Järjestin isot 40-vuotisjuhlat ja ystäväni kysyi "tarvitseeko tuoda lahjaa"
Vastasin "ei tietenkään _tarvitse_". Ja hiljaa mietin, eikö ihmisillä ole mitään tapoja.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Itse ostamme porukalla jotain, mikä ei ole tavaraa. Esim. kauneishoitoja, elämyksiä ym. Äitini toivoi 50-vuotislahjasi sähkösavustimen ja sai sen.
Isäni toivoi elämöintiä 60-vuotispäivilleen ja sitä piisasi
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli siinä, että tuollaisen kysyminen on moukkamaista. Tuo lahjan tai ei tuo, mutta sitä ei tarvitse todellakaan jo ennen juhlia alleviivata, ettei aio rahojaan lahjoihin pistää kysymällä "tarvitseeko minun oikeesti vaivautua joku lahja hankkimaan?".
Ap
Kaipa sä ystäväsi tunnet, eli onko kyse moukkamaisuudesta, vai siitä, että hän ei ole moukkaa vaan ehkä vähän yksinkertainen, ajattelematon tms. ?
Yleensä, jos sankari ei nimenomaan halua mitään lahjoja, ilmoitetaan kutsussa jonkin hyväntekeväisyysjärjestön/muun sankarille tärkeän organisaation tilinumero, jonne mahdolliset muistamiset kehotetaan ohjaamaan tietyllä viitteellä. Muuten on kyllä aika moukka, jos ei edes kukkakimppua saa aikaiseksi hankkia juhliin mennessään. Hyvän ystävän merkityksellinen lahja kun voisi olla "halvimmillaan" vaikka kehystetty kaunis valokuva ystävyksistä.
Ja kuka ihme järjestää ISOT nelikymppiset. Nelikymppiset olisi ymmärtänyt joskus 1500-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
Olisi siihen toki voinut lisätä, että useimmat varmaan tuovat. No, nyt ystäväsi sitten nolostuu kun muut kantavat sisään lahjoja.
Miten ap voi muiden vieraiden puolesta puhua? Ja miksi jollekin aikuisille pitäisi opettaa käytöstapoja? Vai onko oletus että tuo ystävä ei ole syntymäpäivillä ennen käynyt?
Vierailija kirjoitti:
No mitä lahjaa muka kaipaisit 40-vuotiaana?
Onko oikeasti suomalaisilla nykyään peruskäytöstavat näin hukassa, että pidetään ihan normaalina että joku menee kysyä päräyttämään että "tarvitseeko tuoda lahjaa"? Opetettiinko teille ikinä kotona normaaleja käytöstapoja vai oletteko aina eläneet kuin pellossa? Tuo ei todellakaan ole normaalia tai kohteliasta. Eikä kyse ole siitä että pitäisi tuoda jotain hienoja lahjoja (toki pieni muistaminen on jo kiva ja kohtelias ele), vaan siitä että joku junttieinari ihan oikeasti menee möläyttelemään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Moni nelikymppinen on oikeasti sitä mieltä, ettei halua lahjaa, pääasia, että kaverit pääsee paikalle. Sitä tavaraa on jo omasta takaa paljon ja jos jotain puuttuu, niin yleensä on jo varaa ostaa se itse.
Minä en halunnut turhaa väkeä saati lahjoja edes häihini. Tärkeintä on, että itselleen läheiset pääsevät käväisemään pippaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli siinä, että tuollaisen kysyminen on moukkamaista. Tuo lahjan tai ei tuo, mutta sitä ei tarvitse todellakaan jo ennen juhlia alleviivata, ettei aio rahojaan lahjoihin pistää kysymällä "tarvitseeko minun oikeesti vaivautua joku lahja hankkimaan?".
Ap
Otatko tuon nyt vähän liian vakavasti? Lähdet kehittelemään uusia vuorosanoja.
Ihan harmiton kysymyshän tuo oli.
Alkaa vaikuttaa siltä, että sinulle lahja onkin tärkeä.
Nykyään tavarat ovat myrkkyä monelle meidän ikäiselle, joten mielestäni ihan järkevää kysyä. Toki kohteliaampaa olisi kysyä, että onko lahjatoiveita/matkatiliä. Silloin moni yleensä vastaakin, että tuokaa vaan itsenne. Sitten voi tuoda kukkia, jos sitäkin ei kielletä :)
N40.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka ihme järjestää ISOT nelikymppiset. Nelikymppiset olisi ymmärtänyt joskus 1500-luvulla...
Syntymäpäivien viettäminen on oikeasti aika uusi tapa. Nimipäivä oli ammoin se suuri juhla.
Jos hänellä ei ole varaa ja sinä vaadit tuomaan mauttoman vaasin?