Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pappi ei hyväksy ortodoksia lapsen kummiksi

Vierailija
27.04.2017 |

Eli pappi ei hyväksy ortodoksia luterilaisen lapsemme vitalliseksi kummiksi. Miksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista ne suvaitsee, paitsi toista kristittyä kummiksi. Oh lord. Koita saisitko ketään muslimia kummiksi?

Vierailija
2/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evlut kirkko hyväksyy virallisiksi kummeiksi vain evlut kirkkoon kuuluvia.

Voithan itse pyytää ortodoksin lapsen "epäviralliseksi" kummiksi.

Ei pappi voi ortodoksia kastetilaisuudesta poiskaan ajaa, ovathan ne nykyisin jo täynnä ateistejakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kysymys on siitä, että lapsella pitää kirkkolain mukaan olla kaksi luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummeja. Näiden lisäksi lapsella on voi olla ihan virallisesti johonkin toiseen kristilliseen yhteisöön kuuluvia kummeja. Esimerkiksi yhdellä omalla lapsellani on yksi katoliseen kirkkoon kuuluva kummi.

Papilla ei ole tässä oikein joustamisen mahdollisuuksia, koska nämä määräykset tulevat kirkkolaista.

Vierailija
4/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa, mutta evlut kirkkoon kuuluvia kummeja pitää olla kaksi. Näiden lisäksi saa olla ihan virallisesti muihin kristillisiin kirkkoihin kuuluvia kummeja.

Vierailija
5/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kysymys on siitä, että lapsella pitää kirkkolain mukaan olla kaksi luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummeja. Näiden lisäksi lapsella on voi olla ihan virallisesti johonkin toiseen kristilliseen yhteisöön kuuluvia kummeja. Esimerkiksi yhdellä omalla lapsellani on yksi katoliseen kirkkoon kuuluva kummi.

Papilla ei ole tässä oikein joustamisen mahdollisuuksia, koska nämä määräykset tulevat kirkkolaista.

http://yle.fi/uutiset/3-7648373

Kyllä papit jo joutuvat joustamaan koska monelle lapselle ei edes löydy kuin yksi ehdot täyttävä kummi. Jo on kumma jos ei toiseksi kummiksi kelpaa ortodoksi.

Vierailija
6/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko olla kummia?

Vierailija
7/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on itsestään selvää, ettei hyväksy.

Mutta kaverillani oli sellainen juttu, että pappi ei 20 vuotta sitten hyväksynyt avoliitossa olevia kummeiksi ja kaverillani oli vaikeuksia löytää lapsilleen kummeja. (Olen itsekin sitä mieltä että ihmiset elelevät liikaa avoliitoissa, ei silti.)

Vierailija
8/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse olen ortodoksi ja luterilaisen lapsen virallinen kummi. Sylikummin kai pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon, mutta muuten pitäisi riittää mikä tahansa kristillinen kirkko. Vaihtakaa pappia?

Vierailija
9/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa, mutta evlut kirkkoon kuuluvia kummeja pitää olla kaksi. Näiden lisäksi saa olla ihan virallisesti muihin kristillisiin kirkkoihin kuuluvia kummeja.

Ortodoksisessa kastetilaisuudessa piti olla ortodoksi kummina ja loput olivatkin ev.luterilaisia.

Vierailija
10/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole papista kiinni. Luterilaisella lapsella pitää olla kaksi ev.lut.kirkkoon kuuluvaa kummia. Ortodoksi voi olla sitten vaikka 3. kummi.  

Vierailija
11/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan itse pyytää ortodoksin lapsen "epäviralliseksi" kummiksi.

Ei pappi voi ortodoksia kastetilaisuudesta poiskaan ajaa, ovathan ne nykyisin jo täynnä ateistejakin.

hyväksyy muunkin kirkkokunnan jäseniä jos ko taholla hyväksytään lapsikaste. Esim katolinen (tai ortodoksi) kummi käy mutta helluntailainen ei.

Ja kaksi ev.lut.kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia pitää aina olla.

Hassua on se että moni muodolliset vaatimukset täyttävä kummi kelpaa kyllä vaikka olisikin ateisti ja uskova joka itse hyväksyy lapsikasteen mutta kuuluu vaikka helluntailaisiin tai ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön ei kelpaa.

Vierailija
12/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin kävi ordotoksikin, riitti että kummin seurakunta hyväksyy lapsikasteen. Onko tämä muuttunut? Mun kaveri on yhden lapsen leikkikummi, kun kuuluu vapaaseurakuntaan. 

Vierailija
13/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse olen ortodoksi ja luterilaisen lapsen virallinen kummi. Sylikummin kai pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon, mutta muuten pitäisi riittää mikä tahansa kristillinen kirkko. Vaihtakaa pappia?

Ei tarvitse olla sylikummi, sylikummi ei ole virallisesti tai kirkon silmissä mitenkään erityisempi kuin muut kummit.

Ainoa vaade on kaksi evankelilaisluterilaiseen kirkkoon kuuluvaa jäsentä jotka ovat käyneet rippikoulun ja jotka on konfirmoitu.

Vierailija
14/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ortodoksi ja olen kolmen luterilaisen kummi, jopa yhden sylikummi.

Vierailija
15/15 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on itsestään selvää, ettei hyväksy.

Mutta kaverillani oli sellainen juttu, että pappi ei 20 vuotta sitten hyväksynyt avoliitossa olevia kummeiksi ja kaverillani oli vaikeuksia löytää lapsilleen kummeja. (Olen itsekin sitä mieltä että ihmiset elelevät liikaa avoliitoissa, ei silti.)

Outoa. Ei pitäisi papille kuulua kuka kenenkin kanssa asuu. Voihan sinkutkin olla kummeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme