Rasvaa syömällä laihtuu
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa suosittelet?
Haukkaanko voipaketista, juonko ruokaöljyä vai ostanko talia lihatiskistä?
Jos paistaisi pekonia ja joisi paistorasvan?
Taas tätä tietämättömyyttä! Karppauksestahan tuossa on kysymys, kun syödään rasvaa ja vältellään hiilareita. Karppaus ei tarkoita sitä että syödään voissa paistettua pekonia ja juodaan kermaa päälle, vaan sitä ettei kartella luonnollisia rasvoja ja hiilarit otetaan lähinnä vihanneksista. Ateria, jossa uunilohta, iso vihannessalaatti oliiviöljyllä ja perunan tilalla esim. höyrytettyä parsakaalia vaikkapa seesamöljyllä maustettuna - kuulostaako kauhean epäterveelliseltä?
Olen ap enkä missään vaiheessa maininnut karppausta. Sanoin vain sen, että rasvaa syömällä laihtuu.
Tämä olikin suunnattu tuolle paistorasvan juojalle. Ja vaikket sanaa karppaus maininnutkaan, niin rasvaa syömällä laihtuu = karppaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin laihtuu kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Sillä syökö rasvaa vai sokeria ei ole mitään väliä.
On sillä sikäli väliä, että rasvaa syömällä tulee syötyä vähemmän kaloreita kuin sokeria syömällä.
No eihän tule. Rasvaisissa ruuissa on aivan yhtä lailla paljon kaloreita kuin sokeririkkaissa.
Ei ollut puhe rasvaisista tai sokerisista ruuista, vaan rasvasta ja sokerista.
Näinpä. On vähän eri asia ottaako sen rasvan oliiviöljystä salaatissa vai ranuista ja kebabista;D
Ei rasva mikään mörkö ole, mutta rasvan pilkkominen on vatsalle huomattavasti raskaampaa ja hitaampaa kuin muiden (proteiinin, hiilihydraatin). Itse söisin kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri vähensi hiilareita ja lisäsi rasvaa. Nyt laihtunut jo 15kg eikä ollut edes selkeästi ylipainoinen. Ei ole mtenkään nipo mutta valkoiset jauhot ja sokeri pois.
Tiedä sitten mistä johtuu:)
Aika jännä. Minä (48v.)olen taas ollut koko elämäni hoikka vaikka välttelen eläinperäisiä rasvoja, koska sukurasitteena on alttius sydän- ja verisuonitaudeille. Sen sijaan olen syönyt aina reilusti esim. puuroja, kasviksia ja hedelmiä (=hiilareita ja sokereita). Niin ja vereni rasva-arvot ovat pysyneet hyvinä.
Ihmiset on toki yksilöitä.
Mun isäni eli läskillä, voilla (laittoi leivälle voita ja suolaa), makeisilla ja pullalla. Kuoli 82v:nä eikä koskaan saavuttanut 60 kilon huimaa rajaa mitä tavoitteli (enimmillään 172/58). Kuiva ja lihaksikas kuten ikäluokkansa muutenkin.
Meillä siirryttiin diabeetikkolapsen takia mm kolesterolia alentavaan margariiniin, samaa söi sitten koko perhe. Seuraus - mulla nousi 5>6,3 eli juuri päinvastainen vaikutus kuin piti. Palasin voihin ja oliiviöljyyn.
ed
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa suosittelet?
Haukkaanko voipaketista, juonko ruokaöljyä vai ostanko talia lihatiskistä?
Jos paistaisi pekonia ja joisi paistorasvan?
Taas tätä tietämättömyyttä! Karppauksestahan tuossa on kysymys, kun syödään rasvaa ja vältellään hiilareita. Karppaus ei tarkoita sitä että syödään voissa paistettua pekonia ja juodaan kermaa päälle, vaan sitä ettei kartella luonnollisia rasvoja ja hiilarit otetaan lähinnä vihanneksista. Ateria, jossa uunilohta, iso vihannessalaatti oliiviöljyllä ja perunan tilalla esim. höyrytettyä parsakaalia vaikkapa seesamöljyllä maustettuna - kuulostaako kauhean epäterveelliseltä?
Olen ap enkä missään vaiheessa maininnut karppausta. Sanoin vain sen, että rasvaa syömällä laihtuu.
Tämä olikin suunnattu tuolle paistorasvan juojalle. Ja vaikket sanaa karppaus maininnutkaan, niin rasvaa syömällä laihtuu = karppaus.
Karppaus on muutakin kuin rasvan syömistä ja rasvaa voi syödä vaikkei karppaisikaan. Yhtäläisyysmerkki ei siis päde.
Kummallista että ainoa toimiva ja kliinisesti testattu laihdutuslääke on rasvasieppari, joka estää rasvan imeytymisen elimistöön.
