Mikä mua oikein vaivaa?? Oonko menossa täysin sekasin?
Olen kärsinyt n.5 vuotta ahdistuneisuushäiriöstä ja nyt tuntuu, että enää ei ole siitä kyse.Olen kärsinyt pienestä saakka mielialojen nopeasta vaihtelusta.Mutta nyt tää on menossa jo liiallisuuksiin.Oon miettinyt hankkivani jo kriisiapua.Eilen nukuin 21 tuntia ja tänään 17 vain siksi, etten jaksa tätä.
2kk ajan olen kärsinyt siitä, että mieli ala vaihtelee, jopa puolen tunnin välein.Saan ainakin kerran päivässä pahimmallaan 5 kertaa päivässä kohtauksen, jossa itken,en saa henkeä,haluan tappaa itseni,elämällä ei ole mitään arvoa yms..
Seuraavaksi seuraa vitutus ja kadun itkemistä.
Sitten olenkin iloinen ja kaikki taas hyvin.
En kestä tätä enää tarvitsen apua ja tiedän sen itsekkin :(
Mutta mikä voisi olla syynä??
Kommentit (30)
No älä nyt ainakaan lääkärille soita, ehdottomasti kannattaa vaan kotona skitsoilla, nukkua ja udella diagnoosin perään av:lla.
Sä ihan unohdit mainita ummetuksesi ja tihkutteluvuotsi, Pua.
Kokeile meditointia ja rauhoittavan musiikin kuuntelua. Myös rauhallinen kävely hiljaisessa metsässä tai merenrannalla auttaa. Joskus myös villasukat ja viltin alla makoilu kissan kanssa auttavat.
Toi voi myös olla dissosiaatiota.
Yksi dissosiaatiohäiriön muoto on sellainen, että on "lähes normaali persoonallisuus", joka on ihan jees ja pärjää tässä yhteiskunnassa, mutta on huonosti tunteisiin kosketuksissa. Sitten on niitä tiloja, joissa pahat olot ja negatiiviset tunteet iskee tosi kovaa. Ja vaihtelu tilojen välillä voi olla nopeaa.
Diagnostiikka epävak.pers. ja diss.häiriön välillä menee kyllä päällekkäin ainakin osittain.
Mutta yleensä kumman vaan diagnoosin saavilla on rankka traumatausta.
Hae apua, tarvitset sitä.
Postimerkki perseeseen ja ulos maasta (͡° ͜ʖ ͡°) t a
Vierailija kirjoitti:
Sä ihan unohdit mainita ummetuksesi ja tihkutteluvuotsi, Pua.
Mikä Pua?
Oletko todella tunteellinen ihminen, ja erityisherkkä? Reagoitko johonkin suuresti, vähän niinkuin yli? Esim joku asia nostaa tunteita pintaan, ollut odotuksia ja tullut pettymyksiä, ollut huolia, ikävää, jännittyneisyyttä tms?
Ompa harvinaisen törkeitä kommentteja tänään. Hulluja palsta täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko todella tunteellinen ihminen, ja erityisherkkä? Reagoitko johonkin suuresti, vähän niinkuin yli? Esim joku asia nostaa tunteita pintaan, ollut odotuksia ja tullut pettymyksiä, ollut huolia, ikävää, jännittyneisyyttä tms?
On todettu erityisherkäksi lapseksi! Dramaattinen olen ollut aina.
-ap
Tuo vielä ihan hyvä jos pystyy nukkumaan niin paljon kuin huvittaa, aika tavallaan kuluu kohti parempaa vaihetta elämässä. Ahdistuneisuuttakin oppii sietämään ja siihen saa vähitellen ikäänkuin vastustuskykyä.
Kaksuuntanen mielialahäiriö, sekamuotoinen jakso
Mulla oli samanlaisia oireita aijoittain aika rajuinakin ja sain lääkäriltä paniikkihäiriödiagnoosin, kasan pillereitä ja ehdotuksen terapiasta. Lääkkeitä otin pahimpina hetkinä ja ne auttoikin, mutta en usko ongelman lääkitsemiseen ja olin toivoton, että pitääkö nyt ihan tosissaan mennä terapiaan ja mitä sekään mihinkään auttaa. Aidosti sain apua asiaan, kun vaihdoin ruokavaliota. Vaihdoin vegaaniruokavalioon eläinten oikeuksien takia, mutta sivutuotteena en ole nyt koko vegaanina olon aikana (1v) saanut noita kohtauksia. Ei ole ollut toivottomuutta, en ole itkenyt, eikä kertaakaan ole mielessäni käynyt, että mitä tällä kaikella on väliä. En osaa sanoa, mikä tässä ruokavaliossa on auttanut tai onko ruokavaliolla oikeesti mitään tekemistä tän asian kanssa, mutta voin sanoa että tiedän miltä susta tuntuu. Jälkeenpäin tuntuu, ettei noihin itkuihin ja suruihin ole oikeesti mitään syytä ja hävettää, mutta tietää jo, että seuraava kohtaus tulee vielä. Tsemppiä ja kannattaa kokeilla myös kokiksen ja kahvin pois jättämistä kofeiinin takia. Nostaa verenpainetta ja ruokkii näitä kohtauksia. Olen myös erityisherkkä ja tarvitsen omaa tilaa, se ei ole muuttunut ;)
epävakaa persoonallisuushäiriö