Minkä ikäisille sopii Pieni Talo Preerialla -sarja?
Haeskelen 8-vuotiaalle kummitytölle lahjaa ja muistaakseni itse pidin tuossa iässä ko. sarjasta. Mutta onko kahdeksanvuotias nykyään jo "liian iso" tuohon?
DVD-boksin ajattelin siis ostaa, kirjoja ei näköjään saa suomeksi muuta kuin antikasta jos sieltäkään. Miksei tuollaisista klassikoista oteta uusintapainoksia?
Kommentit (15)
Sitä just kysyin, että kiinnostaisiko tuo. Mietin että kyllähän me 80-luvulla katsottiin jotain Liisa Ihmemaassa ja Ihmemaa Oziakin eikä ne olleet mitään elokuvataiteen riemuvoittoja edes silloin...
Kirjathan kestää kyllä aikaa ja ostaisinkin sille ne, mutta niitä ei tosiaan saa Suomessa mistään.
Kummityttö on "lapsi jolla on kaikkea" joten on tosi vaikea keksiä lahjaa. Leluja ainakin on järjettömästi ja vaatteita. Puhumattakaan siitä että sillä on pahimmanlaatuinen prinsessarutto, joten ajattelin että Pieni Talo Preerialla olisi hyvää vastaehdollistamista Disneyn jälkeen. Ja onhan siinäkin nättejä mekkoja.
Pieni talo preerialla on ihana sarja. Tykkäsin itse siitä ala- ja yläasteiässä. Hyvin vanhanaikainenhan se oli jo 1980-luvulla, minun lapsuudessani, koska se kertoi 1800-luvun elämästä. Ei se ole sen vanhanaikaisempi nykyajan lapsille ja nuorille. Sarjan joka jaksossa käsitellään moraalisia kysymyksiä, joten se kiinnostaa lapsia, jotka ovat pohdiskelevia.
No ei se nyt pelkästään mikään lasten sarja ole.Toki kertoo vanhemmasta ajasta kun kertoo 1800-luvun loppupuolelta.Mutta jos lapsi on historiallisesta yhtään kiinnostunut,niin siitä vaan.Hieno sarja,tulispa kans uudestaan.Suosittelisin yli 8-yli 10-vuotiaille.
Eivät kaikki samanikäiset ajattele vielä samalla tavalla,eivätkä ole yhtä kehittyneitä.
Joitain surullisiakin kohtia siinä on,kuten se kun yksi pariskunta menehtyy hevosvaunuonnettomuudessa.Mutta kyllä mainitsemani ikäisten täytyy jo tuonverran elämän realiteettejä kestää.
Sitten siellä on rakkausjuttuja.Mutta ei ajan tavan mukaan mitään,mitä ei lapsi voisi katsoa.
Mun mielestäni se on aikuisten ja isojen lasten sarja.Pienet ei varmaan ymmärrä siitä mitään.
Jäänyt mieleen tuo jakso jossa lapset menettävät vanhempansa kun vankkuri syöksyy alamäkeen.
Hassusti siinä oli Jason Bateman kakarana.
Ihmemaa Oz on klassikko. Pieni talo preerialla oli oikeasti sietämätöntä siirappia ja saippuasarjaa jo aikanaan. 1970-luvun koti uskonto isänmaa propagandaa, Ingals Wilderin kirjoissa karumpi sävy. Muistan kuinka sille jo lapsena kaikki naureskeli, nyyhkytalo preerialla.
Dvd kannen takana lukee ei alle 18 vuotiaille. Se on sen takia kun ei oltu tarkastettu ennen levitystä. voisin ajatella että ikäraja olisi 3 tai7 vuotiaille normaalisti.
Anna sarjan mukaan lupaus-lahja, jossa lupaat katsoa sarjaa yhdessä kummityttösi kanssa.
Katsoimme mieheni kanssa päälle kolmekymppisinä 7 kautta dvd:nä läpi. Ihana sarja, eikä pelkästään lapsille. Kiinnostava ja jännittävä aikuisillekin. Todentuntuinen.
Sarjassa on onnettomuuksia, sairauksia, alkoholismia, avioeroja, väkivaltaa ja riippuvuuksia, lasten ja vanhempien kuolemia ja menetyksiä. Kaikkea karuakin käsitellään.
Mä ostin juuri jokin aika sitten tuon boksin (tai siis ekat 7 tuotantokautta) -itselleni.