Mrs. Valion logiikan mukaan sen pitäisi lihottaa.
Mäkin karppasin joskus. Paino putosi 82 kg - 57 kg, lopulta riitti pelkkä aamukahvi ja munakas aamupalaksi, muuta ei sitten syönytkään, ei ollut nälkä. Lopetin karppaamisen. Paino nousi sitten johonkin 70 kg tuntumaan. Olen 168 cm pitkä, mutta jotenkin oli parempi olo.
Tosi juttu! Vaihdoin lightit kunnon rasvoihin ja oon nyt hoikka kuin pajunvitsa. Naurattaa ihmiset jotka räpeltävät kevyttuotteiden kanssa tuloksetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei rasva mikään mörkö ole, mutta rasvan pilkkominen on vatsalle huomattavasti raskaampaa ja hitaampaa kuin muiden (proteiinin, hiilihydraatin). Itse söisin kohtuudella.
Kuka tätäkin on alapeukuttanut? Googlatkaapa rasvan pilkkoutumisesta; "Rasva ei liukene veteen. Ne muodostavat aluksi ruuansulatuskanavassa suuria rasvapalloja. Rasvojen hajoaminen pääsee käyntiin vasta pohjukaissuolessa sappinesteen ja haimanesteen ansiosta. Sappinesteessä on ns. sappisuoloja, jotka auttavat rasvoja muodostamaan emulsion suolen veden kanssa (pienenpieniä rasvapalloja vedessä). Haimanesteen lipaasi-entsyymi kykenee pilkkomaan rasvoja lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi tässä muodossa. Hajoamattomat rasvat muodostavat ns. kylomikronipalloja, jotka kulkeutuvat imusuoniston kautta verenkiertoon."
Itse käytän rasvaa enkä osta kevyttuotteita, mutta en mitään erityisiä rasvalisiä harrasta ruokavaliossa. Liika rasva ei ole elimistölle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin laihtuu kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Sillä syökö rasvaa vai sokeria ei ole mitään väliä.
Sepä ei taidakaan olla noin yksiselitteistä. Uusimmat tutkimustulokset viittaavat siihen, että suolistobakteerikanta (joka siis eri ihmisillä on erilainen) vaikuttaa siihen, miten elimistö käyttää ravinnon hyväkseen. Kalorimäärältään samanlaiset ateriat voivat siis toisella ihmisellä aiheuttaa painonnousua, toisella ei.
Kalori on energia yksikkö. Se on täysin sama kaikilla ihmisillä. Ihminen laihtuu kun syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa, se on fysiikan laki.
Riippumatta siitä, imeytyvätkö ne "kalorit" elimistöön vai poistuvatko ne suoraan ulosteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tätäkin on alapeukuttanut? Googlatkaapa rasvan pilkkoutumisesta; "Rasva ei liukene veteen. Ne muodostavat aluksi ruuansulatuskanavassa suuria rasvapalloja. Rasvojen hajoaminen pääsee käyntiin vasta pohjukaissuolessa sappinesteen ja haimanesteen ansiosta. Sappinesteessä on ns. sappisuoloja, jotka auttavat rasvoja muodostamaan emulsion suolen veden kanssa (pienenpieniä rasvapalloja vedessä). Haimanesteen lipaasi-entsyymi kykenee pilkkomaan rasvoja lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi tässä muodossa. Hajoamattomat rasvat muodostavat ns. kylomikronipalloja, jotka kulkeutuvat imusuoniston kautta verenkiertoon."
Itse käytän rasvaa enkä osta kevyttuotteita, mutta en mitään erityisiä rasvalisiä harrasta ruokavaliossa. Liika rasva ei ole elimistölle hyväksi.
Miksi pitäisikään jotain rasvalisiä käyttää? Riittää kun syö ruokansa normaalirasvaisena. Siinä sitä on "rasvalisää" nykyisille rasvan välttelijöille.
AP se on taas aikamoinene Sherlock Holmes. Vaikka itse olen teini olen huomannut että yleissivistykseni kukoistaa AVllä
Rasva ei nosta verensokeria ja se pitää pidempään kylläisenä kuin sokeri. Keho tulkitsee verensokerin laskun näläksi, vaikka periaatteessa pitäisi vielä pärjätä ilman ateriaa. Jossakin Ylen ohjelmassa oli hyvä testi, jossa sama henkilö söi rasvaisen ja sokerisen aamupalan. Rasvainen aamupala ei nostanut verensokeria ja vielä kolme tuntia syömisen jälkeen oli suht kylläinen olo. Sokerinen aamupala nosti sokerit pilviin ja testihenkilöllä oli nälkä jo kahden tunnin kuluttua aamupalasta. Tällä ei ole mitään tekemistä kaloreiden kanssa, paitsi että sokeria syömällä keho haluaa useammin ruokaa eli kaloreita.