljä vuotta.
SUPISTUKSET: tuntuu tuntuu! Parisen viikkoa on ollut puristavaa tunnetta ja kohtu on kovana hetken aikaa. Eilen puolestaan alkoi ikävä ylävatsakipu, jonka muistan myös esikoisen odotuksesta. Se liittyy liikuntaan ja rehkimiseen sekä etukumaraan työasentoon. Ei kiva, mutta ei pitäisi olla mitään vaarallista. Olin nimittäin eilen yhden urheilutapahtuman kahviossa töissä kolmisen tuntia ja sen päälle kaikki loppujärjestelyt, joten neljän tunnin ¿juoksemisen¿ ja rehkimisen jälkeen vatsa oli aika ikävän tuntuinen ja tuo pistävä kipu oli jäljellä tänään herätessäni. Tästä lähtien kieltäydyin moisista talkoohommista¿
VAUVAVAKUUTUS: otettaishan me syntymättömän lapsen vakuutus, mutta en tiedä onnistuuko se: tytön vakuutus on IF:ssä, jolla ei enää ole tuota samaa vakuutusta. Ja toisaalta kun tuo vakuutus vaatii myös kotivakuutuksen, voi olla että sen takia vakuutus jää ottamatta. Vinkatkaa ihmeessä, jos tiedätte vakuutusyhtiötä, joka ei vaadi kotivakuutusta rinnalle! Toinen vaihtoehto on irtisanoa tytön vakuutus, mutta kun hän on jo ollut mm. astmatutkimuksissa, ei oikein viitsi siirtää tuon poistavaa ehtoa uuteen vakuutukseen.
Edelliseen liittyen: odotan ja pelkään kohta alkavaa SIITEPÖLYKAUTTA. Paitsi että mietityttää alkaako tytöllä taas pitkäkestoinen nuha/yskä, myös oma olo voi olla aika heikkoa, kun ei saa ottaa antihistamiinia. Mä olen siis allerginen eniten lepälle ja koivulle.
Huh kun tuli asiaa, lukikohan kukaan tätä loppuun saakka :o
KK ja Onni rv 18+5