Meillä lapset ei ole oikein innostuneet tuosta sarjasta, vaikka aina välillä ovat sitä katsoneetkin mun kanssa. Mutta eivät ole jääneet mitenkään koukkuun. Tosin lapset ovat vähän isompia jo, eli 13- ja 14-vuotiaita ja nuorin 10-vuotias on poika. Minä taas olen tuijottanut ihan innoissani. Ajattelisin, että siinä on 8-vuotiaalle aika hankalasti ymmärrettäviä asioita joissain jaksoissa. Vaikka siis itse tuijotin tuota just 8-vuotiaana aikanaan. Ehkä nyt aikuisena vaan ajattelen ne jotenkin "syvällisemmin". Kuvaus, lavastus yms. on minusta ihan kohtuullisesti kestäneet aikaa.
8-vuotiaalle tuossa on myös se ongelma, että se on tekstitetty. Itse en asiaan osannut nyt kiinnittää huomiota, mutta äitini muisteli kuinka silloin 70/80 -luvulla sitä oli ihan kauheaa joutua lukemaan ääneen, koska tekstitys meni niin nopeasti ja oli paljon sellaista, mitä olisi lapselle pitänyt ehkä vähän selittääkin. Olin varmaan just 8-vuotta. Eli vaikka 8 v. selviytyy helposta tekstityksestä itse lukemalla, ei välttämättä sellaisesta missä on hankalampia sanoja ja käsitteitä ja joissa teksti vaihtuu nopsaan.
Ehkä siis ei ainakaan ihan koko boksia kannata ostaa, jos ei sitten yhtään lämpenekään? Harmi tosiaan ettei kirjoja saa.
Onko kummitytöllä esim. Marikki -kirjoja? Marikki ja Kesäkummun tuikku on ihana kirja ja Marikki -elokuvia on myös DVD:nä. Niissäkin on vanhaa aikaa, mutta tarinat ehkä helpommin ymmärrettävissä. Tossa Pieni talo Preerialla TV-sarjassa on aika karujakin asioita.
Pieni Talo Preerialla -faneille suosittelen sivustoa:
http://www.kolumbus.fi/pienitalopreerialla/
On meinaan about kaikki aiheesta :)
Ja hei,
Noita saa mm. Torista ihan todellakin uudenveroisena (itse ostin sieltä), eli jos ostaisit vaikka kaudet 1 ja 2 alkuun?
Eikä siihen nyt ihan hullu olisi hyväkuntoinen käytetty kirjakaan? Niitäkin saa Torista. esim. Pieni Talo Preerialla ja Luumujen Poukama (Luumujen poukama kertoo eniten TV-sarjan miljööstä)
Kun ideana olis nimeomaan se, että nää on kummitädin lapsuuden suosikkeja ja tarjoutuisit tosiaan vaikka katsomaan sarjaa ja lukemaan kirjaa yhdessä? 8-vuotias tykkää yleensä vielä siitä, että luetaan ääneen, vaikka itse olisikin jo taitava lukija.
Se tuli telkkarista viimeksi 2010-11. Muistan se hyvin, kun jouduin olemaan paljon sairaalassa lapsen sairauden takia ja televisio oli auki. Lasta (silloin 13v) ei niin paljon kiinnostanut, ja oli väsynytkin syöpähoitojen takia. Äiti tykkäsi katsella ja fiilistellä muistoja, kun oli ollut pikkulikka, kun ekan kerran tuli telkkarista. Vähän vanhahtavahan se on, kun katselee tätä nykyajan meininkiä..
No mistä ne tytön vanhemmat kertoo sen olevan kiinnostunut?
No ei todellakaan ole 8-vuotias liian vanha. Itse katsoin yhden jakson 8-vuotiaan lapsen kanssa ja hän itki koko ajan, koska oli niin rajua tavaraa. Sanoisin, että mieluummin yli 10- tai 12-vuotiaille. Ko. jaksossa mm. perhe menetti kotinsa tulipalossa ja joutuivat muuttamaan intiaanireservaatista pois. Perheen koira, tytön paras ystävä, oli kadonnut ja luulivat sen jo kuolleen. Isä putosi puusta ja loukkaantui, eikä pystynyt pitämään sopimusta velkojansa kanssa ja joutui antamaan perheen hevoset pois, jotka olivat käytännössä heidän toimeentulonsa perusta. Monessa jaksossa joku mm. kuolee jne.
Kaiken ikäisille vauvasta vaariin.
Kiinnostaakohan nykylapsia tuo sarja? Jos me tykättiin tuosta sarjasta niin epäilen että nykylapset tykkäisi siitä. Liian vanhanaikainen kuvaus ym. Kuitenkin tehty 70-luvulla (40 vuotta sitten) ja silloin oli uusinta uutta. Olisko jotain muuta lahjavaihtoehtoa?